Gå til innhold

Tråden om Camaroen min (ProTouringprosjekt)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

041103_212039.jpg

 

Da har jeg fått laget det røret jeg skrev om i forrige post, som jeg byttet ut med patentbåndet. Ble endel penere og bedre. Så har jeg flyttet radiatoren litt nærmere frontplata for å få bedre klaring til innsugsbendet og luftfilteret (filteret skal flyttes lengre til høyre)

 

041103_212056.jpg

 

Her er "pusher" viftene montert forann frontplata, ble ganske fornøyd med "kjølepakka" nå egentlig.

 

041103_175056.jpg

 

Måtte kappe i stykker bunnpanna mi for å få plass til styrestaget.

 

041103_192159.jpg

 

Her har jeg laget en vinkel i alu som er klar til å sveises på plass.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ser knall bra ut Hans.

 

Men en ting du bør prøve og få gjordt er og tette mellom front plata og radiatoren for ellers tar lufta letteste vei og det er ikke gjennom men rundt radiatoren.

 

Gir utrolig mye mere kjøring for da blir lufta pressa gjennom registeret.

 

Vi ses i ettermiddag.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Ja, skal ta å lage en luftleder på baksiden av frontplata, som en ramme rundt radiatoren. Men åpningen over og under viftene må jeg jo nesten beholde så lufta kan gå utenom viftene når bilen er i fart.

 

Ja mente mellom frontplata og radiatoren åpningen rundt viftene er ok selv om det optimale er at viftene står intil radiatoren men det tror jeg ikke blir no problem.

 

Den flotte 90 grader silicon slangen fikk ikke plass gitt.

Skal flytte motor 1.5-2cm til bakover men det går fortsatt ikke.

 

 

Fikk laga resten av tunellen til mellomaksel i helga men mangler ny braket til håndbrekket samt to små hull.

 

Så da er det snart over på gass pedal og plassere nye tannstanga men først flytte motor bakover flaks jeg ikke har somla meg til og levere mellomakselen til kroting enda gitt :D

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Måtte få denne tråden opp, er jo en av de desidert mer spennende for tiden :)

 

Noe jeg har sett flere ganger, som jeg lurer på om er en vanlig mod' på 1.gen F-body:

http://www.racehome.com/images/ccapdsecontrolarmclose-s.jpg

Hvis jeg husker rett, er geometrien litt feil fra fabrikk, og å flytte øvre bærearms innfestningspunkt (3/4" eller 19mm) fikser visst dette... Regner med at du som Camaro eier kanskje har forsket mer på dette? Ville bare nevne det som en interessant tanke, og "billig ide"...

 

Skal ut på låven i helgen, må bare begynne på mors Astra nå, har jo drøyet den snart 2 måneder :) Hvis du er i 2.etasje stikker jeg kanskje opp en tur, ellers er det som alltid bare å stikke innom nede! Når man bygger bil som deg, er man jo avhengig av impulser utenfra for å holde seg på rett kjøl, selv om din jobb andre veien er å sile ut hva som er brukbart, og hva som er bullshit ;) De fleste mener det nok godt, skal ikke være greit!

 

Må bare si det; Kul bil, tøft prosjekt! (Misunnelig ja...)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er klar over den, men takk for det. den øvre armen gjør at hjulet beveger seg utover i overkant når fjæra komprimeres. Det blir jo litt feil. Jeg skulle jo kjøpe de armene der fra Global West Suspension når jeg kjøpte foringene. Men de hadde ikke på lager. Så det kommer etterhvert tror jeg. i mellomtiden får jeg prøve å flytte på de jeg har. Gullstrand modification tror jeg det heter, ikke sikker på om jeg skrev riktig.

 

Var å så på Chevllen din i dag. Tøff den. Ligna veldig på en jeg så langs veien i nærheten av Askim.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått prosjekt på gang her:cool:

 

Ser du bruker styresnekkka fra -67.

Ganske (numerisk) høy utveksling på denne vel? 20:1??

På min -79 T/A WS6 var det 16:1

Skiftet til styresnekke fra -88 GTA som har 13:1

(Måtte flytte over armen da her var lengdeforskjell)

 

Selv om det var en heftig snekke (etter -79 standard) originalt ble bilen mye mer tight og kjapp i styringa etter byttet.

Anbefales!!

Betalte ca 1000,- for den på Camaro og Firebird Skroten i Gøteborg.

 

Stå på. Kjekt å se et prosjekt med fremdrift.

 

:D :D

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først si at prosjektet ditt ser skikkelig bra ut!

 

Men nå som Blackbird tok opp emne styring, har du vurdert rack&pinion styringa fra BRP?

 

Er LS1’en orginal eller har/skal du trimme? Kanskje greit å få den til å fungere først før man begynner å modifisere den :)

 

Spennende prosjekt, og bra med bilder!

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja knall tøft prosjekt er stadig oppom for inspirasjon.

 

Må få lagt ut no bilder av LS1 prosjektet mitt også igjen...

 

Ang tannstang så er jeg klart enig mye raskere og presis styring med tannstang var og henta en fra 91`Volvo 240 i Helga begynner på det i helga.

 

Nye gir/mellomaksel tunellen er klar mangler kun 2 hull til og feste håndbrekk vire.

 

Så skal det bestilles instrumenter blir Autometer Super Ligte til ALT blir rått tror jeg.

 

Motoren blei også flytta nesten 2 cm i helga og nytt girkasse feste laga for andre gang samt litt små mods for og gå klar.

 

Ny tannstang skal i og rattaksel skal lages så blir det og lage eksos manifolder.

 

Tank er også under planlegging.

 

Stå på Hans si fra hvis jeg kan hjelpe.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans:

 

Da så du at den trenger litt jobb og da ;) Kjøpte bilen rett utenfor Ski, så det er nok den du har sett - sto rett inntil E18 til Stockholm, 10min fra Tusenfryd.

En fordel med 1.gen Camaro er at det er ubegrenset med deler/muligheter til den, mens den åpenbare ulempen er at du må bestemme deg for en retning i "jungelen" og i tillegg ha en lommebok som orker å holde følge.

 

Blackbird:

Etter byttet til den raske snekka, ble bilen nervøs i hastigheter over ca 120km/t? Jeg har kjørt en '71 442 med sånn snekke, men forstillinga var justert som originalt i '71 (NEGATIV caster... Ei kontorstol/handlevogn er et godt bilde av funksjon), denne er ikke god over de hastighetene...

Lurte på om å gi den litt ekstra positiv caster (f.eks 4-5, opp fra typisk GM på rundt 3grader) ville hjelpe en del, jobber med saken å få broren min til å kjøpe en til sin bil... Hvordan er din forstilling justert, og hva er din erfaring med dette?

 

Ellers:

Måtte nesten også nevne at man sparer litt vekt på å bygge om til tannstang også, i tillegg til fordelen med presisjon/styrerespons :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bruker styresnekkka fra -67

 

Mener at jeg rattet gikk 2 3/4 runde fra ende til ende. Så jeg har trodd at styresnekka er fra 80 tallet en gang, For jeg syns ikke det er så mange runder, skal ta å se hvor mange runder det er en gang til. får jeg tak i en med litt færre er det sikkert en fordel.

 

bilen skulle gjerne vært litt mere selvopprettende på styringa da. skal ta en forstillings kontroll så hjelper det sikkert litt. Ellers så har jeg lyst på global west suspension sin øvre arm, den forandre geometrien og gir bedre selvoppretting.

 

Men nå som Blackbird tok opp emne styring, har du vurdert rack&pinion styringa fra BRP?

 

Husker ikke om BRP sin er forann eller bak traversen. Men sånn som motoren sitter nå, så har jeg ikke plass til tannstang bak traversen. De fleste tannstangskitene, bl.a de som har fornuftig pris er montert bak traversen. Konflikt med bunnpanna, som allerede er kappet litt for å få plass.

 

Det er et kit som monterer tannstanga forann traversen. Det så innmari bra ut. Har sett en 69 camaro med LS1 og det kitet. Men han hadde jo bytta hele subframen forann og. Og det kitet kosta skjorta. Tøft var det da.

 

Er LS1’en orginal eller har/skal du trimme? Kanskje greit å få den til å fungere først før man begynner å modifisere den

 

Den er helt standard 1998 Camaro, 305-320hk et sted. Den blir nok standard en stund. Ellers så er jo Procharger kompressorer sinnsykt tøft da. Kam kit er sikkert det enkleste, og gir kanskje nok hk for en stund. men kompressoren er tiltrekkende syns jeg.

 

En fordel med 1.gen Camaro er at det er ubegrenset med deler/muligheter til den

 

Ja det er genialt. kan kjøpe alt fra dyrt og dårlig til billig og bra :) og visa versa.

 

Ang tannstang så er jeg klart enig mye raskere og presis styring med tannstang var og henta en fra 91`Volvo 240 i Helga begynner på det i helga.

 

Blir spennende å se hvordan det blir hos deg. Kanskje jeg kan prøve på noe lignende senere evt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chevy 350: Stabil og grei i 200+

Fant ikke spec på forhjulstillinga nå. men har den en plass.

Mener jeg satte den slik Dick Guldstrand eller Herb Adams

brukte på sine biler.

Synest det ble bra, husker jeg var skeptisk til dekkslitasje på grunn av dette, men det ble bra det og.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår