Gå til innhold

"If it ain't broke, mod it"-tråd

Ranger emnet


v-g

Anbefalte innlegg

Robin4: Hva hadde du problemer med før du rensef MAF?

 

I dag monterte jeg N75J. Jeg opplevde faktisk økt trykk, nålen spratt opp i 1,4 (men går ned igjen omtrent med en gang). Vet ikke om jeg innbilder meg det, men virker kanskje som raskere respons ved gass på/av.

 

Men desverre ble luggingen ikke borte, den ble faktisk mer merkbar, sikkert pga økt trykk. Det er nok uansett MAFen som er gåen (når det hjelper å rense den tyder det på at den uansett bør byttes). Luggingen er tilstede av varierende grad for hver gang, men er værst rett for 4k. Der stopper ting liksom opp, og om jeg holder gassen på fullt og kjører i oppoverbakke virker det nesten som det ikke aksellerer mer, blir bare liggende og stange i det området lenge. Bytter MAF når turbo blir installert, men det tar vist sin tid før denne kommer... :(

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Robin4: Hva hadde du problemer med før du rensef MAF?

 

I dag monterte jeg N75J. Jeg opplevde faktisk økt trykk, nålen spratt opp i 1,4 (men går ned igjen omtrent med en gang). Vet ikke om jeg innbilder meg det, men virker kanskje som raskere respons ved gass på/av.

 

Men desverre ble luggingen ikke borte, den ble faktisk mer merkbar, sikkert pga økt trykk. Det er nok uansett MAFen som er gåen (når det hjelper å rense den tyder det på at den uansett bør byttes). Luggingen er tilstede av varierende grad for hver gang, men er værst rett for 4k. Der stopper ting liksom opp, og om jeg holder gassen på fullt og kjører i oppoverbakke virker det nesten som det ikke aksellerer mer, blir bare liggende og stange i det området lenge. Bytter MAF når turbo blir installert, men det tar vist sin tid før denne kommer... :(

 

Jeg hadde nok 0,9B i andre gir, 1,2B i tredje, og 1,36B i fjerde. Men det kan jo hende at jeg har hatt dårlig maf/lmm i lengre tid, har hatt litt lugging også ja. Nå holder den seg ganske lenge oppe på 1,4B når jeg gir på. Hvordan fjerne/få slått av motor/Diag lampa?

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fjerne/få slått av motor/Diag lampa?

Tipper at feilverdien (DTC) i styreenheten må slettes. VAG-COM kan resette de fleste av slike typer feil (om ikke alle), så hvis du vet om noen i nærområdet som har, spør dem.. Slette DTC'ene er en enkel operasjon som gjøres på etpar minutter.

 

Evt. nærmeste VAG-verksted - men kan jo bli dyrt bare for en slik filleting. ;)

Evt. 2: Pell ut lampa i dashbordet. Ikke noe jeg vil anbefale.. :D

.Whz

- 2008 BMW 325d Coupe

x 2003 Seat Leon Cupra R

x 1993 VW Corrado G60

x 1990 Mitsubishi Galant GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. nærmeste VAG-verksted - men kan jo bli dyrt bare for en slik filleting. ;)

Evt. 2: Pell ut lampa i dashbordet. Ikke noe jeg vil anbefale.. :D

Mulig jeg er bortskjemt, men verkstedet jeg går til pleier å sjekke for feilmeldinger og evt slette de bare jeg spør (pent)... Gratis.

Vidar - kverulerende eldre drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er bortskjemt, men verkstedet jeg går til pleier å sjekke for feilmeldinger og evt slette de bare jeg spør (pent)... Gratis.

 

Til morgenen idag, var bilen som før, den hadde satt seg i nødmodus.

Men da jeg kjørte til butikken i lunsjen idag, så var den 100% igjen. Og når jeg dro fra arbeidet så var den i nødmodus igjen....

Kan det være en mulighet at man MÅ kvittere ut feil via vagcom, slik at man MÅ innom verksted for å få bilen til å fungere normalt etter en selv "operasjon"?

 

 

 

EDIT: fant noe liknende her http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=53661&highlight=maf

 

Mvh

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som ikke skal ta bort bakruteviskeren,

og er lei den litt store Fabia-versjonen,

og synes Pole aeroviskeren tar for lite av ruta,

fant jeg løsningen da jeg var å myste på den nye DIGRE Passaten.

 

Touran aero bakruteviskeren er liten og lekker, dekker mye mer enn Polo-versjonen.

 

Arm: 1T0 955 707 A

Visker: 7E0 955 425

Kappe: 6Q6 955 435 A

 

Bilder:

 

Touran alene

 

Touran og Polo

 

Touran, Fabia og Polo

Vidar - kverulerende eldre drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey dere.

 

Jeg lurte litt på om jeg skulle bruke noen av ferie/skattepengene på 3" downpipe med 200cell cat. Er det noen her i norge som leverer dette til en grei pris? Eller er det en fordel å bestille fra utlandet?

 

kikka litt på dette

http://www.impossible-performance.cwc.net/seat_performance.htm

 

Lurte litt på å kjøpe 57mm Turbo intake pipe'n i samme slengen også, men jeg får se. En stund til juni enda.

 

Hva synest dere?

 

Mvh

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka ut Milltek-import fra England en gang. Det er mye penger som går med til frakt og mva. FMS har begynt å føre Milltek, og prisene sank, så nå gidder ikke jeg å importere Milltek selv.

 

Men det er jo ikke Milltek du snakker om...

 

Audisentrum har jo også dp'er, cat'er osv, men til en grei pris?

Vidar - kverulerende eldre drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om eksos... Bestillt meg katalysator til TT/S3 fra supersprint (ca 3400,- inkl mva via kontakter). Supersprint har endel, http://www.felgimport.no er importør. Jeg skal som nevnt bruke downpipe og grenrør fra TT225.

 

Fikk forresten Forge FMIC i dag(kom på ca 8000,- om jeg ikke får en mva-regning i tillegg tilsendt), så da har jeg noe å finne på i helgen. Og så skal S3 tårnstag monteres!

 

Og det beste av alt, sommerhjula er endelig på plass!!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka ut Milltek-import fra England en gang. Det er mye penger som går med til frakt og mva. FMS har begynt å føre Milltek, og prisene sank, så nå gidder ikke jeg å importere Milltek selv.

 

Men det er jo ikke Milltek du snakker om...

 

Audisentrum har jo også dp'er, cat'er osv, men til en grei pris?

 

tror faktisk milltek leverer 3"dp m/ 200 cell cat som kan kobles til eksisterende endeparti

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på http://www.seatcupra.net + noen andre steder, at et greit utgangspunkt for BHP (på turbobensinmotorer, ihvertfall) kan estimeres ut fra peakverdi på MAF (g/s, luftmengde som trekkes inn fra luftfilteret).

 

Eksempel: Jeg målte 180,6 g/s peak airflow med VAG-COM i går. Denne verdien kan da divideres med 0,8, for å få ut BHP (Brake Horse Power) +/- 5 % slingringsmonn.

Dvs:

180,6 g/s / 0,8 = 225,75 BHP.

 

Så også verdier fra 0,83 (konservativ vurdering) til 0,77 (aggressiv & anbefalt forholdstall fra VAG, visstnok), slik at jeg ifølge VAG skal ha 234,5 HK :), noe som kanskje kan være litt i optimistiske laget (dagens mods er kun RaidHP konfilter, Forge 007P & N75J, ingen remap). Har riktignok ikke benket bilen på dymo når den var original, så har ingen referanser.. :(

 

Interessant, hvis det nå stemmer. Er det noen som har erfaring med om disse tallene stemmer? Og ikke minst, hvilke MAF-tall har dere som har gjort noen mods?

.Whz

- 2008 BMW 325d Coupe

x 2003 Seat Leon Cupra R

x 1993 VW Corrado G60

x 1990 Mitsubishi Galant GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår