Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Billigste Racefuel'en du får tak i er vel E85 ?

 

Nja, skeptisk. Ville vel ikke kald e85 racefuel akkurat...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metanol krever ca dobbelt så feit blanding som bensin.Du trenger mye større dyser og større akspumper.Og metanol tører som kjent på pakninger osv slik at de må byttes.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel kansje slenge inn en quiz for å holde tråden i gang:

Her er et spørsmål som det faktisk ikke er så mange som vet det helt korekte svaret på:

Hvorfor har man vakuumklokke på eldre fordelere?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for at tennings forskyvningen skjer via vakum, siden det forandrer seg etter turtallet på motoren er det mulig å få til en "vakum styrt tennings forskyver".

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en liten lett en jeg og da, siden det er så lenge siden.

 

Alle kjenner vel til MSD, firmaet som produserer coiler, tennings bokser, fordelere etc etc.

 

MEN, hva står MSD for?

 

Ikke gidd å google bare for å få rett svar, svar kun viss dere vet det ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multipel Spark Distribution. Selv om de etterhvert har mange produkter som ikke har dette.

Men jeg var langt fra fornøyd med svaret på vakuumklokken så den quisen går videre.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan man føye til at en vakumfordeler er mer effektiv og "bedre" enn en fordeler med vekter fordi vakumfordeleren virker på den måten at den ser belastningen til motoren, ikke bare turtall slik fordeleren med vekter.

 

Såvidt jeg vet har da f.eks en GM heifordeler både vekter og vakumklokke. Vektene som bestemmer grunnntenning io forhold til turtall og vakumklokke som justerer fortenning i forhold til last på motor for å få bedre drivstofføkonomi, med mindre jeg har misforstått noe elementært..

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. må jo være en grunn til at "moderne gassere" som feks hp street serien fra holley leveres uten vakum uttak til fordeleren, samt at de fleste Msd fordelerene drar på fortenning med vekter da? men dette gjelder vell mer high performance og ikke så mye drivstofføkonomi kanskje..

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår