Gå til innhold

Verktøy merker, hva er bra osv?

Ranger emnet


hercem

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om noen kan komme med tips ang forskjellige verktøy merker. Jeg er i startfasen og har til nå ikke så mye verktøy. Hittils har jeg handlet verktøy på Biltema. Jeg skal kjøpe en del mer verktøy etterhvert, men lurer på hva jeg bør kjøpe. Det skal helst være så billig som mulig og av så bra kvalitet som mulig. Dette er kanskje en kombinasjon som ikke finnes?

 

Noen tips til hvilket merke® jeg bør samle på og hvor verktøyet bør kjøpes? Lønner det seg å kjøpe inn en sånn stor pakke med "alt" mulig av verktøy eller kan man kjøpe inn litt etterhvert?

 

Hilsen en som drømmer om at det en dag skal bli artig å skru bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Håndverktøy: (fastnøkler, skrutrekkere)

Hvis du skal bruke litt ekstra penger på dette så kjøp noe med livstidsgaranti. Sånn i teorien da så har du en fastnøkkel resten av livet. Du klarer ikke ødelegge en fastnøkkel ved å skru ordentlig på mutteren med håndkraft. Det er gjerne skruen som gir seg først. Jeg har mye bacho og ironside og er veldig fornøyd med dette. Teng Tools, er også bra. Men en fastnøkkel fra biltema medd 10 års garanti kan man kjøpe 6-8 ganger for en fra Bacho så det er en vurderingssak.

 

Større vektøy: (drill, muttertrekker, kompressor, osv)

Her burde du legge penga. Jo bedre og mer kjent merke, jo flinkere er de med reklamasjon. Jeg har personlig erfaring med dette da jeg har jobbet ett sted de selger verktøy. Milwaukee drill (Atlas Copco), Spikerverket kompressor og andre dyre men kjente merker fikk vi sjelden inn til rep, men vi fikk inn ca annenhver Thor maskin til rep. Du kan jo selvfølgelig være heldig å kjøpe en som funker i 10 år, men sjelden. Race er en fin kompressor i mellomklassen.

Hør med folka som jobber der. De fleste er ærlige om sånt. Men få hjelp av en eldre kar. Ikke spør en 17 åring som jobber deltid. Ikke at det er no galt, men mye folk som jobber slike steder som ikke har snøring på noe.

 

http://www.tools.no/?did=9052490

Som han sier, verktøy nå til dags blir ikke slitt. Det blir borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye av biltemaverktøyet er veldig bra. Det billigste på biltema er helt elendig, men det litt dyrere er bra. Men skrutrekkere har jeg ikke vært spesielt fornøyd med fra biltema, utenom dem med gult skaft.

På mye vil jeg faktisk påstå at biltema er på høyde med f.eks teng tools (de har litt bedre skraller)

Hvis du vil legge litt ekstra i verktøy noen gang så er jo f.eks Belzer, Stalwille, Beta,Irimo ganske gromme saker.

Av tenger er det knipex som er tingen, wuhrt og noen bahcotenger er også brukbart.

66 Chevrolet El Camino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, biltema holder nok i massevis til hobbyskruing og er fint med ti års garanti osv, men det betyr ikke at verktøyet er bra. Er nok en grunn til at Bo steen og møller og de fleste andre store bilverksteder ikke bruker biltema.

Skal man kjøpe BRA verktøy kan man for eks kjøpe hazet, facom eller stallwille

men det koster og jeg skjønner godt at mange ikke vil bruke masse penger på verktøy som brukes til å skru litt iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, biltema holder nok i massevis til hobbyskruing og er fint med ti års garanti osv, men det betyr ikke at verktøyet er bra. Er nok en grunn til at Bo steen og møller og de fleste andre store bilverksteder ikke bruker biltema.

Skal man kjøpe BRA verktøy kan man for eks kjøpe hazet, facom eller stallwille

men det koster og jeg skjønner godt at mange ikke vil bruke masse penger på verktøy som brukes til å skru litt iblant.

Har mye fra Biltema, Wurth, Facom og Teng jeg, Biltema er fullt på høyden, og reklamasjoner er aldri noe problem, i motsetning til Facom

Betaler veldig mye for fine merker.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett Biltema, men når jeg skrur med Bahco så merker jeg forskjell,

blant annet er skralla mye tightere, koppene sitter bedre og fastnøklene til tema glipper lettere (brukerfeil kanskje).

 

Kan være at jeg er lettpåvirkelig, men synes det er mer behagelig med Bacho.

 

Følg med på Jernia, de hadde for en tid tilbake et Bacho sett med fastnøkler,

skralle, kopper og diverse småsnacks til halv pris (nedsatt fra ca. 3000,- til 1500,-). Sikkert ett parti de hadde kommet over, men verd det hvis en skulle kommer over det.

-95 Blazer

x Ascona C - Golf II - Pajero - Caprice Classic - 244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår