Gå til innhold

Speedometer giver, utveksling

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Bilen viser alt for høy fart iforhold til hva den egentlig går i, altså feil utveksling i bakakslingen i forhold til girkasse og giver.

 

Går ut ifra at den enkleste løsningen er å bare bytte giveren med en som har færre tender. Lar dette seg gjøre eller må jeg da bytte hele kronhjulet i girkassen?

 

Girkassen er en TH350 som går ut i en volvo bakaksel. Bakakselen skal byttes senere så vil ikke gjøre for mye ut av det nå ettersom utvekslingen da kan endre seg..

Range Rover 03 v8, Volvo 242 v8, Clio 07 Rip Curl

SOLGT: RX7 93, Evo 8 560hk, A6 Allroad 3.0 07, Kadett C Autoslalom, Audi RS4 2001 510hk, S4 2000, v70 1997, mx3 2.5 1993, 323f 1.5 1996, Peugeot 205 1.9 GTI 1990, Corolla 1.6 16v 1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen viser alt for høy fart iforhold til hva den egentlig går i, altså feil utveksling i bakakslingen i forhold til girkasse og giver.

 

Går ut ifra at den enkleste løsningen er å bare bytte giveren med en som har færre tender. Lar dette seg gjøre eller må jeg da bytte hele kronhjulet i girkassen?

 

QUOTE]

 

Hvis speedometeret viser for mye, trenger du et tannhjul med fler tenner ikke færre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det mulig å bare bytte giveren eller er det tannhjulet i kassen som må byttes? Er jo vesentlig enklere å bare bytte giveren...

Range Rover 03 v8, Volvo 242 v8, Clio 07 Rip Curl

SOLGT: RX7 93, Evo 8 560hk, A6 Allroad 3.0 07, Kadett C Autoslalom, Audi RS4 2001 510hk, S4 2000, v70 1997, mx3 2.5 1993, 323f 1.5 1996, Peugeot 205 1.9 GTI 1990, Corolla 1.6 16v 1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regne med du har mekanisk spedometer i volvoen!

utvendig giver og drevet i kassen må byttes parvis etter det jeg husker. Men det er vo bare å ta vekk mellomakselen å ta av endestussen av automaten så sitter dreveti utgående aksel med et klips. Det er "hur lett som helst"

Og da renner all olja ut eller? Skulle byttet drev på min kasse også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg demontere krysset på utsiden av kassen da? Har aldri demontert et kryss før faktisk. Lærer av jo mer man gjør... Trenger man spesialverktøy til det?

Range Rover 03 v8, Volvo 242 v8, Clio 07 Rip Curl

SOLGT: RX7 93, Evo 8 560hk, A6 Allroad 3.0 07, Kadett C Autoslalom, Audi RS4 2001 510hk, S4 2000, v70 1997, mx3 2.5 1993, 323f 1.5 1996, Peugeot 205 1.9 GTI 1990, Corolla 1.6 16v 1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrur av de fire skruene på mellomakselen, Der bak ved bakakselen...

 

Vipper ned mellomakselen fra bakakselen...

FORSIKTIG...Har en tape klar som du drar rundt krysset, da "koppene" som ligger imot på bakakselen kan skli av...Der er nållager i, å de ønsker du ikke grave etter i grusen:deng

 

Skrur av speedometer viren.

 

løsner låseskruen på den delen du skrudde fra speedometerviren fra og lirker ut denne...

 

Løsner girkassen på girkassefeste...

 

Jekk under oljepannen på kassen med en 2X4 plank som fordeler løftet, jekk så mye at kassen er fri fra traversen.. = 1cm

 

Skru så av de 4-5 skruene på endestussen på kassen, dra av den og da ser du plast drevet til speedometeret...

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår