Gå til innhold

Volvo 16v/cosworth eller opel motor i ascona b!?

Ranger emnet


turbo240

Anbefalte innlegg

Veldig lite sansynlig det han motorbyggeren din forteller deg der! 200hk er 200hk... uansett turbo eller ikke..... I tilleg vil en turbomotor med samme volum ha mye mere moment.... Er utvekslinga på girboks som avgjør hvor mye turtallet faller ved giring. Ikke type motor! Og med dagens turboer er ikke turbolag så vedig stort et problem! Hvist man girer på 6500omdr og neste gir havner på 5000omdr så har man ladetrykket der med en gang uansett! så vil heller si at en 200hk turbobil bill kjøre fra en 200hk sugebil pga momentet!

 

En turbo motor vs en na så vil nok turbo motoren ha best drag. men på banekjøring kommer det an på om det ikke er litt lettere å kontrolere en bil uten turbo..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veldig lite sansynlig det han motorbyggeren din forteller deg der! 200hk er 200hk... uansett turbo eller ikke..... I tilleg vil en turbomotor med samme volum ha mye mere moment.... Er utvekslinga på girboks som avgjør hvor mye turtallet faller ved giring. Ikke type motor! Og med dagens turboer er ikke turbolag så vedig stort et problem! Hvist man girer på 6500omdr og neste gir havner på 5000omdr så har man ladetrykket der med en gang uansett! så vil heller si at en 200hk turbobil bill kjøre fra en 200hk sugebil pga momentet!

 

 

 

Flått!!

Var dette jeg og mente!! Bare turte ikke helt og uttale meg siden jeg ikke har erfaringa med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja jeg bare forteller hva han fortalte og hva flere jeg har prata med sier.

har et eksempel på en mercedes evo 6 her ibyn som har 230 hk vs en sierra cosworth som hadde bremse papirer på 400hk+ husker ikke helt hvor mye det var... merca vant btw.. og flere jeg prater med som kjører med turbo sier at de blir frakjørt så jævlig spes på rudskogen av biler med sugemotor... Fordi en sugemotor er mye lettere å kontrolere og at den banen inneholder såpass krappe svinger.. men på våler er det en litt annen sak igjen:)... bare forteller det jeg har blitt fortalt har ikke kjørt mye på bane ennå men skal kjøre masse i sommer:).. så kan komme med tilbake meldinger etter det:)

opel omega 94mod.

opel manta 82 mod.selges!!!!!

ktm 525 exc 03 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjører pette solgerg turbo da?? :p

Ja, dumt spørsmål... kjønner jo at han sekvensiell(eller hva det het??) Så han har trykk hele tida.

 

Og det er apselutt ikke "popp-offen" sånn gjør at jeg vil har turbo :p

 

Og hvem sa det at en turbo motor må ha iverfall det boddelte for og holde følge???????? Han må no være helit røyksopp!

 

 

Du skjønner at dette med dobbel effekt er "en smule" overdrevet håper jeg? Hvis ikke så er det vel du som har røyket sokker eller noe?

Opel Omega 2.0i Diamant CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite sansynlig det han motorbyggeren din forteller deg der! 200hk er 200hk... uansett turbo eller ikke..... I tilleg vil en turbomotor med samme volum ha mye mere moment.... Er utvekslinga på girboks som avgjør hvor mye turtallet faller ved giring. Ikke type motor! Og med dagens turboer er ikke turbolag så vedig stort et problem! Hvist man girer på 6500omdr og neste gir havner på 5000omdr så har man ladetrykket der med en gang uansett! så vil heller si at en 200hk turbobil bill kjøre fra en 200hk sugebil pga momentet!

Jeg vil uansett mene at en stor sugemotor med masse hester er mer leken på skogen. Men, enig i det du sier om turtallsfall

Opel Omega 2.0i Diamant CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja jeg bare forteller hva han fortalte og hva flere jeg har prata med sier.

har et eksempel på en mercedes evo 6 her ibyn som har 230 hk vs en sierra cosworth som hadde bremse papirer på 400hk+ husker ikke helt hvor mye det var... merca vant btw.. og flere jeg prater med som kjører med turbo sier at de blir frakjørt så jævlig spes på rudskogen av biler med sugemotor... Fordi en sugemotor er mye lettere å kontrolere og at den banen inneholder såpass krappe svinger.. men på våler er det en litt annen sak igjen:)... bare forteller det jeg har blitt fortalt har ikke kjørt mye på bane ennå men skal kjøre masse i sommer:).. så kan komme med tilbake meldinger etter det:)

 

 

Grett og overdrive litt men får no være grenser....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke greia med at man kan påstå turbo er råere enn sugemotor... se foreksempel i rallycross... hørte om en som hadde rallycrossbil, kjørte på rallycross bane.. og en kar som hadde ''rallycross'' bil bare med turbo ble jo frakjørt til de grader, og turbo bilen hadde myyyye mer hk.... men men, får vel se på rudskogen i år om den sølvfargede mercedesen som er i prosjekt forumet kommer dit.. så får dere se hva som er gromt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke greia med at man kan påstå turbo er råere enn sugemotor... se foreksempel i rallycross... hørte om en som hadde rallycrossbil, kjørte på rallycross bane.. og en kar som hadde ''rallycross'' bil bare med turbo ble jo frakjørt til de grader, og turbo bilen hadde myyyye mer hk.... men men, får vel se på rudskogen i år om den sølvfargede mercedesen som er i prosjekt forumet kommer dit.. så får dere se hva som er gromt!!!

 

Vis du har rett i det du sier så er det kansje en sugemotor kennet hansen har hatt i rallycross bilen sin dem siste årene siden han har gjort det så bra..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..... Det fins da turbomotorbiler som kjører ræva av andre turbomotorbiler med mere HK også!!! Hva iallverden skal det bety da???? Er jo flere faktorer inn i bilde på en rallykrossbane og i hvilke som helst annen sammenheng en hvilke motor og effekt det er snakk om! JEG SÅ EN SUGEMOTORBIL KJØRE FRA EN TURBOMOTORBIL..... HVA SÅ???? Skal det være noe sammenligningsgrunnlag.. så må det være samme bil, samme oppsett og samme sjåfør!!!

 

Påenget er vel at med samme Volum så vil en turbomotor ha POTENSIALE for breier og høyere register.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit nok at det får høyere register og breiere(hva nå enn det betyr?)(gjerne forklar så jeg skjønner).. men sugemotor har en helt annen respons på gass. og kjøre egenskaper, så jeg vil tru en sugemotor bil vil være bedre.. spes ascona'n. der er det vel sugemotor som er tingen.. turbo ascona er vel greit, men sugemotor i en ascona vil jeg tru vil bli bedre kontra turbo. og turbo kler ikke ascona'n(min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår