Gå til innhold

Sikkerhet for gjenstander og bil

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest flere innbruddshistorier har jeg spurt meg selv om hvordan en kan sikre sin egen bil mot at det skjer deg/meg.

Har ingen erfaring med slikt, og som en person som elsker bil sin, legger jeg inn timer etter timer med arbeid (kan aldri blir for perfekt :D).

Alarm er såklart et selvfølge, men det ser ut til at det ikke er nok i disse dager, og spesielt ikke nok til å stoppe proffene.

I året som kommer blir det nok investert masse penger (som jeg sliter hardt for) i ting og tang til bilen, og jeg har selvsagt lyst til å sikre dette mest mulig. Forsikring er ok, men som alle har skjønt dekker ikke det all lidenskapen og arbeidet vi legger i doningene våres. Surest er det for de med bilstereo-mani (har lest om en som brukte 50 timer (!) på å bygge ET (!) perfekt diskant-hus!!)

 

Hvordan kan en maksimere sikkerheten i en bil?

 

Da tenker jeg på anlegg, felger og bilen selvsagt.

 

Her er de tingene jeg kom fram til som en kan investere i for maks. sikkerhet.

 

- Alarm såklart.

- Alarm koblet til flere "ledninger!, slik at hvis biltyven kutter ut den ene så vil alarmen fortsatt være i stand til å fungere.

- Alarm tilknyttet til mobilen hvor du får sms på telefonen med en gang bilen blir tuklet med (det skal jeg desidert ha, da sjansen til å buste en evt. biltyv vil være mye større, hehe ;)).

- Coupè og glassknuser sensor.

- Taue-bort sensor, hvis bilen blir forsøkt tauet bort.

- Felgsensor, alarm for felger.

- Trackingsystem, koster vel 4-4.500 kr. i engangsavgift også ca. 1400-1600 kr. i årsavgift deretter. Blir marerittet til virkelighet (bilen blir stjålet) så kan det respektive tracking-selskapet følge jakten på bilen din. Det er en liten GPS brikkes med batteri (som byttes til nytt hvert år) som gjemmes godt i bilen som gjør at bilen kan følges.

- Rattlås, vet ikke om det så effektivt, men kan skremme vekk enkelte av svinene der ute :mad:

- Parkering i felles garasje f.eks. under en blokk. Her kommer jeg frem til tre gode fordeler: 1. Bilen vil holdes skjult for alle fremmede bortsett fra de som deler fellesgarasjen. 2. Nesten alle fellesgarasjer har videoovervåkning pga. de vil hindre innbrudd og holde alle som oppholder seg unødig der unna (narkiser??) 3. Har en bilen i en litt større fellesgarasje f.eks. under en blokk er sannsynligheten stor for at det er aktivitet i garasjen hele døgnet og dermed er også sjansen stor for å få jaget vekk evt. sviner som tukler med bilen "din".

 

Edit: Nå vil jeg høre flere forslag fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by BLACK.PEARL

 

Gidder du å forklare litt nærmere eller? :)

 

La strømmen til bensinpumpa gå innom en bryter som du skjuler på en lur plass. Ingen strøm=ingen bensin.

 

Very OT:

Jeg og 2kompiser bestemte oss for å kødde litt med en 3dje kompis: Vi tok servo, bryter + div ledninger fra et modellfly og koblet sammen= En fjernstyrt bryter via radiostyring. Dette koblet vi til bensinpumpa på bilen hans. Sinnsykt moro å stoppe ham i fart:D

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøm bilen for verdisaker, åpne hanskerommet, fjern alt av bagasjeromstrekk osv. når du parkerer bilen. Da titter tyven inn vinduet, og ser at der er det fint lite å hente, og går til neste bil.. sikkert ikke mulig hvis du har fett anlegg osv, men jeg går for den løsningen. ingen har rappa så mye som en cd fra meg, og jeg har cab med cdplater i solskjerminga:) sånn er det med kun brente cd'er:) Særlig anlegg har jeg ikke, tar med meg fronten til cd'spilleren når jeg parkerer..

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller rettogslett ikke ha en bil...

 

evt en sensor som føler hvis noen setter seg i førersetet eller passajersetet uten å ha skrudd av alarm.. som sender ut to stk fotlenker (som er sveiset fast i karoseriet) som klapper rundt foten til tyven og holder han der til bilens eier returnerer :D

 

og hvis du virkelig vil gå får det... en sensor som låser alle dører (sånn at de blir umulige å åpne innenfra selvom låsen er oppe og hever ett ekstra sett med panserglass utenpå orginalvinduene :D )

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 90-300te

Tilbake til det seriøse planet igjen! Åssen skal han som startet tråden få koblet inn en bryter på bensinpumpa når han kjører dieselbil? Bare meg som ikke tar den? ;)

 

 

 

ES

 

På dieselbila me konvensjonell mekanisk pumpe e det en

magnetventil som stoppe drivstofftilførselen viss strømmen brytes

 

Dieselbila me CommonRail har elektrisk høytrykks pumpe

som på bensinbila me fuel injection

Volvo BM 430- 76 mod

Volvo 242 Deluxe 78 mod

Zetor 92 L 84 mod

Fordson Major 66 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som tror bilen er sikker om man har gps tracking.. er tyven proff er det ikke et problem å jamme ut dette signalet, og hvor tror man bilen er da? jo i en container på vei til polen.. selv om den står i nabogarsjen.

 

de som bruker gps og var i bjerkvikområde i slutten av mars merka sikkert at denne ikke virka særlig bra til tider.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår