Gå til innhold

350 stempler i 305 blokk, eller no!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Et forståelig spørsmål med et enkelt svar: Det er den ikke.

 

Den har rett og slett mindre masse å bevege på.

 

Dette er også en av de viktigste årsakene til at man benytter så lette stempel som mulig i en motor som skal snurre fort. Mindre belastning på råder, osv.

 

En V8 i standard oppsett er ikke glad i så mye turtall (målt mot en rekkefirer). Skal man få den til å trives på høyere turtall er mindre masse i bevegelse en av tiltakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den har rett og slett mindre masse å bevege på.

 

Dette er også en av de viktigste årsakene til at man benytter så lette stempel som mulig i en motor som skal snurre fort. Mindre belastning på råder, osv.

 

En V8 i standard oppsett er ikke glad i så mye turtall (målt mot en rekkefirer). Skal man få den til å trives på høyere turtall er mindre masse i bevegelse en av tiltakene.

 

Å ha slaglengde som en proffbokser er heller ikke særlig ønskelig dersom man vil ha en turtallsvillig motor. 350 har som noen sikkert har nevnt et bedre forhold mellom borring og slag enn en 305. De festligste standardmotorene (small-block) fra Chevrolet hva turtall angår er trolig 302 og 327.

 

Det er dog mer enn bare slaglengde og stempelvekt som avgjør turtallsvilligheten. Jeg kan nevne vekten på de beveglige delene i ventilsystemet, ventilfjærenes egensvingningsfrekvens, forholdet mellom slaglengde og rådelengde, innsugningssystemets avstemning, kamakslens data osv.

 

For et par år siden begikk jeg forresten en oversikt over Chevrolets klassiske åttere her på forumet:

 

På tide å blande seg inn i big block/small block debatten for en bygdeoriginal som meg også...

 

Da jeg var liten leste jeg det svenske bladet Wheels jevnlig. Der sto det i sin tid en forklaring på forskjellen mellom de to motortypene. Hvis jeg ikke husker feil så var det avstanden mellom sylindrene som utgjorde forskjellen. Dvs at senter til senter (c/c) avstanden mellom nabosylindrene er større i en big block. Husker ikke om det er en generell regel for hvor stor denne avstanden må være før det går over fra small block til big block, men det kan godt tenkes.

Av ovenstående forstår vi at c/c-avstanden i feks alle Chevy small block fra 262 til 400 er lik uansett hvor stor selve borringen er. Dermed blir utvendig størrelse lik på alle small blocks fra samme familie og dermed er det stor sjanse for at veivaksler osv går om hverandre. Siden 400-blokka til chevrolet har såpass stor borring i forhold til blokkstørrelsen (small block), måtte man støpe blokka med siamesiske sylindre, dvs med "hel ved" mellom sylindrene (altså uten vannkanaler mellom).

Verdt å merke seg er at at det har det ble produsert big blocks helt ned i 366 kubikktommer hvis vi holder oss til Chevrolet. Denne motoren ble såvidt jeg husker mest benyttet i lette lastebiler (trucks)

Videre er det verdt å merke seg at en big block blir fysisk større på grunn av de større c/c-målene, og ca 100 kg tyngre enn en small block.

 

Dersom jeg skulle prøve meg på å liste opp Chevrolets small block motorer (ikke inkl de noe mer nymotens motorene), vil listen se slik ut:

262 (minst)

265 (eldst)

267 (døll)

283 (akkurat passe)

302 (aller tøffest)

305 (døllest)

307 (aller døllest)

327 (tøffest)

350 (vanligst)

400 (størst og mest spesiell)

 

En tilsvarende oversikt over big blockene fra samme produsent kan se slik ut:

366

396

402

427

454

 

I riktig gamle dager (tror det var fra 1958 til et stykke utpå sekstitallet) hadde Chevrolet en annen big block familie (W) hvor 409 var den mest kjente, men også her ble det laget en versjon med betydelig mindre slagvolum, nemlig 348. Denne motorfamilien karakteriseres med sine svært sexye ventildeksler som til og med overgår de ganske sexye ventildekslene til Chryslers Hemi-motorer.

 

Hvis jeg avslutningsvis skal prøve å konkludere litt her så er det altså tøffere med big block enn small block, uten at en big block dermed må ha høyere effekt. Og selv om big block er tøffere er det ikke alltid det beste. Siden en big block veier såpass mye mer enn en small block vil en bil med big block bli mer understyrt, og det er jo ikke så artig ved hurtig fremføring langs vei eller bane med rik kurvatur (mye svinger).

 

La dette bli mitt bidrag hentet direkte fra hjernebarken, uten at jeg dermed kan garantere at oversikten er 100% uttømmende eller alle opplysningene 100% korrekte. Men jeg garanterer at jeg ikke har til hensikt å bløffe.

 

mvh

 

Reodor F

 

Tråden finner man her:

 

http://www.bilforumet.no/amcar/105879-smallblock-bigblock.html

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har rett og slett mindre masse å bevege på.

 

Dette er også en av de viktigste årsakene til at man benytter så lette stempel som mulig i en motor som skal snurre fort. Mindre belastning på råder, osv.

 

En V8 i standard oppsett er ikke glad i så mye turtall (målt mot en rekkefirer). Skal man få den til å trives på høyere turtall er mindre masse i bevegelse en av tiltakene.

 

Sludder. Vi kan se på et eksempel:

 

305 cid Chevrolet.

Stempel TRW L2432F: vekt 460 gram.

Stempelringer 55 gram.

Stempelbolt: 145 gram.

Råde 900 gram.

Total 1560 gram.

 

350 cid Chevrolet

Stempel Silvolite PN-3432H: 520 gram.

Stempelringer 55 gram.

Stempelbolt 145 gram.

Råde 900 gram.

Total 1620 gram.

 

Stemplene er oppgitt med delenummer slik at vekten kan etterprøves, bolt og råder er original Chervolet tilfeldig plukket i delehylla. Råden er veid med lager.

 

Den totale vektforskjellen er 60 gram, eller ca 3%.

Dette er ifølge deg nok til å gi en merkbar forskjell i "turtallsvillighet"?

 

Forøvrig har sylinderkonfigurasjonen liten innvirkning på motorens massekrefter, så påstanden din om at en rekkefirer har en fordel blir bare tull. En titt på en formel 1 motor burde bevitne det.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sludder. Vi kan se på et eksempel:

 

305 cid Chevrolet.

Stempel TRW L2432F: vekt 460 gram.

Stempelringer 55 gram.

Stempelbolt: 145 gram.

Råde 900 gram.

Total 1560 gram.

 

350 cid Chevrolet

Stempel Silvolite PN-3432H: 520 gram.

Stempelringer 55 gram.

Stempelbolt 145 gram.

Råde 900 gram.

Total 1620 gram.

 

Stemplene er oppgitt med delenummer slik at vekten kan etterprøves, bolt og råder er original Chervolet tilfeldig plukket i delehylla. Råden er veid med lager.

 

Den totale vektforskjellen er 60 gram, eller ca 3%.

Dette er ifølge deg nok til å gi en merkbar forskjell i "turtallsvillighet"?

 

Forøvrig har sylinderkonfigurasjonen liten innvirkning på motorens massekrefter, så påstanden din om at en rekkefirer har en fordel blir bare tull. En titt på en formel 1 motor burde bevitne det.

 

Snakk om å sammenligne spurv og kanoner!

 

Å trekke inn en formel 1 motor i denne diskusjonen blir håpløst! Den er laget for å trives på 18-20.000 omdr og det er noe helt annent enn en std amerikansk V8.

 

Jeg har syslet litt med modellflymotorer også. De går gjerne på 30.000 omdr. Men det har liksom lite med V8 å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest alle innleggene og ...koko....

 

1... 305 kjøpes KUN om en skal ha en skramlemotor med lyd...

Er bare folk som er vrange å lever etter at "jeg skal ikke ha som alle andre, for jeg skal finne opp hjulet SELV" som er så gale at de legger mere energi enn en lett oppfiksing av en 305 motor...

 

2...en bruker ikke 30-40.000 i deler på en 305?? eller??:deng

 

for regnestykket blir jo likt med 305/350, topper,kamsett, stempler, maskinering av block, innsug, forgasser, tenning, pakninger, ja... begynn og regne , så blir dere skremt....

 

Noen av oss vil kunne fikse til en billigere 350 da vi har bekjentskaper som faktisk har masse godsaker på hyllene som samler støv, reiser på utsiden av kommunen mere enn 1 gang i året å reiser på swap meets der en kan snoke til seg godsaker..

 

men alt i alt, så er det bare tull , så lenge det finnes MASSE motorer til salu overalt...

 

Bedre å kjøpe en motor til 10.000 på 300 hk enn å bygge seg helt bort for 30.000??

 

men... er jo fortsatt noen som bare SKAL prøve selv...:D:D

Å det blir dyrt som regel, + at de ikke får det de egentlig ville hatt...

 

(var det nok bensin til bålet?)

 

:D

 

HEHE, hvorfor må det alltid taes helt ut. Er det virkelig ikke mulig å BARE trimme LITT. Hvis jeg skal BARE ha 350 hester, hvorfor skal jeg bruke kr. 10 000.- på ei blokk når jeg får samme resultatet med ei blokk til 2-1000 kanskje 500 kr (ingen vil kjøpe de 2 stk jeg har så de er vel stort sett gratis). Hvis noen her greier å si at det er smartere å kjøpe ei blokk til 10 lapper isteden for å få ei gratis, når mann bare skal ha 350 hester, tror og håper ikke det. Jeg tror faktisk at det går veldig bra å leke seg litt med 350 hester, ikke alle KAN bruke 25-50 tusen på motor og da syns jeg det er helt idiotisk å si at hvis ikke dem bruker 350 blokk kan dem bare la vær å leke eller bygge motor.................... Skal du/dere være helt like Bilsportsforbundet, hvor dem mener at hvis ikke du kan bruke xxxxxxxxx anntall tusen på bil og utstyr så KAN du ikke leke med bil og motor, forklaring ØNSKES :ratatatat

 

I mitt eksempel ble det tatt ei 305 blokk, putta på Vortec topper disse koster i Norge rundt 4 lapper, pluss en kam 2500 pluss et Vortec style innsug 3000 pluss en GRATIS 305 blokk, VIOLA med nye pakninger og olje under 10 000 for en motor som yter 350 hester.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt eksempel ble det tatt ei 305 blokk, putta på Vortec topper disse koster i Norge rundt 4 lapper, pluss en kam 2500 pluss et Vortec style innsug 3000 pluss en GRATIS 305 blokk, VIOLA med nye pakninger og olje under 10 000 for en motor som yter 350 hester.

 

DOKUMENTASJON ØNSKES.......

 

På din motor, ikke en artikel fra et blad takk.

 

 

@ Professoren.

 

Tror nok F1 sammenligningen var for å statere at det er kun i slike "pissetrengte" motorer at så lite vekt forskjel utgjør en merkbar forskjel.

 

Som nevnt tidligere i tråden kommer en "rapp" og hissig motor mer av borring/slaglengde forhold en bare vekt reduksjon i roterende masse.

 

Forstår dine argumenter om at en 305 kan være mer økonomisk å bygg enn en 350. Men dette mener jeg bare stemmer viss motoren alerede står i bilen din.

 

305cui er en forholdsvis stor motor sammenlignet med 2literen som står i min bruks bil, så det er mer enn nok potensiale i en 305 viss man velger å gå den veien. MEN nesten uansett hva man gjør med en 305 så hadde man fått mer hester utav en 350.

 

Så viss du SKAL bygge på en 305 som alerede står i en bil forex, kan man gjerne ta i detraktning at man kansje bytter shortblokk til en 350 senere og får litt mer utbytte for alle gobitene man har brukt sparepengene sine på :)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å sammenligne spurv og kanoner!

 

Å trekke inn en formel 1 motor i denne diskusjonen blir håpløst! Den er laget for å trives på 18-20.000 omdr og det er noe helt annent enn en std amerikansk V8.

 

Jeg har syslet litt med modellflymotorer også. De går gjerne på 30.000 omdr. Men det har liksom lite med V8 å gjøre.

 

Hvis du leser en gang til vil du oppdage at det er en kommentar til følgende påstand: "En V8 i standard oppsett er ikke glad i så mye turtall (målt mot en rekkefirer)."

 

Ut ifra den argumentasjonen er det naturlig å konkludere med at en Skoda 100L, på grunn av sin overlegne motorkonstruksjon, er egnet til agressiv kjørestil med høye turtall.

 

Jeg noterer også at du behendig unngår emnet for diskusjonen, nemlig å argumentere for at en 305 har et bedre turtallspotensiale enn 350.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOKUMENTASJON ØNSKES.......

 

På din motor, ikke en artikel fra et blad takk.

 

 

@ Professoren.

 

Tror nok F1 sammenligningen var for å statere at det er kun i slike "pissetrengte" motorer at så lite vekt forskjel utgjør en merkbar forskjel.

 

Som nevnt tidligere i tråden kommer en "rapp" og hissig motor mer av borring/slaglengde forhold en bare vekt reduksjon i roterende masse.

 

Forstår dine argumenter om at en 305 kan være mer økonomisk å bygg enn en 350. Men dette mener jeg bare stemmer viss motoren alerede står i bilen din.

 

305cui er en forholdsvis stor motor sammenlignet med 2literen som står i min bruks bil, så det er mer enn nok potensiale i en 305 viss man velger å gå den veien. MEN nesten uansett hva man gjør med en 305 så hadde man fått mer hester utav en 350.

 

Så viss du SKAL bygge på en 305 som alerede står i en bil forex, kan man gjerne ta i detraktning at man kansje bytter shortblokk til en 350 senere og får litt mer utbytte for alle gobitene man har brukt sparepengene sine på :)

 

Ja da, det er vel et useriøst magasin dette å ettersom det ikke er enige med dere, husker at 305 var den eneste motoren som var godkjent brukt i Camarocup i mange år og det gikk ikke SÅ dårlig da..., Men det er vel useriøst det også............

Jeg mener forsatt at det må bli billigere å skaffe seg 350 hester i en 305, og det fordi og bare fordi at blokka er GRATIS.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, det er vel et useriøst magasin dette å ettersom det ikke er enige med dere, husker at 305 var den eneste motoren som var godkjent brukt i Camarocup i mange år og det gikk ikke SÅ dårlig da..., Men det er vel useriøst det også............

Jeg mener forsatt at det må bli billigere å skaffe seg 350 hester i en 305, og det fordi og bare fordi at blokka er GRATIS.

 

Såså Cabben, vet godt hvilken artikkel det er jeg.

 

Mener at det muligens var jeg som linka den til deg i Beadlock tråden ;)

 

Men du må da skjønne at man kan ikke bare sette på deler som står listet opp i et blad, å påstå at man har like mye hester som de i bladet hadde. Så enkelt er det bare ikke.

 

Men hadde vært morro å sett en dyno på den motoren din.

 

Tipper den sparker greit ifra seg.

 

Men tror nok i realiteten at den har rundt en 280-300hk.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såså Cabben, vet godt hvilken artikkel det er jeg.

 

Mener at det muligens var jeg som linka den til deg i Beadlock tråden ;)

 

Men du må da skjønne at man kan ikke bare sette på deler som står listet opp i et blad, å påstå at man har like mye hester som de i bladet hadde. Så enkelt er det bare ikke.

 

Men hadde vært morro å sett en dyno på den motoren din.

 

Tipper den sparker greit ifra seg.

 

Men tror nok i realiteten at den har rundt en 280-300hk.

 

Jeg har jo 305 i pickupen jeg, vortec topper har jeg også, cam mangler jeg....: Det jeg mener er at NOEN greier seg med en 305, og det er litt sånn at hvis du ikke har 350 eller større så er det liksom ikke noe å spare på. Noen må bruke penger på andre ting enn motorer etc. og vi må ikke gi intrykk av at fordi de ikke har 40 tusen å bygge motor for så er det bare å la vær. Jeg tror faktisk at det er sinnsykt mye mer moro med en 305 på 300-350 hester en en på 150 hk og det er billigere å bygge hvis man må kjøpe alt, eller har jeg helt feil.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener forsatt at det må bli billigere å skaffe seg 350 hester i en 305, og det fordi og bare fordi at blokka er GRATIS.

 

Om du tar utfordringen seriøst...

 

Så begynner du å sette opp regnestykket...

 

ALLE deler skal med...

 

Å du SLITER...

 

Du bygger på en skramlete 305, å skal HA 350 HK...

 

Det vil si du må ha en bra kompresjon = stemplene du har i motoren kan du hive..., å DER røyk regnestykket på 10000 kr...

koko

 

Du SKAL ha en komplett motor med ALLE agregater ,tenningsdeler og pluggledninger , plugger til 250kr...

 

Skal ikke glemme EN skrue...ny termostat, headers?, var det noe mere???

 

toppene vil du gjerne hatt en service på?

 

ja... jeg vet du har mye deler i garage , kjeller, og på biler , så du stiller nok MYE sterkere enn de fleste som diskuterer her..

 

Snike til deg en 350 wortec av meg for snart under 10 lapper, så der er vel den motoren DU burde bygge på...:deng

 

 

:D:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg kanskje har ordlagt meg feil. Begge motorer et utmerkede eksempler på gode motorer.

 

Som jeg har prøvd å si tidligere så må man først stille seg et spørsmål om hva motoren skal brukes til. Dersom man er ute etter en versting så hadde jeg gått for en 396, 426, 454 eller ennå større. Det er ingen ting som slår volum med hensyn på potensiale.

 

Det jeg ville frem til er at 305 er stor nok til de flestes behov med hensyn på kraft. Den er litt lettere i vekt (i standard utførelse). Den vil i et normalt oppsett gå billigere enn 350. Den er like lett å trimme/skru på som en 350. Deletilgangen er god (selv om den er ennå bedre til 350).

 

De fleste bruker motoren i et eller annet prosjekt. Dersom dette skal brukes og ikke bare stå i garasjen er det et viktig poeng at det skal kunne kjøres uten at det koster skjorta.

 

Jeg er for at alle våre amerikanske "glis" skal brukes daglig. Ikke kun på søndager med over 25 grader. Da er 305 en bedre motor totalt sett med hensyn på økonomi og daglig bruk.

 

Er jo klar over at det er mange som velger kombinasjonen 350/350 fordi den er skuddsikker. Men man må ikke alltid være verst for å være best.

 

Siden du har tatt det flotte nicket "professoren"

Så er det ordet "professoren" i våre kretser her nede myntet negativ :D

 

jeg vil gjerne utfordre deg til å fortelle historien om deg selv,

alder

tilknytning til miljøet,

hva slags biler du har/ har hatt?

 

For det som blir svimlet om her er jo bare kokokoko...

 

da du sier at en 305 er "mere enn stor nok"...(liten billig søpplemotor)

 

skaffer man seg en 350, kjøper man seg en værsting??

 

Å fabler om 305 til dagelig kjøring??

ja, men en diger slea av en US bil vil gå billigere med en likt oppsatt 350, da det er litt mere futt i den...Enig??

 

Å en 396 CBB, overhode ingen værsting,

ja det er jo den minste som er i BB familien,

Å koster vel idag 30-40 lapper for en "FRISK" motor...

 

(jada det finnes 348/409, men det har dere ikke råd til alikevel i "bruksbilen" :D )

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar utfordringen seriøst...

 

Så begynner du å sette opp regnestykket...

 

ALLE deler skal med...

 

Å du SLITER...

 

Du bygger på en skramlete 305, å skal HA 350 HK...

 

Det vil si du må ha en bra kompresjon = stemplene du har i motoren kan du hive..., å DER røyk regnestykket på 10000 kr...

koko

 

Du SKAL ha en komplett motor med ALLE agregater ,tenningsdeler og pluggledninger , plugger til 250kr...

 

Skal ikke glemme EN skrue...ny termostat, headers?, var det noe mere???

 

toppene vil du gjerne hatt en service på?

 

ja... jeg vet du har mye deler i garage , kjeller, og på biler , så du stiller nok MYE sterkere enn de fleste som diskuterer her..

 

Snike til deg en 350 wortec av meg for snart under 10 lapper, så der er vel den motoren DU burde bygge på...:deng

 

 

:D:D

 

Eru våken, saken er den at hvis du har en fullt fungerende 305 og du vil ha mer hester: la oss si et sted mellom 300 og 350 hester (og la oss si at repotasjen med dynotester stemmer) så er det billigere å ta den 305 motoren jeg har og så lage 300-350 hester på enn om jeg skal gå til innkjøp av en helt annen brukt 350 for så å bygge 350 hester, du ser også hva som er billigst. Og det er hele poenget mitt: hvis mann har 10-15 tusen og vil trimme og har bare en 305 så hvorfor ikke, NEI sier dere, VENT til du kan kjøpe deg en 350 for den er mye bedre å bygge 350 hester i, OPS der røyk 2 sesonger for den fyren hvor han måtte kjøre rundt i en 150 hester 305, fordi han hadde bare 10-15 tusen å trimme for. Vi snakker ikke om hva jeg har i garagen, der ligger det mye rart, men vi snakker om at det er fult brukanes å ta en BILLIG 305 og ha det GØY for lite penger.............eller

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fram med kulerammene nå...

 

"bygg motor" med de prisene dere mener er riktig på de delene dere har/ vil ha på en seriøs 350HK 305...

 

Utfordringen er gitt dere...

 

Å det skal være billigt...

 

Å en 350 2 bolt, ja det får en for nesten samme prisen som en 305...

At cabben har garagen FULL av deler, ja det gjør at han er hestehoder forran andre...:D

 

HUSK:::Motoren skal i en Hi-Lux, med behov av dreimoment, ikke turtall og HK på topp....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår