Gå til innhold

hvor lett kan man få en Volvo 240?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

Ryktes at Canada 240'ene har lyktglass i plast, men ikke E-merket da.

 

sparer visst 4 kg. husk gjerne på at man har mulighet til å forandre vektfordelinga med letting diverse deler.

Noen som vet om det er tørrvekt som blir oppgitt på volvoer? f.eks. når en 242 er oppgitt til 1220 kg, er det da "race ready" eller tomvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sparer visst 4 kg. husk gjerne på at man har mulighet til å forandre vektfordelinga med letting diverse deler.

Noen som vet om det er tørrvekt som blir oppgitt på volvoer? f.eks. når en 242 er oppgitt til 1220 kg, er det da "race ready" eller tomvekt?

 

trur vekfordelinga er veldig viktig. uten at jeg har så veldig mye erfaring.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de vil vell ikke merke om man gjør slik: tar av plasten på fangeren og borrer endel hull i den så den blir litt lettere for så å montere plasten utenpå på ijenn...

er slikt jeg har jort det;)

 

kommer ann på hvem som ser over bilen... å hvor drittsekk han er...

men hvor ofte blir du stoppa av bt for teknisk kontroll da???

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen.....hvis du "borrer" noen hull foran så legg det støvet på en vekt å se hvor mye du klarer å borre ut av en bil i KG!:hammer

Hvis du skal ha 240 din ned i 1000 kg kan du ikke snakke om hvor du skal borre, da kommer du ikke under 1200kg en gang!!!!

Det er ikke verdt slitasjen på borret en gang!

 

Men stå på, det blir sikkert bra til slutt!! :hello: !

 

LSR

 

han tenkte sikkert på det at vis du tar en 195mm hullkopp å borrer så har du nesten ikke noe stål igjenn......

eneste vi stoler på er gud! resten betaler cash!!!

Øl er også greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sparer visst 4 kg. husk gjerne på at man har mulighet til å forandre vektfordelinga med letting diverse deler.

Noen som vet om det er tørrvekt som blir oppgitt på volvoer? f.eks. når en 242 er oppgitt til 1220 kg, er det da "race ready" eller tomvekt?

du betaler engangsavgift av oppgitt på egenvekt.. mao er denne lavest mulig. uten bensin, olje, kjølevann osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han tenkte sikkert på det at vis du tar en 195mm hullkopp å borrer så har du nesten ikke noe stål igjenn......

har egentlig bare festene som holder plasten ijenn for å si det sånn;) jeg har vært i kontakt med BT idag... de sa "alt" som man kunne skru på/av kunne man bytte ut til evt lettere;) men dersom man bytter feks fanger, dører og kollisjonssoner måtte det være av like sterkt materiell eller sterkere og da måtte bilen inn på visning...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur vekfordelinga er veldig viktig. uten at jeg har så veldig mye erfaring.

skal nå prøve å fikse vektfordelingen.. får se etterhvert hva det blir til... ;)

 

noen som anbefaler å senke motoren litt på festene?

 

tenkte på dette for å få ned tyngdepunktet i samme slengen...;)

 

jeg tenkte å få bilen på 900-1100kg *ready for race*;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ledningsnettet kan du spare en del på, om du lager race-bil.

reservehjulsbrønner kapper du bort, bytt til race-tank (mindre og i alu?)

har fjernet ca 10-12kg ledninger/el.stasj allerede... har lagt opp "nytt" ledningsnett med nye sikringsholder som er mere synlig..;)

 

hjulbrønnene vil bli kappet bort, ja..

 

men det blir ikke noe alu-tank i år i denne biln.. dette er lissom et litt lavbudsjett's bygg.. er det ikke slik at man må "tette bak" seteryggen når man monterer tank i bagasjerommet?

 

får se hvilken motor jeg går for, den b23e jeg har i nå vil antageli bli tatt ut og satt i dama sin bil, såe det blir nok en gasser i år i denne bilen, men tror det blir byttet til turbo neste vinter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten oppsumering av det jeg har allerede gjort...

 

fjernet endel ledninger og elektriske "utstyr"/stasj

fjernet innerskjermer forran

fjernet nesten hele "innmaten" i støt-fangerene *forran og bak*

ribbet bilen innvendig *så og si alt er tatt ut, feks. seter, matte, asfaltmatte, deksel osv osv dashbord + varmeapp gjenstår*

Fjernet hengsler av panser og bakluke *montering av hurtiglås* ligger klar for tillpassing og montering...

Fjernet refleksplate

Fjernet blinklys og volvo-merket på framskjermen *hullet skal sveise ijenn*

Byttet ut M46-kassen ut med m45-kasse *girkassen er på vei ut*

Bytting av eksos anlegg *bytting av grenrør og 2.5” hele veien* eksosanlegget er ikke montert enda, men demontert fra bilen.

Fjerne hengerfestet

Fjerne lister på siden og over fanger

Fjerne/hullborre innmat i frontfangere *metallet*

 

Det som vil bli gjort etter hvert:

Bytte bakaksling *pga den er def den som er på bilen*

Fjerning av varmeapparat *til enklere varme opplegg/mindre*

Fjerning av hjulbrønn *sveise flat plate*

Fjerning av dørhandtak bak utvendig *alt inni døra fjernes*

Fjerne/bytte dørtrekk bak, forran byttes mot flate plater

Fjerne seler *montere til 4-punkt forran*

montering av bur

montering av 2x8 bremseforsterker

skal se hvordan jeg vil ha dashbordet etterhvert... vet bare at jeg skal ha endel målere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nå prøve å fikse vektfordelingen.. får se etterhvert hva det blir til... ;)

 

noen som anbefaler å senke motoren litt på festene?

 

tenkte på dette for å få ned tyngdepunktet i samme slengen...;)

 

jeg tenkte å få bilen på 900-1100kg *ready for race*;)

 

Bruk motorfestene fra Volvo felt (Forsvarets 4x4 bil), de sk. Gr.A festene

da får du motoren ca 2-4cm lavere, men vær obs. bunnpanna kommer til å stikke ned under traversen, og da kommer det til å kollidere med sumpguarden/skliplata om du skal ha det.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk motorfestene fra Volvo felt (Forsvarets 4x4 bil), de sk. Gr.A festene

da får du motoren ca 2-4cm lavere, men vær obs. bunnpanna kommer til å stikke ned under traversen, og da kommer det til å kollidere med sumpguarden/skliplata om du skal ha det.

 

Mvh

takker aneglsmili

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Inne i dørene er det noen syyke rør (kollisjonsbjelker) som veier noen kg. Fjernes de vil jo det spare endel vekt. Det strider med hva som er lov, men på eldre volvoer fantes ikke disse bjelkene tror jeg (kom på -76?) og det er jo umulig å sjekke uten å demontere dørtrekket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår