Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Jeg får vel kansje slenge inn en quiz for å holde tråden i gang:

Her er et spørsmål som det faktisk ikke er så mange som vet det helt korekte svaret på:

Hvorfor har man vakuumklokke på eldre fordelere?

 

 

For og trekke tenninga opp ved jevn last f.eks landevei da man har høyt vacum, som senker tenninga når man gir gass.

 

Dette er også grun til at Hi Pref motorer ikke bruker vacum noe som i grunn bare er tull å ikke ha på gata men har man racing spec og kam som ikke lager vacum pga ekstremt overlapp ja da lager vacum mere ugang en nytte.

 

Detta er hvertfall det jeg har lært av motor byggere om vacum.

 

Erik A

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor har man vakuumklokke på eldre fordelere?

 

Ved delbelastning er fyllingsgraden lav i motoren, og brennhastigheten på luft-bensin blandingen går ned. For å holde forbrenningstrykket oppe i et fornuftig område i forhold til stempelets plassering må tenningen forstilles - noe vakumklokka på fordeleren gjør. Den kan kobles enten til manifold vakum eller porta vakum over spjeldene, siste gir null vakumsignal ved lukka og helt åpent spjeld. Begge deler har vært gjort originalt på biler. En motor i en racebil av noe slag, som stort sett veksler mellom null og full gass trenger ikke fortenningen vakumklokka gir, og man får mange fordelere fra f.eks MSD uten vakumklokke. På en bruksbil kan du forvente at plugga soter ned, og forbruket øker uten vakumklokka tilkoblet.

 

(Ellers mye styr i tråden; Vektene i fordeleren er noe de aller fleste motorer har, unntakene er vel stasjonærmotorer som går på samme turtall hele tiden. (Mopeder og endel andre totaktere har også stasjonærtenning - billig og enkelt).)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt svar fra Chevy 350!

Ved lav fyllingsgrad er forbrenningshastigheten omtrent halvparten av det den er med bra fylling, dette blir kompansert av vakuumklokken. Normalt sett er vakuumklokken bare aktivert ved lite gass pådrag, dvs så vidt over tomgang.

Noen få biler (Bla enkelte forder og Bmw'er) har dobbel vakuumklokke som også justerer tenningen når man bremser på gear med spjeldet stengt.Dette for å hindre putring i potten og antagelig bedre avgasser.

På trimmete motorer kan det være greit å koble vakuumklokken direkte i innsuget under gasspjeldet.En motor med vass kam trenger ofte ca 25 grader fortenning på tomgang for å gå fint og yte bra på lave turtall. Justerer man grunntenningen permanent opp til 25 grader fortenning får man ofte problemer med at motoren stanger i mot og slår tilbake ved start.Lar man isteden vakuumklokken dra opp tenningen til de nødvendige 25 gradene slipper man dette problemet.Ved mye gass vil vakuumklokken så slippe tilbake fortenningen og hindrer dermed tenningsbank.Korrekt justert kan dette fungere utmerked på en motor med vass kam.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra V8Power, super Quiz og supert svar.

 

Lager en ny Quiz her så folka har noe å tenke på i helga.

 

HVORFOR ER DET MULIG Å OPPNÅ STORE EFFEKT ØKNINGER MED NITROUS OXIDE? (Lystgass)

 

Forklar virkemåten og gjerne fordeler/ulemper o.l

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra V8Power, super Quiz og supert svar.

 

Lager en ny Quiz her så folka har noe å tenke på i helga.

 

HVORFOR ER DET MULIG Å OPPNÅ STORE EFFEKT ØKNINGER MED NITROUS OXIDE? (Lystgass)

 

Forklar virkemåten og gjerne fordeler/ulemper o.l

 

Lykke til.

 

 

Hehehe det tar jo litt tid da.. overlater det til en som har det.

Nå må jeg hjem og stelle pent med kjærringa som blei anmeldt av ei forstyrra røre i går.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være så detaljert som de skriver i hotrod magazine da, men sånn grunn prinnsipp, slik at de ikke forstående får vite hvordan det VIRKELIG virker.

 

MYE missforståelser ang dette, så håper å få klarnet opp i noen grunnleggende punkter.

 

Og til dere som ikke tør svare fordi dere ikke er helt sikkre, ALLE er vinnere her som nevnt tidligere i tråden, ingen vet mer enn det de har lært selv om det noen ganger er feil.

 

Er ingen skam å svare feil her, så kom med meninger og svar folkens.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er rett, men er vel slik at du sprøyter inn lystgass sammen med bensin i et forhold på 50-50 elns og får da hele motorn til å gi på MYE mer og akkselerasjonen øker med en god del, Avhengig av hvilken type du har, som noen andre kan gå dypere inn i her.

Iallfall slik jeg har skjønt det.

Anders Haugen Club Honda Norge

 

http://www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke under annen verdenskrig at tyskerne begynte med nos i flymotorer for å kompensere for den tynne luften i høyden? Da er det vel noe med at på bakken så "lager/danner" nos mere oksygen slik at man kan tilføye mere bensin...?

 

Som alle nå skjønner så har jeg zero peil på kjemi, men våger meg frempå allikevel :)

 

Og så er nos kjølende, men det kan jo ikke ha så mye å si for den store effektøkningen man ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassens hovedhensikt er å tilføre mer oksygen slik at mer bensin kan tilføres uten at blandingen blir for feit.Luften vår inneholder jo 21% oksygen mens lystgass har ca 33%. Gassen i seg selv gir ikke effektøkning, det er det at man kan tilføre mer bensin som er selve greien .At gassen ,som holder ca -160 grader når den kommer ut har en voldsom kjølende effekt på innsugsluften, gir også en fin effektøkning pga bedre fyllingsgrad.

Et typisk lystgasskit øker bare oksygeninnholdet i innsugsluften noen få prosent og jeg har derfor mange ganger lurt på hvorfor man ikke bruker bare ren oksygen.Hadde holdt med en bitteliten oksygendyse og en ekstra bensindyse.Flasken hadde jo holdt mange ganger så lenge som en lystgassflaske. Har lurt mange ganger på å prøve. Men det er jo litt skummelt og eksperimentere med dyser og slikt når man ikke aner hvilken størrelser man bør begynne med.Bare litt for mye oksygen gir jo en voldsom mager blanding med påfølgende fare for nedsmelting og havari.Nå er det jo en viss eksplosjonsfare med rent oksygen og grease/fett, kansje det er grunnen?

En rein drag motor som er bygget for store mengder gass oppnår mange hundre hester ekstra.Men gass krever relativt lav kompresjon og tenning sammenlignet med vanlig trimming. De fleste vanlig gass settene leverer bare ca 60-70% så mange hester som det de skryter av i reklamene. Framstillingen av lystgass i feks Fast and Furiousfilmene er direkte latterlig.(Som det meste annet i de filmene)

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassens hovedhensikt er å tilføre mer oksygen slik at mer bensin kan tilføres uten at blandingen blir for feit.Luften vår inneholder jo 21% oksygen mens lystgass har ca 33%. Gassen i seg selv gir ikke effektøkning, det er det at man kan tilføre mer bensin som er selve greien .At gassen ,som holder ca -160 grader når den kommer ut har en voldsom kjølende effekt på innsugsluften, gir også en fin effektøkning pga bedre fyllingsgrad.

Et typisk lystgasskit øker bare oksygeninnholdet i innsugsluften noen få prosent og jeg har derfor mange ganger lurt på hvorfor man ikke bruker bare ren oksygen.Hadde holdt med en bitteliten oksygendyse og en ekstra bensindyse.Flasken hadde jo holdt mange ganger så lenge som en lystgassflaske. Har lurt mange ganger på å prøve. Men det er jo litt skummelt og eksperimentere med dyser og slikt når man ikke aner hvilken størrelser man bør begynne med.Bare litt for mye oksygen gir jo en voldsom mager blanding med påfølgende fare for nedsmelting og havari.Nå er det jo en viss eksplosjonsfare med rent oksygen og grease/fett, kansje det er grunnen?

En rein drag motor som er bygget for store mengder gass oppnår mange hundre hester ekstra.Men gass krever relativt lav kompresjon og tenning sammenlignet med vanlig trimming. De fleste vanlig gass settene leverer bare ca 60-70% så mange hester som det de skryter av i reklamene. Framstillingen av lystgass i feks Fast and Furiousfilmene er direkte latterlig.(Som det meste annet i de filmene)

 

 

Knall bra svar.

 

Tror ren oksygen blir skikkelig eksplosivt, som du sier selv fet/oljer og ren oksygen = pang har jeg lært men så er jeg selv lært å denna kan jeg ikke stort om.

 

Selv er jeg stor fan av sinte NA motorer uten gass men klart overladig er kult men digger responsen i sint NA motor.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass er jo litt fjusk, er enig med deg der. Fordeler og bakdeler med alslags trimming. Får se om vi noen gang eksperimenterer med oksygen/bensin på en eller annen skrot bil på en øde plass. Jeg regner jo med at det er en grunn til at ikke all verdens motorbyggere har hevet seg på dette...

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass er jo litt fjusk, er enig med deg der. Fordeler og bakdeler med alslags trimming. Får se om vi noen gang eksperimenterer med oksygen/bensin på en eller annen skrot bil på en øde plass. Jeg regner jo med at det er en grunn til at ikke all verdens motorbyggere har hevet seg på dette...

 

neeh er vell ikke fusk det.. like mye fusk å kjøre med turbo i mine øyne! Trøndergass kalles det oppi kalde nord der hvor jeg er fra btw :D

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All respekt til V8power, kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Så med korte ord er det rett og slett at Nitrous Oxiden (lystgassen, vær så snill å ikke kalle det NOS da det bare er en fabrikat, slik som TNT, nitrous expres, nitrous works og zex) tilfører mer oksygen til motoren slik at man kan tilsette mer bensin for å få en bedre fylling av sylinderen.

Altså det er den extra BENSINEN som gjør at motoren får mer hester og IKKE selve lystgassen, men det er den som gjør det mulig å tilsette mer bensin pga det store oksygen innholdet i lystgassen.

 

Ble ikke så kort alikevel, men men.

 

Vil også få frem i lyset at det i hovedsak finnes 2 typer lystgass sett, WET og DRY, selv om det egentlig sier seg litt selv så betyr det:

 

WET: Er laget for å tilføye både bensin å gass (som regel i samme "nozzel" men med en dyse for bensin og en for gass) Brukes på både forgasser og innsprøytnings motorer.

 

DRY: Etter min viten kun brukt på innsprøytnings motorer, settes før eventuell luftmengde/masse måler slik at "innsprøytningen" måler opp hvor mye extra oxygen som blir tilsatt og kompenserer med å gi mer bensin gjennom orginal dysene.

 

 

Og bare for å få sagt det: LYSTGASS BRENNER IKKE ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår