Gå til innhold

350 stempler i 305 blokk, eller no!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

I boken "How to Build Max Performance Chevy Small Blocks on a Budget" av David Wizard, skriver han at 307 cid og 305 cid motorene er uegnet som utgangspunkt for trimming.

Jeg kan finne ut mer om begrunnelsen han oppgir senere.

 

Det er jo ikke dermed sagt at det ikke GÅR AN å trimme de, men at utgiftene PR HK alltid vil ligge høyere enn om man trimmer en 350 (eller 327 eller 400.)

 

Jeg ser heller ikke helt hvor man sparer kronene hen ift en 350 blokk? Man må jo uansett bytte kam, topper og innsug om man skal opp til 350 hk. Og dette koster jo minst like mye å bytte på en 305 som på en 350.

 

Å spare noen lusne kroner på blokka, ville jeg ikke gjort. Desuten vil jo samme topper, kam og innsug uansett gi mindre hk i sum på 305'en?

 

Det finnes endel trimme-guruer som er bedre på pc og i blader enn på dyno'en eller på racing banen. David Wizard er IKKE en av de. Han har masse praktisk erfaring og har bl.a hentet kunnskapen fra å trimme og kjøre rally med Mini Morris(!) i England. Pluss masse racing erfaring med amerikanske v-åttere, selvsagt. Og rådene hans er ikke mest for profesjonelle med et velutstyrt verksted til disposisjon.

Poenget mitt er at når slike folk gir råd, så KAN det være greit å lytte. Sjansen er liten for at jeg har oppdaget noe han har gått glipp av...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Disse motorene er lite egnet av flere årsaker:

 

For å lage en motor som skal yte bra, kreves et solid fundament (blokk, veivaksel, råder mm), noe en lavytelsesmotor fra Chevrolet ikke har.

 

Dette fundamentet må så bearbeides, blokken må bores, dekkhøyden må justeres, veivaksel slipes, råder rettes osv.

Maskinering er dyrt, enda mer i Norge enn i USA, der de fleste oppskrifter på månedens smallblock kommer i fra.

 

Å legge så mye penger i en blokk gjør det ønskelig at en får maksimalt igjen for investeringen. Hvis vi setter en hk pr. kubikktomme som mål for prosjektet, vil en 350 ha et 50 hk stort forsprang allerede i utgangspunktet.

 

Legg så til deletilgangen for 350, eller mer korrekt 4"-blokkene, og forspranget bare øker.

Man kan argumentere med at motorene er like bortsett fra boringen, men det dreier seg om mer enn bare stempler og topper.

Kamakselen er dimensjonelt lik hos alle Chevrolet smallblock av samme generasjon, men på grunn av mindre boring er det ikke plass i toppene til store nok ventiler i 305-motorene. (3.74" kontra 4" boring), derfor må ventiltidene kompromisseres.

Det finnes ikke noe som heter "universalkamaksel", så en kamaksel som er bra for en 350 vil ikke være optimal for en 305, 307, eller, Gud forby, en 267.

 

Avgassrør og innsug er et annet problem.

Stroker Mc.Gugrk-filosofien sier at dersom mye er bra, og mer er bedre, så må for mye være helt riktig. Den gjelder ikke for eksosrør eller headers.

Et stadig tilbakevendende problem er sløve motorer pga. for lav gasshastighet i induksjons og eksosrørene. Sett en diger Holley på toppen, og kombinert med ~2,50:1 i utveksling og standardconverter har man alt som behøves for å miste interessen for trimming.

Dette blir ytterligere forsterket av mindre volum og dårligere pusteegenskaper, og er dermed nok et argument som taler mot de mindre motorene.

Med unntak av '80-tallets Edelbrock Sp2p, vet jeg ikke om noen ettermarkedsinnsug som er spesifikt utviklet for de "små" motorene. Såkalte "mileage headers" finnes, og er et skritt i riktig retning hva volum angår.

 

Listen kunne gjøres veldig lang, men som oppsummering kan sies at skal man ha en spenstig motor innenfor et rimelig budsjett, gå for en 4" blokk.

All ære til de mindre for hva de gjør i hverdagen. La dem fortsette med det.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er vel og bra, men det har ingen ting med "Professoren"s påstand å gjøre.

 

Går vel litt på smak og behag. Jeg er ikke kjent for å springe den samme stien som alle andre.

 

Det går 15 stk 350 motorer på dusinet.

 

Jeg trives best med 305.

 

Det vil alltid være et spørsmål av hva som puttes i motoren. De fleste velger å oppgradere motoren når de først skal overhale eller har den ute.

 

Skal du bygge en motor som er turtallsvillig og hissig velger du 305. Selv om en 454 også kan bygges for å være like hissig og gi mye mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken "How to Build Max Performance Chevy Small Blocks on a Budget" av David Wizard, skriver han at 307 cid og 305 cid motorene er uegnet som utgangspunkt for trimming.

Jeg kan finne ut mer om begrunnelsen han oppgir senere.

 

Det er jo ikke dermed sagt at det ikke GÅR AN å trimme de, men at utgiftene PR HK alltid vil ligge høyere enn om man trimmer en 350 (eller 327 eller 400.)

 

Jeg ser heller ikke helt hvor man sparer kronene hen ift en 350 blokk? Man må jo uansett bytte kam, topper og innsug om man skal opp til 350 hk. Og dette koster jo minst like mye å bytte på en 305 som på en 350.

 

Å spare noen lusne kroner på blokka, ville jeg ikke gjort. Desuten vil jo samme topper, kam og innsug uansett gi mindre hk i sum på 305'en?

 

Det finnes endel trimme-guruer som er bedre på pc og i blader enn på dyno'en eller på racing banen. David Wizard er IKKE en av de. Han har masse praktisk erfaring og har bl.a hentet kunnskapen fra å trimme og kjøre rally med Mini Morris(!) i England. Pluss masse racing erfaring med amerikanske v-åttere, selvsagt. Og rådene hans er ikke mest for profesjonelle med et velutstyrt verksted til disposisjon.

Poenget mitt er at når slike folk gir råd, så KAN det være greit å lytte. Sjansen er liten for at jeg har oppdaget noe han har gått glipp av...

 

Dersom du er ute etter en motor som gir maks HK så glemmer du alt under 400 cid.

 

Da kan du like gjerne gå for det største med en gang og starte derfra.

 

For noen blir det aldri kraft nok!

 

Dersom man vil kan man få ut over 1400 gamp av en 86 pontiac. Men det krever "litt" over middels interesse og kunnskap og PENGER!!!

 

Det vil uansett være enorm dyrt å få stor effekt pr volumenhet i en slik motor. Da er det mye bedre å satse på en mindre motor med turbo. Det er billigere hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin guide for å bruke 305 blokker, det du sparer på å kjøpe en 305 motor kan du bruke på topper og cam, her er det trimdeler for under 10 lapper pluss innkjøp av motor kr. 1000, billig for å få 370 hk.

http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/chevrolet/0667_phrs_305_chevy_engine_blocks/index.html

 

Ja, helt enig!

 

Men det er selvfølgelig ikke nok for alle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke deler fra en 305 kan da brukes i en 350?

 

Utenom alle de vanlige ting som starter, dynamo etc.

 

Alt vil kunne brukes, bortsett fra stempler. Forutsatt at de begge er fra før -86/87 eller begge er fra etter -86/87.

(Det vil jo ikke være optimalt med tanke på topper og innsug, men det vil jo passe).

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest alle innleggene og ...koko....

 

1... 305 kjøpes KUN om en skal ha en skramlemotor med lyd...

Er bare folk som er vrange å lever etter at "jeg skal ikke ha som alle andre, for jeg skal finne opp hjulet SELV" som er så gale at de legger mere energi enn en lett oppfiksing av en 305 motor...

 

2...en bruker ikke 30-40.000 i deler på en 305?? eller??:deng

 

for regnestykket blir jo likt med 305/350, topper,kamsett, stempler, maskinering av block, innsug, forgasser, tenning, pakninger, ja... begynn og regne , så blir dere skremt....

 

Noen av oss vil kunne fikse til en billigere 350 da vi har bekjentskaper som faktisk har masse godsaker på hyllene som samler støv, reiser på utsiden av kommunen mere enn 1 gang i året å reiser på swap meets der en kan snoke til seg godsaker..

 

men alt i alt, så er det bare tull , så lenge det finnes MASSE motorer til salu overalt...

 

Bedre å kjøpe en motor til 10.000 på 300 hk enn å bygge seg helt bort for 30.000??

 

men... er jo fortsatt noen som bare SKAL prøve selv...:D:D

Å det blir dyrt som regel, + at de ikke får det de egentlig ville hatt...

 

(var det nok bensin til bålet?)

 

:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken er ikke at argument som forsvarer at 305 er en bedre motor enn 350.

 

Skjønner at jeg kanskje har ordlagt meg feil. Begge motorer et utmerkede eksempler på gode motorer.

 

Som jeg har prøvd å si tidligere så må man først stille seg et spørsmål om hva motoren skal brukes til. Dersom man er ute etter en versting så hadde jeg gått for en 396, 426, 454 eller ennå større. Det er ingen ting som slår volum med hensyn på potensiale.

 

Det jeg ville frem til er at 305 er stor nok til de flestes behov med hensyn på kraft. Den er litt lettere i vekt (i standard utførelse). Den vil i et normalt oppsett gå billigere enn 350. Den er like lett å trimme/skru på som en 350. Deletilgangen er god (selv om den er ennå bedre til 350).

 

De fleste bruker motoren i et eller annet prosjekt. Dersom dette skal brukes og ikke bare stå i garasjen er det et viktig poeng at det skal kunne kjøres uten at det koster skjorta.

 

Jeg er for at alle våre amerikanske "glis" skal brukes daglig. Ikke kun på søndager med over 25 grader. Da er 305 en bedre motor totalt sett med hensyn på økonomi og daglig bruk.

 

Er jo klar over at det er mange som velger kombinasjonen 350/350 fordi den er skuddsikker. Men man må ikke alltid være verst for å være best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår