Gå til innhold

Kjøp av en 90quattro!?

Ranger emnet


EspenS

Anbefalte innlegg

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Jeg lurer på om jeg har ventiltikking i bilen min eller om jeg hører en lyd som skal være der.

Etter en 30-60 sekunder, når motoren er kald, kommer det rakklelyder som blir høyere og høyere, for så å forsvinne. Det bygger seg opp. Dette kan skje en 3-4 ganger, mene etter dette høres motoren helt fin ut. Disse lydene høres ikke når motoren er varm. Dersom man derimot åpner panseret hører man klart en svak tikkelyd fra innsuget, som det ikke mulig å høre dersom panseret er lukket. Lyden høres AKKURAT ut som en klokke som går litt for fort, det er jevn tikking. Motoren har bare gått 150k, og forrige eier påstår han har byttet olje hver 10000 KM.

 

1. Hva kan den raklelyden jeg hører være? Høres nesten ut som om noe henger..

2. Den tikke-lyden, er det ventiltikking?

 

Om dette er på en 2.3E så har du innsprut (KE3-Jetronic for 10v), og dette lager normalt en konstant svak tikkelyd ved innsuget. Denne lyden skal ikke komme og gå.

Tikkelyden som kommer og går er 90% sikkert fra ventilløfterene. De siste 10 prosentene på vakumpumpa. Om det er sistnevnte kan enkelt sjekkes ved å gjøre som jeg har skrevet i innlegg 8 i tråden i linken. http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=70060

Om fjerning av denne bolten ikke hjelper kan du selvsagt prøve med QMI innvendig motorvask for så etterpå å skifte filter og olje. Hvilken olje bruker du forresten? Om QMI ikke hjelper så er det bare til å bytte løfterene først som sist. Disse koster kr 162 for originale løftere hos velox Motor, og du trenger selvsagt 10 stk til 10v.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, det er en 10v med KE3-jetronic.

 

Tikkelyden fra innsuget er konstant, mens raklelyden bare forekommer når motoren er kald. Hører aldri denne når motoren er varm.

 

Har tenkt på om det kan være den bolten, får se på den en dag. Hva slags olje som er på bilen er jeg ikke sikker på, da jeg ikke spurte forrige eier om dette men jeg burde vel antakelig ha byttet både olje og filter snart uansett. Hvor får man kjøpt Castrol-olje, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den tikke lyden som kommer fra innsuget er trykk regulatoren til bensinen er eg ganske sikker på... skjer faktisk ikkje noke om du napper utav ledningen utenom at tikkelyden stopper ;) kor får eg kjøpt IMQ eller da greiene? trur eg kunne trengt da ;) min bil hadde stått i ro i 1 1/5 år :S

1998 Audi A4 1.8 TSQ Sedan

1992 Volkswagen golf mk3 TDK (x)

1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 (X)

1990 Audi 90 2.3E Quattro(X)

1991 Audi 90 2.3E Quattro (X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den tikke lyden som kommer fra innsuget er trykk regulatoren til bensinen er eg ganske sikker på... skjer faktisk ikkje noke om du napper utav ledningen utenom at tikkelyden stopper ;) kor får eg kjøpt IMQ eller da greiene? trur eg kunne trengt da ;) min bil hadde stått i ro i 1 1/5 år :S

 

 

QMI ??...torshov..eller no sånt har deT?

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fader å få quattroer som liker ut for salgs om dagen a...

ikke at jeg skal ha bil før i mai men...

 

hvordan er prisen før sommern i forhold til vintern? holder de seg, eller ere noen som velger å sette opp prisen når det er vinter pga quattro, snø osv?

 

hadde første kjøretime i går, å han sa allerede nå at han skulle gjøre det han kunne for å fikse oppkjøring uka etter:D

 

kjørte forresten en fin 328 med full m pakke;D

www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt Castrol-olje, egentlig?

Hørte du dårlig, Mobil1 5W-50 sa jeg jo.. :) :) :) Neida, kjør på hva du vil du.

Mange eldre VW og Audi bruker mye olje, årsaken til dette er i mange tilfeller Castrololje. På 80- og 90-tallet brukte VAG Castrololje, og denne tørker da ut komponenter av gummi, slik som ventiltetninger, o-ringer osv. Følgene av dette er at mange av dagens eldre biler bruker mye olje da ventiltetningene ikke tetter slik de skal og olje blir sugd gjennom ventilstyringene og inn i sylindrene. Resultat --> oljeforbruk og blårøyk (ut eksosen selvfølgelig);)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Leste at Castrol var det beste en kunne ha på, men om man spør ti personer får man jo gjerne 11 forskjellige svar..:\

 

Hvor får man mobil1? Er det den typen de selger på Hydro Texaco?

 

Zwixern: Fjærbeinslager varer ikke noe særlig lenge, men ellers har jeg aldri hørt om noen spesielle problemer. Kan hende han blander med A4, de tidlige generasjonene (før 00 eller deromkring) hadde en svakhet med forstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Tror din far bør revurdere det. På en gammel Ford eller Opel fra 70-tallet kan jeg være enig, men ikke på motorer etter midten av 80-tallet slik som din.

At en olje er tynn betyr ikke at den smører dårligere, blant dagens oljer er det nesten motsatt. Det som kan være et problem med tynn olje er at du kan få dårligere oljetrykk grunnet slitt oljepumpe. Monter inn oljetrykksmåler eller rett og slett skift oljepumpa om den er slitt. (...)

 

På Pajeroen min (1985 2,6b) "måtte" jeg kjøre 10W30 mineralolje, alt annet ble bare borte... :wonder:

Mistenker at Møller driver å fyller Shell Helix Ultra eller noe sånt på min kjære 2,5TDi (femmern ja).. Det er kanskje ikke noe bra, siden den er en del trimma og sånt..? Burde jeg tømme på innvendig motorrens og få kjørt litt med det før jeg leverer den inn på service neste gang, og så sende med noe bra olje og få de til å fylle på det isteden? Skal jeg satse på Mobil1 5W-50 jeg også, eller er det noe som er bedre for dieselmotorer?

Ble litt off-topic det her, men da slapp jeg å lage en ny tråd om det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Leste at Castrol var det beste en kunne ha på, men om man spør ti personer får man jo gjerne 11 forskjellige svar..:\

 

Hvor får man mobil1? Er det den typen de selger på Hydro Texaco?

 

Zwixern: Fjærbeinslager varer ikke noe særlig lenge, men ellers har jeg aldri hørt om noen spesielle problemer. Kan hende han blander med A4, de tidlige generasjonene (før 00 eller deromkring) hadde en svakhet med forstillingen.

 

 

Heisann.

 

Selger mobil1 jeg da :offtopic 4 liter 5W-50 til 392,- :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Leste at Castrol var det beste en kunne ha på, men om man spør ti personer får man jo gjerne 11 forskjellige svar..:\

 

Hvor får man mobil1? Er det den typen de selger på Hydro Texaco?

 

Zwixern: Fjærbeinslager varer ikke noe særlig lenge, men ellers har jeg aldri hørt om noen spesielle problemer. Kan hende han blander med A4, de tidlige generasjonene (før 00 eller deromkring) hadde en svakhet med forstillingen.

 

ok, godt å høre :)

Forresten. har du 5bolts på bilen din? vil ha slike felger jeg også:)

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår