Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Ja, hadde musikk på filmene før, men det ville visst ikke folk ha, så da får de høre på mine kommentarer istedet, hehe.

 

Hehe, var jeg som kommenterte det den gangen.

Var nå bare min mening. Men dersom folk ønsker å ha musikk har de da full anledning til å mute lyden på filmen og sette på musikk ved siden av.. Jeg synest da det er mere interessant å høre motorn jobbe(er da som musikk i mine ører), og også kommentarene :)

 

Jeg som ikke har tiltak til å bygge meg skikkelig bil selv, og ikke har noe skikkelig bane i nærheten, liker å se noen runder på bane. De som synes det blir kjedelig får nå heller spole da, eller la være å se på. Men men, er nå bare min mening.

 

Digger filmene dine. Så de tre siste på prosjektorn i gårkveld med bra guff på hjemmekino'n.. Feit lyd av den bilen :)

 

Dette er en av de aller mest interessante trådene på forumet her. Imponerende arbeid du gjør, og utrolig rå bil.

Gleder meg til twinturbo..

 

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker du. Ja på ordentlig anlegg så brummer det godt, hehe.

 

Jaja, så får vi se åssn dette går:

 

http://www.bilforumet.no/happenings/181010-kjoring-for-gatebiler-pa-rodmyr-i-skien-21-10-a.html

 

 

Har meldt meg på der, hehe. Men har nå bytta til original fjører IGJEN, så det blir huskestue.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, sesongen var visst ikke over, nei. Bakkeløp i Skien, dette måtte man jo få med seg.

 

Har byttet til de originale fjærene, siden den skal på EU snart: kan være greit å komme seg inn på verkstedet som skal ta kontrollen, hehe. Er litt forskjell.

 

20102007584.jpg

 

Så da var de på nå da, til bakkeløpet, men jeg glemte å ta ut cambershimsa bak, så jeg trur jaggu det er POSITIV camber bak, hehe.

 

Var mye vasst som dukka opp en søndags morra.

 

21102007586.jpg

 

Bare tok litt bilder over plassen.

 

21102007585.jpg

 

21102007587.jpg

 

Men det var mer rally å Race biler enn jeg hadde trodd, gitt. Ford GT40, AC Cobra, Westfielder, Skyliner, osv.

 

21102007589.jpg

 

Hadde jo aldri kjørt denne banen før(ingen andre hadde det heller, for så vidt), å det var 3 runder, så den første var bare for å sjekke løypa. Å jeg snurra jo da, hehe. Men de to neste gikk bedre.

MEN, det var jo vått da, å med slitte dekk, så var jeg litt skeptisk, men det tørka opp mer etter hvert, så 3 runden begynte jeg å få det til. Her er videoen.

 

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=ObZntihY05c"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=ObZntihY05c" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk, du.

 

Da er resultatlista etter bakkeløpet her:

 

http://www.knagatebil.no/online/?page_id=16

 

 

Her er link til Carl sin filming:

 

http://youtube.com/watch?v=CIa3IMhT56w

 

 

 

Å her er mer bilder:

 

http://www.kna-gatebil.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=6&st=0&sk=t&sd=a&sid=144edac94453e6d4b55bb1701a9c7ac9&start=20

 

Interessant å se at jeg kjørte fortere enn Westfield, Caterham Super Seven, 2 Skyliner, Sierra Cossie, AC Cobra, Audi Quattro å S4 å en Manta med 600 hk V8. Hmmmmm………

 

Ble nr 19 av 41 på lista her, men det må jo nevnes at rundt 10 av disse er rally biler, å flere hadde heller ikke skilter(showklassen).

 

Så har jeg åsså fått den nye fine G-tech’en min, som er den kule RR utgaven. Artig sak, som jeg seff måtte ut å teste med en gang. Det som er litt fint her, er at du etterpå åsså kan laste inn kjøringa til pc’en, å få fram alle målinger på skjermen.

Nå må det sies at det var 6 grader, så motoren fusket litt, siden den da får 6 grader luft inn, å det var glatt, da dekka er dårlig, men da ble de beste målingene som følger:

0-100 km/t på 5,14 sek.

0-100 km/t til -0 igjen på 9,67 sek.

0-160 km/t til -0 igjen på18,34

240hk på hjula.

400 Nm på hjula.

0,94 G i sving

0,85 G i brems

0,6 G i aks.

Kvartmila på 13,29 med 174 km/t.

 

Dette er altså det jeg klare å få i bakken av verdier.

 

Så da har jeg noe å sammenligne med til neste år. Hvis det blir litt varmere framover noen dager, kommer jeg vel til å se om jeg får til en bedre måling, da jeg ikke var helt fornøyd her.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto å kikka på løpet i 90gradern, du kjørte veldig bra. Menne er det ikke litt vanskeligt med den bilen i den løypa.

Har lagt et bilde av bilen din på carspotting fra grenland :D

 

Han med med Mantaen bor rett ved meg sikler felt på den hehe. Granadaen din og Mantaen var høydepunktet ved løpet.

 

mvh. Andreas

( ) Opel Commodore c 2.8 82mod.

(x) Opel omega B 2.5 v6 24v 95mod.

(x) Opel Omega A 2liter 93mod.

( ) Reliant Scimitar GTE 3L v6 74mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto å kikka på løpet i 90gradern, du kjørte veldig bra. Menne er det ikke litt vanskeligt med den bilen i den løypa.

Har lagt et bilde av bilen din på carspotting fra grenland :D

 

Han med med Mantaen bor rett ved meg sikler felt på den hehe. Granadaen din og Mantaen var høydepunktet ved løpet.

 

mvh. Andreas

 

Takker du, følte vel selv at jeg ikke fikk ordentlig flyt i kjøringa, men på 3 runde begynte det å hjelpe. Var litt forsiktig, siden det var vått.

Vanskelig, åssn det? Mener du siden det er en stor bil? Det er jo litt av utfordringa, hehe.

 

Sikler han ja? Ja jeg var fornøyd med at jeg kjørte mye kjappere enn han, hehe. Han burde ha bedre forutsetning få å kjøre kjappere enn meg.

 

Alltid moro å være høydepunkt, hehe. Kan vel trygt si at det ikke er bilen du forventer komme pesende oppover i et bakkeløp.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker du, følte vel selv at jeg ikke fikk ordentlig flyt i kjøringa, men på 3 runde begynte det å hjelpe. Var litt forsiktig, siden det var vått.

Vanskelig, åssn det? Mener du siden det er en stor bil? Det er jo litt av utfordringa, hehe.

 

Sikler han ja? Ja jeg var fornøyd med at jeg kjørte mye kjappere enn han, hehe. Han burde ha bedre forutsetning få å kjøre kjappere enn meg.

 

Alltid moro å være høydepunkt, hehe. Kan vel trygt si at det ikke er bilen du forventer komme pesende oppover i et bakkeløp.

hehe ops skrive feil :P jeg mente jeg sikler på v8 bilene i løpet hehe. Det jeg mente med vanskelig, var at banen var smal, og granada er jo ikke den minste bilen hehe :P menen bra kjørt uansett

( ) Opel Commodore c 2.8 82mod.

(x) Opel omega B 2.5 v6 24v 95mod.

(x) Opel Omega A 2liter 93mod.

( ) Reliant Scimitar GTE 3L v6 74mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sånn å fortå.

 

Ja det var litt smalt, når du sier det, men jeg reiv bare 2 koner på kjøring nr 2, eller rettere sagt, kjørte over "foten" på konene, så de flyttet seg, så det gikk greit.

 

Den Mantaen var kanskje ikke den smaleste heller, med 15 cm bredding på hver side, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da kan vi vel ta et lite resyme over hva som ble gjort av planene jeg hadde i fjor vinter.

 

Understell:

Fjærer å dempere.

Alt. 1 er bytting av dempere, mest sannsynlig AVO. Dette er enkelt å bolt on.

Alt. 2 er ombygging til coilover, AVO åsså her.

Mja, her har det ikke blitt gjort noe, men skal prøve å få til alt. 2 i vinter. Men må si at jeg egentlig syntes det har funka fint som det er, bortsett fra at den ble litt lav på dårlige veier.

 

Bremser.

Foran er det allerede bygd om, men bak vil det bli ombygging til skivebrems, med 300x22mm (Mercedes 600 SEL)og Scorpio Cosworth calipper. Dette kan medføre at åsså hovedsylinder må byttes.

Dette har blitt gjort, dog med Scorpio Cossie skiver, å med litt småtillegg her, så funker bremsene nå bra, selv med original hovedsylinder.

 

Stabstag.

Disse vil bli byttet mot større. Idag er det 24mm foran, å 12mm bak. Nye fester må lages.

Har laget festene til begge, å fått på det framre, å er veldig fornøyd med resultatet der. Bilen ble mye mer nøytral i sving, bedre på turn in, å lettere å få begge hjula bak til å slippe.

 

Drivverk.

Gearkasse.

Alt. 1. Her må jo minimum kassa jeg har ut og overhales/oppgraderes.

Alt. 2. Ombygging til manuell gearkasse, 5 eller 6 trinns.

Gikk jo for alt. 1, å ble åsså her veldig fornøyd. Har ikke hatt et problem med kassa etter prepping. Men det frister fremdeles med manuell kasse, i så fall Tremec TKO 600, som tåler 600lb/ft, eller over 800Nm.

 

Bakaksel.

Alt.1. Få tak i en Granada diffbrems. Nærmest umulig, men kan være noe på gang.

Alt. 2. Bygge om til en anen diff med brems.

Har liggende drivaksler til 3.0 Granada, som er kraftigere, hvis jeg må.

Her fikk jeg på en måte faktisk ordnet alt. 1, da det viste seg at Quaife ville lage diff til Grænnis. Så det problemet er da en saga blott, å jeg er MEGAfornøyd med denne diffen. Kjører fremdeles med de vanlige drivakslene.

 

Motor

Her er det vel litt å hente enda. Kommer nok til å bytte ut 3 komponenter i vinter : kam, gasser, å innsug. Lurer litt på en roller da. Hvis ikke finns det jo turbo. I så fall er det en stor mulighet at disse blir montert bak, noe som hadde vært utrolig kult. Har åsså litt lyst å flytte radiatoren bak, for bedre vektfordeling, men det minsker bruksverdien litt.

Her har ingen av tinga blitt utført, men det kan forklares med at motoren har fungert flott hele sesongen. Blir konvertering til Megasquirt her, så ny gasser går da ut. Det vil åsså bli (remote)Twin Turbo, så dermed går ny kam å muligens innsug åsså bort. Prøver heller med det jeg har først. Har turboer liggende, å dermed vil dette bli den billigste måten å øke effekten på, om enn ikke den optimale.

Har åsså løst kjøleproblemet med ny radiator(som blir foran), så dette er åsså en fordel når TT kommer.

 

Karrosseri.

 

Burde vel hatt et nytt toppstrøk på lakken, Er ikke helt fornøyd med panser luftingene, vurderer en løsning. Det hadde åsså vært på sin plass med en passende bakspoiler, Har ikke bestemt meg enda der.

Ingenting gjort her heller, men dette var jo strengt tatt ingen nødvendige ting, å har vel heller ikke nå noen prioritet. Muligens prøve å få lakken bedre.

 

Interiør.

 

Skal jeg ha dette skinninteriøret da… Det er ikke opimalt for banekjøring, ingen sidestøtte, det er tungt, å ærlig talt synes jeg ikke det hører hjemme i ”stilen” bilen begynner å få. Så originale dørtrekk, kun gulvmatte, baksete(vil jo ha mulighet for flere enn en passasjer), lettere racestoler foran, å generelt rensket, tror jeg 1400 kg burde gå. Vurderer åsså bur, som ville stivet opp betraktelig, men dette må nok lages selv å det minsker jo bruksverdien.

Fått nye seter, som hjalp betraktelig, å siden det ble en del mil i sommer, ble heller ikke isoleringen tatt vekk. Kommer til å ta dette i vinter i stedet. Bur blir jo bare vanskeligere for hver dag å få godkjent.

 

Så summa summarium så skjedde det vel endel denne sesongen, både med planene jeg hadde, å ikke minst kjøring på alt mulig av arrangementer, så jeg er rimelig fornøyd, både med bilen, å resultatene.

 

Men man kan jo ikke gi seg, så vi får se hva som blir gjennomført i vinter da. Er jo bare 6 måneder til kjøring på Rudskogen, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro og se hvordan bilen din utvikkler seg, det du kan gjøre MTP bur er:

 

- Lagem en hovedbøyle som går igjennom dasj, ha krysset i taket samt forran ruta permanent

- Krysset bak lan være skrudd slik at du kan bruke baksetene når du ikke kjører på bane

- Skrudde dørstrevere for samme grunn som oppnevnte.

 

Understell, her burde vel coilovers være innen rekkevidde?

- Stabstag, får man stabstag med kniv justering til grannis?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår