Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Det er stor forskjell på skriftform og tale, det er det veldig viktig å få med seg. I dialekter og sosiolekter snakkes det forskjellig (Tenker da altså på forskjeller på dialeketene rundt om i Norge, og ikke "dialekt vs sosiolekt". Selv om jeg sier "I har kjøpt me ny bil", er ikke det feil. Om jeg derimot skriver "I har kjøpt me ny bil", da vil det være ukorrekt. Det at du sier "knøkki" er altså ikke feil, så lenge de på samme sted/samfunnsklasse forstår hva du sier.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på skriftform og tale, det er det veldig viktig å få med seg. I dialekter og sosiolekter snakkes det forskjellig (Tenker da altså på forskjeller på dialeketene rundt om i Norge, og ikke "dialekt vs sosiolekt". Selv om jeg sier "I har kjøpt me ny bil", er ikke det feil. Om jeg derimot skriver "I har kjøpt me ny bil", da vil det være ukorrekt. Det at du sier "knøkki" er altså ikke feil, så lenge de på samme sted/samfunnsklasse forstår hva du sier.

 

Jeg har sett flere som skriver odet også. Selvfølgelig er det lov å snakke slik man gjør på sitt hjemsted, det er på skriftmålet det stopper opp.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en variant av "knøkki", som betyr knekt der jeg bor? her sier man foresten "knækt" og da :D

 

"oddvar brås hjem-knækk" (sitat ut i vår hage 2)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

språket er der for å bli forstått, blir du forstått så syns jeg det er greit å si knukketei.

 

Personlig så mener jeg at det er viktigere å lære seg andre ting, enn å skrive 100% riktig og samtidig vite alt om diverse tegnsetting.

 

Selvfølgelig er det mye annet som er viktigere ellers i livet, men ikke i akkurat denne tråden :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

språket er der for å bli forstått, blir du forstått så syns jeg det er greit å si knukketei.

 

Personlig så mener jeg at det er viktigere å lære seg andre ting, enn å skrive 100% riktig og samtidig vite alt om diverse tegnsetting.

 

Stiller du spørsmålstegn ved trådens eksistens Dammed?

 

Det er ingen tvil om at det skrives mye rart her på forumet, det være seg sms-språk, dialekt, orddelingsfeil eller øvrige skrivefeil. Feilfrie blir vi aldri, men det er faktisk mulig å gjøre seg ørlite flid med det man skriver. Det blir lettere å forstå, og man slipper å bruke tid på annet enn budskapet. Videre blir man tatt mer seriøst dersom man ikke har et skriftspråk fullt av feil og mangler. Og seriøst vil man vel bli tatt her i livet?

 

Selv "suger jeg balle" på kommasetting, men orddelingsfeil skal man ikke klare å ta meg på.

 

Det er heller ikke slik at vi bilfolk får holde oss til bil, så kan andre være gode til å skrive. Da degraderer vi oss selv til imbesille amøber som aldri vil bli tatt i betraktning på annet enn gatebiltreff hvor fyll, bilvask og babes er det eneste som betyr noe. Bilhobbyen fortjener da vel mer enn dette?

 

Bilfolk, phoræn eder mot denne bevisstløse tilnærmingen til skriftspråket!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting:

 

Bakaksel og kardang er ikke det samme. Det kommer rett som det er tråder her på forumet hvor man lurer på utveksling i kardangen. Jeg ble forleden innblandet i en herlig krangletråd hvor vi diskuterte kardang så busta føyk. Det gikk faktisk så langt at vår alles kjære Dr_S truet med å dele ut permsedler. I tillegg ble flere av mine høyverdige innlegg i sakens anledning moderert bort. Makan! :D

 

Tråden finner dere her:

http://www.bilforumet.no/e-klassen/191400-utveksling-i-bakaksel-p-124-a.html

 

Trådstarter endret riktignok tittel på tråden etter en stund, men artig var det likevel.

 

Men tråden ovenfor er ikke den eneste hvor man vil snakke om kardang:

 

noken som har en bakklokke (kardang) til en

bmw 520i 92 modell 2.0 24v til salgs??

 

 

 

mvh Raymond

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk et seriøst spørsmål. Hvilket kjønn er substantivet "hamster"? Jeg har hørt forskjellige ting siden jeg var liten, og har ennå ikke blitt klokere på det.

 

Jeg har også hørt både en hamster - hamsteren og et hamster - hamsteret. Jeg er av den bestemte oppfatning at det heter en hamster - hamsteren, men jeg har undersøkt litt, for å være på den sikre siden.

 

Ifølge Bokmålsordboka, som er utarbeidet av Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Språkrådet, heter det en hamster - hamsteren: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hamster&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sola skinner, den var vrien, selv sier jeg "Sola Skjein", men det er nok ikke riktig skrivemåte, beste jeg kommer til er "Sola skinte" men får ikke det til å stemme heller.

 

En ting til, det er lov å bruke dialekt-ord i Norsk språk.

Som f. eks. "me sit på puben, hårr e du og hått skal me etterpå".

Dette er ikke feil, men passer neppe bra på ett forum som dette.

Selv mener jeg at normal bokmål og nynorsk ispedd ett og anna forståelig dialekt-ord bør være ok.

 

Sjøl er jeg veldig dårlig på konsekvent nynorsk/bokmål-bruk, det håper eg dekan kan overleve.

Sjøl er jeg også ikke noen racer på aksenter, men bruker konsekvent " ` " på PC, om denne er riktig aner jeg ikke.

 

Meiner sjøl at eg au bruker ett forståeleg språk med mindre feil enn gjennomsnittet her på forumet og josj(dialekt-ord betyr "med vilje") på litt vel ukonsekvent dialekt-bruk nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår