Gå til innhold

Noen som kan anbefale en V8er?

Ranger emnet


stand-jo

Anbefalte innlegg

Fant noen synspunkter fra den svenske motorteoretikeren Johan Edlund på det svenske forumet Zatzy:

 

"Cadillac Northstar har ett tvådelat block i vevaxelns origo precis som tex Volvos aluminium-motorer. En liknande konstruktion används i tex F1 och med andra tävlingsmotorer och ger en mycket stadig grund. Blocket har ett öppet deck med ingjutna foder precis som tex GM's Ecotec motor eller Volvos aluminium-motorer. För höga effekter kan man modifiera detta på två sätt, fräsa ur originalfodrena och ersätta med lösa stålfoder som man gjorde med Ecotec för dragracingbruk eller så stagar man upp cylinderväggarna via blocket och/eller med en deckplatta.

Northstar motorn användes bland annat i Le Mans 24 timmars då i ett turboladdat utförande med två Garrett TR30R aggregat, restriktorer och ca 600 hk.

Senare Northstar motorer har som jag nämnde fingerföljare vilket är den bästa lösning av ventilsystemet man kan tänka sig. Senare versioner fick också en om än 90 graders vev men i alla fall en smidd sådan och ett förstärkt block. Ventilerna mäter 36 respektive 29 mm, insugsventilerna är smidda i SAE 1547 och avgasventilerna är svetsade med ett huvud av inconel.

Insuget är i komposit så det bör nog bytas om man ska turboladda."

 

 

De har altså konkurrert med motoren i turboversjon, og det kan synes som om Edlund også har sansen for denne motoren.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nice den Reodor! :D Denne siden skal jeg spare på! :D

 

Og hva budsjettet angår så er det ganske uklart da jeg stort sett er blakk... :lol: Dette er mer som et prosjekt som blir planlagt og prissatt, og så lagt på hylla til jeg får bedre lønn... MYE bedre lønn!

 

Men amerikanske krefter til 50K er nok akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så fornuftig ved å anbefale en rekkesekser når trådstarter ønsker anbefalinger om en V-åtter?

 

 

Reodor F

 

Det var da vitterligen snakk om både v12 og andre sylinderantall her og du har kommentert flere av de innleggene uten at sylindertallet var noe problem :)

 

Men angående den v åtteren kunne man jo snuse på den helaluminiums rover motoren. Den er det mange som har tunet fra før og det er mange som har erfaring med den motoren, vertfall i england.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ønsker jeg å ile til og anbefale rekkefemmer fra Audi, BMWs nye V10 fra M5 samt de klassiske v-tolverne fra Lamborghini. For ikke å snakke om en stjerne-28 fra et gammelt bombefly eller en turbinmotor fra et helikopter... :klovn:

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ønsker jeg å ile til og anbefale rekkefemmer fra Audi, BMWs nye V10 fra M5 samt de klassiske v-tolverne fra Lamborghini. For ikke å snakke om en stjerne-28 fra et gammelt bombefly eller en turbinmotor fra et helikopter... :klovn:

 

 

Reodor F

 

Tja, den stjerne motoren blir vel kansje litt for stor vil jeg tro men jet motor i gateregistrert bil har jo vært gjort før men prisen på disse to "mulighetene" tor jeg er langt høyere enn en supra sekser :D

 

Ja jeg så ironien din....:ahahahhaha:

 

Men for en lyd det er av en gammel lamborghini motor med forgassere!

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men angående den v åtteren kunne man jo snuse på den helaluminiums rover motoren. Den er det mange som har tunet fra før og det er mange som har erfaring med den motoren, vertfall i england.

 

Rover V-åtteren er ingen dum motor, men den har fortsatt støtstenger og 16 ventiler og gjør seg derfor best på lave turtall. Men som motorsamler så skulle jeg gjerne hatt en slik i samlinga :cocain:

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northstar motoren er vel tverrstilt i originalbilen, er den ikke?

Mener jeg har hørt om firmaer i USA som lager adaptere og nødvendige ombyggings sett for å sette på langs og utstyre den med 6 trinns manuell T56 kasse fra LS-1 motoriserte Corvetter.

 

Det er visstnok endel jobb, men ikke håpløst. Mange har jo denne konfigurasjonen i hot rods blant annet. Cato Opsethmyren som driver firmaet Frame Works i Oslo tror jeg har Northstar motor i sin Chevrolet hotrod. 36 modell eller noe slikt.

 

Rover motoren er riktignok av alu, men er uansett gammeldags. I England får man tak i en endel trim greier til denne motoren, men hvis man regner kr pr hk tror jeg en Chevroelt small block kommer vel så bra ut. Man skal jobbe endel for å få 400hk ut av Rover Motoren, mens en Chevy small block runder 415 hk med et enkelt 16000,- kroners kam- og sylinder topp-kit fra Edelbrock eller Holley.

 

Dette med budsjett har en tendens til å bety mer jo nærmere prosjekt start man kommer.

Er du blakk idag kan jeg garantere deg at problemstillingen vil bli: Start nå og ha bilen ferdig om 3 år med en potent støtstangs motor. Eller start nå og ha bilen ferdig om 10 år med en high tech alu motor som er litt gammeldags om 10 år....

 

Jeg skjønner godt at motorsamlere(!) og andre som har bygget flere biler før, ikke orker å høre mer om Chevrolet small block (eller CSB).

Førstegangs-byggere som meg selv derimot, bør rett og slett trykke denne motoren til sitt bryst. Den er liksom ur-motoren. Den burde vært pensum på bil mek. fag.

Ikke fordi den er best, men fordi den på sett og vis er "utgangspunktet for alle moderne bensinmotorer". Den er ypperlig for en nybegynner å skru på. Alt er liksom enkelt, logisk og forståelig bygget opp.

 

Den er i tillegg billig. Bla opp 20.000kr og du får en splitter ny en fra USA med ca 330hk. Øk til 30.000kr og du får den samme med rundt 380hk. Prisene er inkludert moms og frakt. Hvilke andre NYE motorer får du får denne prisen? Northstar? Tja, 25000 for en PÅSTÅTT pent brukt en på Ebay? I tillegg kommer div ombyggings adaptere som nevnt over. Glem LS1 ig LT1. De vil bli som mellomstadier å regne om 10 år.

 

Da jeg startet på hotrod prosjektet mitt for 5-6 år siden hadde jeg aldri gjort noe lignende før. Jeg valgte derfor en tradisjonell motor (CSB). Dels pga pris, men først og fremst fordi jeg da kan spørre mange andre dersom det blir problemer.

En bil består av MYE mer enn bare motor og problemer blir det uansett. Har man kun gått for det aller nyest high tech greiene er det ingen å spørre! Ikke tenk på profesjonelle tuningfirmaer ol. De forteller ikke en dritt hvis du ikke vil ha de til å gjøre jobben for deg. Og DA kan du begynne å telle kroner!

 

Husk også at ingenting blir så fort gammeldags som det som er det hotteste i dag. Før bilen overhodet er ferdig er sjansen stor for at en eller annen har noe enda nyere på veien/banen!

 

Å planlegge et high tech bygge nå som du skal starte på om "noen år" er helt bortkastet. High tech bygge må startes NÅ og bygges FORT. Ellers er det "low tech" før du er ferdig.

Se f.eks på Jaguar bakakselen og diverse Mustang II baserte forstillinger. Ingen som regner dette som særlig high tech idag, eller? Corvette chassi'er fra rundt 1990 under en hot rod eler gammel Chavy regnes fortsatt som high tech, men er de det om 10 år? Neppe.

 

I nyeste Amcar er det tilsalgs et komplett 2003 Dodge Viper V10 chassis. For-bakstilling, motor, gear, ledningsnett, hjerner, alt komplett. Det hadde vært drømmen å bruke under en gammelbil (eller en MB!) Ikke direkte high tech, men hot som faen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Hot Rod! :D

 

Nei, seksere, V10, lambomotorer og turbiner, huff!

 

Skal det være V8 så skal det være V8. ;) hehe

 

Men small-block høres jo nesten realistisk ut da! :) Noe jeg kunne prøvd når inntekten ble mer saftig. ;) hehe

 

Jeg fikk sansen for såkalte "crate engines", ser mye mer sikkert ut enn å kjøpe noe brukt. Er det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil nemlig ile til og anbefale en Chevrolet small-block, og det har jeg ganske stor forståelse for. Den er ganske liten, billig og lett å få tak i all verdens deler til. Men nei, det er faktisk ikke verdens beste V8! Likevel er jeg ganske sikker på at du kommer til å ende opp med en slik en.

 

 

Ja, sa jeg det ikke....

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at motorsamlere(!) og andre som har bygget flere biler før, ikke orker å høre mer om Chevrolet small block (eller CSB).

Førstegangs-byggere som meg selv derimot, bør rett og slett trykke denne motoren til sitt bryst. Den er liksom ur-motoren. Den burde vært pensum på bil mek. fag.

Ikke fordi den er best...

 

Jeg sa også dette.

 

Stand-jo's planer må sees i den situasjonen han tydeligvis befinner seg: Masse planer, men blakk pr idag og ingen erfaring i å bygge opp bil/V8-motor. Hvor kjedelig det enn måtte bli, er small block'en da en svært aktuell motor.

 

Reodor F vil se på motoren min og gjespe. Det er helt ok. Jeg har ingen intensjoner om å imponere han av den enkle årsak at han er vesentlig dyktigere enn meg.

 

Jeg vil påstå at et high tech bygge påbegynt av en førstegangsbygger nesten 100% sikkert ikke avsluttes av samme person.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevrolets egen ettermarkedsavdeling, GM Performance Parts bygger blant annet en motor de kaller ZZ4. Den regnes for å være bra både på holdbarhet og effekt.

Den yter 384hk ved 5600 o/min og 385 ft/lbs allerede ved 4000 o/min.

Denne motoren regnes vel som en moderat trimmet 5,7L.

Edelbrock selger også en lignende motor. Samme blokka. Den yter 410hk. ved hvilken omdreining er ikke oppgitt.

Men noe særlig over 6000 o/min vil jeg tro holdbarhet begynner å lide endel.

Det er sjelden man ser gate 350 motorer med over 450 hk. Antar det er bedre å gå opp litt i kubikk da.

 

Kjøper du en brukt 5,7L i bra stand (ca 7000kr) pluss et bolt on kit (topper. kam, innsug++) fra Edelbrock til rundt 17000 kr (privat import) havner du på rett side av 350hk.

Denne effekten for 24000 kr er bra med "bang for the bucks".

Men med 24000kr kan du også importere en ny crate motor med rundt 340hk og dette er et velkjent dilemma: Bygge selv er moro, men ikke særlig billigere enn å kjøpe ferdig.

 

Motorene fra GMPP og Edelbrock er noe dyrere. Dels pga av varemerket, men kanskje også dele-valget. Går en ned i pris, som jeg har gjort i eksempelet over snakker man om mindre, frittstående motorverksteder (som det er bøtter & spann av i USA). Her gjelder det å bruke referanser, være selektiv, og ta seg litt god tid før man bestemmer seg for hvem man vil sende pengene sine til. Man mange av de er kjempedyktige.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår