Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For de aller fleste her på Amcar forumet er TopFuel dragracing noe som forbinnes med ren råskap og djevelsk raske "biler".

 

For det som ikke vet hva det er, så kan jeg fortelle at det er de råeste dragrace bilene som er laget, de oppererer med STORE V8 motorer som tvangsfores med NitroMethane, produserer 6-7000HK og gjør unna 402meteren på LANGT under 5sekunder. (Bam, kan du legge ut en verdens rekord eller noe her?)

 

Men til Quizen som omhandler disse rå maskinene,

Det jeg jeg spør om er som følger:

 

Hvordan er det mulig at disse motorene kan blåse toppene rett av motoren, alså strippe gjenger og hele skiten i blokka og bare fyre toppene til He......?

 

Jeg kan ikke godkjenne svaret uten den forklaringen jeg vil frem til. (er egentlig forklaringen om hvorfor som er svaret)

 

Good luck.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes som oftest hydraulicing, altså væskelåsing.På full gass bruker en slik motor ca 5 liter suppe i sekundet og det skal ikke mye misfire til da før sylinderen er full og det er good night.(Bruker ca 60 liter på en repe inkl burnout og tomgangskjøring).

Dette skjer ofte hvis man mister grepet, men det skyldes ikke overusing! Nitro methan har nemlig den egenskapen at den er lettere å få fyr på jo høyere forbrenningstrykk det er i sylinderen.Det oppførerer seg dermed motsatt av vanlig bensin som jo krever bedre tenningsanlegg jo høyere kompresjonstrykk man har.Mister man grepet med påfølgende høyt turtall og fører som slipper opp gassen ender det ofte med denne typen havari.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes som oftest hydraulicing, altså væskelåsing.På full gass bruker en slik motor ca 5 liter suppe i sekundet og det skal ikke mye misfire til da før sylinderen er full og det er good night.(Bruker ca 60 liter på en repe inkl burnout og tomgangskjøring).

Dette skjer ofte hvis man mister grepet, men det skyldes ikke overusing! Nitro methan har nemlig den egenskapen at den er lettere å få fyr på jo høyere forbrenningstrykk det er i sylinderen.Det oppførerer seg dermed motsatt av vanlig bensin som jo krever bedre tenningsanlegg jo høyere kompresjonstrykk man har.Mister man grepet med påfølgende høyt turtall og fører som slipper opp gassen ender det ofte med denne typen havari.

 

Dette verkar fornuftig, googla litt, men kunne ikkje heil forstå att forbrenninga

var "problemet." Veskelås på høgt turtal er etter mi meining ein mykje meir plausibel grunn.

 

og etter meir googling ser eg at luft/fuel ratio på slike motorer er 1,7:1 blir raskt mye fuel i sylinderen då.

 

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

 

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos quiz nr 1.

På det svenska banåkarforumet rejsa.nu fant jeg en kommentar av min motorteorimentor Johan Edlund:

 

"Om vevstakarna kröks så beror det vanligen på för högt förbränningstryck, om de går av så är det vanligen för högt varvtal. Det är när de, eller bultarna går av som de brukar titta ut genom blocket. Många haverier av den senare typen beror på felaktigt åtdragna stakar."

 

Jeg gir meg for pokker ikke før jeg har kommet til bunns i denne forsmedelige saken :flushit: :ahahahhaha: :klovn:

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsvinner tenninga så fylles sylindrene med fuel som ikke antenner helt eller delvis, da blir det veskelås og stemplene slår toppene av. Top fuel bilene har jo 2 plugger pr sylinder og to separate tenningsanlegg av flere grunner, men sikkert litt pga dette og.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8 power var påplass med rett info denne gangen, det er rett og slett hydraullåsing som gjør at stemplene skyver trykker så hardt på toppene at boltene ryker og sender toppene himmelhøyt. Det skyldes og som nevnt "feiltenning" eller at tennings anlegget ikke klarer å antenne den syke blandingen. Som består av 1,7:1 imotsettning til en vanlig sugemotor som skal ha ca 14,7 deler luft og en del bensin. Og da fyller man opp store deler av sylinderen med drivstoff, og dermed BANG!!!

 

Ikke gi opp Reodor, husk at du jobber for en felles interesse her ;-)

 

 

Og for all del folkens, send meg Quiz`er på PM dere løser de så fort at jeg får ikke tid til å komme på nye :-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket organisk middel kan man bruke for effektiv rustfjerning på bildeler?

 

Foreksempel legge en hel forskjerm nedi et bad av dette uten at det skader metallet?

 

Trenger vel egentlig ingen forklaring her.

 

Dette midelet er det vel ikke alle som vet om så greit å få det ut i lyset litt mer :-)

 

 

Lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevn en substans som er meget gunsitg å bruke som oktanbooster, og kan kjøpes på hele fat for ca 15kr literen.

 

Er det noen som vet det tro?

 

He he, lykke til.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår