Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

er ikke så dyrt for disse motorene i sverige.. min motor var feil på registret og da tok jeg 5 stk innsugsventiler. gikk bra med di andre, men fikk sprekker i ventilstyringen så disse må du sjekke..

Volvo xc70 Bmw E46 320DT

volvo 242R6 540hk og 634Nm på hjulan.

Volvo 360 sladdevogn(Død)

Peugeot 405 T16x4

Peugeot 405 Mi16. Toyota celica 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er ikke så dyrt for disse motorene i sverige.. min motor var feil på registret og da tok jeg 5 stk innsugsventiler. gikk bra med di andre, men fikk sprekker i ventilstyringen så disse må du sjekke..

Ja, får se hva jeg gjør.

 

3 løsninger)

 

1) Bytte hele motoren til en original b6304fs

2) Bytte topp

3) Bytte til en lavkomp motor og montere de turboene jeg har hatt liggende i flere år

 

Det billigste er selvsagt å bytte topp og jeg vet om en totalrenovert topp for 500$ i USA (renovert med garanti av firma), som kommer på ca. 5k levert på døren min.

 

En b6304fs koster vel ca 10k +- litt

 

Jeg kan jo ikke jekke dette nedi selv, da jeg bor i leilighet og ikke har garasje elns., så det går nok med noen kr til den/de som hjelper å jekke nedi motoren.

 

Er jo ingen kabling å gjøre, så jeg vet om noen folk som muligens kan hjelpe meg. Folk som skylder meg *masse* tjenester etter jeg har slept biler og henget biler på kryss og tvers av Norge.. hehe..

 

Nå er det bare å få tatt hjulstilling (spissning) på 780'en, så får jeg bruke den frem til r6'en er fikset, forhåpentligvis om ikke så lenge. Jeg kan nesten ikke hive i noe annet enn r6, da er sagaen blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg se hva jeg kan ornde denne uken... med hjulstillingen

 

Ja, det hadde vært greit!

 

Ellers, tok jeg ut reimen i sted.

 

Dere får heller blåse på modem, mens jeg legger ut de bildene her.

 

De er modemkillers, men må nesten ha litt oppløsning for å vise regreimen:

DSC06861.JPG

 

Her er noen av tennene løsnet fra selve reimen

DSC06858.JPG

 

Sprekker

DSC06857.JPG

 

Sprekker et annet sted

DSC06856.JPG

 

Reimen er som sagt under 2 år gammel, den er montert korrekt.

Strammehjul ble byttet samtidig som reim og bilen er kjørt relativt lite, da jeg tar buss til/fra jobb og bruker bare bilen til/fra butikk og diverse annet når jeg må bruke bil. (feks bowling, hehe).

 

Men, ja.. Jeg sjekket strammehjul, de gikk rundt og var uten slakk, samme gjelder vannpumpe og veiven går også rundt.

 

Reimen må altså ha røket, som mest sannsynlig har rast motoren min.

Det er jo litt "skummelt" at en to år gammel volvo original reim ryker, når de har intervall på rundt 100.000km og 5 år elns. Jeg hadde tenkt å bytte neste år, for å være safe, men hadde aldri i livet forstillt meg at den skulle ryke på år nr.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell er motoren din?

Kom det ikke forbedret utgave i 1993/94 med bredere kamreim+hjul og lenger skiftintervall?

Skummelt og trist at det kan skje..

Kan jo håpe på at det ikke har blitt store skadene..

 

Lykke til uansett!

 

Blokken er merket med 90, men selve drevene og løpehjulene er byttet til nyere type, altså den breie reimen.

Den forbedrede kom vel enten i 1994 eller tidlig 1995 så vidt jeg vet, men det kan vel hende det var sent i 1993.

 

Muligens ny topp fra statene så vidt jeg vet, koster omtrent like mye for den toppen som nye ventiler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokken er merket med 90, men selve drevene og løpehjulene er byttet til nyere type, altså den breie reimen.

Den forbedrede kom vel enten i 1994 eller tidlig 1995 så vidt jeg vet, men det kan vel hende det var sent i 1993.

 

Muligens ny topp fra statene så vidt jeg vet, koster omtrent like mye for den toppen som nye ventiler...

Det du sier er at både drevene og reima er av typen med "runde tenner"? Ser nå slik ut på bildene av reima i hvertfall.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du burde hive i R4 med 2 dobble webbulfer.... Det hadde vært rått... savner en bil i bergen på veien med en skam hissig R4 med webbiser... det er den råeste motor lyden som finns spør du meg... en skam hissig R4... Tenk på det min venn... Det gikk en 145 tidligere her i byn med Dobble webbere. Bremst til 245 hk... den gikk sinnsykt bra... bedre det enn de der 6 maskinene......

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du burde hive i R4 med 2 dobble webbulfer.... Det hadde vært rått... savner en bil i bergen på veien med en skam hissig R4 med webbiser... det er den råeste motor lyden som finns spør du meg... en skam hissig R4... Tenk på det min venn... Det gikk en 145 tidligere her i byn med Dobble webbere. Bremst til 245 hk... den gikk sinnsykt bra... bedre det enn de der 6 maskinene......

 

Å bygge bilen tilbake til 4er vil være en type nedtur. Hadde han valgt å bygge den som 4er ,så hadde han gjort det.. Det er ikke så mange 24x som er bygget om med 6er, så det synes jeg kan være. Det er liksom halve vitsen å ha noe som ikke så mange andre har. Men selv om 4er med webere eller Delorto hadde vært fett, så tror jeg Olav lar noen andre ta seg av den oppgaven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte søknad til b.t. nå.

Jeg søker herved om å montere en B6304FS motor i en Volvo 242, reg-nr CC82 xxx.

Bilen er allerede godkjent med B6304FS, men på grunn av registerras må motoren byttes.

 

I sammenheng med bytte av motor, ønsker jeg å bytte til en B6304FS som har noe lavere kompresjon og derfor vil jeg benytte meg av to stykker KKK K-04 turboer montert på Volvo Originale turbomanifoiler, for å øke effekt opp til godkjent effektnivå.

 

Premisser for motorbytte/ombygging til TwinTurbo:

Eksosanlegg som ble godkjent med B6304FS (3" jt superflow med 2 eksospotter, godkjent iht. iso cert.) vil bli benyttet.

Jeg vil bruke innsug som ble godkjent med B6304FS (originalt innsug)

Original Motronic motorstyring fra B6304FS vil bli benyttet (selvjusterende bensin og tenning)

Turboer levert av Volvo, på originale Volvo turbomanifoiler (kkk k-04) vil bli benyttet.

Effekten på motor vil ikke overstige 220hk, som er godkjent av Volvo

Avgasser vil være innenfor akseptable verdier, for bilens årgang (1979, freg. 1980)

Motorstøy (eksos) vil være innefor gitte regler iht. forbikjøringsstøy. (pga årsmodell)

 

Ellers, er jo motoren identisk med den jeg allerede har fått godkjent i bilen.

Den jeg har i bilen, fikk effektmåling på 192hk, som er noe lavere enn 220hk som blir godkjent i Volvo 240 serien.

 

Litt om bilen:

Bilen har godkjent 225/35-18 dekk rundtom, på 18x8.5, et13 "SuperDTM" felger.

Det er 24mm whiteline krengestag på bilen, som ble omhandlet i den originale motorbyttesøknaden min, videre er det diverse andre stag som OMP hjulhus tårnstag, "gt-stag", m.m. Bilen er også senket med Lesjöfors fjærer og den har høykvalitets støtdempere av Bilstein, "ClubSport". Understellet er sådan bedre enn kravene for V8 montering i Volvo (som igjen er høyere enn krav for Turbomontering i Volvo).

 

Det er i tillegg ventilerte skiver på bilen, den har kraftige 2x8 bremsekraftforsterkeren, m.m., ting som igjen ble gjort for å få godkjent B6304FS motor.

 

Sådan skal veigrep være mer enn akseptabelt for ny motor.

Ny motor er jo også identisk utenpå, så den vil passe på de samme motorfestene og den samme girkassen, m.m, som ble godkjent på B6304FS motoren som står i per dags dato.

 

Jeg vil ta en uavhengig effektmåling, som vil vise effekt v/ ladetrykk, før en visning hos dere.

 

En ombygging vil sådan være å jekke ut gamle motor, jekke inn nye, koble på ledningsnett som allerede er implementert i bilen (som ble brukt under godkjenning av B6304FS) og da skru på turboer og koble dette til eksosen som også ble brukt for godkjenning av B6304FS.

 

Avgasser vil ikke endres, da motoren hele tiden justerer bensin og tenning for å få lavest mulig avgasser.

 

Om ønskelig, kan jeg også montere en katalysator, noe som ikke er krav på min årsmodell (jeg hadde ikke katalysator når jeg fikk godkjent B6304FS og fremdeles klarte den avgasskrav til bilen min med glans).

 

Bilen min kom jo med B19A, en forgassermotor designet på 70-tallet.

Det skal sådan mye til for at jeg kommer opp i kravene for bilen min, men jeg er samtidig ikke ute etter å forurense mest mulig. Derfor kan jeg fint akseptere å montere en katalysator, om dette gjør det enklere å akseptere min søknad.

 

Mvh,

Olav Alexander Mjelde

xxx yzz

zzz Bergen

 

Tlf. xx 42 xx 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du burde hive i R4 med 2 dobble webbulfer.... Det hadde vært rått... savner en bil i bergen på veien med en skam hissig R4 med webbiser... det er den råeste motor lyden som finns spør du meg... en skam hissig R4... Tenk på det min venn... Det gikk en 145 tidligere her i byn med Dobble webbere. Bremst til 245 hk... den gikk sinnsykt bra... bedre det enn de der 6 maskinene......

 

Kamerat av meg var å henta seg snurrbo vogn med dobble webere i byn tidligere i vinter.

Old Volvos never die, they just go faster.

1993 Volvo 940 Turbo

1979 Volvo 242 DL

1988 Volvo 240 - 199? Volvo 245 - 1986 Volvo 760 - delebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår