Gå til innhold

Convertering til e85.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det har ennå ikke vært vilje hos Statoil eller regjering for å kunne tilby E85 til de fleste nordmenn. Minnes noen skiløpere (Åmodt mfl) som i fjor på denne tid sto frem på NRK og var bekymret for snøen som ikke falt i Oslomarka slik at de kunne gå på ski. Deres bidrag var den gang å fylle E85 på bilen. Etter dette ble daverende miljøvernminister Bjørnøy intervjuet og sa noe sånt som:"Ditta e et viktig virkemiddel for å få ned CO2 utsleppa fra bilparken i Norge".

OG HVOR MANGE HAR FÅTT MULIGHET TIL Å FYLLE E85 ETTER DETTE?????

Det finnes knapt stasjoner utenfor Oslo.

 

Uansett hvordan man diskuterer med regjering, miljøorg eller andre, skal det bli svinedyrt å kjøre bil for det er det værste vi kan gjøre. Det snakkes ikke om andre CO2 produsenter (Melkøya, flytrafikk, båt osv..)

 

Hvis vi skal komme videre med redusjon av CO2 utslipp må vi kunne forvente at forholdene legges til rette for det. Regjeringen må sørge for at de folk får mulighet til å fylle E85, LPG eller andre mer miljøvennlige drivstofftyper. De bør også bruke virkemidler som fungerer.

 

I staten New York får man et direkte fradrag i skatten på $3000 hvis man kjøper en Toyota Prius eller tilsvarede bil. Bilen koster ca $20 000 før rabatter. I Norge koster bilen ca 300 000, noe som ville gitt et direkte fradrag i skatt på kr 45 000. Det hadde vært tiltak for å få folk til å kjøre mer miljøvennlig. Men det vill selvfølgelig gitt mindre inntekt i statskassen mindre penger til Statoil. Men miljøet hadde nok hatt det bedre.. Hadde de som kan kjørt på E85 i tillegg og biodisel hadde vært tilgjengelig så hadde dette monnet for bilparken sin del.

 

Mitt juleønske: Fru Halvorsen til Svalbard, Prius i garasjen, E85 på stasjonen og LPG uten avgift. God Jul

 

ChevyBBC

 

Mye bra er stort sett enig med deg men, Prius er jo en miljøværsting, mann må ikke se seg blid på utslipp fra bare bruken av bilen, den skal produseres og resikuleres. http://www.folkebladet.no/bilogtrafikk/article111679.ece

 

Det mest miljøvenlige er vel å prøve å beholde bilene vi har lengst mulig og så bygge alle om til enten e85 drift eller biodisel.:win

Ikke bygge en haug med Priuser.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prius er jo en miljøværsting, mann må ikke se seg blid på utslipp fra bare bruken av bilen, den skal produseres og resikuleres.

 

Dette er bare en myte. Rundt regnet 80% av en bils utslipp kommer under bruk. Resten under produksjon og skroting.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte alle gummislanger, hvis du har noen i brenselsystemet da de ordinære bensinslanger over tid ikke tåler e85, det samme med o-ringer.

 

Dette stemmer ikke. Jeg har fortsatt til gode å finne et eneste materiale som tåler bensin, men ikke etanol.

Det som kan være et problem på rævgamle biler er at slangene er morkne, men at de små sprekkene er tettet igjen av harpiksavleiringer fra bensinen oppgjennom åra. Da kan de avleiringene løses opp av etanol, men etanol er ikke aggressivt mot selve gummien.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Jeg har fortsatt til gode å finne et eneste materiale som tåler bensin, men ikke etanol.

Det som kan være et problem på rævgamle biler er at slangene er morkne, men at de små sprekkene er tettet igjen av harpiksavleiringer fra bensinen oppgjennom åra. Da kan de avleiringene løses opp av etanol, men etanol er ikke aggressivt mot selve gummien.

Har bare lest det på forskjellige steder der ombygging er beskrevet, men det er sikkert feil:hide

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke diskuter med deg på det, men du tar feil...

 

Det er ikke grunnnen ikke så mye å diskutere, men det er du som tar feil.

 

LCA_bil.jpg

kilde: Environ. Sci. Technol. 2003, 37, 5445-5452

 

Hva angår ombyggingen er det mange misforståelser ute og går. Besøk forumet på http://www.etanol.nu, der er det folk som har peiling.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dere som er litt koko...

 

Er jo klart at bilen forurenser... en 0,5 liter på mila enten den er ny eller gammel, blir skit i lufta uansett...

 

MEN... når jeg kjører min 85 starlett i 10 år...så må det være mere miljøvennlig enn den flott figuren som kjøper 3 nye toyota biler på samme tid, fordi han liksom skal være miljøvennlig...

Å produsere 3 biler koster mye mere i materialer enn å holde en 10 år gammel bil ved like...:thumb

 

Å kjøpe ny bil er bare en je--ig dårlig unnskyldning for å flotte seg litt...:iconsm

 

Tenk å være så teit at en gir staten 30% av det bilen koster når en skrur på de 4 skruene til skiltene...:confused:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dere som er litt koko...

 

Er jo klart at bilen forurenser... en 0,5 liter på mila enten den er ny eller gammel, blir skit i lufta uansett...

 

MEN... når jeg kjører min 85 starlett i 10 år...så må det være mere miljøvennlig enn den flott figuren som kjøper 3 nye toyota biler på samme tid, fordi han liksom skal være miljøvennlig...

Å produsere 3 biler koster mye mere i materialer enn å holde en 10 år gammel bil ved like...:thumb

 

Å kjøpe ny bil er bare en je--ig dårlig unnskyldning for å flotte seg litt...:iconsm

 

Tenk å være så teit at en gir staten 30% av det bilen koster når en skrur på de 4 skruene til skiltene...:confused:

 

Det er jo ikke så jævlig vanskelig å forstå det da, men å diskutere med enkelte gir mann bare opp med en gang........... Er både mer moro og givende å slenge "dritt", kompiser imellom, en å diskutere med folk som bare har "rett hele tiden og jeg veit best"grinchy Gidder ikke.:thumb

Men E85-ombygging har han vel litt greie på, han har jo bygd om en bil som funker:m'm:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så jævlig vanskelig å forstå det da, men å diskutere med enkelte gir mann bare opp med en gang........... Er både mer moro og givende å slenge "dritt", kompiser imellom, en å diskutere med folk som bare har "rett hele tiden og jeg veit best"grinchy Gidder ikke.:thumb

Men E85-ombygging har han vel litt greie på, han har jo bygd om en bil som funker:m'm:

 

Ja, Gud forby. Folk som faktisk begrunner påstandene sine. Slitsomme greier.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Gud forby. Folk som faktisk begrunner påstandene sine. Slitsomme greier.

 

Ja, og din begrunnelse er mer riktig en mine begrunnelser, dine rapporter er mer riktige en mine raporter, de forskerene som du referer til har helt RETT, de forskerene som jeg referer til har helt FEIL.:crazysant: damndamn :oohh

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dere som er litt koko...

 

Er jo klart at bilen forurenser... en 0,5 liter på mila enten den er ny eller gammel, blir skit i lufta uansett...

 

MEN... når jeg kjører min 85 starlett i 10 år...så må det være mere miljøvennlig enn den flott figuren som kjøper 3 nye toyota biler på samme tid, fordi han liksom skal være miljøvennlig...

Å produsere 3 biler koster mye mere i materialer enn å holde en 10 år gammel bil ved like...:thumb

 

Å kjøpe ny bil er bare en je--ig dårlig unnskyldning for å flotte seg litt...:iconsm

 

Tenk å være så teit at en gir staten 30% av det bilen koster når en skrur på de 4 skruene til skiltene...:confused:

 

Helt enig der. Å vrake en bil, er jo i prinsippet å vrake hele dens nypris verdi, å i tillegg kjøpe en ny bil, som seff åsså har en verdi, blir bare masssse sløsing. Menne 30 %??? Er vel mer enn det i avgifter vel, ville vel sagt 50%.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og din begrunnelse er mer riktig en mine begrunnelser, dine rapporter er mer riktige en mine raporter, de forskerene som du referer til har helt RETT, de forskerene som jeg referer til har helt FEIL.:crazysant: damndamn :oohh

 

Har du lest den rapporten som det refereres til i avisartikkelen du refererer til?

Burde det ringe en liten bjelle når noe er publisert av "CNW Marketing Research"?

Så ja; en artikkel i et vitenskapelig tidsskrift er mer pålitelig enn en rapport lagt ut på nettet av en gjeng markedsføringsfolk som har bestemt seg for konklusjonen først og deretter vridd metoden til å få det resultatet de ønsker.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der. Å vrake en bil, er jo i prinsippet å vrake hele dens nypris verdi, å i tillegg kjøpe en ny bil, som seff åsså har en verdi, blir bare masssse sløsing. Menne 30 %??? Er vel mer enn det i avgifter vel, ville vel sagt 50%.

Det må velvære slik at det å bruke en bil lengst mulig og kansje bygge den om for en billig penge å kjøre på eksempelsvis- e85, må være det mest miljøvennlige, det koster mye energi å lage en bil, og til flere år en kan fordele dette over, til mer miljømessig blir vel bilen.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må velvære slik at det å bruke en bil lengst mulig og kansje bygge den om for en billig penge å kjøre på eksempelsvis- e85, må være det mest miljøvennlige, det koster mye energi å lage en bil, og til flere år en kan fordele dette over, til mer miljømessig blir vel bilen.

 

En gammel bil (spesielt før 1989)forurenser vanvittig mange ganger mer enn en ny bil. Dessuten har jeg lært at det ikke er så voldsomt ressurskrevende å lage en ny bil i dag. Derfor lønner det seg vistnok, i et helhetsperspektiv, å vrake den gamle bilen og kjøpe seg en ny.

 

Hvilke utslipp gamle forgassermotorer konvertert til E85 har av CO og NOx vet jeg ikke, men hovedgevinsten med E85 er jo at den ikke tilfører atmosfæren ytterligere CO2 i forhold til hva som hadde blitt tilført dersom produktene hadde blitt brutt ned på vanlig vis gjennom forråtnelse ol. En stor ulempe med dagen E85 er at den dreier virksomheten over fra å dekke primærbehov i u-land til å dekke drivstoffbehovet i i-land. Først når E85 i hovedsak kommer fra overskudds- og avfallsprodukter blir det skikkelig miljøvennlig (selv om miljøvennlig egentlig er feil ord - redusert tilstedeværelse av miljøuvennlighet er kanskje bedre...).

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel bil (spesielt før 1989)forurenser vanvittig mange ganger mer enn en ny bil. Dessuten har jeg lært at det ikke er så voldsomt ressurskrevende å lage en ny bil i dag. Derfor lønner det seg vistnok, i et helhetsperspektiv, å vrake den gamle bilen og kjøpe seg en ny.

 

Hvilke utslipp gamle forgassermotorer konvertert til E85 har av CO og NOx vet jeg ikke, men hovedgevinsten med E85 er jo at den ikke tilfører atmosfæren ytterligere CO2 i forhold til hva som hadde blitt tilført dersom produktene hadde blitt brutt ned på vanlig vis gjennom forråtnelse ol. En stor ulempe med dagen E85 er at den dreier virksomheten over fra å dekke primærbehov i u-land til å dekke drivstoffbehovet i i-land. Først når E85 i hovedsak kommer fra overskudds- og avfallsprodukter blir det skikkelig miljøvennlig (selv om miljøvennlig egentlig er feil ord - redusert tilstedeværelse av miljøuvennlighet er kanskje bedre...).

 

Utdrag fra siden til Partiet de grønne:

"Derfor bør vi også tenke nytt i forhold til den eksisterende bilpark. Alle tiltak som kan forbedre byens luft lokalt, er jo også en gevinst globalt. Dette er i høyeste grad riktig hvis det gjelder utbedring av gammel bilpark. Ved kjøp av ny bil vil forbedringene lokalt være til stede, mens produksjonen av bilen i snitt gir så høye utslipp (ca. 7 tonn CO2-utslipp for produksjonen av en Corolla) at det tar 3 års bruk av gammel bil (snitt 2.66 tonn årlig) for å gi like store utslipp (fakta fra FIVH(fremtiden i våre hender))".

 

Legger vi så til at bilen skal skrotes på en ordentelig måte, så hvor mye co2 koster det, sikkert det halve, da er vi oppe i 4,5 års drift, det må jo ha en betydning at vi bruker bilene lengere. Gjennomsnitt leve alder på en bil er 17.5 år, og hvis man da kan øke denne til 21.5 så vil det bli produsert mindre biler, ergo mindre utslip. Litt for enkelet, men ikke helt uriktig.:)

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår