Gå til innhold

oyvind ludvig otterlei

Bruker
  • Innholdsteller

    665
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om oyvind ludvig otterlei

  • Bursdag 11/29/1965

Contact Methods

  • Bosted
    Tennfjord ved Ålesund

oyvind ludvig otterlei's Achievements

Løyntant

Løyntant (5/13)

10

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei. Ser på siste datalogg at du maxer dysene med over 80% duty! Hvor store dyser har du? Dette med turbovalg er ikke bare bare. Eg trur du har truffet meget bra ang størrelse på turbo. Hadde det vert en større kompressor E50 så kan det hende at steg 3 aksel hadde passet bedre. Men på den E46 kompressoren så ser det nå ut til at på ”ditt” oppsett så passer det perfekt. Sist eg satt på en tur så må eg si eg var imponert over bredden på registeret!!
  2. En 3" katalysator er godkjent for å klare motorer opp til 7.5l. Metalisk katalysator er vel den besste, og den blir kalt race, Men det er vel bare for det den flower best og er mest tålig for varme. Kjeramisk er den som er vanlig i standard biler, og en slik i 3" burde holde lenge. En Metalisk koster fort en 5000-7000kr mvh
  3. Effektannlegg?? Det som er problemet med de eksosannlegga med en potte er at de ikke klarer støy krava. Kjøp eksos anlegg med to potter så slipper man dette styret med å få tak i ekstra potte og plunder med BT. Var selv med 240 min med 3" eksos med 1 potte til bt for godkjenning . Men det gik ikke. Når potte nr 2 var montert så var alt i orden. De få kr ekstra for potte nr to er ikke noe å spare på.
  4. Hvis man er fornøyd med ca 280-290hk og 500Nm,så er 16T og 15G turbo eit fint valg. Det er ikke nødvendig å montere på turbo som er for stor i forhold til målsettingen. Og responsen på de 16T turboene er upåklagelig. Hvis eg skulle valgt noe som var større så hadde eg personlig gått for en Turbonetics T3 ar63 med steg2 eller steg3 aksel med en T04E kompresor med trim46 hjul. denne skulle holde lenge. De gt turboene er gromme,men "husk" de er kulelagra,og det betyr ikke at de vil vare lenger. Øyvind
  5. Det beste er den original potten fra jt som du får montert ekstra. men hva er fordelen med en potte? annet at det bråker.
  6. Hei. Er her noen som veit hva kvalitet Volvo har på pinneskruer muttere på avgass siden, slik som pinneskruer til dovnpipe og manifold turbo? Tenker på 10.8 eller 12.9 og om det er noe spesiell legering.. mvh Øyvind
  7. Få tak i eit svinghjul fra en 230f og tilpass det til den TP-712 plata. den er steike god, holder ca 550Nm med original lamell.
  8. 16t turboen er fin den! Gromt godt dreiemoment fra 2000rpm og med data sprut og full kontroll på tenning og litt pussa topp,og med den kjedelige T kammen,og 1.4bar i ladetrykk så er 280hk og over 500Nm oppnålig med den turboen.Men da "må" rådene byttes. det blir så stort trykk på lavt turtal at de blir bøyd.
  9. Hei. Eg såg for meg at det holder å hone cylinderne, og rette de for den værste ovaliteten, plus bytte av stempel ringene, Eg har bygd noen motorer som eg har honet opp slik at der er totalt 7 til 9 hundre deler klaring. På de smidde B23et\ft stempla så er det knapast at der er skjørtebank ved den klaringen,selv ved kald motor om vinter. Men de B230 motorene er meir var for klaring,og har lettere for å slamre. De originale B23et ft stempla holder i massevis. Hva de nyere stempla klarer det veit eg ikke. men rådene gir seg før stempla. Har og hatt en motor med venolia stempel, og der var over en tiende del klaring, og kryssbolt som ikke er senterforskjøvet, Den hadde skjørteslammer når den var kald ja.
  10. Eg mener å huske at en rett chippet 940fk,med 3" eksos Og godt luftfilter. med "T"kam hadde 300Nm ved ganske nøyaktig 2000rpm,og ved ca 3000rpm så har du ca 400-430Nm. Du trenger ikke å røre så mye med girspaken når man skal dra noe opp fjellet. Turtals registeret er faktisk ikke så værst, drar fra 1800rpm til ca 4300rpm.. Men for de som liker turtall så vil den føles kjedelig. Men til daglig så er dette midt i blinken.
  11. Hei. Hva har en slik 3L rekkemotor av Nm ved 2000rpm? Noen som veit? Øyvind
  12. Hei. Det beste er å stifte svinghjul med veiv. Og det er vel mest den friksjonen melom selve svinghjul og veiv som er viktig. Så rett moment er viktig når man skrur sammen delene. Men eg hadde i tillegg borret inn to stifter for å være sikker ved den effekten.
  13. ?? Måler med mikrometer nederst på skjørtet på stempel der du får den største diameter. Så bruker du eit måleur og måler cylinder og finner den minste diameteren. Du vil gjerne sjå at den er 2 til 4 hundre deler oval om motor har gått noe. Men den minste diameter på cylinder og største på stempel så skal der være "ca" 3 hundredeler i klaring originalt.
  14. Hei. Hva slags stempel skal du kjøpe, Smidde eller? Eg har den erfaringen at det lønner seg å hone opp cylinder med stivt hone utstyr, det for å rette eventuele ovaliteter. 2 til 3 hundredeler ovalitet er ikke uvanligt. det går å kjøre med. Men skal du trimme og kjøre på med ladetrykk, så hadde eg honet den slik at den har melom 7 til 9 hundredeler klaring. og da skifter du bare ringene på stempla. Har du den klaringen så er du sikker på at den ikke varmskjærer seg. Dette er nå min erfaring. Øyvind
  15. Hei. Her skulle vel de som selger turboer og bremser motorer kommet med litt veiledning og erfaringer. Eg har trua på intern wastgate. men valg av kompressor og turbin vil vel være ganske så kritisk. For skal en liten intern wastgate klare å evakuere, så må der være eit vist baktrykk. og samtidigt så må man heller ikke ha en for stor kompressor i forhold til den effekten man faktisk skal ta ut. Har man for stor turbin og steg 5 så vil turbinen bli så efektiv at der ikke vil bli særlig med baktrykk,og da vil man få problem med at wastgaten ikke klarer å evakuere eksos. Øyvind
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår