KinG^KaoZ Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 Her er vi saklige som vanligt. Siter To change is easy, to improve is hard. Mitt galleri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 TG1: Var likevel en morsom vits. Og når man nærmer seg 180 dB lydtrykk faller virkningsgraden på basselementene så mye at de blir mere og mere lik ovner. Verdensrekorden er vel i området rundt 176 dB, og det er bare 4 dB fra øyeblikkelig død. KinG^KaoZ: Det er ikke lett å holde seg saklig når en person som Bilteknikaren.Com på død og liv skal krangle og kverulere om allerede beviste fakta. Man må jo liksom prøve å fortelle ham hva som er rett, men det er liksom ikke enkelt mht. det jeg sa tidligere om ignoranse. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrulf Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 jeg vil være med å diskutere ! hvor var vi ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 0 dB = 0,00002 Pa (definert "null"-nivå) atmosfæretrykk = 1,013*10^5 Pa (hvis jeg ikke husker helt feil) 20*log (101300 Pa / 0,00002 Pa) = 194 dB Ergo: maksimalt teoretisk lydtrykk (med atmosfæretrykk på ~1bar) er 194dB. QED! Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 Jepp, husket ikke hva det eksakte tallet var, men husket at det var litt under 200. Når man tenker på at lyden fordobles for hver tredje dB, så er det vel ganske grovt å si rundt 200, men pytt, pytt. Poenget kom frem. :D Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 Hva var det nå denne tråden handla om igjen? Kem kan sei meg ka en "trunk" motor er og kjennetegn på at det er en trunkmotor? Og kor det blir brukt trunkmotor. Vinneren får en GRATIS svømmetur til Danmark.:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 Originally posted by Zagato Hva var det nå denne tråden handla om igjen? Kem kan sei meg ka en "trunk" motor er og kjennetegn på at det er en trunkmotor? Og kor det blir brukt trunkmotor. Vinneren får en GRATIS svømmetur til Danmark.:D Bob bob bob ikke sant ? Trunkmotorer har motgående stempler og stemplene står i en deltaformet konfigurasjon. Lite brukt, for båter. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Desember 26, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2003 Originally posted by Zagato Hva var det nå denne tråden handla om igjen? Kem kan sei meg ka en "trunk" motor er og kjennetegn på at det er en trunkmotor? Og kor det blir brukt trunkmotor. Vinneren får en GRATIS svømmetur til Danmark.:D Ja hva denne tråden var om er et godt spørsmål.... En trunkmotor er betegnelse på en stempelmotor variant som vi alle kjenner til... (eller burde kjenne til) Generelt gjelder at den forbrenner en luft/drivstoff-blanding. Antenningen av luft/drivstoff-blandingen skjer enten ved Otto eller Diesel prinsippet Konstruksjons messig, så har den et veivhus hvor sylinderne står vanligvis med 0 til 180grader på hverandre. Stempelene sitter på toppen av en råde med en kryssbolt (som kun tillater rotasjon om en akse). Råden er eneste koblingen mellom stempel og veiv. Veiven omdanner den rettlinjede bevegelsen til stempene til rotasjons bevegelse. Den brukes i det fleste kjøretøy på land og relativt lette fartøy på sjøen, noe brukt i luften. Den er også å finne i andre motoriserte artikler. Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Desember 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2003 Originally posted by Larsern Når man tenker på at lyden fordobles for hver tredje dB, så er det vel ganske grovt å si rundt 200, men pytt, pytt. Poenget kom frem. :D En av oss roter. Såvidt meg bekjent trenger menneskeøret 10 dB høyere lydtrykk for å oppleve det som en fordobling, mens en forsterker trenger dobbelt så mye effekt for å øke lydtrykket 3 dB. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Desember 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2003 Mk1 Clasic har vunnet en gratis svømmetur.:yak: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Desember 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2003 Originally posted by tekNetium En av oss roter. Såvidt meg bekjent trenger menneskeøret 10 dB høyere lydtrykk for å oppleve det som en fordobling, mens en forsterker trenger dobbelt så mye effekt for å øke lydtrykket 3 dB. Prøv selv å se om du greier å HØRE hva som er dobbelt så høyt, det er nesten helt umulig. Det synes nå jeg i hvertfall. Det du sier om forsterkere snakker vel til min fordel, synes du ikke? :cool: Dobbelt så mye inn, dobbelt så mye ut. Minus litt tap her og der... Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TG1 Skrevet Desember 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2003 en lydtrykksøkning på 10dB = en effekttetthetsøkning på 10ganger (lydtrykk måles i effekt pr. areal (f.eks. mW pr. cm²)). Siter snow junkie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2004 Får snakke om tråden. Hvis du har 2 motorer som er identiske, kun forstørret på alle måter, f.eks. 1.0 liter og 2.0 liter, vil 2.0 literen ha nøyaktig samme kurver, bare dobbelt så høye som 1.0 literen, dvs. samme motorkarakter, bare svakere. Men endrer du på parametrene, f.eks. bor/slaglengde forholdet vil karakteren forandre seg noe, men mest betydning har kamakseltider og utforming av kanaler etc. i toppen. All effektøkning i en sugemotor ligger i toppen med unntak av volumøkning, resten kalles balansering. Jeg har ikke tatt hensyn til maksimal stempelhastighet, da dette mest er avhengig av presisjon/tilpassing av honing/stempelringer. Diesel har mer dreiemoment pga. at diesel sprøytes inn under forbrenninninga, dvs. konstant forbrenningstrykk, er flere grunner og men....:) Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Januar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2004 Skal vær enig med Granada, men med ei lita presisering av at ting i ubalanse stjeler masse energi og dermed effekt. Dermed er det hk å hente med ballansering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Leste en artikkel om stoore dieselmotorer. Mens små dieselmotorer til biler og båter, har de virkelig store skipsdieselmotorene en meget høy virkningsgrad. Det ble oppgitt at små dieselmotorer benyttet 25-30% av tilført energi, mens de store skipsdieselene benyttet opp til 50% av tilført energi. Større motorer, jo bedre virkningsgrad m.a.o. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.