Gå til innhold

Utfordring: "Bygg" en BILLIG chevy smalblock...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

men den som skal trimme en 262 er jo alikevel langt ute på feil jorde...

Kun de som skal ha match .nr som er så gale at de skal ha i en slik motor...

 

Kom ikke 262 kun i Monza 75-76?

Er ikke så mange super renoveringer utført på en slik enda.

Her har du støpenr du må jakte på Reodor F.

355909.....262.....75....2

 

360851.....262...75-76...2...Monza V-8

 

 

Jeg ble mildt sagt overasket over at en kunne få 305 med 4 boltet block..

Sakset fra mortec:

 

361979.....305...77-79...2 or 4, some Canadian assembled heavy duty blocks have 4-bolt main caps

 

Kenny Dutveiler bygde en 262 twin turbo for en del år siden som hadde et solid 4 sifret antall hester.

Dog var det ikke noe original deler der da. :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva er plan B?

 

2 kg overtrykk? :D

 

hehe ! nei selvutnevnt ubersturmbahnfuhrer og sykkelrepp la jo ned et kjent norsk politisk virkemiddel, nemlig et forbud mot overladdning her tidligere i tråden så da må man vel finne andre metoder :D

Bead nevnte jo lystgass men det er jo stregt tatt det samme som overladding. Dessuten er lystgass langt ifra gratis så det påvirker budsjettet.

 

Skal det produseres effekt utav 305'en må man trolig oppimot 6000 rpm for å produsere de 350 hestene. Da bør kammen arbeide oppimot 6500rpm så utfordringa her blir vel å få toppene til å fløde nok innenfor arbeidsområdet til kammen.

Selv om man porter aldrig så mye tror jeg det blir her problemet vil ligge

 

tror ikke dette blir no'n bra motor i HiLux'n jeg for min del

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det produseres effekt utav 305'en må man trolig oppimot 6000 rpm for å produsere de 350 hestene. Da bør kammen arbeide oppimot 6500rpm så utfordringa her blir vel å få toppene til å fløde nok innenfor arbeidsområdet til kammen.

Selv om man porter aldrig så mye tror jeg det blir her problemet vil ligge

5800 rpm, 190 cfm...

 

tror ikke dette blir no'n bra motor i HiLux'n jeg for min del
Det kan jeg vel muligens si meg enig i... :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan heller ikke nok om dette. Men jeg ser for meg at sylinderdiameter er et hett tema. Men vil det ha betydning for ventilstørrelse og forbrenningsrommets utforming? Passer alle topper på feks en knøttliten 262?

 

her kan du lese go mstoff om 262 motoren:jackinbox:

http://blogs.popularhotrodding.com/6222451/tech/is-a-super-small-v8-the-right-way-to-go/index.html

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ! nei selvutnevnt ubersturmbahnfuhrer og sykkelrepp la jo ned et kjent norsk politisk virkemiddel, nemlig et forbud mot overladdning her tidligere i tråden så da må man vel finne andre metoder :D

Bead nevnte jo lystgass men det er jo stregt tatt det samme som overladding. Dessuten er lystgass langt ifra gratis så det påvirker budsjettet.

 

Skal det produseres effekt utav 305'en må man trolig oppimot 6000 rpm for å produsere de 350 hestene. Da bør kammen arbeide oppimot 6500rpm så utfordringa her blir vel å få toppene til å fløde nok innenfor arbeidsområdet til kammen.

Selv om man porter aldrig så mye tror jeg det blir her problemet vil ligge

 

tror ikke dette blir no'n bra motor i HiLux'n jeg for min del

 

5600 blir hestene hentet ut på det er vel ikke så mye turtall, er

RPM Stock TQ Mod TQ Stock HP Mod HP

2,600 285 290 141 144

2,800 283 297 151 158

3,000 287 320 164 182

3,200 291 328 177 200

3,400 290 334 188 216

3,600 284 337 195 231

3,800 279 340 202 246

4,000 271 346 206 264

4,200 264 349 211 279

4,400 256 349 214 292

4,500 252 350 216 300

4,600 250 348 219 305

4,800 241 344 220 314

5,000 233 342 221 326

5,200 221 343 219 339

5,400 - 337 - 347

5,600 - 330 - 352

5,800 - 324 - 358

6,000 - 322 - 368

6,100 - 320 - 372

6,200 - 314 - 370

 

Her er flow testen på vortec toppene

Dem er noe mer porta en orginalt

Lift Intake Exhaust

0.1 60 54

0.2 117 102

0.3 173 134

0.4 216 152

0.5 225 162

0.6 232 169

0.7 237 172

 

her er orginale vortec topper

Valve Lift Intake Exhaust

.100 70 48

.200 139 101

.300 190 121

.400 227 140

.500 239 147

.600 229 151

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>snip< jeg ser for meg at sylinderdiameter er et hett tema. Men vil det ha betydning for ventilstørrelse og forbrenningsrommets utforming? Passer alle topper på feks en knøttliten 262?

Passer i den forstand at de kan boltes på, men forbrenningskammeret blir for stort både med tanke på kompresjon og størrelse. La oss glemme den heslige 262, det finnes ikke anstendige topper til slikt. Hvis du må ha en standarderstatning, vil jeg anbefale å lete etter 267-topper (Ø=3.5"), støpenummer kan jeg finne hvis behovet er der, ellers vil jeg helst ikke tenke mer på dem.

 

283 en mer interessant, både i et historisk og ytelsesmessig perspektiv. 3.875" x 3.000", eller om man vil 3 7/8" x 3". Levert, som Holden skrev, med hhv. 2"(-68) og 2.1(68+)" rådetapp-diameter. Smidde aksler, ofte fulle av sprekker- minimum en DyePen-sjekk, evt magnaflux anbefales.

 

Topper til 283: 291 eller 462 er prospekter her, også feilaktig kalt "fuelie", fordi de minner om toppene til den, med Rochester fuelinjection utstyrte, legendariske 283-fi fra slutten av '50-tallet.

462 er attraktive pga. størrelsen på forbrenningskammetet, individuelle eksemplarer nede i 60.5 cc. Obligatorisk kontroll, da de varierer mye. Nesten umulig å finne, men jeg har funnet dem på merkelige steder. Ugunstig lav plassering av tennplugg vanskeliggjør effektiv forbrenning med annet enn flate stempler.

 

Mye mer kan og bør sies om 283, men jeg har vært på jobb siden i går morges, og holder på å sovne.. Anbefaler boken "Chevrolet smallblock interchange manual" av David Lewis isbn 0-87938-357-7.

 

En ting til slutt: Vær så snill å slutte med å kalle disse motorene for CSB, de fortjener vår respekt. Den korrekte forkortelsen er SBC.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det må bli andre enn orginal topper.

 

5600 blir hestene hentet ut på det er vel ikke så mye turtall, er

RPM Stock TQ Mod TQ Stock HP Mod HP

2,600 285 290 141 144

2,800 283 297 151 158

3,000 287 320 164 182

3,200 291 328 177 200

3,400 290 334 188 216

3,600 284 337 195 231

3,800 279 340 202 246

4,000 271 346 206 264

4,200 264 349 211 279

4,400 256 349 214 292

4,500 252 350 216 300

4,600 250 348 219 305

4,800 241 344 220 314

5,000 233 342 221 326

5,200 221 343 219 339

5,400 - 337 - 347

5,600 - 330 - 352

5,800 - 324 - 358

6,000 - 322 - 368

6,100 - 320 - 372

6,200 - 314 - 370

 

Her er flow testen på vortec toppene

Dem er noe mer porta en orginalt

Lift Intake Exhaust

0.1 60 54

0.2 117 102

0.3 173 134

0.4 216 152

0.5 225 162

0.6 232 169

0.7 237 172

 

her er orginale vortec topper

Valve Lift Intake Exhaust

.100 70 48

.200 139 101

.300 190 121

.400 227 140

.500 239 147

.600 229 151

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det må bli andre enn orginal topper.

 

Det er jeg enig i, Vortec topper er så billig at det er ikke bry verd å finne opp krutte en gang til.:jackinbox:

Det er jo levert noen topper til båtmotorene vet ikke hvordan disse er men det kan vel undersøkes

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5600 blir hestene hentet ut på det er vel ikke så mye turtall, er

 

RPM  Stock TQ Mod TQ Stock HP Mod HP   
2,600 	285 	290 	141 	144
2,800 	283 	297 	151 	158
3,000 	287 	320 	164 	182
3,200 	291 	328 	177 	200
3,400 	290 	334 	188 	216
3,600 	284 	337 	195 	231
3,800 	279 	340 	202 	246
4,000 	271 	346 	206 	264
4,200 	264 	349 	211 	279
4,400 	256 	349 	214 	292
4,500 	252 	350 	216 	300
4,600 	250 	348 	219 	305
4,800 	241 	344 	220 	314
5,000 	233 	342 	221 	326
5,200 	221 	343 	219 	339
5,400 	- 	337 	- 	347
5,600 	- 	330 	- 	352
5,800 	- 	324 	- 	358
6,000 	- 	322 	- 	368
6,100 	- 	320 	- 	372

En standard-motor og..hvems?

 

Her er flow testen på vortec toppene

Dem er noe mer porta en orginalt

Lift 	Intake 	Exhaust
0.1 	60 	54
0.2 	117 	102
0.3 	173 	134
0.4 	216 	152
0.5 	225 	162
[b]0.6 	232[/b] 	169
0.7 	237 	172

 

her er orginale vortec topper

Valve Lift Intake	Exhaust
.100	    70	         48
.200	   139	        101
.300	   190	        121
.400	   227	        140
.500	   239	        147
[b].600	   229[/b]	      151

[RANT] Fløder nok til potensielt 130+ VE... De der blir holdt igjen av noe annet enn mangel på fløde, selv standard. Feil portareale / hastighet eller shear, eventuelt er innsug dårlig tuna (bolt det på, det blir sikkert bra).. Eller HELT feil kamspecs.

 

Originaltoppene backer opp noe jævlig etter 0.5" løft på inn også, tydeligvis hastighet eller form i de portene som er helt på tur.. Og porta for lavt-løfts-fløde, nok til at den ramler 14 cfm der det teller.. :shake

[/RANT]

 

:D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tror nettopp det er der problemet kommer til å ligge at for å få en matcha kam til effekten så må man nok over .500 i løft

da er det ikke lenger verdt å bruke penger på orginal topper

 

Kammen jeg ville bruke er denne og den har .50 i løft.

Small Block Chevy 262-400 Xtreme Energy XE268H Hydraulic Flat Tappet Cam & Lifters

RPM Operating Range: 1600-5800

 

Advertised Duration: 268/280

 

@ .050": 224/230

 

Valve Lift: .477/.480

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tror nettopp det er der problemet kommer til å ligge at for å få en matcha kam til effekten så må man nok over .500 i løft

da er det ikke lenger verdt å bruke penger på orginal topper

Nei, hvis man da må bøtte på penger i vippearmsbrygger etc så blir det jo dyrt..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.... så det er snakk om å bygge en 305 chevy til 350hk+?

 

hviss det er det å det er fyfy å bruke over 10.000-15.000?

 

skal ikke være nå stort problem d egentli.

 

kjøp et sett me disse toppene

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CYLINDER-HEADS-CHEVY-SB-190cc-ASSEMBLED-ALUMINUM-NEW_W0QQitemZ330300347086QQcmdZViewItemQQptZMotors_Car_Truck_Parts_Accessories?hash=item330300347086&_trksid=p3911.c0.m14&_trkparms=72%3A1171%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

 

 

og er blokka, veiv og råder i bra stand?

 

hviss så er det bare å pakk det sammen med nye lager. bruk orginal oljepompe. å fått satt sammen bunndelen av motoren er jo en start.

 

kammen blir utfordringa her. de toppene har at maksløft på 500 men det er ventilfjærene som er satt til det. men de kan byttes.

 

ville gått for en kamm med rundt 540-550 i løft. men med 240-260 dur.

 

så jeg fant fram til denne kammen:

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=LUN%2D60105LK&autoview=sku

 

 

edelbrock RPM air gap er et bra valg for denne motoren.

eller det kan kanskje vær en fordel med et weiand stelth innsug.

 

har liggnende oppsett på en ford 302 måle var 350hk der å. men i følge data programmet skulle effekten ligge på 370hk.

 

okei...

 

start tvilinga:omfg

go-orange.no

1975 ford pinto ET bil.

jr.racing trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kammen blir utfordringa her. de toppene har at maksløft på 500 men det er ventilfjærene som er satt til det. men de kan byttes.

 

ville gått for en kamm med rundt 540-550 i løft. men med 240-260 dur.

 

så jeg fant fram til denne kammen:

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=LUN%2D60105LK&autoview=sku

 

Blei vel nevnt noe om max reelt løft her på orginale vippearmsbolter:

 

http://www.bilforumet.no/amcar/214830-utfordring-bygg-billig-chevy-smalblock-22.html#post2421186

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår