Gå til innhold

WRX STI i ulykke på E18

Ranger emnet


Dawg Dee-Lux

Anbefalte innlegg

Her tror jeg du er inne på kjernen i saken ;)

 

Skyldspørsmålet vil alltid være et spørsmål om årsakssammenheng. Selv om det er vikeplikt ved feltskifte, er jeg rimelig sikker på at vikeplikten bare vil gjelde forhold som den som bytter felt skjønte eller burde ha skjønt/forventet at kunne inntreffe. Så i dette tilfelle vil Subaru'ens hastighet i forhold til den øvrige trafikken ha betydning for skyldspørsmålet/årssakssammenhengen.

 

Så selv om det er vikeplikt ved feltskifte, er det ikke uten videre gitt at dette er årsakssammenhengen i denne saken. Går den øvrige trafikken i 90, og man kommer i venstrefeltet i 100, så tror jeg vi er enige om at en feltskifter vil være skyld i et sammenstøt. Går trafikken i 90, og man kommer i venstrefeltet i 180, så tror jeg dette er langt over det feltsikfteren burde forvente og hensynta ved feltskifte. Da spiller det liten rolle hvor mye veien er god for, siden forholdene ikke tillater slike hastigheter.

 

Slik jeg ser saken koker det ned til hvor stor hastighetsforkjell feltskifteren skal måtte være forberedt på. Noen nevner Tyskland, og jeg tror nok den alment aksepterte hastighetsforskjellen er betydelig større der enn i Norge. Jeg kjenner ikke til om det finnes noe rettspraksis på dette, men jeg vil anta at den gjennomsnitlige oppfatningen i befolkningne er en aksept for forskjell i hastighet som er betydelig lavere enn det mange "supersjåfører" her på forumet vil akseptere.

 

Så kan man mase og syte om at folk kjører som idioter og må følge med hvis noen kommer bak i 100-og-mye, men når alt kommer til alt så vil årsakssammenhengen som regel avgjøres av en domstol med "vanlige folk". Det er en realitet vi må forholde oss til enten vi liker det eller ikke ;)

 

 

Case closed :O)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 189
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, og i den forbindelse ønsker jeg å engasjere en skrankeadvokat for betalt bistand til å pønske ut onde mottiltak... :D

 

Da må du leite et annet sted, for jeg får ikke lov til å si noe her, har jeg fått melding om :) Har faktisk fått min første advarsel her på Bilforumet, for jeg "gikk over streken", uten videre begrunnelse. Hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du leite et annet sted, for jeg får ikke lov til å si noe her, har jeg fått melding om :) Har faktisk fått min første advarsel her på Bilforumet, for jeg "gikk over streken", uten videre begrunnelse. Hehe...

 

Gulp! Den streken skulle jeg likt å ta i nærmere øyensyn. Da er jeg nødt til å representere meg selv også i fremtiden.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp! Den streken skulle jeg likt å ta i nærmere øyensyn.

 

Hehe... Ja, jeg er litt usikker på hvilken strek det er snakk om, faktisk. Den var ikke spesielt lett å få øye på, for å si det sånn. Men det skapte tydeligvis reaksjoner at jeg gikk over den, i alle fall ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Ja, jeg er litt usikker på hvilken strek det er snakk om, faktisk. Den var ikke spesielt lett å få øye på, for å si det sånn. Men det skapte tydeligvis reaksjoner at jeg gikk over den, i alle fall ;)

 

du var slem mot en fyr som skrøyt over nettet ;P.

Jeg er ny, men alle må vel begynne et sted. Litt sent ute men det har jeg alltid vært. Annet en på skolebenken men der sov jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haah!

 

http://tb.no/article/20071117/NYHETER/711170022/1087/NYHETER#commentform

 

 

ok først og fremst så VIL IKKE aribagene utløse seg om du ikke har sikkerhetsbelte på deg, det er nettop en av triggerne i hele bilen.

 

For det andre. så sies det jo rett ut her at bilene traff hverandre i sia! ERGO! Jettan svingte inn i sia på orezan, så ikke at han kom.! enda et gidt bevis på at han er skyldig !

 

men fy faen å flinke dem er til å forklare en situasjon!

 

han ble truffet i sia og lettet som en båt før han tokk en salto og landa på hjula..!

 

 

 

TULL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Begge bila fikk slengt og endte i fjellvegger, DER dem flippa pent og pyntelig rundt og landa på hjula!

 

at det er mirakel at de overlevde ?.. nei! det smalt bare ike hardt nokk!

folk er så forbanna lure at det faen ikke burde vært lov!

Sammenstøtet med fjellveggen må ha vært det hardeste.. flippen i seg selv er ikke store krafta! hvis du skal se på skadene på bilen så ser du jo selv at han ikke har vært på taket en gang!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter seg litt inn i hvordan en airbag fungerer er det jo ganske tydelig hvorfor den ikke har utløst. Skadene på bilene er jo rundt hele, men ingen av sammenstøtene har hatt kraftig nok retardasjon til at sensorene har løst ut

Statens Vegvesen gjør som vanlig en god jobb.kiddie

 

Så får vi se da, om enkelte her på forumet innrømmer at de har tatt feil.....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så får vi se da, om enkelte her på forumet innrømmer at de har tatt feil.....

 

Kun etterforskningen vil (forhåpentligvis) vise hva som er rett (bla bla bla......).

 

Har man kommet til noen konklusjon her?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har nok kommet til konklusjoner her ja

 

Hvis du leser mine innlegg nøye så legger jeg alltid forutsetninger til grunn for mine uttalelser. Jeg har altså ikke konkludert med noe som helst. Hvordan kan jeg det? Jeg sitter trygt plassert i min sofa mange mil unna åstedet og har ikke den fjerneste anelse om hva som egentlig skjedde. Har du?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår