Gå til innhold

Endelig tas dette opp i media! (Tåkelys-igjen)

Ranger emnet


KaldBlod

Anbefalte innlegg

hvis grøftelysa står riktig montert skal de ikke blende motgående trafikk!

 

Og hva når de ikke er det da? Veier de som er riktig opp mot de som blender folk liksom?

Og hva når veiene er våte og lyset reflekterer opp?

 

Kommer aldri til å forstå folk som kjører med nærlys + tåkelys, og trur egentlig ikke de har noen god grunn til å gjøre det selv. I dagslys har det noe ingen betydning, men i mørket blender du bare andre mer enn nødvendig pluss at du blender deg selv.

Det er en grunn til at nærlys og fjærnlys ikke lyser opp rett foran bilen.

 

Det finnes bedre måter å se "kul" ut, som ikke går ut over andre. For det er vel det det handler om? At det skal være kult og folk føler de/bilen må se kul ut, selv om det bare er en gjennomsnitts stasjonsvogn. Som det er i fleste tilfeller jeg ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg bruker park og grøftelys så å si hele tiden jeg, og måker over på nærlys/fjernlys hvis behovet blir stort!

hvis grøftelysa står riktig montert skal de ikke blende motgående trafikk!

 

Tør jeg spørre hvorfor du egentlig bruker tåkelysene sammen med nærlysene?

Tror du at du ser bedre med dem på?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste bruker det pga det ser bedre ut!! det tror jeg dere vet dere som spør om det! jeg gjør ihvertfall det! liker å ha en bil som er så pen som mulig..gjør ikke dere?

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite forslag; Les postene før du svarer.

 

Otto bannlyser Xenon, og ALLE er enig i at park/tåke er greit.

 

FØLG MED! :rolleyes:

 

 

Nåja.. nå sa jeg jo neste, og at xenon er ok... *kremt* følg med.... knock

 

 

KaldBlod

Har du møtt en bil som står på motsatt side av kjøreretningen med nærlysa på i mørket? Har du merket hvor blendende dette er?

 

En annen fin ting med nær- og fjernlys er at andre bilister kan se at det kommer en bil rundt svingen. Når det kommer en tølper med tåkelys ser du ikke bilen før den er der

 

 

 

Du KaldBlod, mener du at all motgående trafikk skal slutte å bruke lys... eller skal har max lys... Park og fog, lyser for dårlig, og nærlys (!) lyser så sterkt

 

Nobody thinks your car is cool because it has fog lamps! I DO yodude

"Drive like you stole it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja.. nå sa jeg jo neste, og at xenon er ok... *kremt* følg med.... knock

 

 

KaldBlod

Har du møtt en bil som står på motsatt side av kjøreretningen med nærlysa på i mørket? Har du merket hvor blendende dette er?

 

En annen fin ting med nær- og fjernlys er at andre bilister kan se at det kommer en bil rundt svingen. Når det kommer en tølper med tåkelys ser du ikke bilen før den er der

 

 

 

Du KaldBlod, mener du at all motgående trafikk skal slutte å bruke lys... eller skal har max lys... Park og fog, lyser for dårlig, og nærlys (!) lyser så sterkt

 

Nobody thinks your car is cool because it has fog lamps! I DO yodude

 

Du tok ikke den helt, nei.

 

Sett at du kjører bortover veien... Så kommer det et busstopp på din høyre side, hvor det står en bil og lyser mot deg.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører med tåkelys og nærlys! alltid...og har ALDRI brydd meg om de som jeg møter som har det samme heller...så pirkete er jeg ikke...og de som blir sure for at jeg har tåkelysa på- de driter jeg i... var veldig ærlig nå...

 

Så flott at det finnes folk som ikke bryr seg om andre mennesker da. Egoisme er en medvirkende årsak til krig.

Regner med du bor langt fra sivilisasjon?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tok ikke den helt, nei.

 

Sett at du kjører bortover veien... Så kommer det et busstopp på din høyre side, hvor det står en bil og lyser mot deg.

 

Men da blir det vel litt mer at du ser pga det er lys på feil side av veien, normalt ser jeg ikke inn i møtende biler...

"Drive like you stole it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker å ha en bil som er så pen som mulig..gjør ikke dere?

 

Jo, i fleste tilfeller. Men for meg er det ikke verdt å plage andre for å oppnå det.

 

Noe annet som slår meg er at mange av de som kjører med alle lys her maser om at vi som klager må lære oss og ikke stirre inn i lysene på møtende biler osv. Men så inrømmer dere samtidig at grunnen til at dere kjører med for mye lys er å få andre til å se på bilen.

2+2= ???????? 7? eller?

Slå av tåkelysene dere, så kanskje noen ser bilen i det hele tatt og ikke bare lys og veikanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt burde det da være ulovlig å pelle seg i nesen el ha for fin bil, for det er 2 ting som ville fått min oppmerksomhet når jeg er ute å kjører..!

 

Og for å ha ting på det rene, Ikke fog/nær, men fog/park som er tingen:D

Er alt inkl tåkelys fy fy?

"Drive like you stole it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir det vel litt mer at du ser pga det er lys på feil side av veien, normalt ser jeg ikke inn i møtende biler...

 

Kjøtthue!

 

Lyktene på bilen din lyser ikke bare rett frem. De har en spesiell brytningslinje som gjør at lyset går litt til høyre og rett frem. Lyset som går til venstre ligger mye lavere, og spres ikke like langt til siden som lyset til høyre.

DETTE ER FOR Å IKKE BLENDE MØTENDE TRAFIKK

 

Når en bil står på feil side av veien med lysene på, blender det som bare pokker. Samme gjelder om du legger deg ut på veien i land med høyrestyrte biler som for eksempel Storbritannia. Da vil sikkert VELDIG mange blinke på deg.

 

Nok... Nå foreslår jeg at du skaffer deg litt grunnleggende kunnskap om det du snakker om før du retter på meg.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtthue!

 

Lyktene på bilen din lyser ikke bare rett frem. De har en spesiell brytningslinje som gjør at lyset går litt til høyre og rett frem. Lyset som går til venstre ligger mye lavere, og spres ikke like langt til siden som lyset til høyre.

DETTE ER FOR Å IKKE BLENDE MØTENDE TRAFIKK

 

Når en bil står på feil side av veien med lysene på, blender det som bare pokker. Samme gjelder om du legger deg ut på veien i land med høyrestyrte biler som for eksempel Storbritannia. Da vil sikkert VELDIG mange blinke på deg.

 

Nok... Nå foreslår jeg at du skaffer deg litt grunnleggende kunnskap om det du snakker om før du retter på meg.

 

Sinna...

 

Men strengt tatt var jeg jo enig med deg.... Jeg sa jo jeg ville sett på lysende om de var på høyre side.... men når de kommer imot ser jeg ikke problemet!!! Kjøtthue(?)

"Drive like you stole it"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i fleste tilfeller. Men for meg er det ikke verdt å plage andre for å oppnå det.

 

Noe annet som slår meg er at mange av de som kjører med alle lys her maser om at vi som klager må lære oss og ikke stirre inn i lysene på møtende biler osv. Men så inrømmer dere samtidig at grunnen til at dere kjører med for mye lys er å få andre til å se på bilen.

2+2= ???????? 7? eller?

Slå av tåkelysene dere, så kanskje noen ser bilen i det hele tatt og ikke bare lys og veikanten.

 

plager ikke andre med det jeg ihvertfall...lysene står som de skal så tror ikke de plager noen...de det plager er det no galt med...plages sikkert med at en maur går i veibanen deres og...

 

Øivind H.: bor rimelig sivilisert i trondeheims fineste strøk :)

er ikke direkte egoist men plager ingen med lysene mine...så da gir jeg faaen..

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Tåkelys og Nærlys er noe av det tåpeligste og dummeste jeg ser når jeg møter biler på lyse dagen eller om kvelden når det er mørkt og ellers fint vær.

Tåkelys og parklys syns jeg er ok, gir bilen ett litt bedre preg i fronten. Men når det er mørkt er det bare å skyte seg selv i foten.

Xenon er rett og slett konge. Ser man rett inn i lyktene kan man banne på at man blir blendet.

 

Men. Møter man en bil med tåkelys og nærlys en kveld det regner så blir man blendet uansett hvor man planter synet, grunnet at veien reflekterer lyset og sender det i alle himmelretninger. I tillegg gjør det at førerern av den bilen også ser dårligere.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste bruker det pga det ser bedre ut!! det tror jeg dere vet dere som spør om det! jeg gjør ihvertfall det! liker å ha en bil som er så pen som mulig..gjør ikke dere?

 

Ok, hvis vi er enige om at fire lys ikke blender mer enn to. Hva om jeg monterer to ekstra tåkelys slik at jeg har 6 lys. Blir bilen min enda penere da? Blir du fortsatt ikke blendet?

 

Du vil garantert ikke tro meg, men bilen din er ser akkurat så fin/kjip ut som en Lexus is200 alltid gjør uansett hvor mye lys du bruker på bilen din. Hvis du kjører med nærlys + tåkelys på dagtid så ser du imidlertid bare ut som en fjott. Og kjører du med park + tåkelys så kunne det likegjerne stått "råner" i panna di.

 

Vil du ta deg bedre ut på veien, så kjøp deg heller en penere bil. Ingen blir imponert av hva slags lys du kjører med.

e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår