Gå til innhold

Convertering til e85.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

En annen vinkling i saken er fremstillingen av E85! Hva slags innvirkning har fremstillinga av E 85 på klimasituasjonen?

Kome meg også for øret i dag at biler som går på e85 får starproblemer i kaldt vær. Gjaldt visst også nye biler fra Saab så vidt jeg forstod. Noen som vet noe om dette?

 

Nei tror ikke miljøspørsmålet har et enkelt svar, eller kanskje er det en svar vi helst ikke ønsker å høre!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En annen vinkling i saken er fremstillingen av E85! Hva slags innvirkning har fremstillinga av E 85 på klimasituasjonen?

Kome meg også for øret i dag at biler som går på e85 får starproblemer i kaldt vær. Gjaldt visst også nye biler fra Saab så vidt jeg forstod. Noen som vet noe om dette?

 

Det kommer helt an på hvor etanolen er laget og hva den er laget av. Er den laget av mais i USA er klimagevinsten fint liten, siden det bruke mye gjødsel og energien kommer fra kullkraft. Da har man ikke oppnådd annet enn å lage drivstoff av kull.

Er den laget i Brasil er forbruket av fossil energi under produksjon så godt som null. Blir det laget av skog i Norge er effektiviteten dårligere enn brasiliansk brennevin, men energibehovet kan dekkes av bioenergi.

 

Det er velkjent at det kan være vanskelig å starte motorer på etanol, det er derfor det er blandet inn 15% bensin. I Norden er det også blandet inn ekstra bensin (E75) om vinteren for å gjøre kaldstart lettere. Det er ikke noe problem på en innsprøytningsbil, men litt verre på en bil med gasser.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra siden til Partiet de grønne:

"Derfor bør vi også tenke nytt i forhold til den eksisterende bilpark. Alle tiltak som kan forbedre byens luft lokalt, er jo også en gevinst globalt. Dette er i høyeste grad riktig hvis det gjelder utbedring av gammel bilpark. Ved kjøp av ny bil vil forbedringene lokalt være til stede, mens produksjonen av bilen i snitt gir så høye utslipp (ca. 7 tonn CO2-utslipp for produksjonen av en Corolla) at det tar 3 års bruk av gammel bil (snitt 2.66 tonn årlig) for å gi like store utslipp (fakta fra FIVH(fremtiden i våre hender))".

 

Legger vi så til at bilen skal skrotes på en ordentelig måte, så hvor mye co2 koster det, sikkert det halve, da er vi oppe i 4,5 års drift, det må jo ha en betydning at vi bruker bilene lengere. Gjennomsnitt leve alder på en bil er 17.5 år, og hvis man da kan øke denne til 21.5 så vil det bli produsert mindre biler, ergo mindre utslip. Litt for enkelet, men ikke helt uriktig.:)

 

Jeg tillater meg å tvile på at man med eldre biler mener de som er 18 år eller eldre (før 1989), men å bedrive utbedring av halvgammel bilpark kan ha noe for seg.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å tvile på at man med eldre biler mener de som er 18 år eller eldre (før 1989), men å bedrive utbedring av halvgammel bilpark kan ha noe for seg.

Et lite tankeeksperiment, jeg har en Camaro fra 1980 den er det satt inn en 1987 TPI motor i den er det forsåvidt "enkelt" å bygge om til E85 drift- Jeg har også en 1987 K20 Pickup, I den passer en 6,0 liter Vortec motor den er nesten helt klar for E85, hvis jeg hever disse bilen for å kjøpe nytt vil det si at det må slippes ut 14 000 tonn med co2, hvis jeg bygger om bilene og tar vare på dem kan de sikker gå i 17 år til, da har jeg "spart" miljøet med 14 000 tonn co2, Ikke sant, bare ved å ikke kjøpe ny bil.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tankeeksperiment, jeg har en Camaro fra 1980 den er det satt inn en 1987 TPI motor i den er det forsåvidt "enkelt" å bygge om til E85 drift- Jeg har også en 1987 K20 Pickup, I den passer en 6,0 liter Vortec motor den er nesten helt klar for E85, hvis jeg hever disse bilen for å kjøpe nytt vil det si at det må slippes ut 14 000 tonn med co2, hvis jeg bygger om bilene og tar vare på dem kan de sikker gå i 17 år til, da har jeg "spart" miljøet med 14 000 tonn co2, Ikke sant, bare ved å ikke kjøpe ny bil.

 

Utslipp er mer enn CO2, spesielt på gamle biler uten treveiskatalysator. Videre bør du sette opp tankeeksperimentet ditt litt mer oversiktlig og pedagogisk. Sett opp 2 regnestykker alt inkludert for pokkern :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslipp er mer enn CO2, spesielt på gamle biler uten treveiskatalysator. Videre bør du sette opp tankeeksperimentet ditt litt mer oversiktlig og pedagogisk. Sett opp 2 regnestykker alt inkludert for pokkern :D

 

En slik TREveiskatlysator spikker jeg en sen kveldsstund så den saken løser jeg lett. Jeg bygger bila, så måler jeg utslipp etc. ser hvor lenge dem går også forsetter vi tråden om en slik 15 års tid, Praksis er lettere å forstå en en skjematisk-pedagogisk oppsettning.:blah:

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi det hele så må man vel innse at E85 alene ikke løser behovet for drivstoff på biler i framtida. Vi må kanskje heller søke mot tre- fire forskjellige drivstoffalernativer.

 

For all del, men etanol er ganske fornuftig i et plugin-hybrid setup. Da kan man ha en liten blodtrimma etanolmotor som går på optimal last og genererer strøm. Etanolmotorer kan kjøres med dieselkomp med dertil tilhørende virkningsgrad.

Den ubehagelige sannheten som ikke er så spesielt populær på BF (og spesielt ikke amcar;)) er jo at man må bruke mindre drivstoff uansett hva slags alternativer man går for.

 

Og just for the record; jeg er ingen rabiat SVer eller.no sånt

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i en norsk setting er bare at det stimuleres ikke til å velge et miløvennlig alternativ. Heller ikke når en tenker kollektivt.

Vi vet med sikkerhet at slik globalisering på kommunikasjons fronten er blitt må man tenke nytt i forhold til energikilder.

Tror derfor vi må bruke litt av vårt enorme såkalte " pensjonsfond" på forskning som kan gi oss alternativer i framtida!

Velvel! litt utenom temat det her men poenget med miljøspørsmålet er alvorlig mye mere komplekst og vidtgripende enn noen antakelig aner!

 

NB! HAdde du vært miløjfundamentalist hadde du vel hatt bilde av skylapper i avataren din :)

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest i den norske CO2 debatten ar at man hver eneste dag kan lese "100" vis av sider om hva man skal gjøre med de 9% av utslippene som kommer fra biler. De andre 91%'ene er knapt nok nevnt.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest i den norske CO2 debatten ar at man hver eneste dag kan lese "100" vis av sider om hva man skal gjøre med de 9% av utslippene som kommer fra biler. De andre 91%'ene er knapt nok nevnt.
Logisk nok...de "kan man jo ikke avgiftsbelegge"...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler at essensen i "klimadebatten" egentlig bare er en ny knagg å henge avgifter på!

Skulle gjerne hatt innsyn i regnskapene til firmaet vi alle er eiere i!

5000 kr for en spade... 30 millioner for 100 meter asfaltert vei...etc.... er nok omtrent sånn det regnes priser på ting i "firmaet vårt". At det er mye synsing på G er ingen tvil,se bare på Terra..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor det har blitt av ozonlaget, det var jo snakk om ozonlaget ditt og ozonlaget datt. Før når det var hull i dette glemte ozonlaget så var det ikke så mye CO2 ihvertfall. Kanskje vi burde lage hull i ozonlaget igjen, slippe ut CO2'n

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår