Gå til innhold

Biltilsynet hater Accorden min (digresjon).

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Vi kjenner jo alle historien om min Accord:

 

Forrige eier kjøper den for første gang. Monterer TüV-godkjent senkesett og legger papiret i vognkortmappa, men kaster bort et eventuelt TüV-papiret på effektanlegget han også montérer. Tar ikke hjulstillingskontroll, og får ingenting skrevet inn i vognkortet. Åtte år går.

 

Jeg kjøper bilen første gang, har assortérte problemer, såvidt EU-godkjent og selger den (Audiperioden tar til og Sparcostolene kjøpes). Så prestérer jeg å kjøpe den tilbake etter at jeg selger den nå kræsjede Audien året etter og har igjen assortérte problemer av mekanisk sort. Begret flyter over idet jeg høsten 2004 er skoleelev og hele girkassehuset deler seg i to. Bilen står til Mars uten girkasse (Eu-kontroll-fristen løper ut Januar), men får ny girkasse og ny clutch samme måned. Bilen avregistreres nå grunnet totalt økonomisk havari og EU-kontroll-fristen går ut (og sammen med vognkortet følger TüV-papiret inn i kverna hos BT - JEG ER EN IDIOT! I ettertid ser jeg jo dét at jeg skulle ha avregistret den FØR 1.1.2005, men dét er det jo ingenting å gjøre med idag).

 

Den står så lagret frem til Juni da jeg tar den inn hos NAF (!) til EU-kontroll; "bilen må forevises Biltilsynet grunnet senkesett" pluss at jeg IGJEN må bytte de fleste bærekulene (les: problemer av mekanisk sort). OK. Bilen står mens jeg mekker på den, slik at alt er noenlunde klart til etterkontroll. I mellomtiden kjøper jeg inn et sett med originale fjærer til rett over tre tusen fra Mekonomen (i ettertid har jeg angret meg, og tenker på å betale det lille gebyret de tar for å ta de i retur (aka. "restocking fee").

 

Dagen for etterkontroll kommer, verstedet gjør en flott jobb ved å sveise eksoslekkasjon som var siste hånd på verket (800,- kostet dét meg) og Accorden STRYKER på etterkontrollen grunnet "forevises BT grunnet senkesett" (verkstedet kunne ikke overprøve NAF's EU-kontroll og bare godta den elendige kopien av en faks av et TÜV-papir jeg måtte kjøpe fra Eiker til 250 kroner) - jeg burde ha skjønt at verkstedet ikke kunne overprøve - igjen: jeg er bare så teit. Jeg kjører så Accorden hjem til Tromsø hvor den ikke får stå på borettslagets parkeringsplass uten skilter lengre enn absolutt nødvendig. Kontrolltime bestilles hos BT og en uke går. Så kom den store dagen idag. Jeg har kjøpt NOK et prøveskilt til nesten tre hundre kroner, og kjører min kjære kjelke ned til BT. Kontrollnazien tar meg inn, kaster en rask kikk på bilen og etter en liten samtale med sin medsammensvorne får jeg en forbanna mangellapp i hånda.

 

"Sprekk i lykteglass foran". "OK, det er sprukket, og ei ny lykt koster meg et par hundre" tenker jeg. "Dokumentasjon på eksosanlegg kreves fremvist". "HVA FAEN - får jeg dette også over meg" tenker jeg så. Og til sist - sakens kjerne. "dokumentasjon på senkesett og hjulstillingskontroll kreves fremvist". Jeg VISSTE det var en gambling å ta med papiret (les: faksen) fra Eiker som knapt nok er lesbart. Og så hjulstillingskontroll til over tusen kroner har jeg da også fått over meg. Hva verre er - cambervinkelen på denne typen double wishbone-oppheng kan IKKE justéres, det er INGEN som lager camberkit til min type Accord slik at den blir justérbar, og det er jo åpenbart at med cirka tre grader negativ camber faller den LANGT utenfor Hondas spesifikasjoner (spesifikasjonen er fra 0 til en halv grad negativ om jeg ikke husker helt feil).

 

Tilbake til eksosanlegget. Dette er et 2,25" DynoMax-anlegg som bare støyer marginalt over det originale. Jeg vet ikke engang om det finnes TüV-papirer på dette anlegget, og alternativet var å kjøre til SINTEF i Trondheim for å få tak i den jævla støymålinga jævelen skal ha. Det kan nevnes at det er et stykke å kjøre fra Tromsø til Trondheim, men ikke værre enn at jeg godt kan ta turen - Accorden drikker jo bare 0,59 per mil på landeveien.

 

En siste sak kan nevnes: Da bilen ikke er EU-godkjent og ikke godkjent til rett tid får jeg KUN tak i prøveskilter for FLYTTING av bilen og da KUN til verksteder eller godkjent kontrollsted. Dette spurte jeg sklia som solgte meg prøveskilter på kontoret om, og "Ja, det stemmer det. Du får kun lov å flytte bilen fra A til B.". Dette betyr i praksis dét at de 600 metrene jeg kjørte hjem fra BT idag var i strid med Norsk lov og jeg var uten forsikring. Jeg VET det høres skadd ut, men det var dét hora sa og dét er det står i papiret som fulgte med prøveskiltene.

 

Så slik er ståa idag pr. klokka 14:40. Jeg har kommet frem til følgende mulige fremgangsmåter for å løse dette på:

 

1.

Kjøre bilen på huggeren.

Fordeler: Jeg slipper å noensinne måtte bekymre meg om den og dens problemer så lenge jeg lever, samt at jeg cacher inn 1500 kroner i vrakpant.

Ulemper: Enormt økonomisk tap; jeg kjøpte den jo for 15.000 for et knapt år siden! Det er litt arbeid å ta ut Sparcostolene (og eventuelle andre deler jeg kan få noe penger for) for å selge de separate. Min kjære Accord dør, og jeg vil ikke kunne tilgi meg selv.

 

2.

Selge den til en realistisk pris av 6.000,- kroner slik den står; inkl. stolene.

Fordeler: Mindre økonomisk tap enn å skrote den. Mindre innsats behøves. Stolene gjør den marginalt mere lettsolgt til en ungdommelig målgruppe.

Ulemper: Den må flyttes bort fra borettslagets parkering grunnet manglende skilter mens jeg prøver å få den solgt. Det finnes en viss risiko ved å selge bilen (f. eks. hvis kjøper vil heve kjøpet). Det er en ekstrem risiko å selge den først for å få penger siden (uaktuelt! Har allerede 10.000 kroner utestående som Audikjøperen ikke har betalt ennå! (Min egen feil selvfølgelig.)).

 

3.

Selge den for en optimistisk pris av 9.000,- kroner slik den står; inkl stolene.

Fordeler: Samme som "2" bare med mindre økonomisk tap.

Ulemper: Samme som "2" med unntak av at den er vanskeligere å få solgt for denne prisen.

 

4.

Selge den for en realistisk pris av ~5.000 uten stolene (selge de for ség).

Fordeler: Nesten det samme som "2". Et sett Sparcostoler er relativt lettsolgte.

Ulemper: Originale stoler gjør den marginalt mere tungsolgt til den ungdommelige målgruppe (som forøvrig er den eneste målgruppen det er realistisk å få solgt den til).

 

5.

Få den godkjent hos BT med senkesett og effektanlegg.

Fordeler: Jeg beholder min kjære Accord-bil som jeg liker veldig godt tross alt. Jeg har godkjent bil som kan brukes i minst to år til. Relativt lite økonomisk tap.

Ulemper: Det er så godt som umulig å få til. ENORM innsats kreves. Først og fremst å få tak i en ny kopi av TüV-papiret fra Eiker. Deretter må jeg LAGE nye øvre bærearmer for å få rett camber (hjemmelagede bærearmer er i seg selv praktisk talt umulig å få godkjent uten styrkeprøver og annet dilldall som koster tusenvis av kroner). Jeg må enten få tak i godkjenningspapirer på effektanlegget (kan være heldig), eller jeg må ta turen til Trondheim og SINTEF, noe som koster det flerdobbelte.

 

6.

Få den godkjent hos BT med originale fjærer og originalt eksosanlegg.

Fordeler: Bilen blir uten tvil godkjent iløpet av et nanosekund siden den ikke er senket eller har effektanlegg. Bilen slutter å ødelegge bærekuler. Bilen blir mere komfortabel å kjøre. Originale stoler er bedre å sitte i på landeveien.

Ulemper: Det er en masse arbeid og stor innsats kreves. Ser forjævlig ut med røde Sparcostoler i en original bil (disse må da selges for en realistisk pris av ~2.500 kroner (omentrent halv pris av det jeg betalte for de)). Nytt originalt stolunderstell må kjøpes på bilopphuggeriet (cirka 100 kroner). Bilens sjel og identitet er borte uten senkesett og effektanlegg - det er ikke den samme bilen jeg forelsket meg i i gamle dager. Jeg må kjøpe inn et originalt eksosanlegg (kanskje en 400 kroner), samt få det sveiset inn (nye 800 kroner kommer nok det til å koste). Jeg må kjøpe fjærklemmer til omentrent 450 kroner. De rett-over-3000 kronene originalfjærene kostet blir integrert i bilen, og jeg sitter igjen med et senkesett til overs.

 

7.

Prøve å få den godkjent hos en annen trafikkstasjon:

Fordeler: Ingen skruing og jeg beholder min lave Accord med effektanlegget.

Ulemper: Det er langt fra sikkert at en annen trafikkstasjon godkjenner den - jeg anslår en 20% sjanse med den dårlige kopien av et TüV-papir jeg har nå, og kanskje en 30% hvis jeg får en bedre kopi, og 50% sjanse med TüV på eksosen også UTEN hjulstillingskontroll. Igjen - uansett om jeg tar hjulstillingskontroll, så får jeg ikke cambervinkelen i nærheten av spesifikasjonene Honda har. Det koster penger - nesten 300 for prøveskilter (som jeg egentlig bare har lov å bruke én vei), samt at det går noen hundre for å kjøre dit (25 mil til Storslett i Nordreisa, og cirka en 18 mil til Finnsnes).

 

8.

Forsikre den og så brenne den.

Fordeler: Jeg får masse $$$$$$ (!) og ingenting innsats kreves.

Ulemper: Jeg er alt for ærlig. Det er ekstremt risikabelt. Brenner jeg den på parkeringa tar jeg med andre biler og kanskje boligblokka. Kjører jeg den av veien med prøveskilter og så setter fyr på den burde forsikringsselskapet lukte lunta. Accorden dør og er borte for alltid og jeg vil aldri kunne tilgi meg selv.

 

9.

Forsikre den og så få den stjålet.

Fordeler: Samme som "8".

Ulemper: Det etiske er fortsatt i veien. Forsikringsselskapet burde bli mistenksomme når en ikke-registrert bil plutselig blir stjålet etter å nylig ha tegner polisen.

 

(OBS: "8" og "9" er en spøk, men jeg tar de med likevel, for analysens skyld)

 

Jeg er egentlig helt opprådd på hva jeg skal gjøre. Jeg liker Accorden min veldig godt, men hvis jeg skal beholde den kreves det en hel del økonomisk innsats, og for å ikke snakke om - arbeid. Jeg har igjen kroner 8.500,- som er rubbel og bit av hva jeg eier; som kan brukes til å fikse kjelken. Den summeen blir fort redusert til 0 når jeg eventuelt får fikset den, betalt årsavgiften og forsikring. Jeg har selvfølgelig ingen inntekt heller da jeg ennå ikke har fått meg noen lærlingplass. Hva synes dere jeg burde gjøre? Er det noen andre muligheter jeg ikke har analysert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor godkjenne den hos en trafikkstasjon?

Hvorfor ikke finne et lugubert verksted som godkjenner alt uten å blunke?

Kom hit til Asker så får du godkjent den med en gang :P

 

Mulig det var noe jeg ikke leste godt nok da...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter den i orginal stand igjen, for å godkjenne den slik, så skal jeg muligens spare deg for en tur frem-og-tilbake: Jeg ble selv dratt inn av homse patruljen (up) for de var ferdige med å suge hverandre i grøftekanten og trengte noen å plage. Han ene prompa kanskje når han andre skulle tre'n inn, eller ett eller annet som irriterte de noe fryktelig.

 

Uduglighetstilsynet konkluderte med at eksos, felger, og senking var fy-fy.

Gadd ikke stresse mer en nødvendig og viste bilen orginal ved etter kontroll.

 

Og her kommer tidsspareren...

 

Når hobby nazisten så eksos'en, og jeg sa jeg hadde montert orginal eksosen (som jeg hadde gjort), så fikk jeg beskjed om at DU MÅ DOKUMENTERE AT DET SOM SITTER PÅ BILEN ER BILENS ORGINALE EKSOS ANNLEGG.

 

Som vi alle vet, så får du jo med sånn dokumentasjon når du kjøper bil. Eller, nei - vent nå litt - du får jo faktisk ikke noen sånne papirer. Aldrig. Noen sinne.

 

Så da ble det å legge ronke klubben for avdanka rævpulere bak meg i speilet, kjøre til en merke forhandler, og få verkstedet til å skrive ett brev som bekreftet at eksosen som satt på bilen faktisk var den orginale. Så var det tilbake til vazelin&maga-sjau A/S, kaste brevet i trynet dems, og VIPS så var den godkjent.

 

Så gikk det 2 uker, så fikk jeg brev om at bilen var begjæret avskiltet fordi jeg liksom ikke hadde vist den...Så ble det 542 telefonsvarere, 17 timer heismusikk, og 5 minutter med vinneren av "verdens mest uduglige" konkurransen som kunne fortelle "hvorfor du har fått det brevet, vet jeg ikke".

 

Så...Pass på at du kan dokumentere at det er orginal deler som sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, RØyeng! m'm du skriver meget morsomt til tider. Hva syns du om bøkene til Erlend Loe? Minner meg om Naiv Super. Tror jeg. Takk for dagens latter.

 

 

Når hobby nazisten så eksos'en, og jeg sa jeg hadde montert orginal eksosen (som jeg hadde gjort), så fikk jeg beskjed om at DU MÅ DOKUMENTERE AT DET SOM SITTER PÅ BILEN ER BILENS ORGINALE EKSOS ANNLEGG.

 

Som vi alle vet, så får du jo med sånn dokumentasjon når du kjøper bil. Eller, nei - vent nå litt - du får jo faktisk ikke noen sånne papirer. Aldrig. Noen sinne.

Hahaha... :w00t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår