Gå til innhold

Visning til statsen vegvesen

Ranger emnet


Plixzard

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann.

Jeg har en Mazda 626 1999 modell altså en GF.

Som alle andre så tenker også jeg og bygge om eller trimme motoren, men problemet mitt er at denne bilen aldri har vert godkjent med noe større motor enn det som står i den fra før.

Har allerede vert i kontakt med BT i Kr.sund angående dette. De stilte seg litt negativt til det til og begynne med men etter en liten prat på telefonen så "mjuknet" det litt opp. Dette er vel egentlig et problem som alle har støtt på, og som ingen syns noe særlig om. Man skal ikke si at BT er dirrekte negativt til all ombygging, men de vil vite hva som skal gjørest. Anbefaler alle og holde en god dialog med de, dette har du gjenn for i ettertid.

 

Men for og komme til saken, den bilen jeg har eksisterer det ikke noe TUV papirer på når det gjelder styling og trimming. Dette er litt irriterende, for BT er jo veldig glad i dette men jeg klarte faktisk og finne øyelokk frem og lykte cover bak med TUV og effektpotte fra Remus....... Når det gjelder trimm så er det ikke noe og oppdrive. Det jeg fikk til svar var at jeg skulle skrive en søknad til dem med spesifisert liste over hva jeg har tenkt og gjøre, så langt er jeg ikke kommet enda men jobber med saken. De skulle vurdere ombyggingen min, og ble den mere komplisert enn hva de kunne bedømme så sendte de den videre til SFOOR (Spesialgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy) som da er det nye spesialteamet til BT. Men jeg måtte være obs på en ting, å dette gjelder ALLE, biler som er registrert i 1995 eller nyere, må betale hk avgift for effekt økning, og skal bilen bygges opp/om mere enn 50% (opp til BT eller SFOOR og bedømme om dette er tilfelle) så må man betale oppbyggingsavgift eller hva de kalte det, men dette står faktisk i Kjøretøyforeskriftene for de som gidder og lese dette, jeg har gjort det og det er annbefalt.

Ved montering av senkesett så må man legge frem papirer på utført hjulstillingskontroll, ved trimming så må man legge frem papirer på utført bremsetest men selve motoren må også effekt bremses. Anbefaling til alle er at man monterer sterkere bremser før man trimmer, hva er vits i stor motor vist man ikke klarer og stoppe............

 

Når det gjelder effektanlegg på 95 modeller eller nyere så får man ikke noe godkjent uten TUV papirer, dette er i følge EU direktivet. Dette er forde alle biler etter dette årstallet har kat..... som er noe dritt spør du meg, men grunnen til dette var at ved montering av effektanlegg uten TUV papirer så må man fremlegge en klarert test på avgass og støy fra et uavhengig laboratorium som det heter på "BT språket", dette kan for eksempel være selve TUV i Tyskland. BT satt ikke med utstyr til dette for dette måtte testes med bilen også under fart.

 

Det har vært mye oppstyr rundt trimming av biler i det siste, men som jeg leste tidliger i denne tråden så kan nesten alt godkjennes vist man går den rette veien. Man må bare være litt målrettet og bruke fornuft.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er brevet på kompisen min som fikk i posten.

 

Brevet fra BT

 

mvh

 

Leste brevet nå.. Velkommen til norge, landet hvor ingenting er lov bortsett fra å rane banker og banke gamle damer :aug:

 

Blir bare så oppgitt!!!!! Lese det på auto db også da.. Hvem er det som ikke "skryter" litt ekstra når de skal selge en bil, prøver jo gjerne og får fram det beste, men neida.. Her ender det med visning hos veivesnet!! Get a life...

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj..

 

Det er avgiftene på hestene de er ute etter..

Godkjenning er vel ikke noe problem..

Staten å peng. man må ikke prøve seg en gang..

De er de som nå har blitt stoppet og fått plombert panser, og fått krav til møte opp til bremsing av motor..alle bilene nyere en 96 mod.

Det er ikke SÅ lett... selv om det gir penger til statskassa..

Mazda MX5 Supercharged

---------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarte må vel være å ikke legge ut registreringsnr på annonsen sin. For hvis BT ikke har det, så kan de ikke være sikre på hvilken bil det er. :well

 

 

 

Taste inn nr. fra annonsen på http://www.telefonkatalogen.no gir opplysninger nok til å vite hvilken gateadresse eieren bor på, og hva han heter... Er ikke såååå vanskelig å spore bilens eier da.

 

 

 

Måtte bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. hvor var du når de fant opp kruttet..? kansje for nært..?

Dette er jo så sykt som det kan få bli.. jeg hadde ikke gjort annet enn å blåst saken opp i medier så norges folk ser hva skattekronene går til!

hehe.. ja blåst opp i media at du har svindlet, dokumentforfalsket ol. (OM det stemmer at den er regget med mindre enn orginalt da)

 

Hva mener du skattekronene skulle gått til da? hvis ikke BT skal få lov å håndheve det de er satt til å gjøre en gang.

 

Er lov å tenke litt før man prater(skriver =))

 

Det er ikke mange som gjør her.. "alle" vil ha mindre eller ongen avgifter på bil.. nesten ingen skatt.. nesten gratis bensin, forsikring osv osv.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi får pengene tilbake en eller annen gang uannsett da!!

vi slipper å betale for sykehus, vi får betalt forå være gamle!!! det kommer tilbake på en eller annen måte!!

Men de kunne jo gitt os litt slakk da!! hehe

1992 Mazda Mx6 2.5i V6 <------ My car

...:::Det er ikke farten som dreper, men hvor fort du stopper:::...

Besøk http://www.mazda-ogn.org

 

har hatt:

Mazda 626 94 1.8 glx

volvo 242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi får pengene tilbake en eller annen gang uannsett da!!

vi slipper å betale for sykehus, vi får betalt forå være gamle!!! det kommer tilbake på en eller annen måte!!

Men de kunne jo gitt os litt slakk da!! hehe

 

 

Det er jo riktig det, men er det riktig å ha en omregistreringsavgift som premierer eldre biler og straffer nyere? Eller riktig med så mange bom-veier hvor kun en brøkdel av pengene som de får inn går til utbygging av bedre veier?

Eller riktig at biler registrert i Norge før 1996 slipper hk-avgifter ved effektøkning men biler registrert i utlandet i samme periode må straffes med effektøkning-avgifter?

Og de på tinget må da faen meg skjønne at ikke alle tjener over en halv mill i dette landet!

 

 

Er noen deler av økonomiske bil-politikken i Norge som mangler logikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj..

 

Det er avgiftene på hestene de er ute etter..

Godkjenning er vel ikke noe problem..

Staten å peng. man må ikke prøve seg en gang..

De er de som nå har blitt stoppet og fått plombert panser, og fått krav til møte opp til bremsing av motor..alle bilene nyere en 96 mod.

Det er nok noen volumkroner det er snakk om i tillegg... Fra 1308ccm til 1962ccm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår