Gå til innhold

Volvo V70 2006 ABS-lys og rødt farelys bremsefeil, også speedometer faller it

Ranger emnet


Teb

Anbefalte innlegg

Ved oppstart lyser ABS-lys, slukker etter 20 meter kjøring, kommer på igjen etter er par hundre meter! ABS-lys, varsler også bremsefeil med rødt lys og varseltrekant i rødt. Samtidig faller speedometeret ut. Har ohmet kabel mellom hovedkontakt til ABS-unit og kontakter bak til ABS-sensorer begge sider. Også sjekket at samme kabler gir strøm nok til prøvelampe. Hjulagrene bak var byttet for 2 år siden til uoriginale lagre (SFK) Har også byttet ABS-unit, (brukt)  samme problem oppstår. Har nå byttet begge sensorer bak. Samme problem fortsetter. Noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Biltema sin feilleser. Den viser 0030 pg 0032. Alle hjulsensorer er byttet. De er ohmet og sjekket at de leverer nok, prøvelampe. Har sjekket ohm og strømlevering fra ABS-hovedkontakt ved unit og ut til alle kontakter. Har sjekket og rengjort ringer på drivaksler og gjort ren magnetplater på bakhjulslagrene. SKF lagre bak, 3 år gamle. Etter sletting av feilkoder ser alt greit ut. I dag kjørte jeg i 40 min, så kom ABS-lys på og like etter kom røst lys dor bremsefeil. I forkant av dette kjente jeg vibrasjoner i bremsepedal, som om abs slo inn, selv om oppnremsing var svært forsiktig. Bremsepedal siger noen ganger ved hardt trykk, etter oppbremsing, eller når en står i ro? Skiver, klosser, kalippere og bremsevæske er bytter. Har kjørt 11000 etter bytte. ABS- lys har kommer og gått siste året. Kommer oftest på etter å ha kjørt en halvtime, parkert, og skal starte opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/3/2022 den 7:49 PM, Teb skrev:

Har Biltema sin feilleser. Den viser 0030 pg 0032. Alle hjulsensorer er byttet. De er ohmet og sjekket at de leverer nok, prøvelampe. Har sjekket ohm og strømlevering fra ABS-hovedkontakt ved unit og ut til alle kontakter. Har sjekket og rengjort ringer på drivaksler og gjort ren magnetplater på bakhjulslagrene. SKF lagre bak, 3 år gamle. Etter sletting av feilkoder ser alt greit ut. I dag kjørte jeg i 40 min, så kom ABS-lys på og like etter kom røst lys dor bremsefeil. I forkant av dette kjente jeg vibrasjoner i bremsepedal, som om abs slo inn, selv om oppnremsing var svært forsiktig. Bremsepedal siger noen ganger ved hardt trykk, etter oppbremsing, eller når en står i ro? Skiver, klosser, kalippere og bremsevæske er bytter. Har kjørt 11000 etter bytte. ABS- lys har kommer og gått siste året. Kommer oftest på etter å ha kjørt en halvtime, parkert, og skal starte opp igjen. 

De gangene jeg har vært borti feil på abs som samtidig gjør så speedometeret kutter, så har det vært feil på selve abs-enheten. Det som skjer at at komponentene inni selve abs-enhetene utvider seg når varmen stiger i motorrommet. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår