Gå til innhold

Frode740R

Bruker
  • Innholdsteller

    521
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Frode740R

  • Bursdag 10/23/1981

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Volvo...
  • Modell (eks S4)
    740 88
  • Biltype (eks Audi)
    volvo
  • Årsmodell (eks 1995)
    1988
  • Yrke eller sivil status
    Elektrikker
  • Motor (eks 1.6)
    TURBO
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    masse..... + Mye mer.......
  • Fylke
    Hordaland

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

Frode740R's Achievements

Løyntant

Løyntant (5/13)

10

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei, jammen lenge siden jeg har vært innpå denne siden her. Har helt helt HELT glemt å oppdatere. Jaja, henter en post fra et annet forum. No e bilen kommet i hus for vinteren, kansje litt tidlig mener noen, men det er høst, og det e ikke gøy og ha bilen stående ute i regnet, det største problemet er at små sten havner i felg kanten og riper opp, det er noe jeg ikke er så glad i. Ikke er det noe gøy og kjøre rundt i regn heller. Har planer for vinteren og, sier ikke for mye, men kommer nok oppdateringer løpende. =) Noen bilder. =) Det kommer også noen flere detalj bilder over ting jeg har videre gjort som ikke tidligere er lagt ut. Jeg skal være ærlig å si at dommer panelet på Vallåkra var godt kjent med volvo 7 og 900 serie, det var utrolig gøy og gi de en omvisning rundt bilen, for de så fort hva som lå i grunnen av arbeid på bilen. Spesielt en ting som jeg kommer mer tilbake med bilder av i morgen, eller senere i uken. =) Legger opp et bilde fra Vallåkra i år. =) 2 plass 700 serie, det kom VELDIG overraskende på, jeg hadde ikke tro på pokal på Vallåkra. Så det har vært stor stas. =) Det er nok store planer for denne vinteren og, og dette er vinteren eg har gledet meg lenge til, no kommer kose tiden, til å begynne med så blir det å lage enda noen nye turbo rør, denne gangen i syrefast, og disse skal høyglans poleres, videre blir det også å lage enda en ny 3" luft mengde måler, denne og i syre fast, og som så klart skal poleres opp. Også går kapittelet videre, jeg er ikke fornøyd med motorrommet, så målet er å få det ehhhhh..... strøkent. =) Jeg liker god finish, i dag gikk tiden med å få bilen på plass, også bone opp listene rundt fram ruten, slik så de ut før arbeid. Og dette ble resultatet etter, helt ok. =) Enda en detalj som jeg ikke tidligere har fått vist, jeg har laget en stein sprut beskyttelse av en inner skjerm fra en volvo 940. =) Ny lakkerte vindusvisker armer. =) Detalj. =) Må jo se bra ut. =) Mangen har lurt på hvorfor eg gadd å bruke tid på å lage denne domme dingsen, det er en detalj, egentlig ikke så mye mer, jeg valgte å ha den som lade trykks måler, kunne vel så gjerne vært volt. FAKTA: Dommerene på vallåkra ble veldig begeistret for denne dingsen, de elsket den rett og slett for det var en nydelig detalj på en plass de ikke tidligere har sett en slik ting, orginalt, og ikke minst hvor bra gjennomført denne detaljen var fullført. Tross alt håndlaget av meg =) Og detaljer liker de. =) Hehe... Slik ble døren, ja, med lakkert dør lås. =) Innvendig. Med lakkert dør lås og skruer. Så klart e det slitasje på dette, men det gjør ikke meg noe, da bare lakker jeg det opp igjen. =) Det er igjen en detalj. Noe som skal gjøre noe i helhet komplett. =) Nydelig lakk jobb, taket er som speil. =) Flett nytt Volvo emblem, og også helt nylakkert grill. =) Her ser vi hjul valsingen, jeg kunne sikkert ha spacet hjulene lenger ut, men pga strekk og felg kant, så tar eg ikke sjansen, for når bilen ligger helt nedpå så er det faktisk veldig små marginer. Enda mer detaljer, jada, blir ikke kvitt de så lett, ehhh.... eg snakker så klart ikke om listen som er fjerne på bakerste stolpe, nei detaljen jeg snakker om er at egentlig har bakrute listen et hakk som listen på stolpen skal passe inn i mot. Vel siden det ble et plagsomt hakk her, så måtte eg bare finne på en løsning. Jeg har tilpasset en fram rute list, til å passe på bakruten, kortet den inn. =) Ser jo greit ut. =) ....også helhet. Det ble også 1 plass på Ål treffet i 700 klassen. Kjempe stas. =)
  2. Litt oppdateringer fra siden sist, det blir en noe langt svar. Legger opp bildene på nytt igjen av Volvo prosjektet. Motor. OBS: Grenrøret skal ikke brukes, er noe feil. Håper det ser noe lunde bra ut. Har kansje litt til som er blankt som skal på. :D Har montert Oljekjøler på bilen no. Det måtte til, og intercooler, videre var også planen og få til slik at eg får den orginale STORE vannkjøleren til å være på den plassen den hører hjemme, altså, ikke noe mikk makk løsninger og flytte denne lenger bak, kan det gå tro? Så var det videre en plan om å få plass til en Intercooler som klarte å dekke hele front grillen, så eg kun så cellene. Her er det mer for synet sin del enn for hensikten. :D Litt for hensikten og så klart. :D Videre har eg breddet mere og fått til litt mere på hekken på bilen, Felgene har fått Gummi på seg. Så no kunne eg sleppe bilen helt ned og la den stå av seg selv. Er også godt i gang på sveisingen. Legger først inn et bilde av motoren, det har hendt litt der og. :D Også litt intercooler. :D Rimelig close her. :D og rimelig close her og. :D Så er det Olje kjøler. :D Den måtte skrå stilles for å få skikkelig plass. :D Så er det litt bredding inni døren ved kanalen. :D Litt felger med litt gummi. og bilder som sier seg selv. :D Også sveising i ene hjul brønnen baki. :D Litt oppdatering før turen går te Våler :) Begynner med Døren. Som man ser er det en "unaturlig glipe" nede på døren, dette må jo gjøres noe med. Så eg snitter den opp på en litt spesiell måte, for å så trekke ut og sveise igjen. Litt Vanskelig å forklare koffor eg snitter den på denne måten. Det har med tillpassingene inn mot bakre delen av døren å gjøre. Også sveiser eg igjen. Så har eg sveist igjen og slipt ned øvre deler av breddingene oppå kanalene, og også har eg sveist ferdig døren og slipt den ned, så no mangler det bare Epoxy på og en god tollmodighet med Sparkel. =) Så har eg så vidt begynt på frammskjerm delen. Og det er ikke store klaringene til indre skjermen, har allt kappet vekk falsen, den måtte vekk. Har videre også planer for litt grier inni her. Skjermene er en del arbeid igjen på, har gjort litt feil her og der. Ting tar form, og Høyre side bak er så og si ferdig, har bare en sveise sømm igjen, så er jeg i mål der, før sparklingen kan ta av... =) Kan begynne med underkant av kanal, hadde litt jordings problemer til å begynne med, så måtte svise dobbelt på en del av punktene. Men det har no lite å si, bare sveisen går igjennom, det er det viktigste. Derfor ser det litt amatør messig ut. =) Så etter sliping Så har vi på innside av kanal inn mot hjul hus. Og her noe støtte tull inni kanalen som jeg har forlenget og sveist, fristet mest å drite i det, men jaja... Så tar vi alt. Hehe... Dette bildet er litt vanskelig å forklare, men det er sett nedenifra og opp i øverste bunnen av hjulhuset, her bygger jeg om alt, for evt senere om jeg skulle planlegge å ha luft på bilen, og for å få felgene så langt ut som mulig, for det går en kant like over indre hjulfals, den ville jeg ikke ha, for der hadde 19" tatt ani evt ved en hump. Så dette bygger jeg om, siden volvo selv ikke klarte å tenke seg til at eg skulle ha slike felger på bilen min. Og her begynner den laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnngeeeeeeee jobben, å sveise igjen hele indre hjul hus. Men det har gått overraskende greit. Og her er det så godt som ferdig sveist, noe sveising er det igjen, men det tar jeg under slipingen, Men no er alle stykkene sveist inn, og store deler av Venstre side er også sveist, men målene og slik er på plass, og det er det som har tatt tid og finne ut av. Kan ærlig si at det var ikke like lett som jeg hadde planlagt, men det har gått overraskende greit og. Litt flere Bilder av Stuket Rundtom Men til forandring så falt 16v en liten tur oppi i dag, var no mest for å kunne bygge litt lednings nett og slik til den, dvs.... Det blir 8ventileren som først skal oppi, og for syns skyld har eg ikke latt den ligge helt i ro heller. ;) Bilder av den kommer om litt av den. =) Men men, nok om det. Bildene taler vel sitt, grenrøret var for stort, så det fikk ikke plass, men det er et grenrør jeg fikk billig, og er dessuten til en t4 turbo med dobble kanaler. Så da gjør det ikke så mye, for å få det til å passe må motoren stå rett stilt, og da må jeg i tillegg ha et annet innsug, så da forsvinner vinningen i det. Kommer som nevnt opp med bilder av 8ventileren så snart jeg får den monter, dette er bare midlertidig, maskinen er uten stempler inni for øyeblikket, årsaken til det er at den ikke er blitt målt diameter på etter støpingen på blokken. Det kan være triks å gjøre med tanke på om veggene evt skulle ha forskjøvet seg. Det blir nok ikke 16v topp til å begynne med. Det har heller ikke vært planen. Så det blir med en enkelt portet 8ventiler topp, kommer ikke til å legge ned så enormt med penger i denne motoren. Bygger ikke en Racerbil, =) Bygger bil som kan frakte meg til å fra kirken om Søndagen. =) Så her er det bilde av motoren med 8 ventilers topp, ser jo ikke så forferdelig gale ut det heller. Volvo bokstavene er slipt vekk, også har jeg hånd frest inn Linx Car Design, som er inisialene til meg og en kompis. Vi har bygget en del biler i lag, og bestemt oss for at bilene måtte merkes med noe, som kunne peke til hvem som hadde utført det hele. =) Så bygger jeg også bilen klar for evt å kunne senken den med luft belger, det kommer nok sikkert ikke luft belger på bilen før til neste sommer. Men da er det greit å ha alt klart. Som man alt ser, så finnes det ikke noe klaring mellom dekk og indre skjerm. Så her har jeg måtte snitte det hele opp, og dra det opp, legg merke til snittet jeg har laget over hjul buen. Dette er den største biten for å få bilen til å ligge så lavt som mulig med evt luft senk. Med denne løsningen kan jeg senke bilen 200 mm. Og alikavell kjøre den rett fram og også ha en god sving radius. Her er et slags før og etter bilde. Men på etter bilde er ikke skjermen helt ferdig justert. Men ta en titt på neste bilde, så ser man det totale resultatet før svising, dvs her har jeg alt banket opp og svist den flippen som jeg har skåret ut. Har desverre ikke tatt bilde når det hele var ferdig sviest, men resultatet ser ikke så gale ut. På de neste bildene er bilen senket omlag 200mm, det er mål tatt ut i fra en orginal 940, og da står bilen min på 19" men slik er det ikke teoretisk mulig å ha bilen uten at man har luft, man kunne ikke hatt bilen så lav som dette. Her har jeg faktisk fjærnet fjørene og gummiputen. =) Men det kommer nok mere idèer under veis. Får forhåpentligvis Nye skjermer til bilen i løpet av uken, ettersom at disse som jeg alt har på bilen ikke skal brukes. Har jobbet hardt på de siste 2 ukene, og mye har også skjedd. Og det kan se trangt ut å klare å følge planen om å få til å få bilen ferdig sveist i løpet av Oktober. Men det er på den andre siden heller ingen umulighet. =) Begynner med å vise et bilde som jeg ikke viste sist jeg oppdaterte, her viser jeg det hele med dekk. Det er enda mer arbeid igjen på indre delen av skjermene, men først må ytterskjermene breddes og gjøres ferdig før jeg kan sveise ferdig de indre delene. =) Fortsetter litt med å vise hvordan jeg bygget opp festene til front platen, pga den så pass store intercooleren som jeg har, og som jeg er så vrang med å plasere slik som jeg gjør, så måtte det bygges om litt på lykte festene, Tidligere var det intercooleren som holdt fronten sammen, nå holder fronten Intercooleren, hehe... Er vel slik det skal være. Her er et bilde etter at jeg har sveist det hele sammen, har ikke slipt ned punktene enda, det skal jeg ta. =) Fra tidligere så viste jeg vel at det var en glipe mellom dørene under listen. Skal no prøve å vise hvordan og hvorfor dette måtte gjøres. =) Her er døren snittet opp. Pil 1: Vinkelen ser noe snodig ut her, men slik endrer seg. Men det har med at jeg ikke har fått bøyd og bendet nok i flippe. Dette kommer seg. =) Pil 2: Det er ned hit jeg har kappet, det fordi det er like langt jeg også har kappet ytre delen av døren. Så døren er kappet opp hele veien i fra vinduet begynner i bakant av døren, og hele vein ba hit. Tror det blir ca 3 meter med sveise punkt. Så det tar litt tid å sveise en dør og slipe. Dette er indre delen av døren bak, inn mot fører døren. Etter at døren er blitt dradd ut, er det en del vinkler som ikke stemmer. Pil 1: Viser den orginale plaseringen Pil 2: Viser slik den er nå. Pil 3: Her har jeg også kappet døren nedlangs, det var for at vindus flaten skulle klare å legge seg inn mot taket. Det er masse vinkler som kødder seg når man bredder. Tro meg. Alle disse vinklene må man finne en løsning på, og her driver man ikke med glass fiber, man driver med høy varme, og faren for at stålet trekker seg er et faktum man også må tenke på. Her er flippen ferdig sveist og dradd ut, når du ser ned langs døren. så samsvarer ikke stykket mellom opp og nede på avstanden, det har med linsen på kameraet å gjøre. Så er det dags for enda et sett med Nye framskjermer. Årsaken til at jeg ikke bruker de jeg tidligere holdt på med er fordi jeg ikke var helt fornøyd. Det tar lang tid å måle opp, og tillpasse framskjermer, det er ikke bare å snitte og sveise. Man har utrolig lite å gå ut i fra. Man kan ikke stole på framhjulene helt. Men med god hjelp av en kompis, så kom vi i havn, det tok totalt 4,5 timer bare å få det noe lunde på plass. Og derretter har det gått i sveising. Når jeg sveiser tar jeg ingen sjanser, jeg vil ha minst mulig trekk i stålet, framskjermer er løse deler, de trekker seg veldig lett, så det trikset jeg bruker, som jeg tror mangen andre kaross arbeider og bruker, er å kjøle ned med Finger sliper, noen punkter en liten rekke, og sliper de i en engang, jeg sliper vært enkelt punkt. Dette for å unngå minst mulig trekk i stålet, på dette spaerer jeg også inn masse i sparkling senere, og faren for sig i sparkelen er også redusert betydelig. =) Da begynner vi på igjen, jeg bruker kun orginal deler, ikke noe Veng eller annet kina kjaffs, her skal det være ekte svenskt stål, som i tillegg også passer, så jeg fikk levert en splett ny 940 orginal skjerm sist Fredag, Lørdag var den alt kappet opp. =) Galskap mener vel noen. Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare hvorfor man kapper der hvor man kapper, og hvordan man kommer fram til det hele. =) Dette er ting jeg helt selv har funnet svar på, og svaret er ganske logisk viss man kapper feil på den første skjermen. Hehe... Man må kappe i under kant i framkant av skjermen, dette for å lettere kunne leke med stålet, også for å kunne ha en plass å feste skjermen. =) Viss du ser på bildet her, ser du 2 streker som er risset inn. De skal gå 90 grader ut i fra falsen på hjulbuen, og indre falsen på hjulbuen, det er ikke helt enkelt å få dette til, for hvordan skal man klare å mål 90grader på en bue? Her ser du et eksempel. Igjen skal jeg treffe hjørnet på falsen oppe hvor skjermen slutter, det er vanskelig å forklare hvorfor det MÅ bli slik, men prøv og kapp feil, så forstår du hele greien da. =) Og her er andre siden. Så starter vi oppmåling, det jeg ser ut i fra er hjulene, og i tillegg også en naturlighet, i tillegg samneligner jeg med hvordan det ser ut orginalt på min bruks bil som er en Volvo 940. Jeg bruker tape som følger falsene over hvor listene er, også måler jeg inn mot dekket, og merker meg et punkt, så gjør jeg tilsvarende på andre siden. =) Det blir masse løping fra side til side. Så klipper jeg til en stål bit som skal sveises inn, på lik linje med alt annet jeg har sveist, så legges også denne en til en. Ikke noe jalla med å legge stålet i bakkant, dette gjør jeg også for å ungå sig i sparkelen, man vil da kunne se kanten man har sveist bakom igjen i lakken senere. Så sveiser jeg underkanten av skjermen, den som ljeg snittet opp, som gjorde at man kunne flytte feste på skjermen lenger inn, man må ta begge sider av skjermen parallelt. Så hiver jeg meg på bakre delen av skjermen, det snittet som går inn mot front ruten. Så kommer den store oppgaven. Det som veldig mangen glemmer å vise når man bredder. Det er falsen mellom døren og skjermen, den blir helt på tryne, så det må jo også rettes på. For å finne den rette løsningen på snittet jeg skal lage, tar jeg en stål passer, lager avstand på passer hodet som går mellom skjermen og døren under speilet, for dette er skjermens null punkt. Så lar jeg passeren følge med samme åpning langs null punktet og nedover, en plass på veien vil den ene passer spissen treffe skjermen, og lage en ripe nedover. Dette blir da den delen som blir den ene linjen luft sagen skal skjøre, den andre linjen sagen skal skjere på er langs orginal falsen i skjermen, så da skjærer man altså ut en lang super tynn halv måne. Så bretter man inn kanten, og punkter det hele igjen, Legg merke til hvor sinnsykt bra det ble, hehe... Gir meg selv litt skryt for den. For går te til pokkers her, ja så har jeg brukt en hel uke på noe som var bortkastet. Jeg vil ha det skikkelig. Da var det oppdatert litt, no næremer det seg lange dager med Sparkling. Dette ser jeg frem til. Må bare få si, at jeg har vært med på mangen andre biler tidligere, og vi har gang på gang klart å få til noen bra resultater, men dette er den første bilen jeg står og jobber alene på, alt er selv lært. Alt av løsninger og slik har jeg selv funnet ut av. Jeg har sveist på en bil før. Jeg er utdannet og jobber som Elektrikker i dag. Men jeg har alltid likt å bygge bil. Jeg kjøpte denne 740 i totalt orginal stand av en Familie far på Sotra for snart 9 år siden. Jeg var nettopp fyllt 19 år den gangen, og fortalte denne familie faren som selv var litt bil intrisert, at dette skulle bli kansje Bergens tøffeste Volvo 740. Jeg skal ikke stå her no og påstå at jeg gjør alt riktig, og at jeg bygger den tøffeste Volvo 740 i Bergen, men det er ord gode venner har fortalt meg at jeg gjør. Hehe... Jeg har alltid vært en gutt som har likt å jobbe med hendene, og har hatt en uslåelig tollmodighet. Takker alle som støtter meg i prosjektet. Målet er å få bilen på veien til Våren, men det er nok uten den motoren jeg har i bilen no. Planen er å plumpe oppi en helt enkelt trimmet B230Fk. Intercooler og slik skal brukes. ********* Dette har jeg hentet i fra en annen tråd i fra et annet forum, håper den er til interresse på dette forumet og, derfor oppdaterer jeg det hele her og******* Tar i mot alt jeg kan få av ros og ris. =)
  3. Hei Hei. Da var det på tide med Oppdateringer. Har jobbet hardt på de siste 2 ukene, og mye har også skjedd. Og det kan se trangt ut å klare å følge planen om å få til å få bilen ferdig sveist i løpet av Oktober. Men det er på den andre siden heller ingen umulighet. =) Begynner med å vise et bilde som jeg ikke viste sist jeg oppdaterte, her viser jeg det hele med dekk. Det er enda mer arbeid igjen på indre delen av skjermene, men først må ytterskjermene breddes og gjøres ferdig før jeg kan sveise ferdig de indre delene. =) Fortsetter litt med å vise hvordan jeg bygget opp festene til front platen, pga den så pass store intercooleren som jeg har, og som jeg er så vrang med å plasere slik som jeg gjør, så måtte det bygges om litt på lykte festene, Tidligere var det intercooleren som holdt fronten sammen, nå holder fronten Intercooleren, hehe... Er vel slik det skal være. Her er et bilde etter at jeg har sveist det hele sammen, har ikke slipt ned punktene enda, det skal jeg ta. =) Fra tidligere så viste jeg vel at det var en glipe mellom dørene under listen. Skal no prøve å vise hvordan og hvorfor dette måtte gjøres. =) Her er døren snittet opp. Pil 1: Vinkelen ser noe snodig ut her, men slik endrer seg. Men det har med at jeg ikke har fått bøyd og bendet nok i flippe. Dette kommer seg. =) Pil 2: Det er ned hit jeg har kappet, det fordi det er like langt jeg også har kappet ytre delen av døren. Så døren er kappet opp hele veien i fra vinduet begynner i bakant av døren, og hele vein ba hit. Tror det blir ca 3 meter med sveise punkt. Så det tar litt tid å sveise en dør og slipe. Dette er indre delen av døren bak, inn mot fører døren. Etter at døren er blitt dradd ut, er det en del vinkler som ikke stemmer. Pil 1: Viser den orginale plaseringen Pil 2: Viser slik den er nå. Pil 3: Her har jeg også kappet døren nedlangs, det var for at vindus flaten skulle klare å legge seg inn mot taket. Det er masse vinkler som kødder seg når man bredder. Tro meg. Alle disse vinklene må man finne en løsning på, og her driver man ikke med glass fiber, man driver med høy varme, og faren for at stålet trekker seg er et faktum man også må tenke på. Her er flippen ferdig sveist og dradd ut, når du ser ned langs døren. så samsvarer ikke stykket mellom opp og nede på avstanden, det har med linsen på kameraet å gjøre. Så er det dags for enda et sett med Nye framskjermer. Årsaken til at jeg ikke bruker de jeg tidligere holdt på med er fordi jeg ikke var helt fornøyd. Det tar lang tid å måle opp, og tillpasse framskjermer, det er ikke bare å snitte og sveise. Man har utrolig lite å gå ut i fra. Man kan ikke stole på framhjulene helt. Men med god hjelp av en kompis, så kom vi i havn, det tok totalt 4,5 timer bare å få det noe lunde på plass. Og derretter har det gått i sveising. Når jeg sveiser tar jeg ingen sjanser, jeg vil ha minst mulig trekk i stålet, framskjermer er løse deler, de trekker seg veldig lett, så det trikset jeg bruker, som jeg tror mangen andre kaross arbeider og bruker, er å kjøle ned med Finger sliper, noen punkter en liten rekke, og sliper de i en engang, jeg sliper vært enkelt punkt. Dette for å unngå minst mulig trekk i stålet, på dette spaerer jeg også inn masse i sparkling senere, og faren for sig i sparkelen er også redusert betydelig. =) Da begynner vi på igjen, jeg bruker kun orginal deler, ikke noe Veng eller annet kina kjaffs, her skal det være ekte svenskt stål, som i tillegg også passer, så jeg fikk levert en splett ny 940 orginal skjerm sist Fredag, Lørdag var den alt kappet opp. =) Galskap mener vel noen. Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare hvorfor man kapper der hvor man kapper, og hvordan man kommer fram til det hele. =) Dette er ting jeg helt selv har funnet svar på, og svaret er ganske logisk viss man kapper feil på den første skjermen. Hehe... Man må kappe i under kant i framkant av skjermen, dette for å lettere kunne leke med stålet, også for å kunne ha en plass å feste skjermen. =) Viss du ser på bildet her, ser du 2 streker som er risset inn. De skal gå 90 grader ut i fra falsen på hjulbuen, og indre falsen på hjulbuen, det er ikke helt enkelt å få dette til, for hvordan skal man klare å mål 90grader på en bue? Her ser du et eksempel. Igjen skal jeg treffe hjørnet på falsen oppe hvor skjermen slutter, det er vanskelig å forklare hvorfor det MÅ bli slik, men prøv og kapp feil, så forstår du hele greien da. =) Og her er andre siden. Så starter vi oppmåling, det jeg ser ut i fra er hjulene, og i tillegg også en naturlighet, i tillegg samneligner jeg med hvordan det ser ut orginalt på min bruks bil som er en Volvo 940. Jeg bruker tape som følger falsene over hvor listene er, også måler jeg inn mot dekket, og merker meg et punkt, så gjør jeg tilsvarende på andre siden. =) Det blir masse løping fra side til side. Så klipper jeg til en stål bit som skal sveises inn, på lik linje med alt annet jeg har sveist, så legges også denne en til en. Ikke noe jalla med å legge stålet i bakkant, dette gjør jeg også for å ungå sig i sparkelen, man vil da kunne se kanten man har sveist bakom igjen i lakken senere. Så sveiser jeg underkanten av skjermen, den som ljeg snittet opp, som gjorde at man kunne flytte feste på skjermen lenger inn, man må ta begge sider av skjermen parallelt. Så hiver jeg meg på bakre delen av skjermen, det snittet som går inn mot front ruten. Så kommer den store oppgaven. Det som veldig mangen glemmer å vise når man bredder. Det er falsen mellom døren og skjermen, den blir helt på tryne, så det må jo også rettes på. For å finne den rette løsningen på snittet jeg skal lage, tar jeg en stål passer, lager avstand på passer hodet som går mellom skjermen og døren under speilet, for dette er skjermens null punkt. Så lar jeg passeren følge med samme åpning langs null punktet og nedover, en plass på veien vil den ene passer spissen treffe skjermen, og lage en ripe nedover. Dette blir da den delen som blir den ene linjen luft sagen skal skjøre, den andre linjen sagen skal skjere på er langs orginal falsen i skjermen, så da skjærer man altså ut en lang super tynn halv måne. Så bretter man inn kanten, og punkter det hele igjen, Legg merke til hvor sinnsykt bra det ble, hehe... Gir meg selv litt skryt for den. For går te til pokkers her, ja så har jeg brukt en hel uke på noe som var bortkastet. Jeg vil ha det skikkelig. Da var det oppdatert litt, no næremer det seg lange dager med Sparkling. Dette ser jeg frem til. Må bare få si, at jeg har vært med på mangen andre biler tidligere, og vi har gang på gang klart å få til noen bra resultater, men dette er den første bilen jeg står og jobber alene på, alt er selv lært. Alt av løsninger og slik har jeg selv funnet ut av. Jeg har sveist på en bil før. Jeg er utdannet og jobber som Elektrikker i dag. Men jeg har alltid likt å bygge bil. Jeg kjøpte denne 740 i totalt orginal stand av en Familie far på Sotra for snart 9 år siden. Jeg var nettopp fyllt 19 år den gangen, og fortalte denne familie faren som selv var litt bil intrisert, at dette skulle bli kansje Bergens tøffeste Volvo 740. Jeg skal ikke stå her no og påstå at jeg gjør alt riktig, og at jeg bygger den tøffeste Volvo 740 i Bergen, men det er ord gode venner har fortalt meg at jeg gjør. Hehe... Jeg har alltid vært en gutt som har likt å jobbe med hendene, og har hatt en uslåelig tollmodighet. Takker alle som støtter meg i prosjektet. Målet er å få bilen på veien til Våren, men det er nok uten den motoren jeg har i bilen no. Planen er å plumpe oppi en helt enkelt trimmet B230Fk. Intercooler og slik skal brukes.
  4. Hallo igjen. Da er det på tide med litt oppdatering. Det blir nok ikke 16v topp til å begynne med. Det har heller ikke vært planen. Så det blir med en enkelt portet 8ventiler topp, kommer ikke til å legge ned så enormt med penger i denne motoren. Bygger ikke en Racerbil, =) Bygger bil som kan frakte meg til å fra kirken om Søndagen. =) Så her er det bilde av motoren med 8 ventilers topp, ser jo ikke så forferdelig gale ut det heller. Volvo bokstavene er slipt vekk, også har jeg hånd frest inn Linx Car Design, som er inisialene til meg og en kompis. Vi har bygget en del biler i lag, og bestemt oss for at bilene måtte merkes med noe, som kunne peke til hvem som hadde utført det hele. =) Så bygger jeg også bilen klar for evt å kunne senken den med luft belger, det kommer nok sikkert ikke luft belger på bilen før til neste sommer. Men da er det greit å ha alt klart. Som man alt ser, så finnes det ikke noe klaring mellom dekk og indre skjerm. Så her har jeg måtte snitte det hele opp, og dra det opp, legg merke til snittet jeg har laget over hjul buen. Dette er den største biten for å få bilen til å ligge så lavt som mulig med evt luft senk. Med denne løsningen kan jeg senke bilen 200 mm. Og alikavell kjøre den rett fram og også ha en god sving radius. Her er et slags før og etter bilde. Men på etter bilde er ikke skjermen helt ferdig justert. Men ta en titt på neste bilde, så ser man det totale resultatet før svising, dvs her har jeg alt banket opp og svist den flippen som jeg har skåret ut. Har desverre ikke tatt bilde når det hele var ferdig sviest, men resultatet ser ikke så gale ut. På de neste bildene er bilen senket omlag 200mm, det er mål tatt ut i fra en orginal 940, og da står bilen min på 19" men slik er det ikke teoretisk mulig å ha bilen uten at man har luft, man kunne ikke hatt bilen så lav som dette. Her har jeg faktisk fjærnet fjørene og gummiputen. =) Men det kommer nok mere idèer under veis. Får forhåpentligvis Nye skjermer til bilen i løpet av uken, ettersom at disse som jeg alt har på bilen ikke skal brukes.
  5. Hei, tror det er bra detaljert tidligere i tråden en plass hvordan jeg har kappet opp døren, men for å svare kort, så er bilen skåret opp i fra B stolpe og hele veien opp til ruten ved D og C stolpen er, Og i underkant av kanalen er Det kuttet hele veien fra B stolpen og helt bak til hvor bak lykten er, det finnes mangen veier å gå bak til dit, og alle sier sikkert at sin måte er riktig. Tror ikke det finnes noe direkte fasit på det. Jeg valgte å ta turen ned i hjul brønnen og hele veien bak. Døren er kappet helt i fra bak kant av hvor dørlisten begynner ved B stolpen og hele veien rundt og opp til dørhåndtaket er, der er det viktig å være litt våken når man kapper, så du får med deg dørhåndtak festene. Det finnes utrolig mangen måter å bredde på, og dette er noe en av de, det er en del vinkler og slik som dukker opp som må rettes på, men det er en del av utfordringene.
  6. Atter en helg er over, det er ikke lett å oppdatere med intresange bilder når jeg tross alt kun har drevet med å slipe sveis. Men til forandring så falt 16v en liten tur oppi i dag, var no mest for å kunne bygge litt lednings nett og slik til den, dvs.... Det blir 8ventileren som først skal oppi, og for syns skyld har eg ikke latt den ligge helt i ro heller. ;) Bilder av den kommer om litt av den. =) Men men, nok om det. Bildene taler vel sitt, grenrøret var for stort, så det fikk ikke plass, men det er et grenrør jeg fikk billig, og er dessuten til en t4 turbo med dobble kanaler. Så da gjør det ikke så mye, for å få det til å passe må motoren stå rett stilt, og da må jeg i tillegg ha et annet innsug, så da forsvinner vinningen i det. Kommer som nevnt opp med bilder av 8ventileren så snart jeg får den monter, dette er bare midlertidig, maskinen er uten stempler inni for øyeblikket, årsaken til det er at den ikke er blitt målt diameter på etter støpingen på blokken. Det kan være triks å gjøre med tanke på om veggene evt skukke ha forskjøvet seg.
  7. Ja stemmer det, kommer fra en Volvo 850R, ikke noe replika tull. =) Krever litt modding for å få det til å se bra ut.
  8. Hei hei, er en stund siden jeg har oppdatert no. Det betyr ikke at det går tregt med meg, men eg har hatt en del å gjøre i det siste, har vært på flytte fot blan annet. Men no er eg kommet meg i hus, og da er det dags for bil arbeid igjen. Ting tar form, og Høyre side bak er så og si ferdig, har bare en sveise sømm igjen, så er jeg i mål der, før sparklingen kan ta av... =) Kan begynne med underkant av kanal, hadde litt jordings problemer til å begynne med, så måtte svise dobbelt på en del av punktene. Men det har no lite å si, bare sveisen går igjennom, det er det viktigste. Derfor ser det litt amatør messig ut. =) Så etter sliping Så har vi på innside av kanal inn mot hjul hus. Og her noe støtte tull inni kanalen som jeg har forlenget og sveist, fristet mest å drite i det, men jaja... Så tar vi alt. Hehe... Dette bildet er litt vanskelig å forklare, men det er sett nedenifra og opp i øverste bunnen av hjulhuset, her bygger jeg om alt, for evt senere om jeg skulle planlegge å ha luft på bilen, og for å få felgene så langt ut som mulig, for det går en kant like over indre hjulfals, den ville jeg ikke ha, for der hadde 19" tatt ani evt ved en hump. Så dette bygger jeg om, siden volvo selv ikke klarte å tenke seg til at eg skulle ha slike felger på bilen min. Og her begynner den laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnngeeeeeeee jobben, å sveise igjen hele indre hjul hus. Men det har gått overraskende greit. Og her er det så godt som ferdig sveist, noe sveising er det igjen, men det tar jeg under slipingen, Men no er alle stykkene sveist inn, og store deler av Venstre side er også sveist, men målene og slik er på plass, og det er det som har tatt tid og finne ut av. Kan ærlig si at det var ikke like lett som jeg hadde planlagt, men det har gått overraskende greit og. Litt flere Bilder av Stuket Rundtom Håper tråden er av interesse, det er bare til å spørre om det er noe. Målet er å begynne på Framskjermene (igjen) i begynnelsen av oktober, og ferdig sveist bil ut mnd av oktober. Har 3 mil en vei til lokalet mitt nå, men hva gjør man ikke for det man lider for. Men må få lov til å si at uten en god mengde med tollmodighet, ja så tror eg at eg hadde gitt dette opp for lenge siden. =)
  9. Litt oppdatering før turen går te Våler :) Begynner med Døren. Som man ser er det en "unaturlig glipe" nede på døren, dette må jo gjøres noe med. Så eg snitter den opp på en litt spesiell måte, for å så trekke ut og sveise igjen. Litt Vanskelig å forklare koffor eg snitter den på denne måten. Det har med tillpassingene inn mot bakre delen av døren å gjøre. Også sveiser eg igjen. Så har eg sveist igjen og slipt ned øvre deler av breddingene oppå kanalene, og også har eg sveist ferdig døren og slipt den ned, så no mangler det bare Epoxy på og en god tollmodighet med Sparkel. =) Så har eg så vidt begynt på frammskjerm delen. Og det er ikke store klaringene til indre skjermen, har allt kappet vekk falsen, den måtte vekk. Har videre også planer for litt grier inni her. Skjermene er en del arbeid igjen på, har gjort litt feil her og der. Men no er ferien her i 10 dager, etter det blir det har arbeid.
  10. Vannpumpen er ikke så gammel, den er bare lakert i en råtten hobby farge. Vet ikke om det er noen vannpumper som er mere effektive osv, dette er den vannpumpen med stål impeller.
  11. Det er nok gammle maskinen. Den er fortiden kun prøvemontert. Er uten innmat. Bil er 1 pri, så kommer motor som andre pri når eg ikke har noe å gjøre på bilen, som når eg mangler penger eller venter på deler. Grunnen til at eg setter sammen blokken så enkelt er for å se ka av deler som må inn til fornikling, så eg vet at eg får sendt alt i en engang. :D Ja det blir en bred bil... :D
  12. Har montert Oljekjøler på bilen no. Det måtte til, og intercooler, videre var også planen og få til slik at eg får den orginale STORE vannkjøleren til å være på den plassen den hører hjemme, altså, ikke noe mikk makk løsninger og flytte denne lenger bak, kan det gå tro? Så var det videre en plan om å få plass til en Intercooler som klarte å dekke hele front grillen, så eg kun så cellene. Her er det mer for synet sin del enn for hensikten. :D Litt for hensikten og så klart. :D Videre har eg breddet mere og fått til litt mere på hekken på bilen, Felgene har fått Gummi på seg. Så no kunne eg sleppe bilen helt ned og la den stå av seg selv. Er også godt i gang på sveisingen. Legger først inn et bilde av motoren, det har hendt litt der og. :D Også litt intercooler. :D Rimelig close her. :D og rimelig close her og. :D Så er det Olje kjøler. :D Den måtte skrå stilles for å få skikkelig plass. :D Så er det litt bredding inni døren ved kanalen. :D Litt felger med litt gummi. og bilder som sier seg selv. :D Også sveising i ene hjul brønnen baki. :D Håper dette er av interesse. :D Er gøyere å bygge enn å oppdatere. hehe... :D
  13. Har for tiden gått tom for sveise gass, derfor holder eg på å sette litt sammen på 16V toppen, ingen av delene er for tiden forniklet, uten om det ene reim hjulet, men det har fått litt feil farge under fornikling, så det skal taes en gang te. Håper det ser noe lunde bra ut. Har kansje litt til som er blankt som skal på. :D
  14. Det har hendt en del i det siste, men har ikke fått tid til å oppdatere: Legger opp en haug av bilder, så kan folk bare spørre i vei, så skal eg gi svar så kjappt eg får tid. :D
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår