Gå til innhold

Veteranbil som førstebil?

Ranger emnet


KristianG

Anbefalte innlegg

Ja , da er det tydelig forskjell på folk og! :hello:

Om man har hus forsikret får man veteranforsikring..

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med denne Audien da? Hva er den verdt sånn ca?

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=968517&username=

Nå kan ikke jeg VAG-priser i det hele tatt, men siden den tilsynelatende står uten skilt ville JEG bydd 4-5K for den uten å ha sett den. Er den rusten max 2-3K, Er den BRA kanskje opp mot ti laken? Prat med Polardego om gammal-audi. Han kan de der bedre enn meg.

 

Personlig ville jeg anbefalt deg en Volvo 140/240 som førstegangsveteran. Både for din egen sikkerhet, og for deletilgangen sin del. Når jeg ligger i 80 på snødekte vinterveger med kjettingspor og vaskebrett med kanutten har jeg hjertet i halsen! Kan hende fire defekte støtdempere har brorparten av årsaken til hjerteflimmeret men... lell da gut. Dyre deler som er vonde å få tak i trekker ned.

 

En annen ting du skal merke deg er at det er FÅ gamle, 1.0-1.6L motorer som går spesielt billig. Sånn sett kan du liksågodt finne deg en B23A/E motor i en Volvo. Diesel da. Går billig og dårlig. Golf1 1.5L diesel bruker visstnok 0.4-0.5 på langtur.

Jeg har også erfart problemet med å få veteranforsikring nå som jeg har parkert '99 Skodaen min. :(

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg VAG-priser i det hele tatt, men siden den tilsynelatende står uten skilt ville JEG bydd 4-5K for den uten å ha sett den. Er den rusten max 2-3K, Er den BRA kanskje opp mot ti laken? Prat med Polardego om gammal-audi. Han kan de der bedre enn meg.

 

Personlig ville jeg anbefalt deg en Volvo 140/240 som førstegangsveteran. Både for din egen sikkerhet, og for deletilgangen sin del. Når jeg ligger i 80 på snødekte vinterveger med kjettingspor og vaskebrett med kanutten har jeg hjertet i halsen! Kan hende fire defekte støtdempere har brorparten av årsaken til hjerteflimmeret men... lell da gut. Dyre deler som er vonde å få tak i trekker ned.

 

En annen ting du skal merke deg er at det er FÅ gamle, 1.0-1.6L motorer som går spesielt billig. Sånn sett kan du liksågodt finne deg en B23A/E motor i en Volvo. Diesel da. Går billig og dårlig. Golf1 1.5L diesel bruker visstnok 0.4-0.5 på langtur.

Jeg har også erfart problemet med å få veteranforsikring nå som jeg har parkert '99 Skodaen min. :(

 

Ja, du sier kanskje noe der..

Uansett før jeg i det hele tatt blir kikking på bil utenom på nettet, blir det ringings til forsikringssepskap for å høre om saker og ting =)

Volvo ja, er jo koslige biler det =p

Er vel noe fordomsfull jeg, ser for meg at enhver Volvo veier 2.5tonn og bruker 100l på mila =/

 

Men uansett, bruttern må flytte ut før jeg kan kjøpe bil =/

Noen som kanskje har gode tips på å få han ut? =p

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datsun 240z er en av drømmebila mine.. Men hvem forsikringsselskap får man veteranforsikring med ingen andre biler forsikra?? Gjelder livsforsikring??

Mvh

Marius

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står på fattern. Man kan ha veteranforsikring selvom man ikke har noen andre biler stående på seg selv. Var og hørte da jeg så etter bil, og da skulle de ha 54k i året hvis den sto på meg. Det er med veteranforsikring, dvs 5k km i året.. Så det går, men det er ikke verdt det..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh! Datsun 240 z og Gammel Nissan Skyline er verdens fiiineste/råååeste biler!!

 

Skylinen koster jo bare 300000 eller noe ferdig på veien fra Japan ;) hehe

 

Ellers så er Volvo 1800 sedanmodellen noe av de fiiineste en får fra Sverige

 

De gamleste Escortene er jo bare råååe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er på plass med en liten presisering her:

Grunnen til at en veteranforsikret bil er vanskelig å få forsikret som eneste bil hos mange selskaper er helt åpenbar: Veteranforsikret bil er IKKE MENT å være førstebil!

 

Grunnen til at de er så billige både mht avgifter og forsikring er at er at de skal brukes "kun ved spesielle anledninger" som det heter.

Så har myndigheter og forsikrings selskaper sålangt vært så greie å overlate til bileieren hva som er "en spesiell anledning".

 

Når dere bevisst spekulerer i denne ordningen for å holde en billig skranglekasse noen år, er det bare så UTROLIG egoistisk! Det undergraver hele ordningen, og særlig med en såpass bilfiendtlig regjering vi har nå, kan dere være sikre på at de begjærlig kaster seg over enhver positiv hobby-bil ordning og fjerner den, hvis de får den minste mistanke om misbruk.

 

Men jeg har ingen illusjoner om at misbrukerne av denne ordningen bryr seg om dette.

Det spiller selvsagt ingen rolle for dere om vi får lignende tilstander som f.eks Frankrike, hvor veteranbiler kun kan brukes i eget fylke, ikke kan brukes i byene osv.

 

Kjør gjerne gammelbil til daglig, men IKKE PÅ VETERANBIL VILKÅR!

Har dere så lite penger at dere ikke klarer å finansiere annet enn et veteranbil-hold, får dere heller gå.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er på plass med en liten presisering her:

Grunnen til at en veteranforsikret bil er vanskelig å få forsikret som eneste bil hos mange selskaper er helt åpenbar: Veteranforsikret bil er IKKE MENT å være førstebil!

 

Grunnen til at de er så billige både mht avgifter og forsikring er at er at de skal brukes "kun ved spesielle anledninger" som det heter.

Så har myndigheter og forsikrings selskaper sålangt vært så greie å overlate til bileieren hva som er "en spesiell anledning".

 

Når dere bevisst spekulerer i denne ordningen for å holde en billig skranglekasse noen år, er det bare så UTROLIG egoistisk! Det undergraver hele ordningen, og særlig med en såpass bilfiendtlig regjering vi har nå, kan dere være sikre på at de begjærlig kaster seg over enhver positiv hobby-bil ordning og fjerner den, hvis de får den minste mistanke om misbruk.

 

Men jeg har ingen illusjoner om at misbrukerne av denne ordningen bryr seg om dette.

Det spiller selvsagt ingen rolle for dere om vi får lignende tilstander som f.eks Frankrike, hvor veteranbiler kun kan brukes i eget fylke, ikke kan brukes i byene osv.

 

Kjør gjerne gammelbil til daglig, men IKKE PÅ VETERANBIL VILKÅR!

Har dere så lite penger at dere ikke klarer å finansiere annet enn et veteranbil-hold, får dere heller gå.

 

nå må du jo ikke tro at alle ungdommer bare spekulerer i å ha en billig bil og utnytte seg av ordningen, jeg er selv 19 år og har veteranbil. det er ikke for å ha en billig bil, men fordi jeg selv interesserer meg for denne bilen. Finnes kanskje misbrukere, men synes dette var et litt vel sterkt utsagn i denne posten....

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser gjennom postene i denne tråden er det jo helt åpenbart at hensikten med veteranbilen i dette tilfellet er å skaffe seg en billig bruks-bil.

 

Selv overskriften på tråden viser jo at hensikten her er misbruk av vetranbil-registreringen.

 

Mange tenker at "det betyr jo ingenting hva akkurat JEG gjør..."

For det første betyr det noe hvis mange nok tenker akkurat slik. Men enda værre er det faktum at siden entusiast-bilmiljøet i Norge er så innmari lite, kan dumhetene til svært få personer faktisk få store følger.

 

Et skrekkens eksempel på det er fra 1992. Da oppdaget myndighetene at noen ytterst få personer i Oslo kjøpte billige, topputstyrte delebiler fra tyskland (MB Gälenderwagen og Range Rover). De samme personene kjøpte norske skadebiler av samme merke, fikset opp igjen de norske bilene med deler og utstyr fra de tyske og solgte de som topputstyrte, norske biler helt lovlig.

Etter en stund med denne virksomheten tok imidletid typene en "shortcut" og byttet bare over ID merkene fra de norske til de tyske bilene. Dette ble for tøff kost å svelge for byråkratene i Toll- og Avgiftsdepartementet. De fikk gjennomslag for det som idag betegnes som oppbyggingsavgift. Denne avgiften satte norsk bilhobby 10-år tilbake kun på grunn av noen få menneskers dumme handlinger.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en stund med denne virksomheten tok imidletid typene en "shortcut" og byttet bare over ID merkene fra de norske til de tyske bilene. Dette ble for tøff kost å svelge for byråkratene i Toll- og Avgiftsdepartementet. De fikk gjennomslag for det som idag betegnes som oppbyggingsavgift. Denne avgiften satte norsk bilhobby 10-år tilbake kun på grunn av noen få menneskers dumme handlinger.

Det med at såkalte delebiler måtte deles fysisk i to før innførsel til Norge for 5-10 år siden.. var det en konsekvens av dette? Jeg har aldri hørt hvorfor før, men jeg aner en sammenheng her. Sku også likt å vite åffer kravet til kapping ble fjernet. Plutselig en dag, "var det bare sånn".

 

PS! Jeg for min del har "vanlig" forsikring på bilen min i dag. Og inntil i fjor har jeg hele tiden hatt enten en "ny" bil i tillegg eller hatt en av veteranene på vanlig forsikring. Bare du ikke skal ha full kasko blir ikke premien så aller verst. Full kasko på '72 Kadett er like høy som på '99 Skoda Pickup. damndamn

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke det har noe med hverandre å gjøre.

 

Jeg antar at kravet til kapping ble fjernet i forbindelse med at engangsavgiften ble flyttet fra selve importen og over til registreringen av et kjøretøy.

I dag er det jo slik at du fritt kan importere å mange biler du bare orker uten å betale annet enn moms. Det er i det du skal ha norske skilter på de at engangsavgiten påløper.

 

Før hadde man i prinsippet ikke lov å eie en kjørbar bil som det ikke var betalt engangsavgift på, siden dette skulle betales i det bilen ble ført inn i landet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaller veteran som førstebil!!! Bra at flere har den tanken. VW Boble er må jeg anbefalle. Den i prosjekttråden var og er min første. Enkel å skru på og tonnevis av deler og trimmingsmuligheter til en ok penge.

Ellers har vi jo Volvo Amazon, PV og 142. Også mye deler. Er Volvo eller VW som jeg ser som de beste alternativene.

76 er jo veteran nå så alternativene er mange. Ford Cortina, Escort, Taunus. Mini eller Golf mk1 hvis du vil ha fwd.

Har du mer penger er jo AMCAR tingen Devil.

 

Når det gjelder forsikring har jeg hatt min på vanlig forsikring hos Gjensidige siden jeg fikk lappen. Hadde veteranforsikring først men byttet da jeg begynnte å kjøre. Betalte 5500,- første året. Bilen står på meg. Synes du bør koste på deg det og ikke misbruke veteranforsikringsordningen. Få det når du kjøper veteran nr 2.

 

Stå på.

VW 1300, 1968

 

 

They don't make 'em like they used to,

I'll make them even better......

 

1968 Boble "Old Speed" prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Sålenge man ikke misbruker veteranbil forsikringene, anbefaler også jeg å kjøre gammelbil!

Det er ofte enkle greie biler. Lette/billige å mekke på, billig forsikring selv med vanlige bruksvilkår på de fleste av de.

 

Vær imidlertid obs på lavere sikkerhet. Selv biler som var regnet for å være rimelig sikre den gangen er den reneste aluminiumsfolie sammenlignet med dagens biler. Kanskje med unntak av Volvo 240 serien.

 

For eksempel bør de som kjører med barn i bilen til daglig skygge unna gammelbilene, mener nå jeg.

Selv i en solid gammel bil blir kroppen utsatt for mye mer hardhendt behandling i en velt eller sidepåkjørsel, enn i en nyere bil. Barn tåler mindre av slikt fordi de ikke har fullt utviklet muskulatur i nakke og rygg.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår