Hei,
Håper noen kan hjelpe meg. Jeg har en 1970 Ford Mustang med 351, 5 trinns manuell kasse (9" bak-aksling, bilen veier 1800 kg, dekkene har bra spor og er mellom 3-10 år gamle, motoren er ikke trimmet og det er ca 250 hk). Denne greide jeg å krasje med pga en som ikke overholdt vikeplikten, og jeg var på forkjørselsvei. Problemene er at dette var i en 50 sone og politiet mener at det var 60 meter lange bremse spor. Men jeg og andre som har amcar mener at de første 18 til 21 meterne har bilen bremset på gir, det er helt lyse bremsespor som nesten ikke viste. Biltilsynet mente at farten var 97 km\h, men med høyt turtall på andre gir og gasspedalen rett ut så bremser bilen mye bak. Bildene som politiet tok noen timer etter jeg krasjet viser tydelig at de første 18-21 meterne er borte. Men Politet vil ikke gå ned på lengden, men har komt med tilbud om å gå ned til 90 km\h så slipper jeg fengsel, men jeg synes det er litt rart i og med at biltilsynet sitt rapport slår fast 97 km\h. Politijuristen anbefalte meg å få inn Recon (firma i oslo som ser over rapporten fra biltilsynet). De mener at hvis bilen har bremset på alle fire hjul hele veien så er biltilsynet sin rapport rett, men hvis bilen bare har bremset på gir de første meterne, og så har jeg begynt å bremse når hindringen i veien ikke flytter seg. Det jeg lurer på er om noen vet om en måte å bevise\refere til en annen sak som har vært oppe om noen det samme som slår tvil i biltilsynet sin rapport så hadde de måtte regne på nytt, men denne gangen med 40 meter bremsespor i stedet for 60 meter...
Asfalten var tørr, biltilsynet har regnet med en faktor på hele lengden, det er mye som spiller inn når de regner ut friksjons faktor men eneste jeg håper på at noen kan komme med noen gode innspill og kan hjelpe meg.
Takk på forskudd!! :)