Gå til innhold

Noen som kan anbefale en V8er?

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

naar du alikevel skal gaa amokk... saa har jeg sett BMW v12'ere til under 20K, da med girkasse og hele forstillingen, kunne jo gsaa veart ett forslag, barre hente en delebil fra tyskland eller no slikt :p

 

hadde utrolig nok en samtale med fattern om V8 igaar, idet jeg vurderer aa bygge om Buicken, jeg vil ha bunndrag, da har jeg faat et par forslag fra forskjellige folk... 407cid(usikker paa merke) 327(usikker om det er chevy eller ford) og siste er en stroka 350, som da ble 383, skulle vist ha mye bunndrag disse forslagene her, om de er noe kurrante motorer.. er jeg ikke sikker paa, er ikke saa flink med V8 betegnelser og slikt :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten overladdning så er 16ventilsteknikk det beste...

Northstar V8 er søppel.... må jage den på turtall for å hente noe effekt...

 

Å det med støtstenger så skal en skikkeli 8'er ha det! amerikanerne lagde overliggende kam på 1930 tallet... men gikk tilbake til støtstenger... tilfeldigheter ? nei ;P

x1990 Ford F-250 XLT Lariat (solgt og savnet)

-1974 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten overladdning så er 16ventilsteknikk det beste...

Northstar V8 er søppel.... må jage den på turtall for å hente noe effekt...

 

Å det med støtstenger så skal en skikkeli 8'er ha det! amerikanerne lagde overliggende kam på 1930 tallet... men gikk tilbake til støtstenger... tilfeldigheter ? nei ;P

 

16-ventilsteknikk er et litt ullent begrep. På en firer er det tøft, mens på en åtter så er det heller gammeldags. Men hvis du mener 4-ventilsteknikk, så er dette det beste uansett om motoren er overladet eller ikke.

 

Northstar er ikke søppel selv om den krever turtall for å avgi maks effekt. Snarere tvert i mot så vitner det om en sunn motorkonstruksjon med stor borring i forhold til slaglengden og at man har valgt å plassere dreiemomenttoppen høyt på turtallsskalaen. Altså ypperlig for det behovet stand-jo har, nemlig en motor som står i stil til hans baneracing-replika.

 

Støtstenger borger for tung ventilmekanisme full av tekniske begrensninger, men det er billig og ganske enkelt.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naar du alikevel skal gaa amokk... saa har jeg sett BMW v12'ere til under 20K, da med girkasse og hele forstillingen, kunne jo gsaa veart ett forslag, barre hente en delebil fra tyskland eller no slikt :p

 

 

Ligg unna BMW-tolveren hvis du kan. Åtteren er bedre. Tolveren hadde problemer med sylinderlegeringen eller sylinderbelegget i en periode, noe som førte til stor sylinderslitasje ved spesielle kjøremønstre.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha en ting klart... IKKE SÅ MYE SOM EN BMW BLINKERS FÅR RØRE DETTE TENKTE PROSJEKTET SÅ LENGE PROSJEKTBILEN ER EN MERCEDES!!! :angry: hehehe. Ren prinsippsak dette... :D Hadde ikke spilt en rolle om så BMW motoren hadde 18 sylindere og kostet 500 kroner! Mercedes' grunnlegger og alle døde 190E DTM racing legender ville vridd seg i graven i forakt hvis Merce fikk motor fra sin nemsis på banen... :thumb hehehe

 

BMW = Bedre Med W201... :D

 

Ren smaksak dette, så denne delen av diskusjonen er vi herved ferdige med... ;)

 

Polo Classic: Har ikke nesten alle 190 prosjekter 2.3 eller 2.5 16v motor? Det blir for simpelt, tradisjonelt, men simpelt... :) Hvor ofte ser du en 190 med amerikanske muskler? :thumb

 

Back to topic...

 

Jeg begynner å like denne Northstar motoren Reodor. :)

 

Hva er specs på en sånn da (hk & Nm? :) Trimvennlige? Turbovennlige?

 

Kanskje skaffe en med medfølgende manuellkasse hvis slikt er å få tak i?

 

Hva med drivaksel og ledningsnett? Datasprut hadde vært fett! :D

 

Tyner deg litt for svar nå Reodor... :lol: hehe

 

Turtallsbehovet passer meg foresten perfekt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fy feite... Golf med Northstar! det var da bare helt konge. Råere enn Audi-åtteren jeg har vage planer om å klemme ned i 850en min når jeg blir lei av turbofemmeren...

 

Et kjapt søk på nettet forteller at Northstar-motoren på 4,6 liter har 320 hk ved 6400 omdr/min og 315 ft ved 4400 omdr/min. Vet for lite om hvordan forbrenningsrom, kanaler osv er utformet, men vi må huske på at den tross alt motoriserer en luksusbil, så den er selvsagt ikke turtallsvillig som en F1-motor, men det ser ut som om den kan være et fint kompromiss mellom kjørbar gatemotor og en rapp racing-aspirant.

 

Turbotrimming er sikkert mulig, men det blir dyrt og tøyer en del av marginene den har innebygget fra begynnelsen av. Mener forresten å huske at den er brukt i visse racing-sammenhenger over dammen, med hell. Dog neppe med turbo. Og det er jo ikke så mye turbo i DTM eller F1 heller...

 

En rendyrket racing-motor har gjerne en slaglengde rundt 50 mm og borring på rundt det dobbelte. Kopplingen er montert rett på veiva og motoren er plassert svært lavt i motorrommet. Bare se på bildet av 190en høyt oppe i denne tråden. Motoren gjør ikke mye ut av seg nedi der...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caterpillar: Porsche er ikke noe å rynke på nesen for det nei. :thumb

 

Vi skipper turboen og satser på ærlige krefter. ;) hehe

 

Mener å huske at når motoren sitter lavt og helst litt lengre bak så får bilen ett bra tyngdepunkt?

 

Sikkert ikke noe prob å skaffe trim til en slik motor fra USA?

 

6000rpm er litt over der jeg legger meg fra før så den er turtallsvillig nok for meg. :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige de Viking, men her er en annen, og litt mer oppnåelig maskin:

 

http://www.crateenginedepot.com/store/46-Northstar-Crate-Engine-V-VT-12499468-P827C53.aspx

 

Ser ganske komplett ut også :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår