Gå til innhold

Convertering til e85.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Satt og leita på nettet og hva kom jeg over jo denne siden, http://running_on_alcohol.tripod.com/id32.html

 

Og hva sto det om injection motorer jo les her:

FUEL INJECTION SYSTEMS

 

Since some vehicles are equipped with fuel injection rather than carburetors, we will briefly touch on the use of alcohol with that system. There are two important factors in a fuel injection setup: injection timing and control jet diameter. Fortunately - since many systems now use an electronically controlled timing sequence - injection timing is not critical in a fuel injected engine. Neither performance nor economy improve substantially by either advancing or retarding the injection timing process.

 

Control jet diameter, on the other hand, is an important factor. If you increase the size of the control jets (which are the equivalent of the metering jets in a carburetor), the engine will operate well on alcohol fuel. An increase of 15-20% is all that's necessary to accomplish the conversion. (Ignition timing should, of course, be advanced as explained previously.)

 

An interesting feature of the fuel injection system is that it doesn't require any gasoline during the cold weather starting process to fire the engine up. Since the fuel is injected at a pressure of about 250 PSI, the alcohol fuel is sufficiently vaporized to ignite easily within the combustion chamber.

 

Her står det jo fyll E85 og kjør, dette burde da gjelde allle som har injektion motorer enten de har tbi systen eller tpi system, co2 sensoren ordner det meste. Har jeg misforstått alt eller.......:confused: :confused:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter som jeg har forstått det i enkle trekk så må innsprøytnings hjernen programeres til å gi mer stoff. Mener det var ca 20% mer forbruk med E85.

 

Og at E85 har 114oktan eller hva det nå var.

 

Blir saker når det er å få på alle bensin stasjonene rundt forbi.

 

Skal få eller har fått på Forus har jeg hørt.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått det i enkle trekk så må innsprøytnings hjernen programeres til å gi mer stoff. Mener det var ca 20% mer forbruk med E85.

 

Og at E85 har 114oktan eller hva det nå var.

 

Blir saker når det er å få på alle bensin stasjonene rundt forbi.

 

Skal få eller har fått på Forus har jeg hørt.

Leste på denne siden at den måtte omprogrameres, men så står jo at co2 sensoren vil jo måle feil blanding og dermed gi mer fuel, eller..

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det endel om bruk av e85 på motor beregnet på bensin. Eneste de trengte å gjøre på en golf 3 var å montere en drivstofftrykkregulator og justere.

 

Vi trenger jo bare suppa så er det tut og kjør, hvor er "miljøministeren/eier av statoil":iconsm

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått det i enkle trekk så må innsprøytnings hjernen programeres til å gi mer stoff. Mener det var ca 20% mer forbruk med E85.

 

Og at E85 har 114oktan eller hva det nå var.

 

Blir saker når det er å få på alle bensin stasjonene rundt forbi.

 

Skal få eller har fått på Forus har jeg hørt.

 

En kamerat av meg hadde en ny SAAB 9-5. Den kunne kjøres på E-85 og bensin.

Forbruket var vel noe høyere men da var det også mer effekt i motoren. Den gikk på rett over liter'n med E-85. (1,05 - 1,1)

Husker ikke hva den brukte med bensin...

Kan ikke huske at han gjorde noen endringer når han bytta mellom bensin/E-85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg hadde en ny SAAB 9-5. Den kunne kjøres på E-85 og bensin.

Forbruket var vel noe høyere men da var det også mer effekt i motoren. Den gikk på rett over liter'n med E-85. (1,05 - 1,1)

Husker ikke hva den brukte med bensin...

Kan ikke huske at han gjorde noen endringer når han bytta mellom bensin/E-85.

Det står flere steder at hvis du har injektion med co2 sensor vil den sørge for at mengde drivstoff blir rettet på, det er jo oppgaven til co2 sensoren, nemlig å måle og rette opp i mengden drivstoff. Bankesensoren ligger jo og tar vare på tenninga så den saken skulle også være under kontroll, så da kommer ikke jeg på mer.:driving

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et automatisk system som på nyere biler vil jo tilpasse seg automatisk når du fyller E85/vanlig bensin.Med et slikt gammelt system blir det surr hvis du ikke får tak i E85 og må fylle bensin.Vil gå alt for fett. Dessuten sto det vel at tenningen må skrues litt opp, og det er ikke alltid så enkelt. Dessuten er E85 ganske aggresivt og man på ha spesielle slanger, o-ringer osv for at det skal holde.

De vil nok gå noen år enda før det blir veldig vanlig. Dessuten har jo SV sin samferdselspolitiske talsmann sagt at det er uholbart at noen kjøretøyer skal slippe å betale drivstoffavgift.De vil mao ha avgift på både gass og E85.Miljøparti my ass.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvad så med os, som kører med forgasser, har vi ingen muligheter, eller må vi ut med mange t-lapper til et efi system???

 

Du må lese den siden jeg la ut link til det står der hva du må gjøre, men det er jo så mange som hiver tbi systemer i Norge:wonder: så en tbi må man vel nesten få gratis rundt forbi, jeg skjøner ikke hvorfor folk hiver det men det får hvære dems problem, det finnes også mange slike annlegg på skroten, allle tbi annlegg går ann å bruke:race

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et automatisk system som på nyere biler vil jo tilpasse seg automatisk når du fyller E85/vanlig bensin.Med et slikt gammelt system blir det surr hvis du ikke får tak i E85 og må fylle bensin.Vil gå alt for fett. Dessuten sto det vel at tenningen må skrues litt opp, og det er ikke alltid så enkelt. Dessuten er E85 ganske aggresivt og man på ha spesielle slanger, o-ringer osv for at det skal holde.

De vil nok gå noen år enda før det blir veldig vanlig. Dessuten har jo SV sin samferdselspolitiske talsmann sagt at det er uholbart at noen kjøretøyer skal slippe å betale drivstoffavgift.De vil mao ha avgift på både gass og E85.Miljøparti my ass.

 

Ja er dem ikke deilige, duster............................:fatality:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok ikke.Metanol er voldsomt aggresivt og Etanol skal være et sted mellom bensin og Methanol.

Ellers ser det jo ut som Norge atter engang er på Jumbo plass når miljøtiltak kommer.Slik vi var med blyfribensin (10år etter feks USA) og . I Sverige er det vel 300 E85 stasjoner og i Norge er det 3!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

An interesting feature of the fuel injection system is that it doesn't require any gasoline during the cold weather starting process to fire the engine up. Since the fuel is injected at a pressure of about 250 PSI, the alcohol fuel is sufficiently vaporized to ignite easily within the combustion chamber.

...Lurer litt på om de gutta er på tripp...vanlig EFI har ikke i nærheten av 17 Bar bensintrykk...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår