Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kammen jeg ville bruke er denne og den har .50 i løft.

Small Block Chevy 262-400 Xtreme Energy XE268H Hydraulic Flat Tappet Cam & Lifters

RPM Operating Range: 1600-5800

 

Advertised Duration: 268/280

 

@ .050": 224/230

 

Valve Lift: .477/.480

:)Minimum løft er 0.518" inn og 0.469" ut... 240º og 235º @ .050". For å være bankers på å ikke choke ved 5800 rpm trenger man helst 0.558 og 0.505" løft.. dette med 1.7" ventilene inn, for å holde seg standard. Og et innsug med runnere på 289mm..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:)Minimum løft er 0.518" inn og 0.469" ut... 240º og 235º @ .050". For å være bankers på å ikke choke ved 5800 rpm trenger man helst 0.558 og 0.505" løft.. dette med 1.7" ventilene inn, for å holde seg standard. Og et innsug med runnere på 289mm..

Nå har ikke jeg så god greie på dette som dere, det jeg ser er at Engine Masters faktisk lagde denne motoren med de delene jeg har foreskrevet og kjørte dyno og hvis det er feil så OK, jeg vet ikke og jeg kan ikke nok om dette, men det som forundrer meg er jo at et magazin som Popular Hot Rodding ikke har bedre folk og motorbyggere for å lage sine artikler, hvis det slik at dem driver med tull.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Minimum løft er 0.518" inn og 0.469" ut... 240º og 235º @ .050". For å være bankers på å ikke choke ved 5800 rpm trenger man helst 0.558 og 0.505" løft.. dette med 1.7" ventilene inn, for å holde seg standard. Og et innsug med runnere på 289mm..

 

Så du oppskriften jeg skrev opp fra Popular Hotrodding? Ligger på side 16 i tråden.

 

Han oppnår 358hk@5200 rpm, og 394hk@6300rpm i dynoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Minimum løft er 0.518" inn og 0.469" ut... 240º og 235º @ .050". For å være bankers på å ikke choke ved 5800 rpm trenger man helst 0.558 og 0.505" løft.. dette med 1.7" ventilene inn, for å holde seg standard. Og et innsug med runnere på 289mm..

 

Men hvorfor bruke topper med 1,7 ventiler..???

 

De er jo vanskelige å finne...:jackinbox:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du oppskriften jeg skrev opp fra Popular Hotrodding? Ligger på side 16 i tråden.

 

Han oppnår 358hk@5200 rpm, og 394hk@6300rpm i dynoen.

Legg ut link til din motor hos hot rodder, her er link til min http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/index.html

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Finner ikke artikkelen på nett, hadde linket hvis den lå der. Men jeg har gjengitt alt av relevanse fra artikkelen fra side 16 i tråden og utover.. og føler at jeg har repetert dette ganske mange ganger nå.. (ikke for å virke sur altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke artikkelen på nett, hadde linket hvis den lå der. Men jeg har gjengitt alt av relevanse fra artikkelen fra side 16 i tråden og utover.. og føler at jeg har repetert dette ganske mange ganger nå.. (ikke for å virke sur altså)

Ække sur jeg:happyhappy: :happyhappy: :happyhappy: :happyhappy: :happyhappy: Jeg gir vel snart opp, disse andre vil ikke innrømme at den motoren kan bygges.

Hvis du har bladet kan du jo skanne det inn, men det burde holde at du sier det står der.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ække sur jeg:happyhappy: :happyhappy: :happyhappy: :happyhappy: :happyhappy: Jeg gir vel snart opp, disse andre vil ikke innrømme at den motoren kan bygges.

Hvis du har bladet kan du jo skanne det inn, men det burde holde at du sier det står der.

 

Har ikke tilgang til skanner, men skal gjøre det når jeg får anledning.

 

Er ikke det at jeg tror folk tror jeg lyver, men på de siste sidene her nå har det kommet opp tall og betraktninger som er svært like "oppskriften" i bladet.

 

Her er riktignok en link til deltakeren fra Engine Masters Challenge (også postet tidligere). Litt annet oppsett enn i bladet dog.

 

http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/0902phr_2008_jegs_engine_masters_challenge/305_small_block_chevy_engine_specifications.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så god greie på dette som dere, det jeg ser er at Engine Masters faktisk lagde denne motoren med de delene jeg har foreskrevet og kjørte dyno og hvis det er feil så OK, jeg vet ikke og jeg kan ikke nok om dette, men det som forundrer meg er jo at et magazin som Popular Hot Rodding ikke har bedre folk og motorbyggere for å lage sine artikler, hvis det slik at dem driver med tull.
Sier da ikke at de tuller, seff er det de gjorde en forbedring av ganske store proposjoner. :) Jeg googla den artikkelen og leste over, og de tar jo ikke et "no holds barred"-oppsett, de tar en grei og "normal" oppgradering med enkelt tilgjengelige deler for å se potensialet. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruke topper med 1,7 ventiler..???

 

De er jo vanskelige å finne...:jackinbox:

Brukte bare 1.7" ventilene i regneoppsettet, fordi de var "worst case"...:) Seff, man bytter ikke sete og mikler inn en 1.7" hvis det allerede er en 1.94" eller såder i toppen fra før. Så koko er ikke engang jeg.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier da ikke at de tuller, seff er det de gjorde en forbedring av ganske store proposjoner. :) Jeg googla den artikkelen og leste over, og de tar jo ikke et "no holds barred"-oppsett, de tar en grei og "normal" oppgradering med enkelt tilgjengelige deler for å se potensialet. :)

Dette blei litt gresk, håper du bærer over med meg og forklarer litt mer fortåelig for meg.:kiss

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blei litt gresk, håper du bærer over med meg og forklarer litt mer fortåelig for meg.:kiss
Enkelt fortalt så regnet de ikke så mye på det... de puttet på deler som de visste var bedre, for å få en forbedring. De gikk ikke inn for en renspikka optimalisering (som sikkert kryper på mer dollares..) av en 305.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett åssen man vrir og vrenger på dette så vil det for de aller fleste være både enklere og tryggere å betale 10-15lapper ekstra for å få en motor som er bygd med godt utprøvde deler.

 

Kontra et bygge som kanskje koster lite å bygge, men som ikke er utprøvd og ingen vet holdbarheten på?! Kanskje klarer man å bygge en billig motor som går som ei kule, men som havarerer etter ei uke?! Det ville jo vært forjævlig..

 

Jeg er ingen motorbygger, jeg vil gjerne ha mest mulig for minst mulig. Men jeg er smart nok til å skjønne at jeg rett og slett blir for dum til å finne opp hjulet på nytt..

 

Så for MEG blir det å gå veier andre har gått før meg, og trå utenom der andre har trådd feil forhåpentligvis.. Dvs, man kjøper vel ferdigbygd etter kjent konsept da.. Selv om det hadde vært morro å eksperimentert litt med en motor, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt fortalt så regnet de ikke så mye på det... de puttet på deler som de visste var bedre, for å få en forbedring. De gikk ikke inn for en renspikka optimalisering (som sikkert kryper på mer dollares..) av en 305.

AHA den skjønte jeg:jackinbox: nei de kan sikkert bygge den enda bedre. Men poenget som jeg da har med at dette er mye motor for pengen hvis du allerede har den 305 blokka i god stand og en er fornøyd med 350 hk.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår