Gå til innhold

"If it ain't broke, mod it"-tråd

Ranger emnet


v-g

Anbefalte innlegg

Korrekt delenr. ja.

Ikke alle hos Møller er like oppegående og finner ut hva du skal ha hvis du kun sier "N75J", så delenr. er nødvendig. Hadde ikke det for hånden, så måtte forklare at det var en avlastingsventil i tilknytning til turboen.

Men - imponerende av Møller - de ga meg slangeklemmer gratis, wee :)

 

Blir morsomt å se om den funker bra da :)

 

Tenkte jeg skulle få rensa mafen idag da, må bort å kjøpe crc el.rens etterpå.

får håpe dette funker, ellers blir det dyrt, hehe.

 

kommer med resultatene senere

 

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Pass på å kjøpe en rens som fordamper helt (test).

 

 

Ja nå kjøpte jeg en crc elektrorens på statoil idag. Men da jeg kom hjem ble jeg anbefalt av naboen som er vagmekanikker om å bruke rødsprit istedet, siden elektrorens legger igjen ett type belegg/hinne.

Oki, greit nok.....

 

Men når jeg da skulle fjerne lmm/maf faenskapet, så kommer jo ett nytt problem, altså hvordan får løsnet opp skruene? Fikk vite at jeg trenger "torx" verktøy for å få opp skruene. Men hvor i h£$€@€€ er det man får tak i noe sånt?

 

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg da skulle fjerne lmm/maf faenskapet, så kommer jo ett nytt problem, altså hvordan får løsnet opp skruene? Fikk vite at jeg trenger "torx" verktøy for å få opp skruene. Men hvor i h£$€@€€ er det man får tak i noe sånt?

 

Biltema, Clas Ohlson, BilXtra osv. Evt. en av de større REMA-butikkene (der kjøpte jeg, funker fint :)).

.Whz

- 2008 BMW 325d Coupe

x 2003 Seat Leon Cupra R

x 1993 VW Corrado G60

x 1990 Mitsubishi Galant GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema, Clas Ohlson, BilXtra osv. Evt. en av de større REMA-butikkene (der kjøpte jeg, funker fint :)).

 

oki, takk! :)

 

Får prøve en av dem imorgen

 

EDIT: Var innom bensinstasjonen idag, fant noe sekskanta greier som passet til skruene, men ett problem. i skruene så er det en pinne i midten, slik at jeg ikke kommer til med verktøyet. Er det feil verktøy eller er det slik at man skal brekke av pinnen i midten?

 

 

Mvh

Robin

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, takk! :)

 

Får prøve en av dem imorgen

 

EDIT: Var innom bensinstasjonen idag, fant noe sekskanta greier som passet til skruene, men ett problem. i skruene så er det en pinne i midten, slik at jeg ikke kommer til med verktøyet. Er det feil verktøy eller er det slik at man skal brekke av pinnen i midten?

 

 

Mvh

Robin

 

EDIT: Var innom bensinstasjonen idag, fant noe sekskanta greier som passet til skruene, men ett problem. i skruene så er det en pinne i midten, slik at jeg ikke kommer til med verktøyet. Er det feil verktøy eller er det slik at man skal brekke av pinnen i midten?

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var N75J på plass. Målte litt med VAG-COM etterpå, og fikk meg en overraskelse, i positiv favør.

 

VAG-COM_N75J.jpg

 

Sjekk peak Nm. Originalt (fabrikktall) = 270 Nm. Hvis tallene stemmer, er det jo en pen økning i dreiemoment for knappe 650,-. :)

Eventuelt - som jeg tror er mer sannsynlig, er at det er noe slingringsmonn på fabrikktallene. Jeg målte jo selvsagt ikke før jeg byttet N75, så noe referanse har jeg ikke... Noen andre som har erfaring med disse tallene?

 

Men generelt om N75J: Noe kvikkere, føles som om turbotrykket er hurtigere på plass etter girskift (ja, jeg gidder ikke drepe clutchen med "go-kart-giring" :D), men om det merkes særlig på økt topphastighet og sprinten? Tja, si det.. :confused:

.Whz

- 2008 BMW 325d Coupe

x 2003 Seat Leon Cupra R

x 1993 VW Corrado G60

x 1990 Mitsubishi Galant GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ting (gruppe/nr) bør jeg se på/logge med VAG-com før og etter?

Merket du at turbotyrkket generelt ble noe høyere?

 

For dreiemoment, se på engine block 120 eller 122. Km/t er på block 005, der finner du også throttle status. Har ikke testet selv, men ser ut som om du vha. noen Excel-ark på VAG-COM-sidene enkelt kan regne ut effekten vha. å logge dreiemoment og hastighet..

 

Vet ikke hvor turbotrykket finnes, har ikke lett så mye heller da. Har funnet endel blocks (bl.a. 115, 117, 119) som måler trykk i millibar, men ser ikke helt logikken, tviler på at "idle pressure" = 990 mbar, og peak'er på ca 2,3 bar.. :)

Uansett, merket ikke noe drastisk forskjell nei, bare at den føles noe "kvikkere". Turbotrykket er vel uansett låst og kontrollert av elektronikken, slik at man ikke får høyere trykk uten å remappe litt..

 

Dytta inn et RaidHP-filter (direkte replacement for originalfilter i boks) i dag. Det merker man bedre, da. :) Ikke helt fornøyd da jeg fikk feil filter (for kort, slipper gjennom uren luft), så det må byttes.. Tipper man slenger inn et konfilter i stedet uansett.

 

 

Apropos... når du glemmer å sette på kabelen til luftsensoren på luftfilteret, samt åpner lokket for bremsevæske, får du fine feilmeldinger. Dette er VAG-COM også flink til å detektere, + resette feilmeldinger. ;)

.Whz

- 2008 BMW 325d Coupe

x 2003 Seat Leon Cupra R

x 1993 VW Corrado G60

x 1990 Mitsubishi Galant GLi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å logge litt og leke med excel for å finne hk/nm. Men det krever en tom lang vei helst uten bakker, og det er ikke lett å finne. I tillegg må man sørge for å ikke bli tatt i noe fartskontroll... Når man gjennomfører disse målingene for alle gir, kan man også finne turtallet der det er best å skifte gir, ved å se på kurvene.

 

Spørs om jeg ikke bare monterer ventilen og observerer manuelt (turbotrykksmåler) og føler hva som skjer...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbotrykket er vel uansett låst og kontrollert av elektronikken, slik at man ikke får høyere trykk uten å remappe litt..
Sånn bare til opplysning. Du kan fint, på en enkel og grei måte, øke trykke uten å remappe, men det er fare for skumle ting. Ødelagt motor, er en ting...

Vidar - kverulerende eldre drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Da fant jeg ut av det.

 

Problemet var LMM/MAF!

 

Jeg lot den stå i rødsprit i ca 1 times tid, og lot den tørke.

Monterte den, og alt funka fint :)

(kjøpte forresten 8sets knipe med torx på jernia)

 

hvordan bli kvitt motorlampa?

 

 

N75J

 

Monterte også denne samtidig som rensa lmm/maf.

 

Etter liten kjøretur, så fant jeg ut at bilen oppfører seg mye kvikkere. Og at den holder turbotrykket mye lenger. trykket økte med ca. 0,03Bar

 

Når jeg kjørte oppdaget jeg også at ladetrykket ligger høyere iforhold til det d har vært(mins jeg?) 2gir 1,2Bar - 3gir 1,38Bar osv...

Er dette normalt iforhold til hva dere har? Mins også at zamot hadde noe rart med trykket etter at han hadde rensa lmm eller liknende?.

 

Takker for svar

 

Mvh Robin :)

Seat Leon 20VT '01

*VW Golf Cab GLi '86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår