Gå til innhold

hvilken bil bør jeg ha? Førstebil

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Lytt på gutta med erfaring.

En amcar for 50 lapper er IKKE noen bra bil å starte med.

-Den er for dyr i drift (men billig i vedlikehold)

-Den har for dårlige kjøregenskaper (det kan fikses på, men det koster)

-Den er ikke sikker nokk for en nybegynner.

-Den er sannsynligvis for lite driftsikker (men jeg har haft få problemer med mine biler).

 

Kjøp en Volvo 240 eller 740, det er en bra førstebil og en fin koster 15k!

 

Spar penger, kjør Volvon å ha morro med den, så kan du kjøpe en am-car efter noen år som du steller fint med........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjøpte meg en Chevrolet Caprice rett før jeg fylte 18. Betalte 27.000 kr for den. Litt småtteri her og der var det, men den har vært bruksbilen min i snart 7 år. Dog med minimal kjøring på vinteren i 6 av de årene. Forbruket på blandakjøring var på ca. 1,4 l/mil før jeg trimma den forrige sommer. En 240 bruker vel fort over literen den og uten at jeg skal være for bastant.

 

Men jeg kjører heller ikke mye mer enn nødvendig, så penger til bensin er moderat i forhold til gjennomsnittsråneren hehe.

 

Så for en bruksbil,anbefaler jeg at du følger Aeomholts råd og ser litt på Malibu, Cutlass, Caprice, og lignende. Du kan nok finne en grei bil til en billig penge. Gjør en grundig inspeksjon før kjøp slik at du unngår overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt på gutta med erfaring.

En amcar for 50 lapper er IKKE noen bra bil å starte med.

-Den er for dyr i drift (men billig i vedlikehold)

-Den har for dårlige kjøregenskaper (det kan fikses på, men det koster)

-Den er ikke sikker nokk for en nybegynner.

-Den er sannsynligvis for lite driftsikker (men jeg har haft få problemer med mine biler).

 

Kjøp en Volvo 240 eller 740, det er en bra førstebil og en fin koster 15k!

 

Spar penger, kjør Volvon å ha morro med den, så kan du kjøpe en am-car efter noen år som du steller fint med........

 

For Volvo bruker LITE bensin? :D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjøpte meg en Chevrolet Caprice rett før jeg fylte 18. Betalte 27.000 kr for den. Litt småtteri her og der var det, men den har vært bruksbilen min i snart 7 år. Dog med minimal kjøring på vinteren i 6 av de årene. Forbruket på blandakjøring var på ca. 1,4 l/mil før jeg trimma den forrige sommer. En 240 bruker vel fort over literen den og uten at jeg skal være for bastant.

 

Men jeg kjører heller ikke mye mer enn nødvendig, så penger til bensin er moderat i forhold til gjennomsnittsråneren hehe.

 

Så for en bruksbil,anbefaler jeg at du følger Aeomholts råd og ser litt på Malibu, Cutlass, Caprice, og lignende. Du kan nok finne en grei bil til en billig penge. Gjør en grundig inspeksjon før kjøp slik at du unngår overraskelser.

 

men om bilen ikke brukes hver dag på jobb om vinteren, er det da en bruksbil?

 

Med mine kjørte 50.000 km i året så er 1, 4 liter på mila en HAUG med kr iforhold til en fantebil som bruker 0,6 på mila...:thumb

 

5000 mil X 1,4 L/mil x 12,5 kr literen... = 87500 kr

 

5000 mil X 0,6 L/mil x 12,5 kr Literen... = 37500 kr

 

å de 50.000 kr jeg sparer i året har jeg lyst til å bruke på ANNET enn å gi Staten de pengene...:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om bilen ikke brukes hver dag på jobb om vinteren, er det da en bruksbil?

 

Med mine kjørte 50.000 km i året så er 1, 4 liter på mila en HAUG med kr iforhold til en fantebil som bruker 0,6 på mila...:thumb

 

5000 mil X 1,4 L/mil x 12,5 kr literen... = 87500 kr

 

5000 mil X 0,6 L/mil x 12,5 kr Literen... = 37500 kr

 

å de 50.000 kr jeg sparer i året har jeg lyst til å bruke på ANNET enn å gi Staten de pengene...:thumb

 

Jeg brukte bilen så godt som hver dag det første året jeg hadde den. Men hvis man har lyst på en bil som bruker "litt" bensin, går det jo an å moderere kjøringa (så fremt man ikke er fullstendig avhengig av bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å hatt en amcar som russebil vet jeg bare en ting, driftsikkerhet eksisterer bortimot ikke... Har noen kamerater med am car også, men de er kun sommerbiler. Den ene har en civic som bruksbil og han andre en gammel carina.

 

En bruksbil kan du LETT få tak i til rundt 10000kr.

fin bruksbil: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1886060

 

Angående amcar, så husker jeg at jeg selv så på en Chrysler Daytona 1989 mod, og at folk sa den var helt grei bil. Men så ble jeg sponset med litt penger av foreldra og dermed ble det nyere bil og japse.

 

Så snart studiene er over så blir det amcar. :)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt oppi dette er at skal du handle deg en bruksbil til 10-15000csom du samtidig betaler både forsikring og veiavgift på så får du også en del bensin for disse pengene. Samtidig så skal også denne bilen hodes i drift med det som trengs av deler.

Ikke for å gjøre deg forvirret, men noe å tenke på i sammenhengen!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde en carina som kjørte fra Norge til Bosnia 2 ganger årlig i 3 år, og ble brukt daglig. Eneste vi bytta på den var bremseklosser. Så dete r fult mulig å kjøpe en liten japse som bruker null i bensin og som ikke trenger rep.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å hatt en amcar som russebil vet jeg bare en ting, driftsikkerhet eksisterer bortimot ikke...

 

Det er vel mange som er glad de blir kvitt "problembilen" sin til noen russ. Så å si at driftssikkerhet ikke er eksisterende kan du ikke basere på russebiler.

 

De amerikanske bilene jeg har hatt har aldri stoppet for meg med unntak av de få tingene jeg selv har herjet istykker.

 

Har også en kompis uten et snev av bilkunnskap som kjørte -79 Chevy Malibu daglig i 9 år uten andre problemer en et eksosanlegg, en radiator, en vannpumpe og en girkasseoverhaling.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å få denna falcon 1712357-bilde1-dsc00033.jpg for 58.. Med 289, c4 m shiftkit, 9¨m locker, bøttestoler, veltebur osv osv.. Så drømmen om amcar er absolutt mulig å realisere. Men mitt tips er som de fleste andre her, kjøpe billig bruksbil og spare opp peng. Det hører med til historien at automatkassa på bilen min røyk. Selvforskyldt kan det vel sies, for med line lock er det vanskelig å motstå fristelsen til å rulle ut fra lyskryssa i en sky av blårøyk..

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår