Gå til innhold

Hadde bilen nettopp på EU -ny innkalling

Ranger emnet


Fjøslukt

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Hadde nettopp Boblen min på EU kontroll (august i år)

 

Den hadde da vært avskiltet over en del år, og jeg måtte godkjenne den før jeg kunne få skilter, men regner jo med at kontrollen gjelder for et år.

 

Nå fikk jeg nettopp en innkallelse om at bilen må vises før februar 2006. Er dette riktig, gjelder ikke kontrollen for 2 år?

Skoda Superb 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, sett at du må godkjenne den igjen.. du godkjente den for 2 mnd siden, ka har gått gale siden sist? selvsagt, noe drit å godkjenne hele tiden, koster penger osv. men det skal jo gå fint, siden bilen nettopp e godkjent =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sein med å eu.godkjenne bilen min sist. gikk vel 10 mnd over tiden, og da må jeg like fult inn igjen når kontrollen er scheduled igjen i mai. Altså 14 mnd etter sist kontroll.

 

Med andre ord kan det stemme at den skal til kontroll igjen i februar.

 

Du vet forresten at du kan flytte eu-kontrollen til sommeren permanent? Nå vet ikke jeg om dette er aktuelt for deg, men flere av Porsche-gutta har gjort dette med go' bilene sine som står vinterlagret.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme problemet på bobla til min søster

 

Var til kontroll for å få skilter i april

Skulle vært inne nå i september. Jeg ringte biltilsynet for å høre om de ikke kunne forandre slik at den i stedet kontrolleres i april hvert 2 år, men nei det var helt umulig.

 

Firkanta regelryttere!

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter registreringsnummeret ditt på et partall, så skal du også inn til kontroll i et partallsår. Slutter det på 2, så skal du på kontroll i februar 2006, februar 2008 osv...

 

I ditt tilfelle skulle bilen vært på kontroll i februar 2004, men var da avskiltet og ble dermed ikke innkalt. Du skulle ha skilt i 2005 og måtte dermed ta den kontrollen som du egentlig skulle ta i 2004. Dette gir ikke fritak for kontrollen i februar 2006.

 

 

Håper dette ga litt klarhet..?

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter registreringsnummeret ditt på et partall, så skal du også inn til kontroll i et partallsår. Slutter det på 2, så skal du på kontroll i februar 2006, februar 2008 osv...

 

I ditt tilfelle skulle bilen vært på kontroll i februar 2004, men var da avskiltet og ble dermed ikke innkalt. Du skulle ha skilt i 2005 og måtte dermed ta den kontrollen som du egentlig skulle ta i 2004. Dette gir ikke fritak for kontrollen i februar 2006.

 

 

Håper dette ga litt klarhet..?

Hm, jeg mener året den skal inn er avhengig av registreringsåret..

Jeg har en Golf II som slutter på 1, og den skal inn i 2006, siden den er regga i 1988.

Det siste nummeret definerer måneden den skal inn. Slutter det på 1 er det januar, osv, bortsett fra 7 som er november, og 0 som er oktober.

 

Det er mulig å få bytta måned bilen skal inn på. Dette gjøres ved å sende en skriftlig søknad til den som har med EU-godkjenning å gjøre i det distriktet (dette kan ditt lokale Biltilsyn opplyse deg om).

 

Det bør også være mulig å høre med Biltilsynet om det er mulig å få ordnet dette slik at du ikke trenger ny kontroll igjen. Verkstedet kan jo bare sende den gamle godkjenningen på nytt, selv om dette kan blir litt på kanten. Hør med dem. Jeg har vært med på noe lignende vertfall.. :)

 

En annen ting du kan sjekke, er om godkjenningen faktisk har gått igjennom til Biltilsynet. Det finnes nok av tilfeller hvor biler egentlig er godkjent, men så klarer ikke verkstedet å få godkjenningen igjennom til Biltilsynet.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korrekt det du sier. hadde visst misforstått jeg.

 

 

Når skal bilen kontrolleres, og hvor ofte?

Personbiler skal kontrolleres første gang i det fjerde kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter hvert annet år. Biler med tillatt totalvekt over 3500 kg skal kontrolleres første gang i det andre kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter årlig.

 

Biler som er registrert i partallsår skal kontrolleres i partallsår og biler som er registrert i oddetallsår skal kontrolleres i oddetallsår. Kontrollene fordeles over året ved at siste siffer i kjennemerket avgjør når bilen skal være kontrollert og godkjent (kontrollmåned). Kontrollmånedene sammenfaller med kalendermånedene, bortsett fra for siffer 0 og 7 som skal kontrolleres i hhv. oktober og november. Bilen kan framstilles for kontroll allerede 4 måneder før kontrollmåneden, slik at kontrollfristen utgjør 5 måneder.

 

kilde: http://www.vegvesen.no/1069341116347/vegvesen-Page-SVVsubSideInnholdMal_1069341116384.html

pajero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korrekt det du sier. hadde visst misforstått jeg.

 

 

Når skal bilen kontrolleres, og hvor ofte?

Personbiler skal kontrolleres første gang i det fjerde kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter hvert annet år. Biler med tillatt totalvekt over 3500 kg skal kontrolleres første gang i det andre kalenderåret etter 1. gangs registrering og deretter årlig.

 

Biler som er registrert i partallsår skal kontrolleres i partallsår og biler som er registrert i oddetallsår skal kontrolleres i oddetallsår. Kontrollene fordeles over året ved at siste siffer i kjennemerket avgjør når bilen skal være kontrollert og godkjent (kontrollmåned). Kontrollmånedene sammenfaller med kalendermånedene, bortsett fra for siffer 0 og 7 som skal kontrolleres i hhv. oktober og november. Bilen kan framstilles for kontroll allerede 4 måneder før kontrollmåneden, slik at kontrollfristen utgjør 5 måneder.

 

kilde: http://www.vegvesen.no/1069341116347/vegvesen-Page-SVVsubSideInnholdMal_1069341116384.html

Jepp.

Mener forøvrig at fristen er 6 måneder nå. Uansett, når du har fått brevet om EU-kontroll, kan du sette den på godkjenning. Setter du den inn før det, teller den ikke i systemet for de to årene som kommer. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår