Gå til innhold

SRT-10 vs Integra Type-R

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 499
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som har testet en ITR mot en nsx? hvordan vil det gå? hvor rask er egentlig en nsx på bane?

 

 

 

På tørt vil NSX med stramt understell eie ITR, men regner det har frontmotor/fremhjulsdrift (ITR'en) en bra sjanse mot NSX hvis sjåføren vet hva han driver med...

 

 

En ting er sikkert, NSX er den mest undervurderte bilen jeg vet om...

 

 

 

Syns sånn diskusjon uansett er litt teit, da min mening er at det kommer helt ann på sjåføren. Klarer du ikke å kjøre bil på banen så kan folk med mye treigere biler kjøre fra deg, kan du kjøre bil på banen kjører du fra amatører med i prinsippet raskere biler. Selvsagt, gir du en F430 til en amatør så vil han kutte ned på rundetiden sin :p Igjen, gir du en F430 til en som KAN kjøre, så vil han flise det aller meste.

 

 

Også er det verdt å legge til at NSXen aldri var ment som en banebil, men ITR'en derimot (og alle Type R modeller) er konstruert for lave rundetider...

 

 

 

Og til slutt vil jeg legge til at NA2 NSX'er (NSX etter 1997 med større motorvolum, 6 gir, litt bedre effekt og effektkurve osv) ville eid en ITR standard mot standard. På rettstrekke ville den vært raskere enn en E46 M3, og holde bra følge med en Ferrari 355 og derfor tror jeg at NA2 NSX'er ville klart seg ganske bra mot E46 M3 på bane og. (Nevner dette fordi du spurte "hvor rask er egentlig en NSX på bane" :p)

 

Så, men et stramt understell på en NSX kan du flise mye rart på banen :) Et av grunnene er også at bilen er veldig, veldig lett å kontrollere. Nesa er lett og midtmotorkonstruksjon med en perle av en motor gjør den farlig rask...

 

 

NSX med kompressor og ettermarkedsundserstell skal også kjøre fra 996 Turbo på bane, http://video.google.nl/videoplay?docid=6823217613493842264 ifølge han som kjører i videoen, og jeg tviler ikke. :) Merk, i slutten av videoen måtte han bare la ITRen passere "In the sixth lap I had to let the Integra's pass, because I overheated my rear slick tires."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy_Dyno1.gif

 

Her har dere en pen effekt og dreiemomentskurve. Dreiemomentet dabber av på slutten, og kunne gjerne ha hatt variable ventiltider, men alikevel. Merk spesiellt hvor jevn effektkurven er.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at dreiemomentkurven ser ut som en bue som tidligere sagt og du har 3500 rpm å "jobbe" på.

 

Motoren har forbedringspotensiale :P

 

Men for all del, er jo gøy med slike store motorer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er to trimsatser til Chevy 5.7 liter, den til venstre øker slagvolumet til 6.2 liter. Bildet var for å illustrere hva jeg mener med en flat effektkurve.

 

 

Det er ingen som kjenner noen ingeniører hos Honda eller Toyota? Vi må få dessa japsene til å lage topper og motorstyring til en Vette-motor... :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne skli-ut tråden... :D

 

VCE: De lagde sin egen motor istedet. Sjekk ut http://www.1uzfe.com som en start. Den vriåttern har blitt brukt til det meste av gærninger down under og i uniten. Den er i sin fjærvekt-åtter-klasse det samme som RB25/26DETT og 1/2JZ-GTE er i rekkeseks-klassen. Bunnsolid botning og motorsykkelteknikk i topplokkene med fire kammer og toogtredve ventiler sammen med en turbo eller to blir fort firesifret på fire liter. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, angående effekt..

Har noen sett effektkurver på feks. Alf A Eng sine motorer??

Når han har nærmere 300 sugehester ut av en 2.3 volvomotor (omgjort til 2.8), hvordan blir den motoren da? Har han ofret alt som heter NM, til fordel for å øke rpm, med resultat av høyere hk?

 

Sten Parner Motor lager jo også diverse sugemotor-kits som skal kunne yte mange hundre hk ut av en firer på ca. 2.8 liter?

 

Og, hva mener dere om BMEP?

ref.: http://www3.telus.net/Volvo_Books/engine3.html

 

ja, volvomotorer der, men..

Selve poenget er vel at jo mer man tar ut av et lite volum, jo mer belastning blir det på motoren?

 

Many enthusiasts gauge the performance of an engine by its output in horsepower. The better informed, however, will note that the measure of horsepower depends on torque, the amount of real work that an engine is capable of producing.

 

The direct link between torque and engine capacity spawned the 1960s saying among drag racers that "there's no substitute for cubic inches". That saying generally holds true today, but is increasingly difficult to rationalize in a world that places value on efficiency and longevity.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger denne skli-ut tråden... :D

 

VCE: De lagde sin egen motor istedet. Sjekk ut http://www.1uzfe.com som en start. Den vriåttern har blitt brukt til det meste av gærninger down under og i uniten. Den er i sin fjærvekt-åtter-klasse det samme som RB25/26DETT og 1/2JZ-GTE er i rekkeseks-klassen. Bunnsolid botning og motorsykkelteknikk i topplokkene med fire kammer og toogtredve ventiler sammen med en turbo eller to blir fort firesifret på fire liter. :)

 

Nei, jeg vil ha dem til å bygge på en motor der man faktisk har bunndrag... *mobbe*

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sklir noe jævlig ut...

MEN: Er det ikke noen som kan stille opp med en ITR til neste år på en eller annen bane i Norge så vi endelig får testet ut det, det egentlig startet med, SRT 10 vs ITR.......?

Æ E KLAR!!!!!!!

ja, jeg tror faktisk du vinner på tørt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Vel, angående effekt..

Har noen sett effektkurver på feks. Alf A Eng sine motorer??

Når han har nærmere 300 sugehester ut av en 2.3 volvomotor (omgjort til 2.8), hvordan blir den motoren da? Har han ofret alt som heter NM, til fordel for å øke rpm, med resultat av høyere hk?

 

Sten Parner Motor lager jo også diverse sugemotor-kits som skal kunne yte mange hundre hk ut av en firer på ca. 2.8 liter?

 

Og, hva mener dere om BMEP?

ref.: http://www3.telus.net/Volvo_Books/engine3.html

 

ja, volvomotorer der, men..

Selve poenget er vel at jo mer man tar ut av et lite volum, jo mer belastning blir det på motoren?

 

 

Jeg så en annonse på en Alf Eng motor senest i dag faktisk, først trodde jeg annonsen var på en komplett 240 siden annonsen hadde bilde av en 240. Og jeg reagerte på prisen, 120 lapper for en sur 240 med 285gamp tenkte jeg?? Men så leste jeg en gang til, og leste MOTOR og gir TIL en 240 for 120 lapper...??

 

Er den motoren virkelig verdt 120tusen lurer jeg på?! Aldri hørt om Alf Eng før, men han veit jaggu å ta seg betalt iallfall..

 

Kan det være trykkfeil, at det egentlig skulle stå 12tusen??

Det rimer mer.. :D

 

For 120tusen kan man virkelig få tak i litt av hvert morro da, og da er ikke en sånn motor det første som faller meg inn.... :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er brukt endel dyre deler i Alf bygget, og en drøy timepris på arbeidet med byggingen i tillegg så blir det jo fort penger av det.. Men når man kan kjøpe seg en komplett b230fk som er i perfekt stand for rundt 15lapper på Blocket.se og legge på noen lapper til for større turbo og chip så passerer man plutselig de 300hestene for en brøkdel av 120lapper iallfall..

 

Men det hadde vært interessant å klart det samme for bare 5lapper ja;) Kanskje sette herrene på oppdraget?

Men de blir jo aldri ferdig med det 305 regnestykket, så teknologien har vel gjort store framskritt innen de blir klar for noe nytt.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår