Gå til innhold

Volvo 16v/cosworth eller opel motor i ascona b!?

Ranger emnet


turbo240

Anbefalte innlegg

  • Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis du går inn på http://www.opelsportclub.se ser du at de fleste som bytter til turbomotor i sine gamle opler bruker turbo motorer og 16v motorer fra calibra og kadett gsi. Går ut ifra at de gjør dette pga at det er en lettere ombyggning og du kan få tak i ombyggningssett.

Ser mange mener at en sugemotor kjører fra en turbomotor.

Hjelper ikke med 1000hk i motoren hvis du bare har 500 av de på drivhjulene.

Hjelper heller ikke med 1000hk hvis du bare spinner og ikke får hestene ned i bakken.

En bil med med 250hk kjører lett fra en med 500hk hvis den med 250hk får alle kreftene ned i bakken mens den med 500hk bare lager svarte spor.

En sugemotor har mest moment på lave turtall og turbomotorer har mest moment på litt høyere.

Understell er minst like viktig som antall hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk putte Opel motora i di gamle Opel'an sine av den enkle grunn at di er entusiaster ovenfor merket..

Både Volvo motoren og Cosworth motorer havner titt å ofte nedi gammel Opel..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo logisk da.. Er man entusiast over merket så putter man i en Opel motor.. Men vil man ha belli morro så putter man i d man har for handa.. Siden det er såpass enkel sak å bygge om..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Tengte å få litt liv her igjen!

 

Lure veldig på hva som blir lettast å få godkjent i Ascona b av en Vovo 2.3l 16v eller en c20let? Kansje et dumt spørsmål men poenge e at jeg har bra med erfaring med volvo motoren. Og c20 motorane er et helvete med olje lekasje over alt har jeg sett å høre mye om!

 

Etter jul skal jeg skaffe meg et prosjekt tengte jeg. Men har flere prosjekt som må blir ferdig før det.

Jobba som biloppretter på det pefekte verkstede til at dette kan blir noe morro!

Så da blir det mye kveldsjobbing! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
@242 1,9l: Opel er ikke bygd av/på cosworth. Cosworth har støpt noen topper på oppdrag fra Opel,

men klarte ikke levere nok så Kolben-Schmidt leverte de fleste til C20XE og C20LET.

Har du noen gang bygd en Opelmotor? Hvordan kan du påstå at 3l 24v er så utrolig dårlig som

du gir uttrykk for?

 

100 ganger bedre utgangspunkt? Det vil jeg gjerne se...

 

@Volvotic: Jeg kjørte fra både cosworther, Audi RS2, BMW turboer etc på Gatebil med original

Combo med C20LET motor. Understell originalt, motor trimma til ca 240hk. Den har ikke 200 på

første gir, men ca 6

 

@-=VoLvO=-740=Tic=-: Jeg tar utfordringen din på strak arm! Jeg bygger en Opel 2.0 16v og du bygger

en Volvo 16v motor. Sammenligne en 24v mot en 16v blir rått parti da jeg går utfra en 24v er

en 6'er og derfor mer volum. Jeg bygger en Opel 2.0 16v, du bygger en Volvo 16v, ta gjerne en

2,5l så skal jeg bygge en 2,0 også ser vi hvem som ikke bare får mest effekt, men også den

mest imponerende effektkurven. Toppeffekten forteller nemlig ikke alt!

 

Original bunndel i Calibra Turbo kan du også kjøre 300-350hk. Like mye som i den fantastiske

B230FK blokka di. Jeg tviler også på at Volvo er mer lettrimmet. Opelmotoren trenger du bare

skifte råder så kan du dra ut over 500hk.

 

@242 1,9l: C20LET har ikke underspyling originalt. Z20LET som står i Astra, Zafira etc. har

dette. Derimot har man sett motorer med mange hunder hk pr. liter uten underspyling. Underspyling

er veldig enkelt å montere i bl.a. C20LET, men er ikke trimming, bare en forsikring.

 

B230Fk blokka tåler 500hk den å ved å skifte råder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår