Gå til innhold

turbo på ATV

Ranger emnet


turboascona

Anbefalte innlegg

jepp, 200ccm firtakt, pumpe fra biltema er i garasjen alt.

er enig med at jeg TVILER på at det kjem til å fungere, men blir jo artig daa:)

jævla irriterende med folk som ikkje kan had et artig uten å si drit om andre:) får sjå.. fungerer det, så legger jeg ut tråd om prosjektet med bilder av alt, fungerer det ikke, så legger jeg ut tråd om prosjektet, der jeg Avkrefter at det går :) noen andre som har gjort det? neppe.. ;D (fordi det er et drittprosjekt, og eg e klar over det, men jævla artig å forsøke da:)

 

søk litt på youtube, så ser du at det er mange som har klart dette før deg.

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal du kjøpe deg en atv så kjøp deg en raptor 700 og så handler du ferdige turbokit fra dahlbeck til denne!

 

og det går som ville helvete!

 

om du virkelig tror at du skal få en sp liten motor til å drive rundt en turbo fra n 1.9l TDI motor har du bomma massivt!

 

har du noen gang prøvd å blåse alt du kan av luft gjennom et vannrør på 20cm diameter og måle hva du får av trykk på den andre siden?!... Nemlig!

 

Jeg stempler dette prosjektet dødt enkelt å greit

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe deg en atv så kjøp deg en raptor 700 og så handler du ferdige turbokit fra dahlbeck til denne!

 

og det går som ville helvete!

 

om du virkelig tror at du skal få en sp liten motor til å drive rundt en turbo fra n 1.9l TDI motor har du bomma massivt!

 

har du noen gang prøvd å blåse alt du kan av luft gjennom et vannrør på 20cm diameter og måle hva du får av trykk på den andre siden?!... Nemlig!

 

Jeg stempler dette prosjektet dødt enkelt å greit

 

 

skal ikke kjøpe atv, atv har eg, og siste eg skal ha :P men vi får se.. turboen er så fisn at en kunne jo blåst med vanlige lunger gjennom den og fått resultat.. trenger sikkert bare et par titallstusne omdreininger ekstra i forhold til de 9-10 tusen den klarer nå, så sku det sikkert lea LIIIIITt på seg ;D

 

takk for din mening:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Trenger ikke å motbevise noe jeg vet ganske sikkert at dette ikke funker..

du kan jo ikke sammenligne en turbo fra en 4cyl 1.9l motor til å drives av en en stempla 200cm cylinder. det er ikke nokk kraft i dette til at det skal bli effektivt i det heletatt! spar penga og drit i det ;) bruk dem heller på oe fornuftig! gave til kjerringa di ellerno

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og ha gasser før turbo går fint..

En kompis som gjorde noe av det samme på en motorisert rulle stol. Var en brigs&stratton motor eller noe.. men den ladda bare 0.2 bar da.. Det var en turbo som er noe av samme størrelse som den du har.. Men du vil nok få til og lade noe mere da jeg vil tro att din motor er noe mere turtalls villig..

01 Bmw 320 2,2 Mtech2 induvidual

-x-Volvo 142 73

-x-Ski-Doo Formula +

-x-Volvo 240 (Bilcross)

Link til tråd om 142`en http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=932630#post932630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får 9-10 tusen rpm på motoren din tror jeg det skal gå greit å få et par PSi trykk ut av den turboen. Spørsmålet er jo hvor langt opp på turtalls registeret du må for at det skal fungere. Går sikkert ann å regne på det, men det artigste er jo å bare prøve.

 

Om det er en fire takter har den vell olje pumpe originalt (altså mekanisk)? På biler tar man ofte og kjøper (får kjøpt på nettet, eller laget hos tess) ett t-stykke mellom oljetrykkbryteren, og blokka, for å hente ut oljetrykk til turboen.

 

Turboen MÅ ikke ha vann-kjøling, jeg hadde ikke gidda å tenkt på det før jeg hadde testet om det funker. Samme med dumpventil.

 

Jeg er ikke noe ekspert på forgassere, men det enkleste er vell å bruke den originale på innsugssiden av turboen. Forgassere som tåler overtrykk er vell vanskelig å finne i den størelsen.

 

For å få mer bensin kan du vell bare ordne litt større dyse i forgasseren (vill nok gi litt for mye bensin når du ikke har trykk, men det er snakk om så lite trykk og bensin uansett, at det har nok ikke mye å si.

 

Husk at dette prosjektet vill kreve litt fabrikering (eksos system (montering av turbo), trykk system, feste til forgasser, olje tilførstel++).

Nyborg Garage http://nyborg-garage.no Ta en titt!!

Karl Kristian Nyborg

Bli venn med Nyborg Garage på facbook å hold deg oppdatert med hva vi holder på med :=

Trenger du noen til og fikse bilen din så ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får melde deg inn på mopedportalen.no der er det sikkert mer interesse for dette prosjektet ditt, samt du får jo masse creds ifra 15-16år gammle gutter.

 

 

 

oooo kær...

 

Men som sagt Om du vil Kjøre den til hæ@@3£$te så kjør den på noe morro... Noskit?

 

Gass?

Flybensin eller nitro eller hva det heter...

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg kan tenke meg er at med gasseren foran turboen, vil du få et rimelig heftig vakum når du slipper gassen, en standard turbo vil ikke takle dette vakumet, og vil slippe oljen igjennom tetningene og inn i kompressordelen.

 

Les om gamle Volvo pv osv med dette oppsettet, alle (de fungerende ivertfall) brukte spesielle turboer med karbon tetninger, nettopp på grunn av vakumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem jeg kan tenke meg er at med gasseren foran turboen, vil du få et rimelig heftig vakum når du slipper gassen, en standard turbo vil ikke takle dette vakumet, og vil slippe oljen igjennom tetningene og inn i kompressordelen.

 

Les om gamle Volvo pv osv med dette oppsettet, alle (de fungerende ivertfall) brukte spesielle turboer med karbon tetninger, nettopp på grunn av vakumet

Das ist korrekt...

Har selv forsket litt på dette, da jeg selv vurderte å turbokonvertere min Monkeybike Streetfighter.

Det er selvsagt helt mulig, og det er flere som har konvertert små firetaktere før, ved mye prøving og feiling.

Cluet er å bruke riktig deler, og den 1.9 TDI turboen tror jeg at jeg ville droppet i første omgang.

En Mitsubishi TD-02 er muligens riktig valg her. En ørliten Turbodiesel-turbo som en gang i tiden var verdens minste produserte turbo, om den ikke er det fortsatt. (Mulig IHI har kommet med noe lignende, om ikke mindre. Dette forsker jeg litt på om dagen.).

 

TD-02

P8180049.jpg

Denne var det en engelskmann som fikk til å spinne med en 110ccm Honda Dax motor. Så jeg vil anta den er ypperlig for en 200ccm ATV også.

Så er det bare å forske på forgasseropplegg og lignende.

Tanken min på min Monkey var å bruke en Solex forgasser fra Fiat 500, da denne faktisk er bolt-on på innsugsporten på motoren min.

Men etter mye om og men har jeg fått tak i et full-elektronisk innsprøytningsopplegg fra en Aprilia DiTech 50ccm scooter. Med litt fabrikering, forskning, større dyse og lignende så kan det jo hende det går.

 

Uansett, ingen vits å være negativ til dette. For mange har gjort det før deg, og alt går hvis man vil :)

 

Lykke til!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,

 

Ingen som vurderer å regne på dette da? Skal ikke så veldig mye teknisk innsikt å vurdere flowchart fra turboen kontra eksosgassene en 200ccm avgir.

 

Personlig synes jeg dette er en waste of money. Finner du liten nok turbo, vil den sannsynligvis kun lade når motoren går på full spiker. Altså blir dreiemomentkurven seende ut som trollveggen og kjøretøyet helt ubrukelig å kjøre med. Den mest sansynlige formen for overlading av en slik motor er bruk av kompressor. Er også 12V varianter som er brukenes.

 

Det mest vellykkede er å tilføre mer oksygen uten overlading, dvs bruk av dinitrogenoksid. Hvis man først skal bruke mer penger på dette.

 

Den mest fornuftige måten å få mer krefter på er å bytte hele motoren. Er stort sett laveffektmotorer som står i atw, hiv inn en 600ccm R motor fra sykkel og du kan dra turtall opp til 13000rpm med masse krefter, framfor stange på 6000rpm fra en gammel chopperdesign motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest fornuftige måten å få mer krefter på er å bytte hele motoren. Er stort sett laveffektmotorer som står i atw, hiv inn en 600ccm R motor fra sykkel og du kan dra turtall opp til 13000rpm med masse krefter, framfor stange på 6000rpm fra en gammel chopperdesign motor..

 

 

True true ....

 

 

Men samtidig Husk også at du må ha motor som orker å snurre turbinen i turboen ellers blir det fiasko :D

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker på sette forgasser på turboen for å kjøre bensin igjennom og inn i motoren er man vel ikke helt klar for turbo-prosjekt ennå :)

 

 

Eirik

 

Hva med denne ?

 

http://www.diskusjon.no/index.php?act=attach&type=post&id=257620

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest fornuftige måten å få mer krefter på er å bytte hele motoren. Er stort sett laveffektmotorer som står i atw, hiv inn en 600ccm R motor fra sykkel og du kan dra turtall opp til 13000rpm med masse krefter, framfor stange på 6000rpm fra en gammel chopperdesign motor..

 

 

True true ....

 

 

Men samtidig Husk også at du må ha motor som orker å snurre turbinen i turboen ellers blir det fiasko :D

 

Sørg for å ha gjort fred med Gud før du prøver detta...;)

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår