Gå til innhold

Professoren

Bruker
  • Innholdsteller

    23
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Professoren

  • Bursdag 11/04/1970

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Langt over middels autofil
  • Modell (eks S4)
    Galaxy
  • Biltype (eks Audi)
    Ford
  • Årsmodell (eks 1995)
    2001
  • Yrke eller sivil status
    Anleggsleder
  • Motor (eks 1.6)
    1,9 TDI
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Chippet til 155 hk og 365 Nm.
  • Fylke
    Troms

Contact Methods

  • Bosted
    Tromsø

Professoren's Achievements

  1. Dette har jeg aldri hørt om før. Til tross for at jeg har hatt 3 stykker. Man lærer så lenge man lever.
  2. Ref. siste nr. av Amcar. Der er det en 84 Camaro til prisantydning 89'. Denne har 350/TH700. Kan være et greit prosjekt som kan utvikles over tid. Samme sted finner du også en 71 Ford Galaxie 500 til kun 30 lapper. Den kan bli en grei muskelcruiser med litt innsats. Motoren skal ikke pleies mye før du har 500 gamper. Selv ville jeg vel ha valgt å gå for en 70 Pontiac Grand Prix med 400/TH400. Høstpris 85 lapper. Den har potensiale! KJØP AMCAR!
  3. Dynamoen har alt og kan overhales hvis ønskelig. Ny koster ca. 2.000,- hos Steinar Stolen, Aarnes, Maskinagentur, US autoparts eller andre. Kassen din kan ha fått seg en smell. Skifte av olje vil i så tilfelle ikke hjelpe. Mest sannsynlig har en eller flere lameller tatt kvelden. Disse kassene er kresen på oljen. Går aller best på amerikansk olje som jeg ikke husker navnet på i farta. Dextron III er også greit. Prøvde selv en dextron II olje, og merka godt at det ikke var helt riktig. Når kassen ble varm ble girskiftene ustabile.
  4. Pumpen er lett å demontere. Koble denne direkte til batteriet, eller la pumpen stå der den står og bruk lange ledninger. Når du kobler den til direkte skal den gå. Dersom den lager litt ekkel lyd er det kanskje fordi den begynner å bli sliten. Ny kan kjøpes hos Aarnes som nevnt eller US Auto Parts, Steinar Stolen, Phoenix US Cars, Autonova, USA ford parts, Classic auto parts, osv. for å nevne noen. Det er i det hele tatt mange firma i Norge som leverer deler til amcar.
  5. Snakk om å sammenligne spurv og kanoner! Å trekke inn en formel 1 motor i denne diskusjonen blir håpløst! Den er laget for å trives på 18-20.000 omdr og det er noe helt annent enn en std amerikansk V8. Jeg har syslet litt med modellflymotorer også. De går gjerne på 30.000 omdr. Men det har liksom lite med V8 å gjøre.
  6. Den elektriske pumpen du snakker om er en fødepumpe. Den leverer alt drivstoffet hovedpumpa skal sende med høyt trykk til sylindrene. Denne pumpa er billig og har en levetid på 100-150.000 km. Dersom denne pumpen fungerer riktig skal du høre at den starter så snart du slår på tenningen. Da bygger den opp trykk til hovedpumpen. Signalet kommer alltså fra tenningen når denne er slått på.
  7. Se på finn.no. Der ligger det stadig ute benker for salg. Mange ganger billig. Det er også mulig å kontakte verktøyforhandlere. noen av disse selger også brukte. Følg også med om noen verksteder går konkurs. da er det som regel billig utstyr å få kjøpt.
  8. Nja, de har ikke serienummer men en datachip i toppen på flasken. Der er det lagret hvem som har leid flasken og når. Så snart denne flasken kommer inn igjen blir leietaker kreditert denne og tatt ut av leiekontrakten til leier. De vanlige flaskene i industrien er 40 og 50 liter. Det finnes også batterier med flere flasker i kurv som er sammenkoblet (9 og 12 flasker) 40 liter brukes stort sett til acetylen og 50 liter brukes til det meste ellers. Det er også en 20 liter i industriformat som kan leies av private. Disse kan du få med både sveisegass og som oksygen/acetylen flasker. Det er egne flasker for de forskjellige gassene og de kan derfor ikke blandes. Dvs. en acetylenflaske er beregnet for akkurat det og kan ikke påfylles oksygen eller en annen gass.
  9. Når du sveiser på bil har du et gassforbruk på 10-12 liter i minuttet. Det er bare å ta flaskens volum ganger trykket og finne ut hvor lenge du kan sveise på en flaske. Litt vanskelig å anbefale deg noe så lenge man ikke har sett omfanget av sveisingen, men tror du kommer sånn omtrent i null. Dvs det koster omtrent det samme. Eieflasken kan du levere inn når du er ferdig og få pant for, men gassen koster litt mer enn om du leier en 20 liter. Dersom du har endel sveising bør du gå for 20 liter leieflaske. Dersom det ikke er så mye velger du å kjøpe en 5 liter for så å få pantet tilbake når du er ferdig. Lykke til!
  10. Gassflasker i 5 liter er såkalte kjøpeflasker. De betaler du rundt 4.500,- for å får med deg hjem uten videre. Når denne er tom tar du den med til en gassforhandler og bytter denne med en full. Da betaler du kun for gassen. Dersom du leverer inn flasken og ikke skal ha ny får du pantet tilbake. De større flaskene er kun leieflasker. 20 liter er best egnet til garasjebruk. En slik flaske leier du for 1-5 år av gangen og årsleien ligger på 1400,-/år. Gassen koster rundt 700,- for hver fylling (du leverer inn den tomme og får med deg en full). Du kan ikke sveise rustfritt med samme gass som stål. Rustfritt må sveises med ren argon. Til stål kan man bruke mange forskjellige gasser. Jeg bruker mison 18. Den gir lite sprut og gir en passelig innbrenning. Dersom du velger Co2 så gir den et varmere sveisebad og en dypere innbrenning. Det finnes en rekke andre gasser også. spør forhandleren hva de anbefaler. Det finnes også tråd til mig som ikke trenger gass. Personlig liker jeg disse dårlig. Det blir ikke like godt sveiseresultat og du har mindre kontroll på sveisebadet. Har aldri prøvd å sveise rustfritt med tråd som ikke trenger gass. Er usikker på kvaliteten av disse. Til rustfritt ville jeg heller ha valgt å sveise med TIG. Det gir en mye bedre kontroll på smelta og er bedre på tynne materialer. Det finnes kombiapparat fra Lincoln som klarer begge deler (Mig + Tig). Dette er selvfølgelig litt dyrere, men et slikt apparat kan også sveise aluminium.
  11. Den har rett og slett mindre masse å bevege på. Dette er også en av de viktigste årsakene til at man benytter så lette stempel som mulig i en motor som skal snurre fort. Mindre belastning på råder, osv. En V8 i standard oppsett er ikke glad i så mye turtall (målt mot en rekkefirer). Skal man få den til å trives på høyere turtall er mindre masse i bevegelse en av tiltakene.
  12. Skjønner at jeg kanskje har ordlagt meg feil. Begge motorer et utmerkede eksempler på gode motorer. Som jeg har prøvd å si tidligere så må man først stille seg et spørsmål om hva motoren skal brukes til. Dersom man er ute etter en versting så hadde jeg gått for en 396, 426, 454 eller ennå større. Det er ingen ting som slår volum med hensyn på potensiale. Det jeg ville frem til er at 305 er stor nok til de flestes behov med hensyn på kraft. Den er litt lettere i vekt (i standard utførelse). Den vil i et normalt oppsett gå billigere enn 350. Den er like lett å trimme/skru på som en 350. Deletilgangen er god (selv om den er ennå bedre til 350). De fleste bruker motoren i et eller annet prosjekt. Dersom dette skal brukes og ikke bare stå i garasjen er det et viktig poeng at det skal kunne kjøres uten at det koster skjorta. Jeg er for at alle våre amerikanske "glis" skal brukes daglig. Ikke kun på søndager med over 25 grader. Da er 305 en bedre motor totalt sett med hensyn på økonomi og daglig bruk. Er jo klar over at det er mange som velger kombinasjonen 350/350 fordi den er skuddsikker. Men man må ikke alltid være verst for å være best.
  13. Ja, helt enig! Men det er selvfølgelig ikke nok for alle.....
  14. Dersom du er ute etter en motor som gir maks HK så glemmer du alt under 400 cid. Da kan du like gjerne gå for det største med en gang og starte derfra. For noen blir det aldri kraft nok! Dersom man vil kan man få ut over 1400 gamp av en 86 pontiac. Men det krever "litt" over middels interesse og kunnskap og PENGER!!! Det vil uansett være enorm dyrt å få stor effekt pr volumenhet i en slik motor. Da er det mye bedre å satse på en mindre motor med turbo. Det er billigere hk.
  15. Går vel litt på smak og behag. Jeg er ikke kjent for å springe den samme stien som alle andre. Det går 15 stk 350 motorer på dusinet. Jeg trives best med 305. Det vil alltid være et spørsmål av hva som puttes i motoren. De fleste velger å oppgradere motoren når de først skal overhale eller har den ute. Skal du bygge en motor som er turtallsvillig og hissig velger du 305. Selv om en 454 også kan bygges for å være like hissig og gi mye mer effekt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår