Gå til innhold

boltkvalitet 10.9

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

tingstad var greie å handle løsvekt hos før, tror de er særere nå for tida.. de har også høyere kvalitet enn 10.9 om det trengs. men kjipt å måtte kjøpe en hel eske om man trenger to skruer :) ring og sjekk..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, da finnes det ikke og Tingstad, Wurth, Luna, Tools, Proffpartner, Tess og enda flere aner ikke hva de holder på med....

 

Ja de tar alle feil...

 

Neida. Slik er det når man skal være litt tøff i tryne'. 12.9 er riktig, 12.5 er feil.

Jeg blander begrepene. Unnskylder meg med at jeg jobber mest med tomme-bolter fra USA på rodden og de har bl.a dette grade systemet som jeg er inne på. 8.8 tilsvarer cirka grade 5, 10.9 tilsvarer cirka grade 8.

Les mer om det her:

http://www.sizes.com/tools/bolts_metric_standards.htm

 

Her er også en tabell med forskjellige styrker på forskjellige bolter, både metrisk og tommer:

http://www.boltdepot.com/fastener-information/Materials-and-Grades/Bolt-Grade-Chart.aspx

 

Linkene omhandler desverre ikke 12.9 bolter.

 

Det finnes faktisk også noe som kalles 14.9, men de har jeg funnet kun som pinnebolter. Kan godt være at de ikke er å få som vanlige bolter, da styrken kan være påvirket av utformingen, at de ikke klarer å lage de sterke nok til 14.9 når det skal være hode på bolten. Vet ikke hvorfor, men ser det også ifm motorbygging: En pinnebolt med mutter holder ofte mer enn en bolt med vanlig sekskantet hode.

 

Et kjent firma for oss som driver med Amcar og motorer er ARP (står for Automotive Racing Products). De lager bolter med større strekk og klippstyrke enn grade 8 bolter. Mulig det tilsvarer 12.9?

Her er hjemmesiden deres:

http://www.arp-bolts.com/Tech/Tech.html

 

Kan også legge til en ting til:

Noen påstår at grade 5 i visse sammenhenger er bedre enn grade 8 fordi grade 8 er så hardt herdet at den blir sprø. DETTE ER FEIL. Grade 8 er bedre enn grade 5 i ALLE sammenhenger, både tretthet, klipp og strekk. Dette er lett å se i tabellene over.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår