Gå til innhold

Verktøy merker, hva er bra osv?

Ranger emnet


hercem

Anbefalte innlegg

Ironside har veldig mye bra verktøy, og koster forholdsvis lite. Det eneste er skrallene med sånn rund greie som du justere hvilken greie du vil snu, disse går fort i stykker. Har mye Biltema verktøy hjemme og det funker veldig bra, men også hos disse er noen av skrallene en svakhet. De har riktig nok mange typer skraller, noen av disse er jeg sikker på er samme som Teng Tools sine.

 

Og når vi først er i gang kan vi også nevne USAG, dette er verktøy for livet. Har også norske KCL som hører til Kongsgård-gruppen(?), tror det er bra verktøy.

 

Et forslag til deg er også å ikke kjøpe alt verktøyet på en gang.

Men du kan jo begynne med standard-verktøyet.

Altså:

-Et greit skrallesett med evt fastnøkkler, ringnøkkler og noe småting, her anbefaler jeg Biltema sitt 150 deler sett.

-Skrujern, stjerne og flatt av forskjellige typer

-Tenger. Std tang, rørtang/vannpumpetang, segerringtang, avbiter

-Hammer, gummihammer, stålbørste, meisel

-Garasjejekk og bukker til bilen. Biltema sin 2 1/4 tonn jekk

-Arbeidslys

 

Sikkert noe jeg har glemt. Og så kjøper du det andre etterhvert som du trenger det.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

merkelig at ingen enda har dratt fram 24karat gullbelagt verktøy, med innfelte diamanter.....

 

regner med at noen får en hard en dersom de kombinerer denne siden med en fastnøkkel!!!!

 

 

Jålete kvinnfolk....

 

jeg har enda ikke kjøpt verktøy, da jeg fremdeles ikke har funnet noe dyrt nok, ifølge min smak.......

 

(les ironi folkens, og ikke bli hårsåre ;) )

Endret av mondeo4x4

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Hazet, men de kunne ærlig talt laget skraller med litt mindre vandring mellom hakka.

Bacho, Snapon og Kamasa er brukbart.

Biltema og kamasa skrallene er utvendig like, men ingen av dem er ekstremt bra.

 

Biltema 10 års garanti er helt ok, noe småtteri som ikke er bra, som skrallene, men ikke kjøp verktøy på kjøkkentema uten 10 års garanti, uansett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun handla meg biltemaverktøy etter at jeg hadde inbrudd på verkstedet og alt håndverktøy forsvant...

 

Biltemaverkyøyet er helt på høyde med alt annet kvalitetsmessig, men det er litt mer klumpete, altså dimensjonert litt grovere...

 

Når det gjelder de svarte plastskrallene til biltema, så er de helt på høyden med "kvalitetsverktøy", men de er litt "tørrere".

skru opp det ene dekslet og gi skrallemekanismen en dråpe eller tre med symaskinolje, så blir den mye bedre...

 

har brukt biltemaskralla med meters rør på, har ikke røket ennå... så jeg vil vel si det er kvalitet nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema 10 års garanti er helt ok, noe småtteri som ikke er bra, som skrallene, men ikke kjøp verktøy på kjøkkentema uten 10 års garanti, uansett.

 

Er kun holdbarheten på skrallen eg ikke er fornøyd med. Hatt 3 stykk på 1 år. Alle gangene var det den som velger hvilken vei du skal skru. Den eg har no har begynt å tulle seg og men var vist bare å stramme til alle skruene på skrallen med torx bits :)

Fastnøklene er eg fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Ser at denne tråden er gammel nå, men følte at jeg kanskje kan bidra med noe til andre som vil kjøpe seg verktøy:

 

Uansett hvor jeg har henvendt meg, så har jeg hørt kun positive tilbakemeldinger om fastnøklene samt kombinasjonsnøklene/pipene til Biltema. Dog er det vist viktig at man velger det verktøyet med 10 års garanti.

 

MEN... og jeg sier MEN:

Det kribler selvsagt ikke i en mannepung å fylle opp kjelleren med Biltemaverktøy (vertfall min mening). Så jeg har ett forslag til dem som vil bruke litt mer penger på "skikkelige" saker uten å måtte ruinere seg selv ved å kjøpe Snap-On/Kamasa/Hazet etc.

 

Siden dette er bilforumet, så anntar jeg at det stort sett er biler/motorer/motorsykler det skrus på, og da kan jeg ikke annet enn anbefale det skapet jeg selv kjøpte meg for noen mnd. siden:

http://www.fosen-tools.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=10_515&products_id=1027

 

Dette skapet har det meste av verktøy og rent visuelt så ser verktøyet utrolig bra ut. Er høyglanspolert alt sammen, og ifg. han jeg snakket med, så er faktisk Bertel o Steen en av dem som hjalp dem å sette sammen denne verktøyvognen med tanke på innhold.

 

De leverer også en del verktøy til flyindustrien og verktøyet dems har sef. livstidsgaranti.

 

I vognen så finner man også Knipex tenger.

Til innformasjon, så er skrallene identisk like Snap-On sine skraller (uten sammenligning forøvrig)

 

Dessuten så finner man ikke lignende verktøyskap med ryddigere system enn det disse vognene har. Genialt oversiktilig og det ser meget proft ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på et lastebilverksted der daglig bruker verktøyet HARDT... D.v.s på skrallene -og Latmannsarmene kobler vi på 5meters rør som vi omtrent står å hopper på for å få ting til å løsne, dobler fastnøkler, bruker skruetrekkere som spett, og i løpet av den korte tiden jeg har vært lærling har jeg fått demonstrert hvilket verktøy som faktisk holder mål++++.. og det er uten tvil Hazet.

Har sett på/og selv ødelagt massevis av Kamasa-tools der Hazet ikke en gang nøler med å holde mål!

 

Mitt tips til verktøy som skal brukes f.eks på jobb eller under harde omstendigheter --> HAZET

Ellers kan biltema/bacho være et godt alternativ som hobbybruk!

 

PS! Jeg vil anbefale alle å bruke kraftkopper i lag med luftverktøy... Var vitne til en person på jobb som brukte en vanlig blank 52kopp på 1" maskinen der hele dritten bare sprakk. Var bare flaks at ikke koppen eksploderte, hvem vet da som kunne skjedd..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem meter rør som dere hopper på??

Jeg vet ikke hvilket moment dette blir på skrallen, men veier man 90kg. og attpåtill hopper så blir vel vekten helt ytterst på røret (der du hopper) fort 3-400kg. Hvilken belastning dette har på skrallen vet jeg ikke, men det må jo være flere tonn?

 

Når det er sagt, så har jeg også "hoppet" på en skralle med ca. en meter forlenger uten problem, og skrallen jeg den gang brukte kostet 39,- på Svinesund.

 

Uansett så kan det vel kanskje høres ut som om dere heller skulle hatt muttertrekkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det Bjerknez, når muttertrekkerne ikke orker, da må man til med litt forlenging og de to feiteste på bygget.

Om du virkelig tror at et lastebilverksted ikke er proppet med luftverktøy, da anbefaler jeg ett besøk.

 

Kamasa tåler ikke stort når man begynner å ta i der heller på skrallene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv du å løsne ting som er festet med 3000Nm i tillegg til at dette er godt rustet pga alt saltet (særlig her i nord).

Da er det på med induktiv-varmeren å prøve med 1" muttertrekker (Se her) Går ikke det så er det 1" skralle + 5 meter rør..

 

For å si bare ved å tiltrekke boltene til f.eks en topp på lastebil er det 300nm + 90grader + 90grader.. må ha holdbare momentnøkler + rør for å feste dette...

Endret av Lasse J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

eg bruker "Gebe" og er veldig fornøyd med det. tynne og gode fastønkler, og skralle med godt grep.

volvo 240 bilcross b23e,volvo 142 bilcross b23e,

volvo 240 85'sedan-vrak volvo 240 87'stv-vrak volvo 240 xx'stv-vrak volvo 240 xx' sedan-skal vrakes

volvo 240 87' sedan- solgt:( volvo 240 sedan,autolat,selges:D

aprilia rs 125 00'- effektanlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår