Gå til innhold

Visning til statsen vegvesen

Ranger emnet


Plixzard

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Amcars godkjenner dem på BT ja, for de bilene var jo guttedrømmen som aldri ble oppnådd.. Og når slike ruller inn på stasjonen så signerer dem vel samme hva det er.... kiddie

 

Å nei du, det er nok få biler som er hatet høyere av BT enn amerikanske. To grunner er at det var et temmelig lugubert miljø rundt disse bila på 70-80 tallet, og mange av de innstillingene henger igjen hos folk enda, også er nesten INGEN orginale og blir da saumført som få andre.

Bortsett fra eks likvogna (78 Chevrolet Malibu) til en kamerat av meg som vi i hui og hast bygde om til vanlig stasjonsvogn dagen før visning... Orginale baksetene fulgte med, men det gjorde ikke beltene, men de man stikker beltene i var der fra før. I tilleg var det ingen låsing på seteryggen bak, så den holdes kun oppreist av tyngdeloven (Lener litt bakover) og ryggen på den som sitter i bilen. Var også noen andre småting som burde vært i orden (Pærer). Tilsynsmannen bare kikka inn i bilen for å se om baksete var der(Bøyde seg ikke engang), og sa: "Greit, bare gå til skranken så får du papierene". :D

 

Og, ja, det finnes fler gategodkjente biler med 1k HK her i landet. Men de fleste er nok eldre/tatt inn før 1/1-96 ja.

Synes bare det er så jævlig teit å klage på et organ, som jeg selv eller noen andre jeg kjenner, ikke har opplevd noe negativt med. Tvert imot det motsatte!

At man skal begynne å syte om hva som er urettferdig etter man bevisst har brutt opptil flere lover er bare for dumt.

Blir som at en innbruddstyv skulle begynne å klage til deg fordi du har en ræva TV...

 

Før 73 er det forresten litt lettere å få godkjent hva som helst, har aldri hatt noe saærlig med å gjøre såpass gamle biler selv så jeg har ikke peiling på hva som skulle være lettere da... Det meste virker greit likevel.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å det lønner seg faktisk å ha en dialog med dem, da jeg har fått svar på min søknad :wave

Tok det lang tid å få svar? Sendte inn søknad i april og har ikke hørt noe enda....

Er litt redd for å purre med henvisninger til forvaltningsloven osv da de da kan bli irritert og avslår hele greia...

 

 

Hovedpoenget til BT i brevet som vises her er at bilen er tollet inn med en viss oppgitt effekt og volum. Deres data på motoren viser at bilen har mer effekt og volum enn oppgitt ved fortolling/registrering. De har antagelig blitt mistenksomme av en eller annen grunn og bestemt seg for å sjekke litt.

Det ser ut som om han har oppgitt at bilen har mindre motor ved godkjenning/fortolling enn den hadde.

BT har trodd på hans dokumentasjon som i dette tilfellet ser ut til å være gal. (en rotor mindre og færre hk) Dette er dokumentforfalskning egentlig...

De gir ham egentlig en utvei uten å bli tatt for dokumentforfalskning når de sier han har byttet motor. Da må han "bare" betale for de økte hk/volum.

Har han bevisst feilinformert og lagt fram feil dokumentasjon på motoren ved førstegangsregistrering/fortolling da er det dette med dokumentforfalskning som kommer inn i bildet.

 

Dette er å be om problemer.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare klarne opp i et par ting

Kane: Ta inn en standard bil og så trimme??Alle,og da mener jeg alle,uansett standard bil,må betale avgift for effektøkning om den er f.gang reg i norge etter 1.1.96,dette gjelder alt,selv om det er en 92 mod som har vært tatt inn i f.eks 2000, men bruksfradraget blir større og større etterhvert som årene går,og når bilen har vært registert i norge i 10 år,er fradraget 100%,altså du trenger ikke å betale avgift.

så en bil tatt inn i 1997,vil bli "avgiftsfri" i 2007.

 

Blown: Det med å stille ned trykket/trimme ned en bil under standard effekten fra fabrikk. Altså minske hk antallet under det som er originalt,får du ikke noe reduksjon for i det hele tatt,de tar utgangspunkt i tallene fra fabrikk,samme gjelder vekt,uansett. Litt usikker på åssen det blir om du bytter til en mindre motor,men da kunne du like gjerne importert en med mindre motor i utganspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blown: Det med å stille ned trykket/trimme ned en bil under standard effekten fra fabrikk. Altså minske hk antallet under det som er originalt,får du ikke noe reduksjon for i det hele tatt,de tar utgangspunkt i tallene fra fabrikk,samme gjelder vekt,uansett. Litt usikker på åssen det blir om du bytter til en mindre motor,men da kunne du like gjerne importert en med mindre motor i utganspunktet.

Neida, jeg vet jo det ikke funker sånn, men det hadde vært veldig fint! :) Noen mindre motor blir ikke aktuelt, så jeg er klar til å betale det staten skal ha... og skulle jeg få lyst til å skru trykket opp eller skifte turboer så er det ikke sjangs at onkel Politi finner ut av det. Ikke at jeg har tenkt tanken, jeg bare sier det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 89 model (ny i norge), er det da gratis å bytte til større motor, eller har jeg bare ikke fått med meg hele poenget ?

 

Gratis ja, bortsett fra nytt vognkort, visning, og sånt.

Men fordi om det er "gratis" så betyr ikke det at det er noe lettere å få godkjent en ombygging.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo tross alt jobben dems å sørge for at alle biler er i forskriftsmessig stand. Hvordan kan de vite at bilen din er det om de ikke ser på den?

 

Haha.. hvor var du når de fant opp kruttet..? kansje for nært..?

Dette er jo så sykt som det kan få bli.. jeg hadde ikke gjort annet enn å blåst saken opp i medier så norges folk ser hva skattekronene går til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 10% mindre avgift per år.

 

Dvs 50% etter 5 år og helt avgiftsfri etter 10 år.

Slett ikke.

Det er ulineært.

 

Satsene for bruksfradraget er:

 

* Over 1 år : 15%

* Over 2 år : 30%

* Over 3 år : 45%

* Over 4 år : 55%

* Over 5 år : 65%

* Over 6 år : 75%

* Over 7 år : 85%

* Over 8 år : 90%

* Over 9 år : 95%

* Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.)

 

(kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=71809&epslanguage=NO )

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår