Gå til innhold

WRX STI i ulykke på E18

Ranger emnet


Dawg Dee-Lux

Anbefalte innlegg

Innstilling og innstilling fru Blom. Hvorfor er det bare de innstillingene som taler til fordel for Subaruføreren som gjør diskusjonen verdt å føre? Synes du ikke at et utsagn fra han som er mistenkt i saken bør etterprøves av målinger og andre vitneutsagn?

 

Ja, innstilling. Har man bestemt seg for at et utsagn er uholdbart, så blir enhver argumentasjon meningsløs. Har jeg på noe som helst tidspunkt sagt at det kun er Subaru-førerens syn som er verdt å belyse?

 

 

Jeg liker fart og spenning jeg og har absolutt hatt mine morsomme stunder på god og ikke trafikkert motorvei (stundene har forresten blitt færre i det siste), men det kan da ikke være særlig tvil om at Subaruføreren ikke har tilpasset farten etter forholdene og at han har alt å vinne på å pynte litt på sannheten? Hvor mange innlegg her på Bilforumet har vel ikke handlet om at man skulle nekte og ljuge dersom man skulle bli tatt for noe?

 

Enkelte forhold vil det til enhver tid være UMULIG å tilpasse farten etter. Logisk nok : den eneste måten å være 100% sikker på å unngå en bilulykke, er ved å la være å kjøre bil...

 

 

Ikke slik å forstå at man ikke skal skifte uten å se seg for og å gi tegn, men enhver som tar loven i egne hender har et særskilt ansvar for at ikke andre blir skadelidende.

 

I beste fall vil man dermed kunne si at begge har et gjensidig ansvar. Man bryter da like fullt og helt loven ved å skifte felt uten å se seg for og uten å gi tegn.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du har altså bestemt deg for å bryte ned alt jeg sa i sine enkelte atomer, vel vel...

 

Har jeg på noe som helst tidspunkt sagt at det kun er Subaru-førerens syn som er verdt å belyse?

 

Har jeg?

 

 

Enkelte forhold vil det til enhver tid være UMULIG å tilpasse farten etter. Logisk nok : den eneste måten å være 100% sikker på å unngå en bilulykke, er ved å la være å kjøre bil...

 

Men er 140 km/t å tilpasse farten etter forholdene?

 

 

I beste fall vil man dermed kunne si at begge har et gjensidig ansvar. Man bryter da like fullt og helt loven ved å skifte felt uten å se seg for og uten å gi tegn.

 

Ja!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er 140 km/t å tilpasse farten etter forholdene?

 

 

Hvis man skal tilpasse seg at gamlinger plutselig kaster seg ut i ditt felt nårsomhelst og hvorsomhelst så kan man vel egentlig ikke kjøre bil.

 

Heldigivs så har nok denne Jetta-mannen lært seg å se i speilet nå så da er det ihvertfall 1 gamling mindre som vimser rundt på motorveien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg?

 

Jeg tør påstå at innlegget ditt, der du spør hvorfor det kun er Subaru-førerens påstander som bør belyses, implisitt inneholder insinuasjoner om at jeg mener det - ja. Du spør HVORFOR, ikke OM... Det blir å tillegge meg meninger.

 

 

Men er 140 km/t å tilpasse farten etter forholdene?

 

I fjor trafikkerte jeg denne strekningen i snitt nærmest daglig og det er faktisk slik at man ikke har noen opplevelse av å kjøre FORT i 140 km/t på denne strekningen. Jeg har flere ganger opplevd å ligge i kø på 10-12 biler som alle holder denne hastigheten - også forbi andre køer som har ligget mer rundt 100 km/t. Slett ikke uvanlig.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor trafikkerte jeg denne strekningen i snitt nærmest daglig og det er faktisk slik at man ikke har noen opplevelse av å kjøre FORT i 140 km/t på denne strekningen. Jeg har flere ganger opplevd å ligge i kø på 10-12 biler som alle holder denne hastigheten - også forbi andre køer som har ligget mer rundt 100 km/t. Slett ikke uvanlig.

 

Det faktum at det er flere som gjør det, gjør det ikke noe mer eller mindre galt eller riktig. Spørsmålet var hvorvidt det å på vintertid ligge i 140 km/t, når resten av trafikken ligger i 100 eller mindre, er å tilpasse farten etter forholdene ;) Under de rette (eller gale) omstendighetene kan det forsåvidt være uaktsomt å kjøre i 50 i 100-sona, så du kommer ikke nødvendigvis så langt med å si at "alle de andre gjorde det, så da er det greit at jeg også gjør det".

 

Men jeg skjønner hva du mener, og normalt sett er det helt uproblematisk å ligge i 140 der ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal tilpasse seg at gamlinger plutselig kaster seg ut i ditt felt nårsomhelst og hvorsomhelst så kan man vel egentlig ikke kjøre bil.

 

Heldigivs så har nok denne Jetta-mannen lært seg å se i speilet nå så da er det ihvertfall 1 gamling mindre som vimser rundt på motorveien

 

En god sjåfør trenger altså ikke å avpasse farten etter forholdene, for han vil klare å mestre enhver situasjon som oppstår?

 

Kanskje Subaru-føreren også har lært seg å bremse litt ned før en kø, slik at han kan unngå i kjøre inn i stumpen på eventuelle biler som skulle legge seg ut, eller bare en eventuell nødstopp på veien? Da har vi også en verdensmester mindre som holder altfor høy hastighet..

 

Merk, jeg tar ingen "side" her, jeg var ikke der og for meg virker det som om begge parter har litt skyld, Jetta-føreren burde sett i speilet lengre for å bedømme hastigheten på bilen han trolig så i speilet, Impreza-føreren kunne kanskje holdt litt lavere hastighet. Men hvordan situasjonen var akkurat der og da aner jeg ikke, holder meg derfor unna å kommentere det. Syns bare det virket litt snevert det innlegget ditt. Du satt det på spissen, jeg setter det på spissen.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder veien der så er det mye typisk uviten prat. for dere som mener at 140 er fort, har tydligvis ikke kjørt nok der!

 

Du kan fint ligge å kose deg helt fra drammen og til 2 felten begynner i 160+. gjelder bare å være oppmerksom på idioter som ønsker å torpedere deg fra siden fordi dem ikke ser deg

 

den veien er god for 200 minst!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.

Vært på Grelland flere ganger, og det er null problem med litt hastighet der.

 

Bortsett fra politibiler som har tendenser til å stå i rundkjøringa ved truck-stoppen på Grelland og ta folk som holder litt godt driv i retning Drammen.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg sugekopp har selv kjørt den veien der og å kjøre i 100 kmt der er som å kjøre i 40kmt i 80 sona..

 

 

lett 140 kmt vei den sletta. ikke noe stress! dessuten er det så bra sykt og vei bredde til at man skjønner at det går smurt.. jeg tror nå da at han som kjørte subaruen har faktisk mer kjøreferdigheter enn han som poppa seg ut med jettan...

 

jetta gutten har vell puttra hele sitt liv i 80 og tatt det rolig men vet egentlig ikk hvor han har rompa og fronten sin henn på bilen. iallefall subaruen reagerte og reaksjon tid kommer jo så sykt inn i bildet her.. det kan jo også hende at han faktisk hadde 80 kmt mens subaruen kom i 120 ;)

 

 

jeg synes de som ligger i 60 ut i akserelasjons feltet er FARLIGE traffikanter for det er skummelt når man selv kommer i 100 kmt og må bremse for de jeg ikke kan smutte meg til venstre men må bremse pga han fordi han ikke har gjennomsnitts fart som de andre !!!!!

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at innlegget ditt, der du spør hvorfor det kun er Subaru-førerens påstander som bør belyses, implisitt inneholder insinuasjoner om at jeg mener det - ja. Du spør HVORFOR, ikke OM... Det blir å tillegge meg meninger.

 

Nå rører du bare. Og det må du jo få lov til...

 

 

I fjor trafikkerte jeg denne strekningen i snitt nærmest daglig og det er faktisk slik at man ikke har noen opplevelse av å kjøre FORT i 140 km/t på denne strekningen. Jeg har flere ganger opplevd å ligge i kø på 10-12 biler som alle holder denne hastigheten - også forbi andre køer som har ligget mer rundt 100 km/t. Slett ikke uvanlig.

 

Å passere en rekke normalbilister i 140 km/t (minst) er ikke å tilpasse farten etter forholdene, uansett om veien teknisk sett tåler 140 km/t og vel så det.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår