Gå til innhold

Veteranbil som førstebil?

Ranger emnet


KristianG

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt enig!

Sålenge man ikke misbruker veteranbil forsikringene, anbefaler også jeg å kjøre gammelbil!

Det er ofte enkle greie biler. Lette/billige å mekke på, billig forsikring selv med vanlige bruksvilkår på de fleste av de.

 

Vær imidlertid obs på lavere sikkerhet. Selv biler som var regnet for å være rimelig sikre den gangen er den reneste aluminiumsfolie sammenlignet med dagens biler. Kanskje med unntak av Volvo 240 serien.

 

For eksempel bør de som kjører med barn i bilen til daglig skygge unna gammelbilene, mener nå jeg.

Selv i en solid gammel bil blir kroppen utsatt for mye mer hardhendt behandling i en velt eller sidepåkjørsel, enn i en nyere bil. Barn tåler mindre av slikt fordi de ikke har fullt utviklet muskulatur i nakke og rygg.

Det gikk nettopp ett program om dette på Discovery.

Om en amerikaner som utsatte seg for masse tester og "ulykker"

på 60 tallet.

Rimelig skremmende greier.

Det var den tiden da sikkerhetsselen kom og folk bare syns den var i veien.

Alt går jo på smak og behag når det gjelder biler.

Er nok enig i at volvo er en av de sikreste du kan velge.

Når 240 kom reklamerte de jo med å sette ca 7 stk 240 oppå hverandre.

Men alle gamle biler kan jo forsterkes litt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkninger kan selvsagt vært vel og bra.

Men problemet er ikke først og fremst styrken. I så fall er det jo bare å kjøpe en diger bil med overdimensjonerte konstruksjoner.

 

På nye biler, særlig etter ca 1998, handler det om deformasjons soner og kollisjonskrefter som styres utenfor og rundt kupeen. Dette har mye mer å si for trafikksikkerheten enn "rå styrke" og andre "synlige" tiltak.

 

Typisk nok varierer f.eks risikoen svært lite på biler der samme modellen ble levert både med og uten airbg'er.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam kjørte for etpar år siden EURO NCAP test på Toyota Corolla av hhv siste modell, 5 år gammel modell og 10 år gammel modell.

Grunnen til at de brukte akkurat Corollaen var at denne bilen har hatt ganske like spesifikasjoner (størrelse, vekt, innvendig plass, kjøpergruppe, kjøremønster til brukerne osv osv) gjennom disse årene.

 

Omsatt i rene tall fikk den nye Corollaen 16 ganger så bra verdier som den 10 år gamle utgaven...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den testen i Motor(?). 1994 høres jo livsfarlig ut. Skjønner ikke åssen jeg har overlevd. :D

T5Racer: Når det gjelder 240 er den nok på mange måter FOR stiv. Der holder jeg med hotroddern. Så på Discovery om ferrari- og formel1-historie. De sigarbilene på 50-tallet var så solide at g-kreftene gikk ut over de bløte delene(les: føreren) mens bilen var like øhh.. "hel".

 

Fortsatt er det bl.a kneskader av dashen som er problemet idag. Samt pedalbokser som moser føttene. Noen som har sett "Silent death" eller hva den heter. Dokumentar som gikk på Nrk og Discovery/BBC? Mye farlig.

Tenningsnøkkelen sto som en kniv i kneet, Hanskeromluka ble til en giljotine, og piggen midt-speilet henger på spidder alt som kommer dens vei. Tidlige minier hadde utvendig, utenpåliggende tanklokk som skrelles av. Utenpåliggende dørhengsler, og døråpnern så ut som på husdøra di. Og alle gammeldagse utenpåliggende dørhåndtak med utstikkende trykknapp åpner døra i et rundkast. Farlig farlig, men herlig herlig.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PV-n min har et SOLID håndbrekk av dørhåndtaktypen - på høyde med venstre kne. Rattstammen er et heltrukket 1 1/2" rør som forsvinner inn i styresnekka - like bak støtfangeren. Sikkerhetsbelter finnes ikke, og seteryggen slutter under skulderbladene. Dashbordet er av svensk stål.

En krasj med denne i 40-50 så er det bare å sende rulleteksten. Game over.

Men sikkerhet var nøkkelordet da bilen var ny i -53.

 

Ønsker du en sikker førstebil, kjøper du ikke veteran.

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerheten i de gode gamle dager var jo ikke som i dag, så er det det du er ute etter kjøp noe nyere. Men hvis du vil ha bil med stil og sjel kjøp veteran. Jeg er veteranmann og det er pga stilen og enkle biler å skru på.

Du kan jo altids bygge bur hvis du ikke er fornøyd med sikkerheten.

Fått mange kommentarer på manglende sikkerhet i min bil, men det er ikke noe jeg tenker så mye på. Vi må jo huske på at våre foreldre har overlevd disse bilene så da gjør nok vi det også.

 

Slå til!

VW 1300, 1968

 

 

They don't make 'em like they used to,

I'll make them even better......

 

1968 Boble "Old Speed" prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerheten i de gode gamle dager var jo ikke som i dag, så er det det du er ute etter kjøp noe nyere. Men hvis du vil ha bil med stil og sjel kjøp veteran. Jeg er veteranmann og det er pga stilen og enkle biler å skru på.

Du kan jo altids bygge bur hvis du ikke er fornøyd med sikkerheten.

Fått mange kommentarer på manglende sikkerhet i min bil, men det er ikke noe jeg tenker så mye på. Vi må jo huske på at våre foreldre har overlevd disse bilene så da gjør nok vi det også.

 

Slå til!

 

Ja! Hehe, er jo litt morsomt med en bil som ikke alle andre har da.

Selv om jeg stadig vekk tenker på Golf II/III...

 

Men er noe med gamle biler, de er liksom så koslige =)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er på plass med en liten presisering her:

Grunnen til at en veteranforsikret bil er vanskelig å få forsikret som eneste bil hos mange selskaper er helt åpenbar: Veteranforsikret bil er IKKE MENT å være førstebil!

 

Grunnen til at de er så billige både mht avgifter og forsikring er at er at de skal brukes "kun ved spesielle anledninger" som det heter.

Så har myndigheter og forsikrings selskaper sålangt vært så greie å overlate til bileieren hva som er "en spesiell anledning".

 

Når dere bevisst spekulerer i denne ordningen for å holde en billig skranglekasse noen år, er det bare så UTROLIG egoistisk! Det undergraver hele ordningen, og særlig med en såpass bilfiendtlig regjering vi har nå, kan dere være sikre på at de begjærlig kaster seg over enhver positiv hobby-bil ordning og fjerner den, hvis de får den minste mistanke om misbruk.

 

Men jeg har ingen illusjoner om at misbrukerne av denne ordningen bryr seg om dette.

Det spiller selvsagt ingen rolle for dere om vi får lignende tilstander som f.eks Frankrike, hvor veteranbiler kun kan brukes i eget fylke, ikke kan brukes i byene osv.

 

Kjør gjerne gammelbil til daglig, men IKKE PÅ VETERANBIL VILKÅR!

Har dere så lite penger at dere ikke klarer å finansiere annet enn et veteranbil-hold, får dere heller gå.

 

 

 

Nå kan det hende jeg har misforstått "førstebil" her, vil det si førstebil som i hovedbil som i daily driver, eller den første bilen du eier? Jeg kjøpte meg veteranbil som første bil jeg eier, men det er ikke en daily driver. Kjørte vel 3500km med den ifjor, men det blir litt på hue om man MÅ eie en daily driver for å ha "billig" veteranbil, for jeg skal begynne å studere til høsten, og da har jeg planer om å bli uavhengig av bil, men kommer fortsatt til å beholde 240z'en.. Men da skal det fortsatt koste flesk, selvom bilen står parkert 5 måneder av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det e endel diskutert veteran og sikkerhet.. volvo 100 serien tåler nok en trøkk.. mange mercer som e veteran no som gir gode overlevelses sjanser.. styr unna eldre golf visst dette står i focus.. så en test der boble knuste golf overlegent i sikkerhet under kolisjonstest.. amazon ka vell skryte på seg å være første bilen med setebelter orginalt også...

750ia alpina

opel astra (moste en kompis sin å så meg nødt til å kjøpe den)

Div bobler (ett 2,4l prosjekt med eller uten sotvifte)

motovelo minsk komunist mc

endel annet gull/boss/skrapjern ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende jeg har misforstått "førstebil" her, vil det si førstebil som i hovedbil som i daily driver, eller den første bilen du eier? Jeg kjøpte meg veteranbil som første bil jeg eier, men det er ikke en daily driver. Kjørte vel 3500km med den ifjor, men det blir litt på hue om man MÅ eie en daily driver for å ha "billig" veteranbil, for jeg skal begynne å studere til høsten, og da har jeg planer om å bli uavhengig av bil, men kommer fortsatt til å beholde 240z'en.. Men da skal det fortsatt koste flesk, selvom bilen står parkert 5 måneder av året?

Veteranbil som første daily driver :D :lol

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår