Gå til innhold

Feil hjul på ministartar?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har skifta motor på bilen min. Før va da ein stroka 350 me 168tanns flexplata. Nå e da desværre berre ein original 350. Den har flexplata me 153 tenne. Har flytta da mesta av utvendige dele øve på 350'en, også ministartar.

 

Då eg sku prøva starta den så hørte da ikkje akkurat veldig skjønt ut. Litt krangling og skurring mellom startardreve og flexplato, og startaren klarte ikkje dra jevnt. Da gjekk i rykk og napp.

 

Pleie da ver forskjellige størrelsa på startardrevo te 168 og 153tanns flexplata?

 

Flexplato ser ut så han e heilt grei me tanke på startarkransen, og startardreve ser greit ut, ette ein visuell sjekk under bilen mens eg telte på kor mange tenne flexplato hadde,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visse typer ministartere har innfesting for begge typer flexplater/svinghjul. De har dobbelt sett festehull på alu blokka. Se bildet. De skal funke helt fint på begge typer uten annen endring. Gjør den ikke det, er problemet noe annet. Sjekk at den går i korrekt inngrep. Det skal være klaring som tykkelsen på en binders-ståltråd mellom toppen av en tann og bunnene mellom to tenner på andre hjulet når den er i inngrep. Er ikke dette korrekt, må du shimse.

 

ministarter.jpg

 

Det jeg har opplevd med disse starterne er at hele starteren rett og slett står for langt bak på motoren, slik at start kransen såvidt tar borti flexplata når startmotoren ikke brukes. Og da vil også startkransen gå for langt ut og nesten forbi tennene på flexplata når startmotoren brukes. For å motvirke dette løsnes starteren fra alu blokka og shimes ut litt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge passer vel i Automatkassene, litt usikker på div 3-4 trinnsmanuell hus...

 

er vel noen som "sparte" litt å monterte 153 tenner...

 

Etter litt komers her med en starter og diskusjon med litt folk, så viser det seg at endel "taiwandeler" har problemer med kvaliteten på sentring av hull og ukorekte og dårlig produserte deler, så en fort kan oppleve å få en skikkelig drittstarter som en ikke får montert og brukt uten at det skraper og har seg...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess indeed.

Vær også oppmerksom på at endel av disse taiwan-varene har vedlagte starter bolter som egentlig er bare vanlige bolter og det holder ikke.

Starter bolter skal ha et serratert område rett under bolt hodet og ca et par cm nedover bolten. Dette gjør at bolten slutter helt tett inntil innsiden av festehullene og motvirker at starteren flekser. I tillegg har starter boltene fast "krave" nederst på hodet og man skal IKKE bruke stoppskiver el. under disse boltene da kan det også flekse.

 

Det finnes i tillegg et stag som tidligere ble brukt på GM small block (muligens på big block også? Jeg vet ikke). Staget gikk fra starteren og FREMOVER på blokka og ble festet lengre fremme. Dette er ypperlig for å unngå fleksing. Dette staget var laget for å brukes på OEM starterne, men dersom mam får tak i et bilde på hvordan det ser ut og hvordan det festes, kunne man sikkert laget et lignende for en ministarter. Stagene for OEM starterne er tilsalgs på Ebay.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow :)

 

Knallbra svar folkens! og takka for da =)

Veldig kjekt me bilde i forklaringane og,hehe..

 

Der va jo desværre haustferien over, og harde kår på skulebenken igjen.. men kjeme meg vel heim i garasjen om nåken helga.

E jo ikkje akkurat amcar sesong lenger, så rekna me bilen kosa seg i garasjen,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde vore fint vettu :P..

 

Mistenke at den startaren min har fleksa litt, eller ikkje løyse skikkelig ut og.. For då eg kjøpte bilen, så va den gamle 168 tanns flexplato ikkje heilt go den heller. Tenno hadde småskada ein del plassa, og på et område på ca 6cm e tenno så dårlige at hvis startaren slo inn der, så fekk han ikkje te å ta tak og dra rundt maskinen. Fekk berre sånn flott lyd,hehe... Derfor eg ikkje flytta den over på den nye maskinen.

Da høyrest egentlig ganske jalla ut, og da e da vel kanskje og.. hehe

 

Burde sikkert berre gått for ny startar og flexplata.. Så hadde eg sleppt å tenka meir på da probleme i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flexplata ville jeg byttet uansett.

Det kan være den som er problemet. Hvis den "hopper" litt eller slingrer, går det utover starteren. At ett avgrenset område på flexplata er dårlig kan jo tyde på noe slikt.

 

En annen ting du skal være obs på er den lille anleggsflaten på motorblokka hvor starteren skrus fast. Dette området skal IKKE lakkes eller noe. Det skal være HELT rent, rustfritt og plant. Hvis motoren har vært sandblåst og de har blåst mye akkurat der, kan denne flaten har blitt litt avrundet og da har du et leit problem. Da kan starteren flekse uansett hva du gjør ellers.

Har hørt om folk som har kjøpt profesjonelt overhalte blokker med dette problemet.

 

Jeg har ei lite brukt flexplate liggende, men den er for motorer nyere enn '86 og de har annet boltmønster bak på veiva enn de eldre. Men disse koster jo uansett ikke allverdens.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje go informasjon her,hehe..

 

Ja, eg vil tru da e best å berre bytta flexplato :).

Sjl om da frista veeldig masse å hiva ut maskinen rett ette eg sette an i,hehe.. Men da tar nå ikkje så allverdens ti, og ikkje ska bilen ut på veien me da førsta heller ;).

Men frst må han iaffal komma seg frå nordsjøen..

 

Nåken så veit om da går an/e vanligt å bytta dreve på startaren og? Greit å veta at alt e på stell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det drevet virkelig så ødelagt? Har du et bilde?

 

De fleste bytter hele starteren, dersom den er ødelagt/utslitt, men det går jo an å bytte bare enkelte komponenter på den.

 

Spørs om du får tak i deler til den her i Norge. Vis den og spør på et litt gammeldags elektroverksted der det er folk som fortsatt kan tenke.

 

Men ift. at en ny helt ok starter vil komme på litt over 1000kr, blir det jo sikkert dyrere å sette vekk jobben.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår