Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hvorfor du velger å skrive det på fransk, men jeg har lagd meg en liten regel. (Kanskje lettere å huske om du bruker de norske ordene.)

"Graaav" aksent, kan brukes om "à". A-ene uttales omtrent likt. Akutt aksent er jo da det andre, og kan brukes om personer som heter André. (Her stopper "é-en" opp relativt kjapt, og er derfor akutt.)

 

Apropos apostrof.. Det er faktisk et tegn jeg bruker svært sjeldent. Bruker du det mye selv? Ser det mindre og mindre ellers i tekster også.

 

Skrev det på fransk fordi det er slik jeg er vant til å omtale dem, og det var det norsk(!)læreren kalte det. Hehe :)

 

Nei, apostrof bruker jeg svært sjelden. Det er mulig at jeg generaliserer i overkant på stående fot, men jeg tror at jeg kun bruker det i genitiv (Jens' fotball).

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så fantastisk ironisk! :) Forøvrig må jeg si at jeg synes du er en av medlemmene på forumet her som skriver best og mest korrekt! Ser forøvrig en liten forskjell på deg og meg.. Du bruker smilefjes som stopp i en setning, og jeg bruker punktum, selv om jeg bruker smilefjes bak fullstoppen. :)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvorfor du velger å skrive det på fransk, men jeg har lagd meg en liten regel. (Kanskje lettere å huske om du bruker de norske ordene.)

"Graaav" aksent, kan brukes om "à". A-ene uttales omtrent likt. Akutt aksent er jo da det andre, og kan brukes om personer som heter André. (Her stopper "é-en" opp relativt kjapt, og er derfor akutt.)

 

Apropos apostrof.. Det er faktisk et tegn jeg bruker svært sjeldent. Bruker du det mye selv? Ser det mindre og mindre ellers i tekster også.

 

Edit: Noen som kan se hva som er feil på en knapp som er over hver eneste tråd her på forumet? "Rangèr tråd" 10 poeng til den som løser oppgaven.

 

Haha, så fantastisk ironisk! :) Forøvrig må jeg si at jeg synes du er en av medlemmene på forumet her som skriver best og mest korrekt! Ser forøvrig en liten forskjell på deg og meg.. Du bruker smilefjes som stopp i en setning, og jeg bruker punktum, selv om jeg bruker smilefjes bak fullstoppen. :)

 

Uvane fra min side. Fikk "kjeft" for det i går også. Jeg har aldri filosofert veldig mye over hva det kan komme av, men jeg tror nok at smileybruken min stammer fra SMS-språk, og jeg tror rett og slett at det er det estetiske ved å ha et punktum etterfulgt av et smilefjes (.:)) som byr meg i mot. Egentlig er det bare tull, for jeg ser ingen estetiske problemer ved å sette smilefjes etter utropstegn (!:)) eller spørsmålstegn (?:)). Skal prøve å skjerpe meg, det er som sagt en uvane. :)

 

EDIT: Argh... Her ble jo selvsagt kolon+parentes slutt automatisk omdannet til et smilefjes, så det estetiske ved punktum+kolon+parentes ble ikke illustrert på tilsiktet måte. Prøv å skrive det i notepad eller på mobilen, så ser du hva jeg mener. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På norsk bruker vi veldig sjelden aksenter, og da utelukkende såkalt "agiu". Unntaket er vel òg, når det brukes på slutten av en setning, "fin du òg". Tror jeg. Irriterer meg forresten over at folk stadig bruker aksenter overalt hvor det ikke skal være. Har sett noen skrive "enervérende".

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På norsk bruker vi veldig sjelden aksenter, og da utelukkende såkalt "agiu". Unntaket er vel òg, når det brukes på slutten av en setning, "fin du òg". Tror jeg. Irriterer meg forresten over at folk stadig bruker aksenter overalt hvor det ikke skal være. Har sett noen skrive "enervérende".

 

 

Eirik

 

Accent grave brukes nok litt oftere enn dét, men du har rett i at det ikke er veldig hyppig i bruk. I mangel på gode eksempler på stående fot, tyr jeg til wikipedia, der finner du noen eksempler: http://no.wikipedia.org/wiki/Accent_grave

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig visste jeg bare om "òg" og "à". Jeg synes det å skrive med aksent er en fin ting i teorien. Det gjør språket enda lettere å forstå, og det blir færre misforståelser.

Personlig liker jeg å "polére", men det er mange som liker å "polere" òg.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig visste jeg bare om "òg" og "à". Jeg synes det å skrive med aksent er en fin ting i teorien. Det gjør språket enda lettere å forstå, og det blir færre misforståelser.

Personlig liker jeg å "polére", men det er mange som liker å "polere" òg.

 

Aksenter og andre skrifttegn er nødvendige for å gjøre språket forståelig, variert, og interessant. Det er jo stor forskjell på fòr, for og fôr (sistnevnte er riktignok en accentus cirkumfleks - ikke grave eller aigu, men likevel, etter navnet å dømme, en aksent, og i alle tilfeller et tegn som hører hjemme i diakritisk-kategorien).

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i det du skriver. Er bare så synd en ikke lærer slik på skolen. Jeg kan i hvert fall ikke huske å ha lært noe om dette. (Har ikke vært nevnt på en eneste prøve i norskfaget om mangler eller overdreven bruk av aksent heller.) Eneste jeg erindrer er at læreren fortalte om cirkumfleks, og alle i klassen synes dette var et hysterisk morsomt ord.

 

Men nok grammatikk for meg i kveld. Jeg får heller delta i morgen med mine meninger. God natt! :)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i det du skriver. Er bare så synd en ikke lærer slik på skolen. Jeg kan i hvert fall ikke huske å ha lært noe om dette. (Har ikke vært nevnt på en eneste prøve i norskfaget om mangler eller overdreven bruk av aksent heller.) Eneste jeg erindrer er at læreren fortalte om cirkumfleks, og alle i klassen synes dette var et hysterisk morsomt ord.

 

Men nok grammatikk for meg i kveld. Jeg får heller delta i morgen med mine meninger. God natt! :)

 

Man lærer per definisjon slikt på skolen, tror jeg - det står nok i norskboka og på læreplanen, og da er i alle fall politikerne fornøyd. Sannsynligheten for at læreren orker å legge vekt på det, dersom han i det hele tatt kan det selv, er nok imidlertid svært liten, ettersom snittet av elever i norsk skole er så udisiplinerte og uinteresserte at det nok av mange regnes som helt bortkastet å prøve å vektlegge å lære bort noe slikt. Som en følge av dette, må man enten ha en usedvanlig interesse, fotografisk hukommelse eller begge de nevnte egenskapene for å få med seg læren om cirkumfleks og andre diakritiske tegn.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å delta i tråden, da. Jeg deltar ikke i tråder som handler om impress (innpress), fordi det ikke interesserer meg nevneverdig, og det er ingen som tvinger deg til å delta i en tråd som handler om rettskriving. Eller rettskrivning, om du vil. For øvrig er og/å-feil langt mer alvorlig enn å skrive impress - og/å har du lært siden første klasse, innpress er et ord mange bare har overhørt.

 

Og/a skrivefeil, alvorlig? trur du burde å finne ut av hva alvorlig betyr jeg.. Og til slutt, hva jeg deltar i er min sak.. ikke din :* At det er ingen som tvinger meg til å delta, var godt du sa ifra om.. for det viste jeg ikke.. :thanks *IRONI* valgte å skrive ironi, for din skyld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av Diffrensial (klokka) i bakstilling

Morn folkens! i dag har jeg virkelig hatt jobben!

 

Har lenge hatt litt "dunking" i bilen min når jeg tarigang og når vi leiker oss å sladder, girer osv. MÅ ikke finne på å burne på asfalt! da kommer det sterke dunkelyder!

 

Meen, så i går skulle jeg på butikken en tur, å i det jeg skulle svinge inn på parkeringa sa det bare "Kabang, dunk duuuunk BANG" i bakstillinga! Hjula LÅSTE seg:P fikk ikke rikka bilen, prøvde jeg å kjøre forover men da bare butta det (sperra), og bilen kvælte seg! heldigvis gikk det ann å rygge, så jeg rygga litt å kjørte fram igjenn, og alt var som før! :S virka ihvertfall!

 

Skulle ønske bilen min hadde diffrensial.

Inspirerende tekst: Vil ha hjelp, men tar seg ikke bryet med å formulere ordentlige og forståelige setninger.

 

Fin den nye GTR

 

Denne la eg merke til etterpå, fant ikkje den nye GTR`en eg, men den er sikkert fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår