Gå til innhold

Når er det trygt å begynne å bruke sommerhjul? (Oslo)

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Som topic sier... Har kjørt 2 sesonger nesten med piggfrie dekk...

Og nå skal jeg ha sommerdekk+felg på bilen.

 

Når pleier dere i Oslo-området å legge om til sommerdekk? Klarer ikke å vente jeg, men igår snødde det litt igjen og det var glatt overalt. Har forresten ikke kjøpt dekk/felga enda. De kjøpes når være gir grønt signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Som topic sier... Har kjørt 2 sesonger nesten med piggfrie dekk...

Og nå skal jeg ha sommerdekk+felg på bilen.

 

Når pleier dere i Oslo-området å legge om til sommerdekk? Klarer ikke å vente jeg, men igår snødde det litt igjen og det var glatt overalt. Har forresten ikke kjøpt dekk/felga enda. De kjøpes når være gir grønt signal.

 

Jeg kommer til å vente en ukes tid. Skal kjøpe nye, så jeg tar det rett før påske, for etter påske tar det helt av hos dekksjappene.

 

I fjor la jeg om 3 uker før påske og var fornøyd med det, men da var påsken senere. Mener det var i slutten av mars.

 

Det er jo litt risky, for plutselig kommer det et lass snø.

 

På den annen side, så er jo sommerdekk mye bedre på asfalten enn vinterdekkene er, og sjansen for bar asfalt er også ganske stor.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier... Har kjørt 2 sesonger nesten med piggfrie dekk...

Og nå skal jeg ha sommerdekk+felg på bilen.

 

Når pleier dere i Oslo-området å legge om til sommerdekk? Klarer ikke å vente jeg, men igår snødde det litt igjen og det var glatt overalt. Har forresten ikke kjøpt dekk/felga enda. De kjøpes når være gir grønt signal.

 

 

ovelevde fint på utslitte sommerdekk i helgen jeg :)

1989 Audi Coupe 2.3E

1990 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om bruk av kjøretøy slår fast at piggdekk eller kjetting ikke må brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober.

 

så det er vel på tide og legge om snart

BMW 325i Cabriolet (1991)(Alpina topp og 284 kam)

Mazda 323 GLX 1,5 1989 (Vinterbil)

Ford Sierra Cosworth (86)(orginal vingebil)

Sierra 2.0 L 85 mod

Mazda E2000 kassebil (herjevogn)

Nissan Cherry 1,5 (herjebil)

Volvo 240 DL 85 mod (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om bruk av kjøretøy slår fast at piggdekk eller kjetting ikke må brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober.

 

så det er vel på tide og legge om snart

 

det gjelder piggdekk da.. Det betyr ikke at folk som kjører piggfritt MÅ legge om..

 

Jeg tror nok det er greit å kjøre vinterdekk hverfall en mnd til...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å vente en ukes tid. Skal kjøpe nye, så jeg tar det rett før påske, for etter påske tar det helt av hos dekksjappene.

 

I fjor la jeg om 3 uker før påske og var fornøyd med det, men da var påsken senere. Mener det var i slutten av mars.

 

Det er jo litt risky, for plutselig kommer det et lass snø.

 

På den annen side, så er jo sommerdekk mye bedre på asfalten enn vinterdekkene er, og sjansen for bar asfalt er også ganske stor.

 

Joda..... Sommerdekk er mye bedre på bar asfalt, men så er de FRYKTELIG mye dårligere på snø enn vinterdekk er på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo sies at på dagtid med sol så går det nok greit med sommer dekker her nede nå, men det er fortsatt j... mye tele og kaldt i bakken, så det som ligger som vann i veibanen når sola skinner, hv skjer med det så fort det sola forsvinner og gradene synker ned mot 0 eller under.....

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ovelevde fint på utslitte sommerdekk i helgen jeg :)

 

Hehe, har par venner som bor i strøk med bratte oppover bakker, og i vinter satt jeg bom fast i oppover bakken fordi bilen ikke har noe som helst grep og bakhjula spant her og der liksom, hehe, har igjen litt av denne erfaring i ryggraden og derfor er jeg litt forsiktig nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 10. april? Høres det greit ut?

Tror det er greit da. Men er du daglig avhengig av den gjeldende bilen burde du "play it by ear". Har vært dårlig vær utover i mai før tilogmed så.. Jeg har bare bestemt meg for å skifte når april starter jeg....

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår