Gå til innhold

Einzer-prosjekt

Ranger emnet


ekkoj

Anbefalte innlegg

 

Forresten, dere er mer enn velkomne til å komme med råd, tips, kjeft eller andre innspill på ting jeg gjør, jeg er nemlig heeeelt fersk på dette her, og hadde kun brukt vinkelsliper i 5 minutter før jeg starta her... Min bilerfaring frem til nå strekker seg til enkle filterskift og polering liksom... Sjansen for feil er med andre ord høyst tilstedeværende :)

 

Hva slags skive bruker du på vinkelsliperen?

Ser ut som du sliper av mye plate også og det gjør det vanskelig der du må sveise etterpå.

Det er veldig lett å sveise hull i tynne plater og de slår seg også.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tenkte på grunninga di på bart metall jeg, er det brunox epoxygrunning? Hehe..jeg brukte noe blank stasj jeg.

 

Har hørt at owatrol eller noe også skal være bra (nb dog hvis metallet er tørrt), og at denne "olja" vil holde fuktigheten ute samt at det går å grunne på! Correct me if im wrong!

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags skive bruker du på vinkelsliperen?

Ser ut som du sliper av mye plate også og det gjør det vanskelig der du må sveise etterpå.

Det er veldig lett å sveise hull i tynne plater og de slår seg også.

Tar nok litt plate ja... Bruker en slipeskive med 80 korn.(sånn "rose" med sandpapir på)... Det var liksom det som lå på verkstedet. Venter litt på at biltema skal få igjen punktsandblåser igjen nå, slik at jeg slipper å slipe på alt av rustflekker. Har jo masse små "prikker" med rust langs siden av bilen, og der blir det fort litt overkill med vinkelsliperen... Men, brude jeg bruke noen annen skive der jeg skal bruke vinkelsliperen?

 

Jeg tenkte på grunninga di på bart metall jeg, er det brunox epoxygrunning? Hehe..jeg brukte noe blank stasj jeg.

 

Har hørt at owatrol eller noe også skal være bra (nb dog hvis metallet er tørrt), og at denne "olja" vil holde fuktigheten ute samt at det går å grunne på! Correct me if im wrong!

Har sprayet brunox over hele bakplata der ja... Også på bart metall. Har vel hørt at det ikke er helt optimalt fordi brunoxen hefter litt dårlig på det bare metallet. Men når det er sagt sier folk så mye forskjellig. Noen mener det går greit, andre mener det ikke funker... Snakka med de på billakkspesialisten og de mente det skulle går greit.

Men det er litt tungvint da... Det må jo stå fryktelig lenge før man kan lakke over det... upraktisk når bilen må stå lagret ute...

 

Brunoxen er forøvrig nesten tom, så jeg burde kanskje kjøpe noe annet?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sprayet brunox over hele bakplata der ja... Også på bart metall. Har vel hørt at det ikke er helt optimalt fordi brunoxen hefter litt dårlig på det bare metallet. Men når det er sagt sier folk så mye forskjellig. Noen mener det går greit, andre mener det ikke funker... Snakka med de på billakkspesialisten og de mente det skulle går greit.

Men det er litt tungvint da... Det må jo stå fryktelig lenge før man kan lakke over det... upraktisk når bilen må stå lagret ute...

 

Brunoxen er forøvrig nesten tom, så jeg burde kanskje kjøpe noe annet?

 

Hm, jeg brukte brunox epoxygrunning jeg å, men penslet på da og den var blank. Tørket rimelig fort den, men det blei ikke sånn svart da...hehe.. finnes kanskje flere typer. :)

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det burde gå greit hvis du sliter litt på den først......puss på noe annet før du sliper på bilen.

Også ta det pent, ikke trykk på noe særlig.

Ok, jeg har kanskje vært litt hissig med trykkingen.. :) Skal forsøke å be more gentle videre :)

 

Hm, jeg brukte brunox epoxygrunning jeg å, men penslet på da og den var blank. Tørket rimelig fort den, men det blei ikke sånn svart da...hehe.. finnes kanskje flere typer. :)

Den er blank den jeg bruker også, men den kom på sprayboks. Har akkurat det samme på en liten flaske med pensel til, men det blir så tungvint å bruke... brunox skal vist bli svart der det er rust.. det som ser ut som svart på bildene er evl mer lilla...

5272086.jpg

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har kanskje vært litt hissig med trykkingen.. :) Skal forsøke å be more gentle videre :)

 

 

Den er blank den jeg bruker også, men den kom på sprayboks. Har akkurat det samme på en liten flaske med pensel til, men det blir så tungvint å bruke... brunox skal vist bli svart der det er rust.. det som ser ut som svart på bildene er evl mer lilla...

5272086.jpg

¨

Okei, hehe..det blir nok bra skal du se ;)

94' 306 XRdt

94' Vw Golf 1.6 SOLGT :/

82' Vw Golf I 1,5 (godkjent og solgt gett)

x86 Mazda 323 GT(vrak)

x82 Volvo 244 DL(vrak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var det en skikkelig møkkadag på verkstedet...

 

Startet med å grunne bakplata -> Gikk tom for grunning... DAMN.

 

golf0600eb.jpg

 

Så tenkte jeg at jeg skulle demontere skjermene foran.. Fant de 4 skruene "inne" i motorrommet og en i forkant nede... Den nede foran bare reiv med seg festet når jeg snudde på skralla, så den slapp jeg og løsne... Mistenkte også at skjermen blir holdt av tre skruer inn mot døra eller hvordan jeg nå skal forklare det, men disse var litt kinkige å komme til, så jeg bestemte meg for å jekke opp bilen.... Og hva skjedde? joda, det begynnte å knase og jekkfestet bare ga seg...

 

golf0616vu.jpg

 

Mistenker at alt er rustent der og at dette her blir myyye jobb, er litt usikker på om den knekken man kan skimte i kanalen skal være der... Jeg ble nemlig så oppgitt at jeg bare ga opp for idag, glemte å sjekke på andre siden om det var likt der...

 

Så kommer titusenkroners-spørsmålene: Har jeg tatt meg vann over hodet? Er bilen beyond rescue? Skal jeg jobbe videre og håpe på det beste, samt sponse julebordet til Veng? Eller skal jeg selge bilen og ta det som måtte være av tap og satse på et nytt objekt?

 

Hilsen en oppgitt Joachim som håper på svar fra noen med mer erfaring.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fydda... det er surt!!!

Og jeg som ble oppgitt i går når jeg fant rust på min... det er bare småtteri i forhold!

Men, det er jo aldri umulig å fikse opp... spørs hvor mye tid og penger du vil legge i det. Dessuten er det mer "respekt" om du fikser opp denne nå, hehe.

 

Ta litt mer bilder av all rusten og legg ut... :)

Og ja, skjermen sitter i tre skruer mot døra. Disse er bedritne å komme til, og sitter gjerne under 2 kilo karroserikit / tectyl / møkk.

Jeg brukte varmepistol og skrapa vekk mye av karroserikitet rundt skruene, og fikk, etter mye slit, skrudd de løs. Den ene sitter HELT på toppen, den er verst.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk aldri Einsern din på kanten på kanalen! Dette vil bare bøye den og en kjernesunn kanal konverteres til en langsiktig rustbombe.

Plukk ut den ruglete skåla i løfteskåla på garasjejekka (må løsne låsesplinten i midten først;)). Da passer den gjenværende skåla perfekt til "Klædden" rett bak hjulhusene foran. Denne er solid og du får fordelt belastninga jevnt. Bak setter du jekka på ytterkanten av bakstillingen eller innfestinga til denne (pass på å ikke bøye kanten på kanalen).

 

Du skal ikke se bort fra at du kan trenge en ny Veng/Klokkerholm-kanal (på begge sider), samt at de ytterste cm av gulvet inn mot kanalene også må byttes. Dette er svært vanlig på Einsere.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med "sveiseren" min nå og han så liksom ikke helt problemet... Det var jo bare å lage ny :) Det kan han si det, som kan sveise.. hehe...

 

Neida, blei litt oppgitt istad.. er litt kinkig å være alene på verkstedet og finne ut sånne ting når jeg har null erfaring med dette. Tenkte bare at nå er helvete løs jeg :spider

 

Har vel i og for seg belaget meg på å måtte handle endel karroserideler så dette er jo ikke noe kjempesetback egentlig...

 

Ble enig med "sveiseren" om at vi skal gå skikkelig over bilen en dag for å finne ut hva jeg skal bestille fra Veng/Klokkerholm og hva vi må "lage". Så er det bare å begynne å kappe vel :)

 

Til Böhser Onkäl: Takk for tipset, slikt er alltid kjekt å vite!

 

Til Laaars: Takk, da var det som jeg trodde ja... Får se om jeg ikke får de av imorgen eller til helgen.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående rustfjerning så bruker jeg den berømte "negerkusa" på vinkelsliperen og så pensler jeg på Metal Ready (rustfjerner) før jeg grunner.

Vet ikke om det er beste metoden men....

 

Når du jekker opp bilen så burde du bruke en trekloss i mellom jekken og bilen for å fordele trykket litt.

Den Torshov jekken går jo nesten igjennom selv om det er rustfritt.

Jekka opp min 75' einser med en slik Torshov-jekk på det jekkepunktet (med trekloss i mellom) og det gikk fint det ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående rustfjerning så bruker jeg den berømte "negerkusa" på vinkelsliperen og så pensler jeg på Metal Ready (rustfjerner) før jeg grunner.

Vet ikke om det er beste metoden men....

Jeg har brukt vinkelsliper med slipeskive på plater, men supplert med en kraftig drill med negerkuse på kronglete plasser. Nå skal jeg gå over til å bare kappe vekk all rusta :) LOL

SKal kikke litt på det der Metal Ready du. Takk

Når du jekker opp bilen så burde du bruke en trekloss i mellom jekken og bilen for å fordele trykket litt.

Den Torshov jekken går jo nesten igjennom selv om det er rustfritt.

Jekka opp min 75' einser med en slik Torshov-jekk på det jekkepunktet (med trekloss i mellom) og det gikk fint det ;)

Fikk jo noen gode tips av

Böhser Onkäl om jekking her nå :) Hadde du like mye rust som meg forresten hehe...

 

BTW: Noen som har rabatt hos Veng her eller :D

 

Foreløpig handleliste ser slik ut:

  • 2X Forskjermer
  • 1X Nedre frontplate
  • 1X Nedrebakplate
  • 2X Store hjulbuer bak
  • Sannsynligvis 2X kanaler
  • 1X Rep v/bensinpåfyling innvendig
  • Muligens 1X skjermhus/hjulkasse bak

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vinkelsliper med slipeskive på plater, men supplert med en kraftig drill med negerkuse på kronglete plasser. Nå skal jeg gå over til å bare kappe vekk all rusta :) LOL

SKal kikke litt på det der Metal Ready du. Takk

Fikk jo noen gode tips av

Böhser Onkäl om jekking her nå :) Hadde du like mye rust som meg forresten hehe...

 

BTW: Noen som har rabatt hos Veng her eller :D

 

Foreløpig handleliste ser slik ut:

  • 2X Forskjermer
  • 1X Nedre frontplate
  • 1X Nedrebakplate
  • 2X Store hjulbuer bak
  • Sannsynligvis 2X kanaler
  • 1X Rep v/bensinpåfyling innvendig
  • Muligens 1X skjermhus/hjulkasse bak

 

 

He he :) hadde kanskje ikke det, vanskelig å si egentlig for det er så mye understellsmasse der...

Vet ikke om VACN medlemmer får noe rabatt hos veng jeg... trenger noen deler derfra selv.

Veng og Klokkerholm er vel det samme?

For

Sanitas på Tårnåsen selger Klokkerholm deler, kortere å dra dit enn til Halden for meg i hvertfall ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veng og Klokkerholm er vel det samme?

For

Sanitas på Tårnåsen selger Klokkerholm deler, kortere å dra dit enn til Halden for meg i hvertfall ;)

Tror ikke det er helt det samme.Men det går mye om hverandre.For mange år siden jobba jeg for AIS (Nå MECA) Vi førte Klokkerholm, men mangla vi noe til en kunde henta vi bare delen hos veng (Og omvendt)

 

Men hva skal du til Halden for? Holder ikke Veng til i Grenseveien lenger?

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår