Jump to content
Bilforumet.no

Hakkannen

Bruker
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

About Hakkannen

  • Rank
    1970 Chevelle
  • Birthday 12/12/1978

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Ungdomsarbeid, amcar, fisk og gitar
  • Modell (eks S4)
    Chevelle
  • Biltype (eks Audi)
    Chevrolet
  • Årsmodell (eks 1995)
    1970
  • Motor (eks 1.6)
    5.7

Contact Methods

  • Bosted
    Rogaland
  1. Ventet bare litt, slik at andre fikk komme til først:bump Bilen er en Chevelle 1970, en kjekk cruiser til varme sommerdager:) [ATTACH]33900[/ATTACH]
  2. Har motoren headders/grenrør og "standard" luftfilter oppå motoren? I så fall blir det en del varmestråling fra headdersene i motorrommet som fører til at lufta utvider seg. Dermed får du ikke trekt inn like mye oksygen inn i forgasseren som ved kald motor. Løsningen er ganske enkel, varmeskjold mellom headdersene og forgasseren (fungerer dårligst) eller bedre; sørge for at motoren får luft fra en annen plass enn i motorrommet. Det beste er om du får til et rør eller to fra siden av radiatoren eller andre plasser det passer i front. Det finnes egne luftfilterbokser med inntak til slanger/rør eller du kan mekke til en løsning selv.
  3. Lyktedekslene er vel mer et stylingelement, de glir til siden under bruk (som vist i )
  4. Hakkannen

    Ford Model T / A

    Prøv heller å legge ut spørsmålet på amcarforum.no. Der er det flere med erfaring i bygging og godkjenning av rods og litt mer aktivitet under akkurat kategorien amcar en her. Ellers, det skader ikke å ta kontakt med AmCar Norge i Trondheim, de kan svare deg på mange spørsmål. Forhåpentligvis er det nye regler på gang når det gjelder ombygging av biler og motorsykler, noe som AmCar Norge har presset på for å få gjennom. Det vil i såfall bety lettere prosess å få godkjent radikale ombygginger for deg :)
  5. Dessverre er slike saker ofte svært vanskelige å få omgjort. Det er ikke lett for statlige etater å gå tilbake på noe de har bestemt, selv om det ikke alltid er sannheten som er blitt vedtatt.. Husker en sak fra Stavanger der en bil kjørte inn i sideveggen i en tunell. Det ble personskader, men kun for de i den aktuelle bilen. Politiets etterforskere mente personen hadde kjørt for fort, jeg mener på at bilens fart ble beregnet til rett over 100km/t i 70-sona. Sjåføren fikk engasjert flere for å motbevise dette, da han mente han ikke hadde kjørt mer enn maks 10km/t over fartsgrensa. Blant annet ble det engasjert uavhengige takstfolk med erfaring fra forsikringsbransjen og en person fra Veivesenet. Alle kom (uavhengig) fram til at politiets etterforskere hadde tatt kraftig feil og beregnet farten til mellom 70 og 80km/t. Det ble skrevet brev og dokumentert, men allikevel kunne ikke politiet gå tilbake på påstanden om at personen hadde kjørt over 100km/t i tunellen. Svaret var at skulle de gå tilbake på det måtte også de andre sakene de aktuelle etterforskerne hadde vært innblandet i bli omgjort, noe som ville føre til mye arbeid og erstatningskrav. Derfor ble saken stående og personen som kjørte bilen måtte sone i fengsel. Kanskje du får overbevist dem at det er litt andre forhold med amerikanske biler, forhåpentligvis har de ikke sammenligningsgrunnlag med andre ulykker med amerkansk bil og derfor kan fire litt uten å måtte gå på bekostning av tidligere saker, det er lov å håpe! Lykke til.
  6. Du bør nok sjekke ut med huggere eller folk som er i besittelse av mye deler. Hvis ikke er eBay en mulighet :)
  7. Og da renner all olja ut eller? Skulle byttet drev på min kasse også..
  8. Kan også hjelpe på å løsne kalipperen, ta vekk klossene og så presse inn stemplene i kalipperen (til bunns). Så trykker du forsiktig på bremsepedalen slik at stemplene kommer ut igjen og gjenta dette noen ganger. Det vil være lurt å sette inn stemplene med kobberpasta for å hindre at de blir støre så fort. Fungerer greit det, bare pass på at du ikke får noe fett på feil side av bremseklossene :op:
  9. Vet ikke om spesifikke huggere, men prøv gjerne et søk på NBFbildeler som er en søkeside over bilopphuggeriene i Norge :)
  10. Var rart bilen din ikke ble godkjent med sealed beam-lyktene, min ble godkjent uten problemer med slike. Kan ikke forstå hva som skal være så trafikkfarlig med slike lykter. Gir et mye finere lys synes jeg, litt sånn "veteranbilaktig" :)
  11. Ja, de må være hvite. Hadde heldigvis med meg hvite parklys/blinklysglass og monterte på stedet (håpet jo å få lov til å ha de originale så klart). Alternativet var å lage til parklys utenom blinklysene, enten for seg selv eller i hovedlyktene, men det er jo ikke aktuelt å borre i sealedbeam-pærer med det første..;) Enig, er en idiotisk regel at det ikke er lov med røde sidemarkeringslys. De hjelper bare på at andre traffikanter ser bilen bedre, kan ikke forstå problemet. Eneste bilene som får lov å ha disse lysene er de der baklykta går i ett med sidemarkeringslysene. Trenger kun være en tynn stripe med lykteglass som forbindelse mellom lyktene, ikke nødvendig med lys i stripa en gang. Forstå det den som vil.. Biler fra før 1/1 1971 følger reglene fra 1942 i følge han på biltilsynet. Det er også noen regler fra 50-tallet i bruk, men husker ikke hva de reglene angikk dessverre. Du har en kjekk bil! Håper du får den på veien igjen snart da:)
  12. Jeg var inne for et par uker siden med Chevellen min. Sjekket kun at parklysene var hvite (er orange på noen modeller) og chassienummeret. Ba meg også om å blende de røde markeringslysene bak. Ellers sjekket de hverken lyktejustering, bremser, motorstørrelse eller andre ting. Ifølge dem fikk de kun 40 min på jobben i motsetning til tidligere da de hadde opp mot 1 1/2 time på jobben. Han som godkjente bilen sa det var en veldig fordel med Amcar sine papirer med data om bilen (motoreffekt, vekt, utvendige mål, dekkdim. osv.) Har du de papirene hverken måler eller veier de bilen da dokumentasjonen fra Amcar er nok. Det er også viktig at du har med deg det amerikanske vognkortet/salgsmeldingen. Siden bilen din er fra før 1/1 1971 trenger ikke bilen være original (så lenge den ikke er farlig i trafikken) Du står også fritt til å velge om du vil ha bilbelter i bilen. Forsto det slik at hvis bilen ble godkjent uten belter slipper du spesielt godkjente belter når du monterer belter siden. Det er heller ikke konkrete støykrav på en bil fra 1970 eller eldre, støykravene går på skjønn. Så må du til et tollkontor (hvis du ikke allerede har vært der) og betale engangsavgiften på bilen. Var på litt over 4 såvidt jeg husker. Meld deg inn i Amcar (hvis du ikke har gjort dette) og ring dem og få forsikring til 890kr året for 8000km kjørelengde. Får du bilen besiktiget av en av Amcar's besiktningsmenn kan du få kasko på bilen for samme sum. Forsto at grunnen til at de tok så "lett" på det tekniske på godkjenningen er at du selv som eier av bilen alltid er ansvarlig for at bilen er i god teknisk stand. Den tekniske kontrollen blir gjennomført på EU-godkjenningen, ikke av biltilsynet (bortsett fra helt opplagte ting, har du selvlaget spoiler med spyd i enden sier det vel seg selv..) Lykke til :)
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.